«Sightseeing» til skolen hver dag

«Sightseeing» til skolen hver dag

 

Ann Christin Simonsens sønn Fredrik (16) er avhengig av TT-kjøring for å komme seg til og fra skolen hver dag. Før var tilbudet forutsigbart, men etter nyttår har det meste vært kaos.

Tekst:

Publisert:

 Da Akers Avis Groruddalen besøker henne i boligen på Ammerud venter hun på at sønnen skal komme hjem fra skolen. Tidligere kunne hun nesten stille klokka etter når han kom hjem - etter nyttår har ikke det vært mulig.

- Inntil nyttår hadde han en fast sjåfør på morgenen og en fast sjåfør etter skoletid. Sjåførene hadde også opplæring i hvordan de taklet blant annet GTK-anfall (epilepsi, red.anm.). Nå må vi forholde oss til en ny sjåfør for hver tur, de får ikke noe opplæring og det er umulig for oss å få tak i sjåføren, sier Simonsen. 

 

Ulogiske ruter

Onsdag morgen ble hun selv med sønnens transport til skolen. Fra atriumhusene på Ammerud gikk turen til Odvar Solbergs vei på Romsås. Deretter til Schweigaards gate på Grønland, før bilen satte kursen for Fredriks skole på Bjørnholt.

- Turen tok én time og 40 minutter. Da jeg skulle hjem fra Bjørnholt skole reiste jeg med to forskjellige t-banelinjer og én buss. Det tok én time og ni minutter, forteller Simonsen. 

Simonsen understreker at hun ikke er i mot samkjøring. Det har sønnen alltid hatt.

- Men det er veldig viktig at turene legges opp logisk, og ikke på kryss og tvers av Oslo, sier hun.

 

Endret TT-system

Fra nyttår tar det svenske firmaet Samres i mot bestillinger, planlegger og koordinerer TT-kjøringen i Oslo. Spesialbiltransporten, som Fredrik er avhengig av, gjennomføres av Norgestaxi, med Go'e bussa og Persontransport som underleverandører, og Oslo Taxi.

Allerede fra dag én har endringen ført til barn som ikke kommer tidsnok på skole, og voksne som ikke kommer på jobb i tide. Dette har flere foreninger reagert på. De har heller ikke noen faste personer å forholde seg til.

- Disse barna trenger trygghet og stabilitet, derfor er fast sjåfør nødvendig. De ødelegger for disse flotte unge menneskene, sier Simonsen.

Tidligere satt Fredrik maks 30 minutter i bilen på vei til og fra den videregående skolen sin. Nå sitter han i bilen i mellom halvannen time og to timer, sier hun.

- Mange av elevene skal ikke, og kan heller ikke, sitte så lenge i bilen. Det gjelder blant annet for min sønn.

 

Under én time

Klokka er 14.20. Det er 20 minutter siden Fredrik skulle vært hentet på skolen. Simonsen ringer Samres for å høre om sønnen er på vei hjem. Etter ti minutter tas røret av i andre enden.

Til tross for at hun er lovet at Samres til enhver tid skal ha oversikt over hvor spesialbilene befinner seg, får hun ikke svar på hvor Fredrik er. Det eneste hun får vite er at han ble hentet på skolen klokka 14.00, og er på vei hjemover. Simonsen får også vite at det er andre i bilen, men får ikke vite hvor bilen skal innom før Fredrik slippes av hjemme.

- Det er frustrerende. Jeg frykter å ikke få sønnen min hjem i live.

- Hvordan tar Fredrik det?

- Han er redd, men han prøver å være tapper, sier hun.

 

Livredd for sønnen

Onsdag formiddag valgte hun å politianmelde både Oslo kommune og Samres, som hun mener driver grovt og uaktsomt overfor Fredrik og andre unge multifunksjonshemmede.

- Jeg er livredd, bekymret og forbannet på hele  opplegget og på hvordan min sønn og de andre elevene i hele Oslo behandles. Dette er levende mennesker, ikke pakker.

Klokka 14.50 stopper det en bil utenfor. For første gang i 2011 er Fredrik hjemme fra skolen på under én time. Denne gangen har kjøreruta vært lagt opp logisk.

Sjåføren ønsker å være anonym, men innrømmer at kjøringen tar lengre tid nå enn tidligere, at noen av rutene er ulogiske, og at han likte den gamle ordningen bedre.

 

Setter inn tiltak

Oslo kommune opplyser at de stadig setter inn tiltak for å bedre TT-transporten, blant annet har Samres økt bemanningen på sine telefonsentraler, og flere biler er blitt tatt i bruk.

I tillegg er det også gjort endringer i kjøresystemet til Samres, slik at det nå beregnes mer tid til hver transport.

Likevel er det fortsatt problemer med spesialbiltransporten til skole og arbeid. Kommunen oppfordrer derfor brukere som ikke må kjøre spesialbil til å bruke fritidsreise med vanlig drosje hvis den bestilte transporten ikke dukker opp, eller hvis det ikke er mulig å komme igjen til Samres for å bestille reise.

Det er likevel ikke noe alternativ for Fredrik, som er avhengig av å kjøre spesialbil.

 

Nedprioriteres

Onsdag kveld møtte Simonsen og noen andre bekymrete foreldre opp på et møte i bystyrets samferdsels- og miljøkomité. Helse- og velferds­etaten og byråden var til stede på dette møtet, men Simonsen ble ikke så mye klokere.

I stedet er hun fortsatt oppgitt over at ingen ser ut til å vite når TT-kjøringen med spesialbil igjen kommer til å fungere hundre prosent.

- Ingen vet noe som helst om når dette skal være i orden. Jeg har også vært i kontakt med bydelen, men de henviser oss videre til Helse- og velferdsetaten. Ungene våre nedprioriteres. Jeg skal gi dette en sjanse til, men jeg er ikke ved godt mot, sier Simonsen. 

 

 

 

Siste nytt i Nyheter

– Kommer ikke til <BR>huset på prærien

De første 56 boligene av totalt 800 OBOS-leiligheter på Vollebekk hadde salgsstart tirsdag 25. april.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta.

 
Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.

- Oslos fineste NAV-lokaler

Bydel Bjerke har flyttet inn i nye lokaler «rett over veien» fra Økern senter. NAV har fått publikumsmottak i 1. etasje - og kan ikke få rost den nye utformingen nok.

Tar opp kampen <BR>mot «skremselskapital»

Jan Bøhler (Ap) foreslår at politiet kan iverksette oppholdsforbud for enkelte personer som er ute etter å bygge seg opp et voldsrykte for å virke farligere i et ungdomsmiljø. Nå skal justisminister Per-Willy Amundsen (Frp) gå videre med saken.