- Sinsenkrysset er en katastrofe

-  Sinsenkrysset er en katastrofe

 

NAF er oppgitt over løsningene til Statens Vegvesen på Økern og Sinsen. Sverre Østmo kaller Norges mest trafikerte kryss for en katastrofe.

Tekst:

Publisert:

Før sommeren ble det vestgående løpet i den nye Lørentunnelen åpnet. Om du holder til høyre i tunnelen så kommer du til Sinsenkrysset, mens de to andre feltene fortsetter på Ring 3 i retning Storo. Den gamle ringveien, Dag Hammarskjølds vei, fører også rett til Sinsenkrysset der den går parallelt med feltet som kommer fra tunnelen.

Problemet oppstår når bilene fra tunnelen møter bilene fra den gamle ringveien. Her blir mange av bilistene nødt til å skifte felt på svært kort tid, noe som medfører kø og farlige situasjoner, mener NAF.

-  Kommer du fra tunnelen og skal opp Trondheimsveien må du legge deg i høyre felt. Skal du fra den gamle ringveien og mot sentrum må du ligge i venstre felt. Siden tunnelen åpnet og denne løsningen kom på plass, har Sinsenkrysset vært en katastrofe, sier Sverre Østmo, som er leder i NAF Oslo og omegn.

 

Kø er dyrt

Han bor selv på Grefsen og må gjennom Sinsenkrysset hver eneste dag.

-  Dette er ingen god løsning. En stor andel av bilene i Sinsenkrysset skal ut av Oslo i retning Trondheimsveien. Jeg mener det burde vært et eget felt som tok unna trafikken nordover, sier han.

Om snaue fem uker åpner Lørentunnelen i østgående løp. Statens Vegvesen har satt opp en midlertidig rampe som fører fra Sinsenkrysset mot Ring 3 i retning Ryen.

-  Her er det nesten umulig å komme ut fordi bilene som kjører på Ring 3 under Sinsenkrysset holder veldig høy hastighet, forklarer Østmo.

NAF har regnet ut av kø koster samfunnet 41,7 milliarder kroner i året.

- Dette er helt nytt kryss der man burde ha funnet mer effektive løsninger, slår NAF-sjefen fast.

 

Ny fartsdump

Prosjektleder for Ring 3 Ulven-Sinsen, Mary-Ann Breisnes, forteller at problemene med dagens påkjøringsrampe fra Sinsenkrysset og østover vil bli mindre når tunnelen åpner om snaut fem uker.

- Rampa er kun en midlertidig løsning. Vår utfordring er at vi har begrenset med plass i byggeperioden - samtidig må vi ivareta arbeidernes sikkerhet og avvikle trafikken etter beste evne.

- I det aktuelle området hvor rampa står har vi satt fartsgrensa til 40 kilometer i timen - nettopp for å gjøre det enklere å komme fra Sinsenkrysset og ut på Ring 3 i retning Ryen. Vi har sett at bilistene ikke overholder fartsgrensa, og derfor har vi denne uka satt opp fartsdumper under Sinsenkrysset for å få ned hastigheten, sier Breisnes.

Hun medgir at løsningen ikke er optimal.

- Men det må bli verre før det blir bedre.

 

Ser på løsninger

Når det gjelder situasjonen for vekslingfeltet der tunnelen og den nye ringveien møtes, sier Breisnes at bilistene har en svært kort strekning for å skifte felt.

- Her ble ulike løsninger vurdert i prosjekteringsfasen, men strekningen var for kort til å kunne få til en egen påkjøring fra Dag Hammarkjødsvei og ut på Ring 3 før Sinsenkrysset.

De har også diskutert, slik NAF foreslår, ha et eget filterfelt som går direkte til Trondheimsveien.

- Vi gjorde en uformell trafikktelling som viste at det ikke er så mange biler som skal fra den gamle ringveien til Trondheimsveien.  

-  Men dette er altså en permanent løsning?

- Ja, men det skal sies at Vegavdeling Oslo har dette på agendaen. Vi vurdere enklere tiltak som kan lette situasjonen på Sinsen, sier hun.

 

Åpner i oktober

Natt til 14. oktober åpnes det østgående løpet i Lørentunnelen, noe som betyr at det vil være trafikk i begge retninger.

I forkant av åpningen kommer det til å bli en del omkjøringer på Ring 3. Den nye tunnelen har stått ferdig i mer enn et år. Nå gjenstår kun småting, blant annet noen elektriske installasjoner og en større beredskapsøvelse, før snoren kan klippes.

Man kommer inn i det østgående løpet like etter Sinsenkrysset, og man kommer ut på Økern.

Hensikten med den nye tunnelen er, i tillegg til å skåne dagens naboer, å legge til rette for fremtidig byutvikling i Hovinbyen som består av Økern, Løren, Vollebekk, Hasle, Ensjø, Bryn og Ulven.

Siste nytt i Nyheter

Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

 
Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.

- Går fra ord til handling

Siden 2014 har flerbrukshallen på Tokerud vært godkjent av bystyret, men det har ikke ligget penger på bordet. I revidert budsjett gir byrådet 5,6 millioner til et forprosjekt som skal forme fremtidens hall.

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.