- Sinsenkrysset er en katastrofe

-  Sinsenkrysset er en katastrofe

 

NAF er oppgitt over løsningene til Statens Vegvesen på Økern og Sinsen. Sverre Østmo kaller Norges mest trafikerte kryss for en katastrofe.

Skrevet av:

Før sommeren ble det vestgående løpet i den nye Lørentunnelen åpnet. Om du holder til høyre i tunnelen så kommer du til Sinsenkrysset, mens de to andre feltene fortsetter på Ring 3 i retning Storo. Den gamle ringveien, Dag Hammarskjølds vei, fører også rett til Sinsenkrysset der den går parallelt med feltet som kommer fra tunnelen.

Problemet oppstår når bilene fra tunnelen møter bilene fra den gamle ringveien. Her blir mange av bilistene nødt til å skifte felt på svært kort tid, noe som medfører kø og farlige situasjoner, mener NAF.

-  Kommer du fra tunnelen og skal opp Trondheimsveien må du legge deg i høyre felt. Skal du fra den gamle ringveien og mot sentrum må du ligge i venstre felt. Siden tunnelen åpnet og denne løsningen kom på plass, har Sinsenkrysset vært en katastrofe, sier Sverre Østmo, som er leder i NAF Oslo og omegn.

 

Kø er dyrt

Han bor selv på Grefsen og må gjennom Sinsenkrysset hver eneste dag.

-  Dette er ingen god løsning. En stor andel av bilene i Sinsenkrysset skal ut av Oslo i retning Trondheimsveien. Jeg mener det burde vært et eget felt som tok unna trafikken nordover, sier han.

Om snaue fem uker åpner Lørentunnelen i østgående løp. Statens Vegvesen har satt opp en midlertidig rampe som fører fra Sinsenkrysset mot Ring 3 i retning Ryen.

-  Her er det nesten umulig å komme ut fordi bilene som kjører på Ring 3 under Sinsenkrysset holder veldig høy hastighet, forklarer Østmo.

NAF har regnet ut av kø koster samfunnet 41,7 milliarder kroner i året.

- Dette er helt nytt kryss der man burde ha funnet mer effektive løsninger, slår NAF-sjefen fast.

 

Ny fartsdump

Prosjektleder for Ring 3 Ulven-Sinsen, Mary-Ann Breisnes, forteller at problemene med dagens påkjøringsrampe fra Sinsenkrysset og østover vil bli mindre når tunnelen åpner om snaut fem uker.

- Rampa er kun en midlertidig løsning. Vår utfordring er at vi har begrenset med plass i byggeperioden - samtidig må vi ivareta arbeidernes sikkerhet og avvikle trafikken etter beste evne.

- I det aktuelle området hvor rampa står har vi satt fartsgrensa til 40 kilometer i timen - nettopp for å gjøre det enklere å komme fra Sinsenkrysset og ut på Ring 3 i retning Ryen. Vi har sett at bilistene ikke overholder fartsgrensa, og derfor har vi denne uka satt opp fartsdumper under Sinsenkrysset for å få ned hastigheten, sier Breisnes.

Hun medgir at løsningen ikke er optimal.

- Men det må bli verre før det blir bedre.

 

Ser på løsninger

Når det gjelder situasjonen for vekslingfeltet der tunnelen og den nye ringveien møtes, sier Breisnes at bilistene har en svært kort strekning for å skifte felt.

- Her ble ulike løsninger vurdert i prosjekteringsfasen, men strekningen var for kort til å kunne få til en egen påkjøring fra Dag Hammarkjødsvei og ut på Ring 3 før Sinsenkrysset.

De har også diskutert, slik NAF foreslår, ha et eget filterfelt som går direkte til Trondheimsveien.

- Vi gjorde en uformell trafikktelling som viste at det ikke er så mange biler som skal fra den gamle ringveien til Trondheimsveien.  

-  Men dette er altså en permanent løsning?

- Ja, men det skal sies at Vegavdeling Oslo har dette på agendaen. Vi vurdere enklere tiltak som kan lette situasjonen på Sinsen, sier hun.

 

Åpner i oktober

Natt til 14. oktober åpnes det østgående løpet i Lørentunnelen, noe som betyr at det vil være trafikk i begge retninger.

I forkant av åpningen kommer det til å bli en del omkjøringer på Ring 3. Den nye tunnelen har stått ferdig i mer enn et år. Nå gjenstår kun småting, blant annet noen elektriske installasjoner og en større beredskapsøvelse, før snoren kan klippes.

Man kommer inn i det østgående løpet like etter Sinsenkrysset, og man kommer ut på Økern.

Hensikten med den nye tunnelen er, i tillegg til å skåne dagens naboer, å legge til rette for fremtidig byutvikling i Hovinbyen som består av Økern, Løren, Vollebekk, Hasle, Ensjø, Bryn og Ulven.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!