Sekser på terningen

Sekser på  terningen

 

Mitsubishi ASX må være markedets beste SUV for tiden. Etter vår smak har Mitsubishi truffet innertier. ASX er en bil med moderne og stilige linjer, et interiør som er praktisk og pent og kjøreegenskaper som tåler sammen­likning med hvem som helst. ASX har spreke motorer å velge mellom, og kanskje det beste av alt: Prisen.

Skrevet av:

Vi tror at ASX kommer til å bli en spydspiss for Mitsubishi, en bil som treffer godt for de mange som er ute etter en slik bil. På den korte tiden bilen har vært på markedet her i landet er det solgt godt over 2.000 biler. Mange av disse bilene er solgt på brosjyre, med andre ord før bilen har ankommet Norge.

Hvem kjøper så nye ASX? Ifølge Thorbjørn Pedersen hos importøren er det mange kunder som tidligere har kjørt andre merker, dessuten er det en del som fra før har kjørt Outlander, men som nå ønsker seg en litt mindre og smidigere bil.

Bil for det brede lag

Salget er godt fordelt over hele landet og kundene er godt repre­sentert over hele aldersspennet,  Thorbjørn Pedersen  mener at dette er en bil for bredden - en kompakt og rimelig firehjulstrekker.

Bilen er kommet både som fire­hjulstrekker og som tohjulstrekker, altså med drift kun på forhjulene. Den leveres med dieselmotor eller med bensinmotor.

En tohjuls­trekker med 117 HK bensinmotor koster fra 241.000 kroner, men velger du en firehjulstrekker med en 115 hester dieselmotor så begynner prisen på 307.000 kroner.

Så kan du selvsagt sy sammen bilen med mye ekstrautstyr så langt lommeboka holder. Hyggelig er det også at Mitsubishi gir gode nybilgarantier på fem år. Det gir trygghet, og det er noe enhver bileier setter pris på.

Rask og dravillig

Vår prøvebil var en ASX  Instyle 4WD med en 1,8 liters dieselmotor med 115 hester. En motor vi var godt fornøyd med.

Det virker som om dette er en passe motor for en bil av denne typen. Den er rask, den gir en til­strekkelig toppfart, den er fleksibel og den er rimelig på drivstoffet, men den gir en litt knitrende lyd fra seg, ikke sjenerende, men den er der.

Når det gjelder kjørekomfort så må vi gi beste karakter. Den har fine firehjulsegenskaper og som nevnt en dravillig og fleksibel motor koblet til en manuell girkasse.

Interiøret er av det aller beste på markedet, pent sammensatt av materialer som gir en lun følelse. Setene er bygget  slik at de gir svært god støtte for både rygg og lår. Det er rett og slett godt å sitte i denne bilen.

Beinplassen i forsetene er bra, og det er brukbar plass også i baksetet, men her må vi gi et minus for bakseteryggen. Baksetet kan ikke reguleres i lengderetning, slik som hos enkelte av konkurrentene. Bakseteryggen kan justeres, men vi var ikke helt fornøyde med vinkelen på ryggen. Et lite, svært lite minus for dette.

Derimot var vi svært fornøyd med førerplassen, sikten, de store speilene og instrumenteringen. Ryddig og greit. Vi satte stor pris på de store og oversiktlige betjeningsbryterne. Godt merket med store og leselige symboler. Flott.  Og vi var godt fornøyde med bagasjeplassen.

Ikke utpreget terrengbil

Bilen greier seg også godt utenfor veien med en bakkeklaring på 17 cm, men vi synes ikke dette var en utpreget terrengbil. Den klarer seg godt på ujevne og kronglete hytteveier eller på dårlige skogsbilveier.

Smak og behag skal en som kjent ikke diskutere, men når det gjelder bilens ytre utseende, fortjener det noen få ord. Utvendig er ikke bilen pen, den er direkte vakker, enkelt og greit. Vi likte den litt tøffe haikjeft liknende grillen, den har en stilig hekk og en vakker linje i karosseriet.

Vi likte bilen og det tror vi det er mange andre som også kommer til å gjøre. Prisen på vår prøvebil er 347.400 kroner.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!