Miljøfartsgrense i Groruddalen om vinteren:

Senker farten på
Østre Aker vei

Senker farten på <BR>Østre Aker vei

MILJØFARTSGRENSE: Statens vegvesen setter ned fartsgrensa på Østre Aker vei for første gang fra Øker til Stovnerkrysset. I vinterhalvåret skal grensa gå fra 80 km/t til 60 km/t.

Fra Økern til Stovnerkrysset reduserer Statens vegvesen fartsgrensa fra 80 kilometer i timen til 60 i vinterhalvåret for første gang. Håndhevelse er det politiet som har ansvaret for.

Tekst:

Publisert:

Miljøfartsgrense:

o Innebærer at fartsgrensen settes ned til 60 km/t i vinterhalvåret fra 1. november til første søndag etter påske.

o Gjelder på Riksvei 4 fra Sinsen til Grorud, Ring 3 fra Ryen til Granfosstunnelen og på E18 fra Hjortnes til Lysaker (hverdager 06-22), og for første gang på Østre Aker vei fra Økern til Stovnerkrysset.

o Statens vegvesen er gjennom Forurensningsloven pålagt å gjennomføre tiltak som bidrar til å redusere mengden svevestøv. Miljøfartsgrense kommer i tillegg til renhold og støvdemping på utvalgte strekninger i Oslo, og er et permanent tiltak vinterstid.

Fra og med 1. november satt Statens vegvesen ned fartgsrensa på Østre Aker vei i begge retninger fra Økern til Stovnerkrysset for første gang. Nå skal det bli miljøfartsgrense med en fart på 60 kilometer i timen.

- Miljøfartsgrense innebærer å redusere hastigheten i vintersesongen for å redusere produksjon og oppvirvling av svevestøv. Mengden svevestøv henger sammen med andel piggdekkbruk, trafikkvolum, asfaltens slitestyrke og hastighet. Miljøfartsgrense er et tiltak som innføres på strekninger der farten er høy, trafikkvolumet er stort og hvor det bor eller oppholder seg mye folk langs veien, forteller Ida Nossen i Statens vegvesen.

1. november i år ble det vedtatt strengere grenseverdier for svevestøv. Det er en av grunnene til at vegvesenet på nytt innfører miljøfartsgrense for å kunne nå lovpålagte grenseverdier.   

- Ved å redusere farten fra 80 km/t til 60 km/t er det dokumentert at det blir målbart mindre svevestøv.

Tiltro til befolkningen

- Det er politiet som skal håndheve fastsatt grense. Tror dere folk kommer til å overholde fartsgrensa? Og at politiet kommer til å sørge for at det blir holdt?

Vi har tiltro til at trafikantene vil forholde seg til skiltet hastighet. Politiet har nå lovhjemmel til å følge opp redusert hastighet vinterstid, men videre spørsmål om håndhevelse må tas med politiet da det er de som beslutter hva de vil kontrollere, sier hun.

Tiltaket skal gjelde til første søndag etter påske, og er et permanent tiltak på vinterstid.

- Befolkningen i Groruddalen er generelt utsatt for høye konsentrasjoner av svevestøv, både på grunn av topografien i området, som gir en såkalt stagnasjon av luftmassene, og at hovedveiene med mye trafikk og høy hastighet går tett på der folk bor, sier Nossen.

Gir bedre luft i Groruddalen

- Hvor viktig er det å gjøre slike tiltak i Groruddalen?

- Det er spesielt viktig å innføre lavere fartsgrense på veiene i Groruddalen. Hvis vintersesongen 2016/2017 blir tørr og har lengre perioder med bar asfalt vil miljøfartsgrense kunne hindre at forurensningskonsentrasjonene blir svært høye, forklarer hun.

Tidligere har det blitt satt miljøfartsgrense på Trondheimsveien, E18 og Ring 3.

- Hvilke andre tiltak kan gjøre livet langs Østre Aker vei mer levelig om vinteren?

Det er summen av tiltak som har best effekt. Miljøfartsgrense er ett av flere tiltak vi har for å redusere konsentrasjonen av svevestøv. Renhold er allerede en del av pakken med tiltak vi bruker i arbeidet for å redusere mengden svevestøv som kommer fra vei, sier hun.

Stopper ved Stovnerkrysset

- I tillegg jobber vi med å finne gode renholdsmetoder og maskiner for å komme fram til bedre krav og løsninger. På dager med svært høye svevestøvnivåer støvdempes enkeltstrekninger med magnesiumklorid som binder støvet slik at det ikke virvles opp i luften. På den måten reduseres konsentrasjonene på enkeltdager, sier hun.

På Østre Aker vei skal miljøfartsgrensa stoppe ved Stovnerkrysset.

- Hvorfor ikke stoppe ved innkjørselen til motorveien 400 meter lenger fremme?

- Tanken bak å bruke Stovnerkrysset som start/sluttpunkt, er at dette er et kjent geografisk punkt for mange bilister. Ettersom det ikke finnes noen naturlig avgrensning og større kryss før man kommer over på motorvegsystemet på E6, landet vi på Stovnerkrysset.

- Siden det er første gang vi iverksetter tiltaket på Østre Aker vei, er det naturlig at vi vil kunne justere dette til neste sesong, dersom vi ser det nødvendig, avslutter hun.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over. Beboere og ansatte er på plass i Ellingsrudhjemmet - som etter flere år og kamper har blitt et heldigitalt sykehjem med store rom for beboerne.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.