Miljøfartsgrense i Groruddalen om vinteren:

Senker farten på
Østre Aker vei

Senker farten på <BR>Østre Aker vei

MILJØFARTSGRENSE: Statens vegvesen setter ned fartsgrensa på Østre Aker vei for første gang fra Øker til Stovnerkrysset. I vinterhalvåret skal grensa gå fra 80 km/t til 60 km/t.

Fra Økern til Stovnerkrysset reduserer Statens vegvesen fartsgrensa fra 80 kilometer i timen til 60 i vinterhalvåret for første gang. Håndhevelse er det politiet som har ansvaret for.

Skrevet av:

Fra og med 1. november satt Statens vegvesen ned fartgsrensa på Østre Aker vei i begge retninger fra Økern til Stovnerkrysset for første gang. Nå skal det bli miljøfartsgrense med en fart på 60 kilometer i timen.

- Miljøfartsgrense innebærer å redusere hastigheten i vintersesongen for å redusere produksjon og oppvirvling av svevestøv. Mengden svevestøv henger sammen med andel piggdekkbruk, trafikkvolum, asfaltens slitestyrke og hastighet. Miljøfartsgrense er et tiltak som innføres på strekninger der farten er høy, trafikkvolumet er stort og hvor det bor eller oppholder seg mye folk langs veien, forteller Ida Nossen i Statens vegvesen.

1. november i år ble det vedtatt strengere grenseverdier for svevestøv. Det er en av grunnene til at vegvesenet på nytt innfører miljøfartsgrense for å kunne nå lovpålagte grenseverdier.   

- Ved å redusere farten fra 80 km/t til 60 km/t er det dokumentert at det blir målbart mindre svevestøv.

Tiltro til befolkningen

- Det er politiet som skal håndheve fastsatt grense. Tror dere folk kommer til å overholde fartsgrensa? Og at politiet kommer til å sørge for at det blir holdt?

Vi har tiltro til at trafikantene vil forholde seg til skiltet hastighet. Politiet har nå lovhjemmel til å følge opp redusert hastighet vinterstid, men videre spørsmål om håndhevelse må tas med politiet da det er de som beslutter hva de vil kontrollere, sier hun.

Tiltaket skal gjelde til første søndag etter påske, og er et permanent tiltak på vinterstid.

- Befolkningen i Groruddalen er generelt utsatt for høye konsentrasjoner av svevestøv, både på grunn av topografien i området, som gir en såkalt stagnasjon av luftmassene, og at hovedveiene med mye trafikk og høy hastighet går tett på der folk bor, sier Nossen.

Gir bedre luft i Groruddalen

- Hvor viktig er det å gjøre slike tiltak i Groruddalen?

- Det er spesielt viktig å innføre lavere fartsgrense på veiene i Groruddalen. Hvis vintersesongen 2016/2017 blir tørr og har lengre perioder med bar asfalt vil miljøfartsgrense kunne hindre at forurensningskonsentrasjonene blir svært høye, forklarer hun.

Tidligere har det blitt satt miljøfartsgrense på Trondheimsveien, E18 og Ring 3.

- Hvilke andre tiltak kan gjøre livet langs Østre Aker vei mer levelig om vinteren?

Det er summen av tiltak som har best effekt. Miljøfartsgrense er ett av flere tiltak vi har for å redusere konsentrasjonen av svevestøv. Renhold er allerede en del av pakken med tiltak vi bruker i arbeidet for å redusere mengden svevestøv som kommer fra vei, sier hun.

Stopper ved Stovnerkrysset

- I tillegg jobber vi med å finne gode renholdsmetoder og maskiner for å komme fram til bedre krav og løsninger. På dager med svært høye svevestøvnivåer støvdempes enkeltstrekninger med magnesiumklorid som binder støvet slik at det ikke virvles opp i luften. På den måten reduseres konsentrasjonene på enkeltdager, sier hun.

På Østre Aker vei skal miljøfartsgrensa stoppe ved Stovnerkrysset.

- Hvorfor ikke stoppe ved innkjørselen til motorveien 400 meter lenger fremme?

- Tanken bak å bruke Stovnerkrysset som start/sluttpunkt, er at dette er et kjent geografisk punkt for mange bilister. Ettersom det ikke finnes noen naturlig avgrensning og større kryss før man kommer over på motorvegsystemet på E6, landet vi på Stovnerkrysset.

- Siden det er første gang vi iverksetter tiltaket på Østre Aker vei, er det naturlig at vi vil kunne justere dette til neste sesong, dersom vi ser det nødvendig, avslutter hun.

Siste nytt i Nyheter

– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

 
Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

Nå skal alle mødre<BR> få hjemmebesøk

Jordmor til folket i Bydel Alna:

Nå skal alle mødre
få hjemmebesøk

  • Bydel Alna

Bydelsutvalget i Alna bydel vedtok å styrke jordmortjenesten i bydelen. I lang tid har ikke Alna hatt et godt nok tilbud i tråd med kommunens retningslinjer.

Google Maps

Har du tips til saken?   Send e-post

Ran på Ellingsrud:

To unge gutter pågrepet

  • Ran

To unge gutter er pågrepet etter et væpnet ran av en bensinstasjon på Ellingsrud natt til torsdag – fem timer etter at politiet fikk inn meldingen. Samme kveld ble også Esso på Kalbakken ranet.

 
Løfter fram tidlig innsats

Jonas Gahr Støre til Rommen skole:

Løfter fram tidlig innsats

  • Intensivoppfølging

Jonas Gahr Støre (Ap) møtte Rommen-elever og lærere for å snakke om planer for fremtiden og intensivoppfølgingen byrådet ruller ut på skoler i hele Groruddalen. Han satser på at det kan bli en nasjonal ordning.

Gir ikke opp private barnehager

Høyre i Bydel Bjerke:

Gir ikke opp private barnehager

  • Barnehage

Under bydelsutvalgsmøtet sist torsdag ble det debatt rundt reguleringsplan for barnehage og bolig i Haugmannsveien 16. Det store temaet var manglende støtte til private barnehager og byrådets tilskudds-stopp.

- En klar marsjordre

Regjeringen med «gavepakke» til Manglerudprosjektet:

- En klar marsjordre

  • Manglerudprosjektet

1,1 milliard settes av i Nasjonal Transportplan (NTP) til oppstart av Manglerudprosjektet fremover. Oslopolitikerne forteller at de ikke vil akseptere løsninger som bygger ned boforholdene et sted for å gagne et annet - og ber vegvesenet gå i tenkeboksen.

 
Pusset opp for <BR>bedre arbeidsmiljø

Pusset opp for
bedre arbeidsmiljø

  • Barnevern

Alna barnevernstjeneste har flyttet til nye lokaler på Lindeberg. Målet er å skape en mer aktivitetsbasert hverdag på jobb.

Bilulykke på Kalbakken

Bilulykke på Kalbakken

  • ulykke

Ved tolvtiden tirsdag formiddag rykket nødetatene ut etter meldinger om en bilulykke ved Kalbakken senter. Sjåføren hadde mistet kontrollen over bilen, og kjørt rett inn i treet på toppen av rundkjøringen.

Ny sykkelvei går <BR>ut over p-plasser

P-plasser må
vike for sykkelvei

  • Gamle Oslo

Et flertall i Oslo bystyre gikk under bystyremøtet 1. mars inn for å fjerne 66 parkeringsplasser i Åkebergveien for å få etablert såkalte opphøyde sykkelfelt i begge retninger. Frp og Høyre er sterkt uenige.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!