Siv skal få mer gods på bane

Siv skal få mer gods på bane

 

Siden 2008 har andelen gods på bane gått nedover - i stedet bruker transportselskapene lastebiler til å frakte varer. Leder i Fremskrittspartiet, Siv Jensen, mener dette er en uheldig utvikling og lover å satse på godstransport.

Skrevet av:

- Logistikken på Alnabruterminalen spiller en rolle for godstrafikken i hele Norge. Om det stopper opp her, så stopper jernbanen i hele landet, sier Jon Austrheim, avdelingsdirektør for produksjon og utvikling i DB Schenker, som har en stor godsterminal tilknyttet Alnabruterminalen.

Siv Jensen besøkte Schenker på Alnabru. Der fikk hun en leksjon om hvor vanskelig det er å jobbe med logistikk når man er avhengig av jernbanen.

- Politikere vinner ikke velgere ved å snakke om godstrafikk, men om persontrafikk. Dessverre lider vi grunnet manglende oppgraderinger og vedlikehold, noe som gjør det vanskelig å kjøre gods på bane. Derfor øker tungbiltrafikken, sier Austrheim, som mener at utviklingen av jernbanen i Norge ikke har kommet lenger enn 1970.

- Gods på bane er den glemte sektor i norsk samferdsel, selv om det er mer hensiktsmessig enn å kjøre langtransport, sier han.

Vil ta tak

Schenker frakter alt fra medisiner til fisk gjennom det ganske land. Dersom trafikken stopper opp, noe som skjer regelmessig ifølge Austrheim, er det ikke uvanlig at varene må kastes.

- Et stopp på flere timer som følge av en teknisk feil kan gjøre at temperaturen i containerne faller og varene blir ødelagt. Om persontoget streiker setter NSB opp en buss. I godstrafikken finnes det ingen beredskapsplan når systemet streiker, sier Austrheim.

Grunnet de usikre forholdene på jernbanen velger ofte de store transportørene å bruke trailere til å frakte godset.

Siv Jensen er ikke fornøyd med å høre om tingenes tilstand på godstrafikkens Oslo S.

-  Jeg opplever dette som en veldig presis beskrivelse av utfordringene vi har. Det snakkes pent om godstrafikken, men det skjer lite. Her må vi ta tak, sier partilederen til Akers Avis Groruddalen.

 

Stort etterslep

Jensen liker ikke at dårlige togforbindelser tvinger godset ut på norske veier.

-  Det er et enormt økonomisk etterslep på veiene i dette landet, og dårlig veidekke skaper farlige situasjoner når så mange trailere ferdes på dem. Det fører til kø, farlige situasjoner og ulykker. Kostnadsmessig vil det være bra for næringslivet å få mer gods på bane, sier Jensen.

- Hva vil dere gjøre for å bedre forholdene?

- Vi vil legge til rette for en videreutvikling av Alnabruterminalen som et knutepunkt og sørge for tilkoblingsveier for å bedre fremkomsten i områdene rundt.

-  Ønsker dere å utvide terminalen?

- Arealene ligger her, så det er ingen umulighet. Det viktigste er å sørge for bedre fremkommelighet og større sikkerhet i godstrafikken på bane. Her har vi satt av midler i vårt forslag til Nasjonal Transportplan.

 

Forstår naboene

For næringslivets del vil det være kostnadsbesparende å bruke 600 meter lange godstog fremfor 18 meter lange trailere.

-  Hadde vi vært flinkere til å sørge for gods-knutepunktene og utbedret skinnene i Norge, så hadde vi enkelt skapt et mye bedre grunnlag for næringslivet, mener Jensen.

Nærmiljøet i Groruddalen er derimot ikke spesielt glad for å ha terminalen midt i mellom bebyggelsen.

- Jeg forstår godt utfordringene nærmiljøet møter, og jeg ferdes selv mye rundt i området, og ser hva dette medfører. Derfor ønsker vi å finne smartere adkomstveier som letter den øvrige trafikken ellers i området.

- Venstre har sagt de vil flytte terminalen på sikt - hva sier dere?

- Hvor skal den flyttes? Det er ikke sånn at arealene står klare og er tilgjengelig et annet sted. Dette er en enorm logistikk og vi må gjøre det beste ut av dagens terminal, men på sikt bør man kunne tenke seg flere knutepunkter for godstrafikk, avslutter Jensen.

Siste nytt i Nyheter

Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

 
Fortsatt byens beste pølser?

Fortsatt byens beste pølser?

I den iøyenfallende kiosken med den digre pølsa på taket på Alnabru påstås det med store bokstaver at man kan få servert byens beste. Akers Avis Groruddalen tok turen innom for å sjekke at innehaver Lennart Mankowitz ikke har tatt munnen full.

Grønn politikk i stort og lite

Grønn politikk i stort og lite

Årsmøtet i Miljøpartiet De Grønnes (MDG) lokallag på Grorud adresserte både de store nasjonale og globale utfordringene den klimaødeleggende økonomien bidrar til. Samt lokale saker, i spedd kulturelle innslag.

Mobiliserer mot eierseksjonsloven

Mobiliserer mot eierseksjonsloven

  • Eierseksjonsloven

Vestli Vel vil ha folk med på Stortinget tirsdag i neste uke. Da skal nemlig eierseksjonsloven opp til høring.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!