Miljøfartsgrense i Groruddalen om vinteren:

Senker farten på
Østre Aker vei

Senker farten på <BR>Østre Aker vei

MILJØFARTSGRENSE: Statens vegvesen setter ned fartsgrensa på Østre Aker vei for første gang fra Øker til Stovnerkrysset. I vinterhalvåret skal grensa gå fra 80 km/t til 60 km/t.

Fra Økern til Stovnerkrysset reduserer Statens vegvesen fartsgrensa fra 80 kilometer i timen til 60 i vinterhalvåret for første gang. Håndhevelse er det politiet som har ansvaret for.

Skrevet av:

Fra og med 1. november satt Statens vegvesen ned fartgsrensa på Østre Aker vei i begge retninger fra Økern til Stovnerkrysset for første gang. Nå skal det bli miljøfartsgrense med en fart på 60 kilometer i timen.

- Miljøfartsgrense innebærer å redusere hastigheten i vintersesongen for å redusere produksjon og oppvirvling av svevestøv. Mengden svevestøv henger sammen med andel piggdekkbruk, trafikkvolum, asfaltens slitestyrke og hastighet. Miljøfartsgrense er et tiltak som innføres på strekninger der farten er høy, trafikkvolumet er stort og hvor det bor eller oppholder seg mye folk langs veien, forteller Ida Nossen i Statens vegvesen.

1. november i år ble det vedtatt strengere grenseverdier for svevestøv. Det er en av grunnene til at vegvesenet på nytt innfører miljøfartsgrense for å kunne nå lovpålagte grenseverdier.   

- Ved å redusere farten fra 80 km/t til 60 km/t er det dokumentert at det blir målbart mindre svevestøv.

Tiltro til befolkningen

- Det er politiet som skal håndheve fastsatt grense. Tror dere folk kommer til å overholde fartsgrensa? Og at politiet kommer til å sørge for at det blir holdt?

Vi har tiltro til at trafikantene vil forholde seg til skiltet hastighet. Politiet har nå lovhjemmel til å følge opp redusert hastighet vinterstid, men videre spørsmål om håndhevelse må tas med politiet da det er de som beslutter hva de vil kontrollere, sier hun.

Tiltaket skal gjelde til første søndag etter påske, og er et permanent tiltak på vinterstid.

- Befolkningen i Groruddalen er generelt utsatt for høye konsentrasjoner av svevestøv, både på grunn av topografien i området, som gir en såkalt stagnasjon av luftmassene, og at hovedveiene med mye trafikk og høy hastighet går tett på der folk bor, sier Nossen.

Gir bedre luft i Groruddalen

- Hvor viktig er det å gjøre slike tiltak i Groruddalen?

- Det er spesielt viktig å innføre lavere fartsgrense på veiene i Groruddalen. Hvis vintersesongen 2016/2017 blir tørr og har lengre perioder med bar asfalt vil miljøfartsgrense kunne hindre at forurensningskonsentrasjonene blir svært høye, forklarer hun.

Tidligere har det blitt satt miljøfartsgrense på Trondheimsveien, E18 og Ring 3.

- Hvilke andre tiltak kan gjøre livet langs Østre Aker vei mer levelig om vinteren?

Det er summen av tiltak som har best effekt. Miljøfartsgrense er ett av flere tiltak vi har for å redusere konsentrasjonen av svevestøv. Renhold er allerede en del av pakken med tiltak vi bruker i arbeidet for å redusere mengden svevestøv som kommer fra vei, sier hun.

Stopper ved Stovnerkrysset

- I tillegg jobber vi med å finne gode renholdsmetoder og maskiner for å komme fram til bedre krav og løsninger. På dager med svært høye svevestøvnivåer støvdempes enkeltstrekninger med magnesiumklorid som binder støvet slik at det ikke virvles opp i luften. På den måten reduseres konsentrasjonene på enkeltdager, sier hun.

På Østre Aker vei skal miljøfartsgrensa stoppe ved Stovnerkrysset.

- Hvorfor ikke stoppe ved innkjørselen til motorveien 400 meter lenger fremme?

- Tanken bak å bruke Stovnerkrysset som start/sluttpunkt, er at dette er et kjent geografisk punkt for mange bilister. Ettersom det ikke finnes noen naturlig avgrensning og større kryss før man kommer over på motorvegsystemet på E6, landet vi på Stovnerkrysset.

- Siden det er første gang vi iverksetter tiltaket på Østre Aker vei, er det naturlig at vi vil kunne justere dette til neste sesong, dersom vi ser det nødvendig, avslutter hun.

Siste nytt i Nyheter

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

 
- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

 
Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

 
Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Halvparten går til <BR>helse og omsorg

Halvparten går til
helse og omsorg

  • Bydel Stovner

Bydelsdirektør Alv H. Sørland i Bydel Stovner forbereder seg på en vri av tjenestene i fremtiden. Store deler av budsjettet går til helse og omsorg, og bydelen vil opprette et demensteam.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!