Siv skal få mer gods på bane

Siv skal få mer gods på bane

 

Siden 2008 har andelen gods på bane gått nedover - i stedet bruker transportselskapene lastebiler til å frakte varer. Leder i Fremskrittspartiet, Siv Jensen, mener dette er en uheldig utvikling og lover å satse på godstransport.

- Logistikken på Alnabruterminalen spiller en rolle for godstrafikken i hele Norge. Om det stopper opp her, så stopper jernbanen i hele landet, sier Jon Austrheim, avdelingsdirektør for produksjon og utvikling i DB Schenker, som har en stor godsterminal tilknyttet Alnabruterminalen.

Siv Jensen besøkte Schenker på Alnabru. Der fikk hun en leksjon om hvor vanskelig det er å jobbe med logistikk når man er avhengig av jernbanen.

- Politikere vinner ikke velgere ved å snakke om godstrafikk, men om persontrafikk. Dessverre lider vi grunnet manglende oppgraderinger og vedlikehold, noe som gjør det vanskelig å kjøre gods på bane. Derfor øker tungbiltrafikken, sier Austrheim, som mener at utviklingen av jernbanen i Norge ikke har kommet lenger enn 1970.

- Gods på bane er den glemte sektor i norsk samferdsel, selv om det er mer hensiktsmessig enn å kjøre langtransport, sier han.

Vil ta tak

Schenker frakter alt fra medisiner til fisk gjennom det ganske land. Dersom trafikken stopper opp, noe som skjer regelmessig ifølge Austrheim, er det ikke uvanlig at varene må kastes.

- Et stopp på flere timer som følge av en teknisk feil kan gjøre at temperaturen i containerne faller og varene blir ødelagt. Om persontoget streiker setter NSB opp en buss. I godstrafikken finnes det ingen beredskapsplan når systemet streiker, sier Austrheim.

Grunnet de usikre forholdene på jernbanen velger ofte de store transportørene å bruke trailere til å frakte godset.

Siv Jensen er ikke fornøyd med å høre om tingenes tilstand på godstrafikkens Oslo S.

-  Jeg opplever dette som en veldig presis beskrivelse av utfordringene vi har. Det snakkes pent om godstrafikken, men det skjer lite. Her må vi ta tak, sier partilederen til Akers Avis Groruddalen.

 

Stort etterslep

Jensen liker ikke at dårlige togforbindelser tvinger godset ut på norske veier.

-  Det er et enormt økonomisk etterslep på veiene i dette landet, og dårlig veidekke skaper farlige situasjoner når så mange trailere ferdes på dem. Det fører til kø, farlige situasjoner og ulykker. Kostnadsmessig vil det være bra for næringslivet å få mer gods på bane, sier Jensen.

- Hva vil dere gjøre for å bedre forholdene?

- Vi vil legge til rette for en videreutvikling av Alnabruterminalen som et knutepunkt og sørge for tilkoblingsveier for å bedre fremkomsten i områdene rundt.

-  Ønsker dere å utvide terminalen?

- Arealene ligger her, så det er ingen umulighet. Det viktigste er å sørge for bedre fremkommelighet og større sikkerhet i godstrafikken på bane. Her har vi satt av midler i vårt forslag til Nasjonal Transportplan.

 

Forstår naboene

For næringslivets del vil det være kostnadsbesparende å bruke 600 meter lange godstog fremfor 18 meter lange trailere.

-  Hadde vi vært flinkere til å sørge for gods-knutepunktene og utbedret skinnene i Norge, så hadde vi enkelt skapt et mye bedre grunnlag for næringslivet, mener Jensen.

Nærmiljøet i Groruddalen er derimot ikke spesielt glad for å ha terminalen midt i mellom bebyggelsen.

- Jeg forstår godt utfordringene nærmiljøet møter, og jeg ferdes selv mye rundt i området, og ser hva dette medfører. Derfor ønsker vi å finne smartere adkomstveier som letter den øvrige trafikken ellers i området.

- Venstre har sagt de vil flytte terminalen på sikt - hva sier dere?

- Hvor skal den flyttes? Det er ikke sånn at arealene står klare og er tilgjengelig et annet sted. Dette er en enorm logistikk og vi må gjøre det beste ut av dagens terminal, men på sikt bør man kunne tenke seg flere knutepunkter for godstrafikk, avslutter Jensen.

Siste nytt i Nyheter

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

 
Feide om strategisk plan

Feide om strategisk plan

  • Alna BU

Ap mener Høyre ikke setter seg godt nok inn i politikken når det kommer til en strategisk plan for Bydel Alna. Høyre kontrer med at Ap har et markeringsbehov.

Vil bygge 650 boliger

Karihaugen boligprosjekt:

Vil bygge 650 boliger

  • Boligbygging

Det var flere år siden aksjonær Esben Sondre Svalastog så potensialet for å bygge boliger i Karihaugveien 22. Nå har han et håp om å sette spaden i jorda allerede neste år.

En død person <BR>funnet på gangvei

En død person
funnet på gangvei

  • politi

Politiet fikk i dag tidlig melding om at en død person var funnet på gangstien mellom Økernveien og Økernhjemmet i Bjerke bydel.

 
Bydelen varsler bråk

Bydelen varsler bråk

  • Stovner bad

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) i Bydel Stovner varsler at det kan bli bråk dersom det ikke skjer noe med Stovner bad snart.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Ber Melby om å ikke <BR>kaste stein i glasshus

Ber Melby om å ikke
kaste stein i glasshus

  • byrådet

Idrett- og kulturbyråd Rina Mariann Hansen (Ap) forteller at de som venter på noe godt ikke venter forgjeves – og synes det er frekt av Melby å være utålmodig nå.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!