- Sinsenkrysset er en katastrofe

-  Sinsenkrysset er en katastrofe

 

NAF er oppgitt over løsningene til Statens Vegvesen på Økern og Sinsen. Sverre Østmo kaller Norges mest trafikerte kryss for en katastrofe.

Før sommeren ble det vestgående løpet i den nye Lørentunnelen åpnet. Om du holder til høyre i tunnelen så kommer du til Sinsenkrysset, mens de to andre feltene fortsetter på Ring 3 i retning Storo. Den gamle ringveien, Dag Hammarskjølds vei, fører også rett til Sinsenkrysset der den går parallelt med feltet som kommer fra tunnelen.

Problemet oppstår når bilene fra tunnelen møter bilene fra den gamle ringveien. Her blir mange av bilistene nødt til å skifte felt på svært kort tid, noe som medfører kø og farlige situasjoner, mener NAF.

-  Kommer du fra tunnelen og skal opp Trondheimsveien må du legge deg i høyre felt. Skal du fra den gamle ringveien og mot sentrum må du ligge i venstre felt. Siden tunnelen åpnet og denne løsningen kom på plass, har Sinsenkrysset vært en katastrofe, sier Sverre Østmo, som er leder i NAF Oslo og omegn.

 

Kø er dyrt

Han bor selv på Grefsen og må gjennom Sinsenkrysset hver eneste dag.

-  Dette er ingen god løsning. En stor andel av bilene i Sinsenkrysset skal ut av Oslo i retning Trondheimsveien. Jeg mener det burde vært et eget felt som tok unna trafikken nordover, sier han.

Om snaue fem uker åpner Lørentunnelen i østgående løp. Statens Vegvesen har satt opp en midlertidig rampe som fører fra Sinsenkrysset mot Ring 3 i retning Ryen.

-  Her er det nesten umulig å komme ut fordi bilene som kjører på Ring 3 under Sinsenkrysset holder veldig høy hastighet, forklarer Østmo.

NAF har regnet ut av kø koster samfunnet 41,7 milliarder kroner i året.

- Dette er helt nytt kryss der man burde ha funnet mer effektive løsninger, slår NAF-sjefen fast.

 

Ny fartsdump

Prosjektleder for Ring 3 Ulven-Sinsen, Mary-Ann Breisnes, forteller at problemene med dagens påkjøringsrampe fra Sinsenkrysset og østover vil bli mindre når tunnelen åpner om snaut fem uker.

- Rampa er kun en midlertidig løsning. Vår utfordring er at vi har begrenset med plass i byggeperioden - samtidig må vi ivareta arbeidernes sikkerhet og avvikle trafikken etter beste evne.

- I det aktuelle området hvor rampa står har vi satt fartsgrensa til 40 kilometer i timen - nettopp for å gjøre det enklere å komme fra Sinsenkrysset og ut på Ring 3 i retning Ryen. Vi har sett at bilistene ikke overholder fartsgrensa, og derfor har vi denne uka satt opp fartsdumper under Sinsenkrysset for å få ned hastigheten, sier Breisnes.

Hun medgir at løsningen ikke er optimal.

- Men det må bli verre før det blir bedre.

 

Ser på løsninger

Når det gjelder situasjonen for vekslingfeltet der tunnelen og den nye ringveien møtes, sier Breisnes at bilistene har en svært kort strekning for å skifte felt.

- Her ble ulike løsninger vurdert i prosjekteringsfasen, men strekningen var for kort til å kunne få til en egen påkjøring fra Dag Hammarkjødsvei og ut på Ring 3 før Sinsenkrysset.

De har også diskutert, slik NAF foreslår, ha et eget filterfelt som går direkte til Trondheimsveien.

- Vi gjorde en uformell trafikktelling som viste at det ikke er så mange biler som skal fra den gamle ringveien til Trondheimsveien.  

-  Men dette er altså en permanent løsning?

- Ja, men det skal sies at Vegavdeling Oslo har dette på agendaen. Vi vurdere enklere tiltak som kan lette situasjonen på Sinsen, sier hun.

 

Åpner i oktober

Natt til 14. oktober åpnes det østgående løpet i Lørentunnelen, noe som betyr at det vil være trafikk i begge retninger.

I forkant av åpningen kommer det til å bli en del omkjøringer på Ring 3. Den nye tunnelen har stått ferdig i mer enn et år. Nå gjenstår kun småting, blant annet noen elektriske installasjoner og en større beredskapsøvelse, før snoren kan klippes.

Man kommer inn i det østgående løpet like etter Sinsenkrysset, og man kommer ut på Økern.

Hensikten med den nye tunnelen er, i tillegg til å skåne dagens naboer, å legge til rette for fremtidig byutvikling i Hovinbyen som består av Økern, Løren, Vollebekk, Hasle, Ensjø, Bryn og Ulven.

Siste nytt i Nyheter

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!