Sekser på terningen

Sekser på  terningen

 

Mitsubishi ASX må være markedets beste SUV for tiden. Etter vår smak har Mitsubishi truffet innertier. ASX er en bil med moderne og stilige linjer, et interiør som er praktisk og pent og kjøreegenskaper som tåler sammen­likning med hvem som helst. ASX har spreke motorer å velge mellom, og kanskje det beste av alt: Prisen.

Skrevet av:

Vi tror at ASX kommer til å bli en spydspiss for Mitsubishi, en bil som treffer godt for de mange som er ute etter en slik bil. På den korte tiden bilen har vært på markedet her i landet er det solgt godt over 2.000 biler. Mange av disse bilene er solgt på brosjyre, med andre ord før bilen har ankommet Norge.

Hvem kjøper så nye ASX? Ifølge Thorbjørn Pedersen hos importøren er det mange kunder som tidligere har kjørt andre merker, dessuten er det en del som fra før har kjørt Outlander, men som nå ønsker seg en litt mindre og smidigere bil.

Bil for det brede lag

Salget er godt fordelt over hele landet og kundene er godt repre­sentert over hele aldersspennet,  Thorbjørn Pedersen  mener at dette er en bil for bredden - en kompakt og rimelig firehjulstrekker.

Bilen er kommet både som fire­hjulstrekker og som tohjulstrekker, altså med drift kun på forhjulene. Den leveres med dieselmotor eller med bensinmotor.

En tohjuls­trekker med 117 HK bensinmotor koster fra 241.000 kroner, men velger du en firehjulstrekker med en 115 hester dieselmotor så begynner prisen på 307.000 kroner.

Så kan du selvsagt sy sammen bilen med mye ekstrautstyr så langt lommeboka holder. Hyggelig er det også at Mitsubishi gir gode nybilgarantier på fem år. Det gir trygghet, og det er noe enhver bileier setter pris på.

Rask og dravillig

Vår prøvebil var en ASX  Instyle 4WD med en 1,8 liters dieselmotor med 115 hester. En motor vi var godt fornøyd med.

Det virker som om dette er en passe motor for en bil av denne typen. Den er rask, den gir en til­strekkelig toppfart, den er fleksibel og den er rimelig på drivstoffet, men den gir en litt knitrende lyd fra seg, ikke sjenerende, men den er der.

Når det gjelder kjørekomfort så må vi gi beste karakter. Den har fine firehjulsegenskaper og som nevnt en dravillig og fleksibel motor koblet til en manuell girkasse.

Interiøret er av det aller beste på markedet, pent sammensatt av materialer som gir en lun følelse. Setene er bygget  slik at de gir svært god støtte for både rygg og lår. Det er rett og slett godt å sitte i denne bilen.

Beinplassen i forsetene er bra, og det er brukbar plass også i baksetet, men her må vi gi et minus for bakseteryggen. Baksetet kan ikke reguleres i lengderetning, slik som hos enkelte av konkurrentene. Bakseteryggen kan justeres, men vi var ikke helt fornøyde med vinkelen på ryggen. Et lite, svært lite minus for dette.

Derimot var vi svært fornøyd med førerplassen, sikten, de store speilene og instrumenteringen. Ryddig og greit. Vi satte stor pris på de store og oversiktlige betjeningsbryterne. Godt merket med store og leselige symboler. Flott.  Og vi var godt fornøyde med bagasjeplassen.

Ikke utpreget terrengbil

Bilen greier seg også godt utenfor veien med en bakkeklaring på 17 cm, men vi synes ikke dette var en utpreget terrengbil. Den klarer seg godt på ujevne og kronglete hytteveier eller på dårlige skogsbilveier.

Smak og behag skal en som kjent ikke diskutere, men når det gjelder bilens ytre utseende, fortjener det noen få ord. Utvendig er ikke bilen pen, den er direkte vakker, enkelt og greit. Vi likte den litt tøffe haikjeft liknende grillen, den har en stilig hekk og en vakker linje i karosseriet.

Vi likte bilen og det tror vi det er mange andre som også kommer til å gjøre. Prisen på vår prøvebil er 347.400 kroner.

Siste nytt i Nyheter

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

 
Halvparten går til <BR>helse og omsorg

Halvparten går til
helse og omsorg

  • Bydel Stovner

Bydelsdirektør Alv H. Sørland i Bydel Stovner forbereder seg på en vri av tjenestene i fremtiden. Store deler av budsjettet går til helse og omsorg, og bydelen vil opprette et demensteam.

Inviterte ordføreren <BR>til fredsprisfest

Inviterte ordføreren
til fredsprisfest

Elever fra Lindeberg og Ruseløkka skoler inviterte ordfører Marianne Borgen (SV) til fredsprisfesten lørdag 10. desember. De fikk også sneket inn noen egne spørsmål.

Lippestad på besøk <BR>hos Fossheim

Geir Lippestad på besøk hos Fossheim

Som byråd for næring og eierskap besøker Geir Lippestad Oslo kommunes arbeidsmarkedsbedrifter. Sist fredag gikk turen innom Fossheim på Hasle.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!