- Sinsenkrysset er en katastrofe

-  Sinsenkrysset er en katastrofe

 

NAF er oppgitt over løsningene til Statens Vegvesen på Økern og Sinsen. Sverre Østmo kaller Norges mest trafikerte kryss for en katastrofe.

Skrevet av:

Før sommeren ble det vestgående løpet i den nye Lørentunnelen åpnet. Om du holder til høyre i tunnelen så kommer du til Sinsenkrysset, mens de to andre feltene fortsetter på Ring 3 i retning Storo. Den gamle ringveien, Dag Hammarskjølds vei, fører også rett til Sinsenkrysset der den går parallelt med feltet som kommer fra tunnelen.

Problemet oppstår når bilene fra tunnelen møter bilene fra den gamle ringveien. Her blir mange av bilistene nødt til å skifte felt på svært kort tid, noe som medfører kø og farlige situasjoner, mener NAF.

-  Kommer du fra tunnelen og skal opp Trondheimsveien må du legge deg i høyre felt. Skal du fra den gamle ringveien og mot sentrum må du ligge i venstre felt. Siden tunnelen åpnet og denne løsningen kom på plass, har Sinsenkrysset vært en katastrofe, sier Sverre Østmo, som er leder i NAF Oslo og omegn.

 

Kø er dyrt

Han bor selv på Grefsen og må gjennom Sinsenkrysset hver eneste dag.

-  Dette er ingen god løsning. En stor andel av bilene i Sinsenkrysset skal ut av Oslo i retning Trondheimsveien. Jeg mener det burde vært et eget felt som tok unna trafikken nordover, sier han.

Om snaue fem uker åpner Lørentunnelen i østgående løp. Statens Vegvesen har satt opp en midlertidig rampe som fører fra Sinsenkrysset mot Ring 3 i retning Ryen.

-  Her er det nesten umulig å komme ut fordi bilene som kjører på Ring 3 under Sinsenkrysset holder veldig høy hastighet, forklarer Østmo.

NAF har regnet ut av kø koster samfunnet 41,7 milliarder kroner i året.

- Dette er helt nytt kryss der man burde ha funnet mer effektive løsninger, slår NAF-sjefen fast.

 

Ny fartsdump

Prosjektleder for Ring 3 Ulven-Sinsen, Mary-Ann Breisnes, forteller at problemene med dagens påkjøringsrampe fra Sinsenkrysset og østover vil bli mindre når tunnelen åpner om snaut fem uker.

- Rampa er kun en midlertidig løsning. Vår utfordring er at vi har begrenset med plass i byggeperioden - samtidig må vi ivareta arbeidernes sikkerhet og avvikle trafikken etter beste evne.

- I det aktuelle området hvor rampa står har vi satt fartsgrensa til 40 kilometer i timen - nettopp for å gjøre det enklere å komme fra Sinsenkrysset og ut på Ring 3 i retning Ryen. Vi har sett at bilistene ikke overholder fartsgrensa, og derfor har vi denne uka satt opp fartsdumper under Sinsenkrysset for å få ned hastigheten, sier Breisnes.

Hun medgir at løsningen ikke er optimal.

- Men det må bli verre før det blir bedre.

 

Ser på løsninger

Når det gjelder situasjonen for vekslingfeltet der tunnelen og den nye ringveien møtes, sier Breisnes at bilistene har en svært kort strekning for å skifte felt.

- Her ble ulike løsninger vurdert i prosjekteringsfasen, men strekningen var for kort til å kunne få til en egen påkjøring fra Dag Hammarkjødsvei og ut på Ring 3 før Sinsenkrysset.

De har også diskutert, slik NAF foreslår, ha et eget filterfelt som går direkte til Trondheimsveien.

- Vi gjorde en uformell trafikktelling som viste at det ikke er så mange biler som skal fra den gamle ringveien til Trondheimsveien.  

-  Men dette er altså en permanent løsning?

- Ja, men det skal sies at Vegavdeling Oslo har dette på agendaen. Vi vurdere enklere tiltak som kan lette situasjonen på Sinsen, sier hun.

 

Åpner i oktober

Natt til 14. oktober åpnes det østgående løpet i Lørentunnelen, noe som betyr at det vil være trafikk i begge retninger.

I forkant av åpningen kommer det til å bli en del omkjøringer på Ring 3. Den nye tunnelen har stått ferdig i mer enn et år. Nå gjenstår kun småting, blant annet noen elektriske installasjoner og en større beredskapsøvelse, før snoren kan klippes.

Man kommer inn i det østgående løpet like etter Sinsenkrysset, og man kommer ut på Økern.

Hensikten med den nye tunnelen er, i tillegg til å skåne dagens naboer, å legge til rette for fremtidig byutvikling i Hovinbyen som består av Økern, Løren, Vollebekk, Hasle, Ensjø, Bryn og Ulven.

Siste nytt i Nyheter

Flytter ut av høyblokka

Flytter ut av høyblokka

  • bydel bjerke

I dag, fredag, flytter Bydel Bjerke ut av ni etasjer i høyblokka på Økern. På mandag er de på plass i nye lokaler på Ulven.

Vil ha 76-bussen tilbake

Vil ha 76-bussen tilbake

Etter at bussen sluttet å kjøre innom Prost Hallings vei og Regnbueveien ved Bryn skole, har beboerne på Teisen og Fjellhus prøvd å få til en dialog med Ruter. Først nå får de svar.

Annonse: Grorud Senter
Den nye møteplassen

Grorud Senter

Den nye møteplassen

  • Grorud senter

Om ikke lenge er Grorud Senter ferdig oppusset, med nye butikker, nye fasader og ikke minst et nytt bakeri og en sushirestaurant.

 
Ruter gjør om rutene

Ruter endrer rutene

  • ruter

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

Kontraktene er signert

«Nye» Tveten gård

Kontraktene signert

  • historie

I lang tid har Tveten gård vært under oppussing i regi av Kulturetaten. Nå er nye kontrakter signert med frivilligheten og bydelen om aktivitet på gården fremover.

– Det er dette som <BR>skaper lokalsamfunn

Kronprinsparet på turné i Bjerke bydel:

– Det er dette som
skaper lokalsamfunn

  • Kronprinsparet

Kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit besøkte Bjerke bydel og fikk være med på flere av aktivitetene. Blant annet lærte kronprinsessen å sjonglere av Nysirkus på Veitvet og fikk møte over tusen aktive barn og unge på Isdammen.

 
Er det sommer, <BR>vår eller påske?

Er det sommer,
vår eller påske?

  • Sommer

Det er ikke lenge siden det snødde, men i helgen kom sommeren så å si over natta. Turen gikk til Steinbruvann for en liten stemningsrapport.

Byutviklings-status i Groruddalen

Årsmøte Groruddalen Miljøforum

Byutviklings-status
i Groruddalen

  • miljø

Tirsdag 28. mars skal Groruddalen Miljøforum ha sitt årsmøte. Det blir utdeling av hederspris, samt et blikk på byutviklingen i Groruddalen fremover.

Maks sikkerhet

Brukere av trygghetsalarm får røykvarsler:

Maks sikkerhet

  • Bydel Stovner

Bydelsutvalget i Bydel Stovner har bestemt at alle som får innvilget trygghetsalarm får installasjon av røykvarsel på kjøpet. Dette viser bydelens digitale satsing.

 
Tar standpunkt mot hatkriminalitet

Markerte den internasjonale dagen mot rasisme

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

  • Rasisme

Byråd Geir Lippestad (Ap) vil ha et tydelig perspektiv i kampen mot rasisme og diskriminering. Ifølge politiet finnes det store mørketall innenfor hatkriminalitet.

Sterkt om overgrep

Foredrag på Vestli skole:

Sterkt om overgrep

  • Foredrag

Det var mange følelser og mye lærdom på Vestli skole da FAU hadde invitert Annett Berntsberg Eck. Hun fortalte sin historie og ga flere gode tips.

Tar barnas helse på alvor

Barnas kosthold og
bevegelse på alvor

  • Barn

Barnehagematen.no leverer varm og hjemmelaget mat som er spiseklar til barnehager, skoler og aktivitetsskoler. Nå har de ansatt en lokalkjent person i Groruddalen som skal passe på at alt går som det skal.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!