Ser positivt på Vollebekk-planen

Ser positivt på Vollebekk-planen

 

Linderud og omegn Vel støtter seg til Plan- og bygningsetatens alternativ én i forbindelse med planprogrammet for Vollebekk, men etterspør en god trafikkanalyse.

Plan- og bygningsetaten (PBE) har nylig lansert planprogrammet for Vollebekk, som nå er ute på høring. I planen legges det fram to alternativer for utviklingen av området. Linderud og omegn Vel støtter det første alternativet - som blant annet legger opp til bygging av lavblokker, fremfor høyere bebyggelse som foreslås i alternativ to.

- I dag er Vollebekk og Lunden preget av mange lagerbygninger og industri, og det ser ikke så pent ut. Vi ser derfor på alternativ én som en positiv utvikling av området med lave boligblokker som kan matche den form for infrastruktur som allerede er her i dag, sier Dag Tveit Bråthen, som er leder i Linderud og omegn Vel.

Nei til mastodont

Plan- og bygningsetaten skriver i sitt foreslåtte planprogram at i «alternativ én bygges øvre Vollebekk ut med lavblokker i fire til fem etasjer og gjennomgående lameller mot Brobekkveien». I alternativ to åpnes det opp for boligbebyggelse med en høyde opptil mellom fire og åtte etasjer.

- Det bør bygges blokker med en maksimumshøyde på fire etasjer. Det er det som finnes i området her. Utbyggingen må være tilpasset strøkets karakter, mener Dag Tveit Bråthen.

Han viser også til Thon Hotel Linnes planer om å ville bygge ut hotellet med en høyde på totalt åtte og ti etasjer.

- Vi kan ikke ha en mastodont midt i smørøyet av boligbebyggelsen, sier Bråthen.

Etterspør analyse

Planprogrammet viser til en utbygging av mellom 1200 og 1500 nye boliger, hvor mesteparten av disse vil være blokker.

Det skal også utarbeides en trafikkanalyse som viser hvordan de ulike tiltakene kan påvirke trafikkforholdene. Denne analysen skal inkludere støy- og luftforurensning.

- Selv om man ønsker at folk skal benytte seg av kollektivtrafikk, så er det slik i dagens samfunn at de fleste har en bil. Når det kommer nye boliger her, så er det naturlig at det også blir flere biler, sier Bråthen.

- Det er derfor viktig at det kommer en konsekvensutredning på dette, fortsetter han.

Gode krysningpunkter

Turvei D6 skal bli en grønn åre som bindes sammen fra Veitvet og videre mot Brobekkveien. Det er også planer om å etablere et torg internt på området opp mot kollektivpunktene Vollebekk t-bane og Alna stasjon.

Dag Tveit Bråthen peker på disse planene som positive, men mener samtidig at det må gis gode sikringer ved Brobekkveien og Lunden.

- Både Lunden og Brobekkveien er i dag relativt belastede trafikkårer. Derfor må det legges opp til flere gode krysningspunkter. Dette i forbindelse med skolen, men også når det gjelder turvei D6, sier Bråthen.

Flere servicetjenester

En ny skole og barnehage skal ifølge planen være på plass i 2016. Samtidig skal dagens høyspentledninger graves ned i jorden. Dette er musikk i Dag Tveit Bråthens ører.

- Plan- og bygningsetaten har gjort en god jobb i samarbeid med bydelen og Groruddals-satsingen. Nå som høyspentledningen graves ned kan vi heller få Vollebekken opp i dagen. Vi er opptatt av blå-grønn struktur.

Velforeningslederen er også opptatt av at området gis en bymessig struktur.

- Området må få et «småbylook». Det hadde vært fint å få noen servicetilbud her, som en kafé eller noe sånt, som kan bli møteplasser for lokalbefolkningen.

Siste nytt i Nyheter

Gratis AKS i Bjerke

Gratis AKS i Bjerke

  • Oslo-budsjettet

Hittil har gratis halvdagsplass i Aktivitetsskolen (AKS) vært et tilbud for bydelene Grorud, Stovner, Alna og Søndre Nordstrand. Nå utvides ordningen til Groruddalens siste bydel.

- Litt i seneste laget

Slik reagerer opposisjonen

  • Oslo-budsjettet

Guri Melby (V) mener prosessen med Stovner bad går for sakte. Hun mener byrådet har vraket hele bademeldingen.

Én million til bydelsmødrene

Byrådets budsjettforslag 2017:

Én million til bydelsmødrene

  • byrådet

Byrådet vil gi én million kroner til tiltaket med bydelsmødre i Bydel Alna. Planen er å utvide satsingen til å gjelde hele byen.

 
Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

 
Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

 
Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!