Siv skal få mer gods på bane

Siv skal få mer gods på bane

 

Siden 2008 har andelen gods på bane gått nedover - i stedet bruker transportselskapene lastebiler til å frakte varer. Leder i Fremskrittspartiet, Siv Jensen, mener dette er en uheldig utvikling og lover å satse på godstransport.

Skrevet av:

- Logistikken på Alnabruterminalen spiller en rolle for godstrafikken i hele Norge. Om det stopper opp her, så stopper jernbanen i hele landet, sier Jon Austrheim, avdelingsdirektør for produksjon og utvikling i DB Schenker, som har en stor godsterminal tilknyttet Alnabruterminalen.

Siv Jensen besøkte Schenker på Alnabru. Der fikk hun en leksjon om hvor vanskelig det er å jobbe med logistikk når man er avhengig av jernbanen.

- Politikere vinner ikke velgere ved å snakke om godstrafikk, men om persontrafikk. Dessverre lider vi grunnet manglende oppgraderinger og vedlikehold, noe som gjør det vanskelig å kjøre gods på bane. Derfor øker tungbiltrafikken, sier Austrheim, som mener at utviklingen av jernbanen i Norge ikke har kommet lenger enn 1970.

- Gods på bane er den glemte sektor i norsk samferdsel, selv om det er mer hensiktsmessig enn å kjøre langtransport, sier han.

Vil ta tak

Schenker frakter alt fra medisiner til fisk gjennom det ganske land. Dersom trafikken stopper opp, noe som skjer regelmessig ifølge Austrheim, er det ikke uvanlig at varene må kastes.

- Et stopp på flere timer som følge av en teknisk feil kan gjøre at temperaturen i containerne faller og varene blir ødelagt. Om persontoget streiker setter NSB opp en buss. I godstrafikken finnes det ingen beredskapsplan når systemet streiker, sier Austrheim.

Grunnet de usikre forholdene på jernbanen velger ofte de store transportørene å bruke trailere til å frakte godset.

Siv Jensen er ikke fornøyd med å høre om tingenes tilstand på godstrafikkens Oslo S.

-  Jeg opplever dette som en veldig presis beskrivelse av utfordringene vi har. Det snakkes pent om godstrafikken, men det skjer lite. Her må vi ta tak, sier partilederen til Akers Avis Groruddalen.

 

Stort etterslep

Jensen liker ikke at dårlige togforbindelser tvinger godset ut på norske veier.

-  Det er et enormt økonomisk etterslep på veiene i dette landet, og dårlig veidekke skaper farlige situasjoner når så mange trailere ferdes på dem. Det fører til kø, farlige situasjoner og ulykker. Kostnadsmessig vil det være bra for næringslivet å få mer gods på bane, sier Jensen.

- Hva vil dere gjøre for å bedre forholdene?

- Vi vil legge til rette for en videreutvikling av Alnabruterminalen som et knutepunkt og sørge for tilkoblingsveier for å bedre fremkomsten i områdene rundt.

-  Ønsker dere å utvide terminalen?

- Arealene ligger her, så det er ingen umulighet. Det viktigste er å sørge for bedre fremkommelighet og større sikkerhet i godstrafikken på bane. Her har vi satt av midler i vårt forslag til Nasjonal Transportplan.

 

Forstår naboene

For næringslivets del vil det være kostnadsbesparende å bruke 600 meter lange godstog fremfor 18 meter lange trailere.

-  Hadde vi vært flinkere til å sørge for gods-knutepunktene og utbedret skinnene i Norge, så hadde vi enkelt skapt et mye bedre grunnlag for næringslivet, mener Jensen.

Nærmiljøet i Groruddalen er derimot ikke spesielt glad for å ha terminalen midt i mellom bebyggelsen.

- Jeg forstår godt utfordringene nærmiljøet møter, og jeg ferdes selv mye rundt i området, og ser hva dette medfører. Derfor ønsker vi å finne smartere adkomstveier som letter den øvrige trafikken ellers i området.

- Venstre har sagt de vil flytte terminalen på sikt - hva sier dere?

- Hvor skal den flyttes? Det er ikke sånn at arealene står klare og er tilgjengelig et annet sted. Dette er en enorm logistikk og vi må gjøre det beste ut av dagens terminal, men på sikt bør man kunne tenke seg flere knutepunkter for godstrafikk, avslutter Jensen.

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!