Sekser på terningen

Sekser på  terningen

 

Mitsubishi ASX må være markedets beste SUV for tiden. Etter vår smak har Mitsubishi truffet innertier. ASX er en bil med moderne og stilige linjer, et interiør som er praktisk og pent og kjøreegenskaper som tåler sammen­likning med hvem som helst. ASX har spreke motorer å velge mellom, og kanskje det beste av alt: Prisen.

Skrevet av:

Vi tror at ASX kommer til å bli en spydspiss for Mitsubishi, en bil som treffer godt for de mange som er ute etter en slik bil. På den korte tiden bilen har vært på markedet her i landet er det solgt godt over 2.000 biler. Mange av disse bilene er solgt på brosjyre, med andre ord før bilen har ankommet Norge.

Hvem kjøper så nye ASX? Ifølge Thorbjørn Pedersen hos importøren er det mange kunder som tidligere har kjørt andre merker, dessuten er det en del som fra før har kjørt Outlander, men som nå ønsker seg en litt mindre og smidigere bil.



Bil for det brede lag


Salget er godt fordelt over hele landet og kundene er godt repre­sentert over hele aldersspennet,  Thorbjørn Pedersen  mener at dette er en bil for bredden - en kompakt og rimelig firehjulstrekker.


Bilen er kommet både som fire­hjulstrekker og som tohjulstrekker, altså med drift kun på forhjulene. Den leveres med dieselmotor eller med bensinmotor.

En tohjuls­trekker med 117 HK bensinmotor koster fra 241.000 kroner, men velger du en firehjulstrekker med en 115 hester dieselmotor så begynner prisen på 307.000 kroner.

Så kan du selvsagt sy sammen bilen med mye ekstrautstyr så langt lommeboka holder. Hyggelig er det også at Mitsubishi gir gode nybilgarantier på fem år. Det gir trygghet, og det er noe enhver bileier setter pris på.

Rask og dravillig

Vår prøvebil var en ASX  Instyle 4WD med en 1,8 liters dieselmotor med 115 hester. En motor vi var godt fornøyd med.

Det virker som om dette er en passe motor for en bil av denne typen. Den er rask, den gir en til­strekkelig toppfart, den er fleksibel og den er rimelig på drivstoffet, men den gir en litt knitrende lyd fra seg, ikke sjenerende, men den er der.


Når det gjelder kjørekomfort så må vi gi beste karakter. Den har fine firehjulsegenskaper og som nevnt en dravillig og fleksibel motor koblet til en manuell girkasse.

Interiøret er av det aller beste på markedet, pent sammensatt av materialer som gir en lun følelse. Setene er bygget  slik at de gir svært god støtte for både rygg og lår. Det er rett og slett godt å sitte i denne bilen.

Beinplassen i forsetene er bra, og det er brukbar plass også i baksetet, men her må vi gi et minus for bakseteryggen. Baksetet kan ikke reguleres i lengderetning, slik som hos enkelte av konkurrentene. Bakseteryggen kan justeres, men vi var ikke helt fornøyde med vinkelen på ryggen. Et lite, svært lite minus for dette.

Derimot var vi svært fornøyd med førerplassen, sikten, de store speilene og instrumenteringen. Ryddig og greit. Vi satte stor pris på de store og oversiktlige betjeningsbryterne. Godt merket med store og leselige symboler. Flott.  Og vi var godt fornøyde med bagasjeplassen.

Ikke utpreget terrengbil

Bilen greier seg også godt utenfor veien med en bakkeklaring på 17 cm, men vi synes ikke dette var en utpreget terrengbil. Den klarer seg godt på ujevne og kronglete hytteveier eller på dårlige skogsbilveier.


Smak og behag skal en som kjent ikke diskutere, men når det gjelder bilens ytre utseende, fortjener det noen få ord. Utvendig er ikke bilen pen, den er direkte vakker, enkelt og greit. Vi likte den litt tøffe haikjeft liknende grillen, den har en stilig hekk og en vakker linje i karosseriet.

Vi likte bilen og det tror vi det er mange andre som også kommer til å gjøre. Prisen på vår prøvebil er 347.400 kroner.

Siste nytt i Nyheter

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

 
Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!