Miljøfartsgrense i Groruddalen om vinteren:

Senker farten på
Østre Aker vei

Senker farten på <BR>Østre Aker vei

MILJØFARTSGRENSE: Statens vegvesen setter ned fartsgrensa på Østre Aker vei for første gang fra Øker til Stovnerkrysset. I vinterhalvåret skal grensa gå fra 80 km/t til 60 km/t.

Fra Økern til Stovnerkrysset reduserer Statens vegvesen fartsgrensa fra 80 kilometer i timen til 60 i vinterhalvåret for første gang. Håndhevelse er det politiet som har ansvaret for.

Skrevet av:

Fra og med 1. november satt Statens vegvesen ned fartgsrensa på Østre Aker vei i begge retninger fra Økern til Stovnerkrysset for første gang. Nå skal det bli miljøfartsgrense med en fart på 60 kilometer i timen.

- Miljøfartsgrense innebærer å redusere hastigheten i vintersesongen for å redusere produksjon og oppvirvling av svevestøv. Mengden svevestøv henger sammen med andel piggdekkbruk, trafikkvolum, asfaltens slitestyrke og hastighet. Miljøfartsgrense er et tiltak som innføres på strekninger der farten er høy, trafikkvolumet er stort og hvor det bor eller oppholder seg mye folk langs veien, forteller Ida Nossen i Statens vegvesen.

1. november i år ble det vedtatt strengere grenseverdier for svevestøv. Det er en av grunnene til at vegvesenet på nytt innfører miljøfartsgrense for å kunne nå lovpålagte grenseverdier.   

- Ved å redusere farten fra 80 km/t til 60 km/t er det dokumentert at det blir målbart mindre svevestøv.

Tiltro til befolkningen

- Det er politiet som skal håndheve fastsatt grense. Tror dere folk kommer til å overholde fartsgrensa? Og at politiet kommer til å sørge for at det blir holdt?

Vi har tiltro til at trafikantene vil forholde seg til skiltet hastighet. Politiet har nå lovhjemmel til å følge opp redusert hastighet vinterstid, men videre spørsmål om håndhevelse må tas med politiet da det er de som beslutter hva de vil kontrollere, sier hun.

Tiltaket skal gjelde til første søndag etter påske, og er et permanent tiltak på vinterstid.

- Befolkningen i Groruddalen er generelt utsatt for høye konsentrasjoner av svevestøv, både på grunn av topografien i området, som gir en såkalt stagnasjon av luftmassene, og at hovedveiene med mye trafikk og høy hastighet går tett på der folk bor, sier Nossen.

Gir bedre luft i Groruddalen

- Hvor viktig er det å gjøre slike tiltak i Groruddalen?

- Det er spesielt viktig å innføre lavere fartsgrense på veiene i Groruddalen. Hvis vintersesongen 2016/2017 blir tørr og har lengre perioder med bar asfalt vil miljøfartsgrense kunne hindre at forurensningskonsentrasjonene blir svært høye, forklarer hun.

Tidligere har det blitt satt miljøfartsgrense på Trondheimsveien, E18 og Ring 3.

- Hvilke andre tiltak kan gjøre livet langs Østre Aker vei mer levelig om vinteren?

Det er summen av tiltak som har best effekt. Miljøfartsgrense er ett av flere tiltak vi har for å redusere konsentrasjonen av svevestøv. Renhold er allerede en del av pakken med tiltak vi bruker i arbeidet for å redusere mengden svevestøv som kommer fra vei, sier hun.

Stopper ved Stovnerkrysset

- I tillegg jobber vi med å finne gode renholdsmetoder og maskiner for å komme fram til bedre krav og løsninger. På dager med svært høye svevestøvnivåer støvdempes enkeltstrekninger med magnesiumklorid som binder støvet slik at det ikke virvles opp i luften. På den måten reduseres konsentrasjonene på enkeltdager, sier hun.

På Østre Aker vei skal miljøfartsgrensa stoppe ved Stovnerkrysset.

- Hvorfor ikke stoppe ved innkjørselen til motorveien 400 meter lenger fremme?

- Tanken bak å bruke Stovnerkrysset som start/sluttpunkt, er at dette er et kjent geografisk punkt for mange bilister. Ettersom det ikke finnes noen naturlig avgrensning og større kryss før man kommer over på motorvegsystemet på E6, landet vi på Stovnerkrysset.

- Siden det er første gang vi iverksetter tiltaket på Østre Aker vei, er det naturlig at vi vil kunne justere dette til neste sesong, dersom vi ser det nødvendig, avslutter hun.

Siste nytt i Nyheter

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

 
Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!