Siv skal få mer gods på bane

Siv skal få mer gods på bane

 

Siden 2008 har andelen gods på bane gått nedover - i stedet bruker transportselskapene lastebiler til å frakte varer. Leder i Fremskrittspartiet, Siv Jensen, mener dette er en uheldig utvikling og lover å satse på godstransport.

Skrevet av:

- Logistikken på Alnabruterminalen spiller en rolle for godstrafikken i hele Norge. Om det stopper opp her, så stopper jernbanen i hele landet, sier Jon Austrheim, avdelingsdirektør for produksjon og utvikling i DB Schenker, som har en stor godsterminal tilknyttet Alnabruterminalen.

Siv Jensen besøkte Schenker på Alnabru. Der fikk hun en leksjon om hvor vanskelig det er å jobbe med logistikk når man er avhengig av jernbanen.

- Politikere vinner ikke velgere ved å snakke om godstrafikk, men om persontrafikk. Dessverre lider vi grunnet manglende oppgraderinger og vedlikehold, noe som gjør det vanskelig å kjøre gods på bane. Derfor øker tungbiltrafikken, sier Austrheim, som mener at utviklingen av jernbanen i Norge ikke har kommet lenger enn 1970.

- Gods på bane er den glemte sektor i norsk samferdsel, selv om det er mer hensiktsmessig enn å kjøre langtransport, sier han.

Vil ta tak

Schenker frakter alt fra medisiner til fisk gjennom det ganske land. Dersom trafikken stopper opp, noe som skjer regelmessig ifølge Austrheim, er det ikke uvanlig at varene må kastes.

- Et stopp på flere timer som følge av en teknisk feil kan gjøre at temperaturen i containerne faller og varene blir ødelagt. Om persontoget streiker setter NSB opp en buss. I godstrafikken finnes det ingen beredskapsplan når systemet streiker, sier Austrheim.

Grunnet de usikre forholdene på jernbanen velger ofte de store transportørene å bruke trailere til å frakte godset.

Siv Jensen er ikke fornøyd med å høre om tingenes tilstand på godstrafikkens Oslo S.

-  Jeg opplever dette som en veldig presis beskrivelse av utfordringene vi har. Det snakkes pent om godstrafikken, men det skjer lite. Her må vi ta tak, sier partilederen til Akers Avis Groruddalen.

 

Stort etterslep

Jensen liker ikke at dårlige togforbindelser tvinger godset ut på norske veier.

-  Det er et enormt økonomisk etterslep på veiene i dette landet, og dårlig veidekke skaper farlige situasjoner når så mange trailere ferdes på dem. Det fører til kø, farlige situasjoner og ulykker. Kostnadsmessig vil det være bra for næringslivet å få mer gods på bane, sier Jensen.

- Hva vil dere gjøre for å bedre forholdene?

- Vi vil legge til rette for en videreutvikling av Alnabruterminalen som et knutepunkt og sørge for tilkoblingsveier for å bedre fremkomsten i områdene rundt.

-  Ønsker dere å utvide terminalen?

- Arealene ligger her, så det er ingen umulighet. Det viktigste er å sørge for bedre fremkommelighet og større sikkerhet i godstrafikken på bane. Her har vi satt av midler i vårt forslag til Nasjonal Transportplan.

 

Forstår naboene

For næringslivets del vil det være kostnadsbesparende å bruke 600 meter lange godstog fremfor 18 meter lange trailere.

-  Hadde vi vært flinkere til å sørge for gods-knutepunktene og utbedret skinnene i Norge, så hadde vi enkelt skapt et mye bedre grunnlag for næringslivet, mener Jensen.

Nærmiljøet i Groruddalen er derimot ikke spesielt glad for å ha terminalen midt i mellom bebyggelsen.

- Jeg forstår godt utfordringene nærmiljøet møter, og jeg ferdes selv mye rundt i området, og ser hva dette medfører. Derfor ønsker vi å finne smartere adkomstveier som letter den øvrige trafikken ellers i området.

- Venstre har sagt de vil flytte terminalen på sikt - hva sier dere?

- Hvor skal den flyttes? Det er ikke sånn at arealene står klare og er tilgjengelig et annet sted. Dette er en enorm logistikk og vi må gjøre det beste ut av dagens terminal, men på sikt bør man kunne tenke seg flere knutepunkter for godstrafikk, avslutter Jensen.

Siste nytt i Nyheter

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

 
Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

 
Privat Økern-<BR>barnehage på vent

Privat Økern-
barnehage på vent

  • Barnehage

En Espira-barnehage på to etasjer i Nybyen på Økern skulle etter planen åpne i september neste år. Nå ligger planene brakk fordi byrådet avslo søknad om tilskudd.

McDonalds avdeling Furuset ranet

McDonalds avdeling Furuset ranet

  • Ran

En mann i 50-årene ranet McDonalds ved Radisson Blu Alna hotell med pistol. Mannen kom seg unna med kontanter.

Nå er det Vestli sin tur

Lokalpolitikere frir til Groruddals-satsingen:

Nå er det Vestli sin tur

  • Groruddals-satsingen

Lokalpolitikerne May-Britt Christensen (Ap) og Athithan Kumarasamy (Ap) i Stovner bydel ønsker å få mer aktivitet for barn og unge på Vestli – og etterlyser tiltak i Vestliskogen grendeskole.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!