ANNONSE

Sekser på terningen

Sekser på  terningen

 

Mitsubishi ASX må være markedets beste SUV for tiden. Etter vår smak har Mitsubishi truffet innertier. ASX er en bil med moderne og stilige linjer, et interiør som er praktisk og pent og kjøreegenskaper som tåler sammen­likning med hvem som helst. ASX har spreke motorer å velge mellom, og kanskje det beste av alt: Prisen.

Vi tror at ASX kommer til å bli en spydspiss for Mitsubishi, en bil som treffer godt for de mange som er ute etter en slik bil. På den korte tiden bilen har vært på markedet her i landet er det solgt godt over 2.000 biler. Mange av disse bilene er solgt på brosjyre, med andre ord før bilen har ankommet Norge.

Hvem kjøper så nye ASX? Ifølge Thorbjørn Pedersen hos importøren er det mange kunder som tidligere har kjørt andre merker, dessuten er det en del som fra før har kjørt Outlander, men som nå ønsker seg en litt mindre og smidigere bil.

Bil for det brede lag

Salget er godt fordelt over hele landet og kundene er godt repre­sentert over hele aldersspennet,  Thorbjørn Pedersen  mener at dette er en bil for bredden - en kompakt og rimelig firehjulstrekker.

Bilen er kommet både som fire­hjulstrekker og som tohjulstrekker, altså med drift kun på forhjulene. Den leveres med dieselmotor eller med bensinmotor.

En tohjuls­trekker med 117 HK bensinmotor koster fra 241.000 kroner, men velger du en firehjulstrekker med en 115 hester dieselmotor så begynner prisen på 307.000 kroner.

Så kan du selvsagt sy sammen bilen med mye ekstrautstyr så langt lommeboka holder. Hyggelig er det også at Mitsubishi gir gode nybilgarantier på fem år. Det gir trygghet, og det er noe enhver bileier setter pris på.

Rask og dravillig

Vår prøvebil var en ASX  Instyle 4WD med en 1,8 liters dieselmotor med 115 hester. En motor vi var godt fornøyd med.

Det virker som om dette er en passe motor for en bil av denne typen. Den er rask, den gir en til­strekkelig toppfart, den er fleksibel og den er rimelig på drivstoffet, men den gir en litt knitrende lyd fra seg, ikke sjenerende, men den er der.

Når det gjelder kjørekomfort så må vi gi beste karakter. Den har fine firehjulsegenskaper og som nevnt en dravillig og fleksibel motor koblet til en manuell girkasse.

Interiøret er av det aller beste på markedet, pent sammensatt av materialer som gir en lun følelse. Setene er bygget  slik at de gir svært god støtte for både rygg og lår. Det er rett og slett godt å sitte i denne bilen.

Beinplassen i forsetene er bra, og det er brukbar plass også i baksetet, men her må vi gi et minus for bakseteryggen. Baksetet kan ikke reguleres i lengderetning, slik som hos enkelte av konkurrentene. Bakseteryggen kan justeres, men vi var ikke helt fornøyde med vinkelen på ryggen. Et lite, svært lite minus for dette.

Derimot var vi svært fornøyd med førerplassen, sikten, de store speilene og instrumenteringen. Ryddig og greit. Vi satte stor pris på de store og oversiktlige betjeningsbryterne. Godt merket med store og leselige symboler. Flott.  Og vi var godt fornøyde med bagasjeplassen.

Ikke utpreget terrengbil

Bilen greier seg også godt utenfor veien med en bakkeklaring på 17 cm, men vi synes ikke dette var en utpreget terrengbil. Den klarer seg godt på ujevne og kronglete hytteveier eller på dårlige skogsbilveier.

Smak og behag skal en som kjent ikke diskutere, men når det gjelder bilens ytre utseende, fortjener det noen få ord. Utvendig er ikke bilen pen, den er direkte vakker, enkelt og greit. Vi likte den litt tøffe haikjeft liknende grillen, den har en stilig hekk og en vakker linje i karosseriet.

Vi likte bilen og det tror vi det er mange andre som også kommer til å gjøre. Prisen på vår prøvebil er 347.400 kroner.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE