- Sinsenkrysset er en katastrofe

-  Sinsenkrysset er en katastrofe

 

NAF er oppgitt over løsningene til Statens Vegvesen på Økern og Sinsen. Sverre Østmo kaller Norges mest trafikerte kryss for en katastrofe.

Skrevet av:

Før sommeren ble det vestgående løpet i den nye Lørentunnelen åpnet. Om du holder til høyre i tunnelen så kommer du til Sinsenkrysset, mens de to andre feltene fortsetter på Ring 3 i retning Storo. Den gamle ringveien, Dag Hammarskjølds vei, fører også rett til Sinsenkrysset der den går parallelt med feltet som kommer fra tunnelen.

Problemet oppstår når bilene fra tunnelen møter bilene fra den gamle ringveien. Her blir mange av bilistene nødt til å skifte felt på svært kort tid, noe som medfører kø og farlige situasjoner, mener NAF.

-  Kommer du fra tunnelen og skal opp Trondheimsveien må du legge deg i høyre felt. Skal du fra den gamle ringveien og mot sentrum må du ligge i venstre felt. Siden tunnelen åpnet og denne løsningen kom på plass, har Sinsenkrysset vært en katastrofe, sier Sverre Østmo, som er leder i NAF Oslo og omegn.

 

Kø er dyrt

Han bor selv på Grefsen og må gjennom Sinsenkrysset hver eneste dag.

-  Dette er ingen god løsning. En stor andel av bilene i Sinsenkrysset skal ut av Oslo i retning Trondheimsveien. Jeg mener det burde vært et eget felt som tok unna trafikken nordover, sier han.

Om snaue fem uker åpner Lørentunnelen i østgående løp. Statens Vegvesen har satt opp en midlertidig rampe som fører fra Sinsenkrysset mot Ring 3 i retning Ryen.

-  Her er det nesten umulig å komme ut fordi bilene som kjører på Ring 3 under Sinsenkrysset holder veldig høy hastighet, forklarer Østmo.

NAF har regnet ut av kø koster samfunnet 41,7 milliarder kroner i året.

- Dette er helt nytt kryss der man burde ha funnet mer effektive løsninger, slår NAF-sjefen fast.

 

Ny fartsdump

Prosjektleder for Ring 3 Ulven-Sinsen, Mary-Ann Breisnes, forteller at problemene med dagens påkjøringsrampe fra Sinsenkrysset og østover vil bli mindre når tunnelen åpner om snaut fem uker.

- Rampa er kun en midlertidig løsning. Vår utfordring er at vi har begrenset med plass i byggeperioden - samtidig må vi ivareta arbeidernes sikkerhet og avvikle trafikken etter beste evne.

- I det aktuelle området hvor rampa står har vi satt fartsgrensa til 40 kilometer i timen - nettopp for å gjøre det enklere å komme fra Sinsenkrysset og ut på Ring 3 i retning Ryen. Vi har sett at bilistene ikke overholder fartsgrensa, og derfor har vi denne uka satt opp fartsdumper under Sinsenkrysset for å få ned hastigheten, sier Breisnes.

Hun medgir at løsningen ikke er optimal.

- Men det må bli verre før det blir bedre.

 

Ser på løsninger

Når det gjelder situasjonen for vekslingfeltet der tunnelen og den nye ringveien møtes, sier Breisnes at bilistene har en svært kort strekning for å skifte felt.

- Her ble ulike løsninger vurdert i prosjekteringsfasen, men strekningen var for kort til å kunne få til en egen påkjøring fra Dag Hammarkjødsvei og ut på Ring 3 før Sinsenkrysset.

De har også diskutert, slik NAF foreslår, ha et eget filterfelt som går direkte til Trondheimsveien.

- Vi gjorde en uformell trafikktelling som viste at det ikke er så mange biler som skal fra den gamle ringveien til Trondheimsveien.  

-  Men dette er altså en permanent løsning?

- Ja, men det skal sies at Vegavdeling Oslo har dette på agendaen. Vi vurdere enklere tiltak som kan lette situasjonen på Sinsen, sier hun.

 

Åpner i oktober

Natt til 14. oktober åpnes det østgående løpet i Lørentunnelen, noe som betyr at det vil være trafikk i begge retninger.

I forkant av åpningen kommer det til å bli en del omkjøringer på Ring 3. Den nye tunnelen har stått ferdig i mer enn et år. Nå gjenstår kun småting, blant annet noen elektriske installasjoner og en større beredskapsøvelse, før snoren kan klippes.

Man kommer inn i det østgående løpet like etter Sinsenkrysset, og man kommer ut på Økern.

Hensikten med den nye tunnelen er, i tillegg til å skåne dagens naboer, å legge til rette for fremtidig byutvikling i Hovinbyen som består av Økern, Løren, Vollebekk, Hasle, Ensjø, Bryn og Ulven.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!