Siv skal få mer gods på bane

Siv skal få mer gods på bane

 

Siden 2008 har andelen gods på bane gått nedover - i stedet bruker transportselskapene lastebiler til å frakte varer. Leder i Fremskrittspartiet, Siv Jensen, mener dette er en uheldig utvikling og lover å satse på godstransport.

Tekst:

Publisert:

- Logistikken på Alnabruterminalen spiller en rolle for godstrafikken i hele Norge. Om det stopper opp her, så stopper jernbanen i hele landet, sier Jon Austrheim, avdelingsdirektør for produksjon og utvikling i DB Schenker, som har en stor godsterminal tilknyttet Alnabruterminalen.

Siv Jensen besøkte Schenker på Alnabru. Der fikk hun en leksjon om hvor vanskelig det er å jobbe med logistikk når man er avhengig av jernbanen.

- Politikere vinner ikke velgere ved å snakke om godstrafikk, men om persontrafikk. Dessverre lider vi grunnet manglende oppgraderinger og vedlikehold, noe som gjør det vanskelig å kjøre gods på bane. Derfor øker tungbiltrafikken, sier Austrheim, som mener at utviklingen av jernbanen i Norge ikke har kommet lenger enn 1970.

- Gods på bane er den glemte sektor i norsk samferdsel, selv om det er mer hensiktsmessig enn å kjøre langtransport, sier han.

Vil ta tak

Schenker frakter alt fra medisiner til fisk gjennom det ganske land. Dersom trafikken stopper opp, noe som skjer regelmessig ifølge Austrheim, er det ikke uvanlig at varene må kastes.

- Et stopp på flere timer som følge av en teknisk feil kan gjøre at temperaturen i containerne faller og varene blir ødelagt. Om persontoget streiker setter NSB opp en buss. I godstrafikken finnes det ingen beredskapsplan når systemet streiker, sier Austrheim.

Grunnet de usikre forholdene på jernbanen velger ofte de store transportørene å bruke trailere til å frakte godset.

Siv Jensen er ikke fornøyd med å høre om tingenes tilstand på godstrafikkens Oslo S.

-  Jeg opplever dette som en veldig presis beskrivelse av utfordringene vi har. Det snakkes pent om godstrafikken, men det skjer lite. Her må vi ta tak, sier partilederen til Akers Avis Groruddalen.

 

Stort etterslep

Jensen liker ikke at dårlige togforbindelser tvinger godset ut på norske veier.

-  Det er et enormt økonomisk etterslep på veiene i dette landet, og dårlig veidekke skaper farlige situasjoner når så mange trailere ferdes på dem. Det fører til kø, farlige situasjoner og ulykker. Kostnadsmessig vil det være bra for næringslivet å få mer gods på bane, sier Jensen.

- Hva vil dere gjøre for å bedre forholdene?

- Vi vil legge til rette for en videreutvikling av Alnabruterminalen som et knutepunkt og sørge for tilkoblingsveier for å bedre fremkomsten i områdene rundt.

-  Ønsker dere å utvide terminalen?

- Arealene ligger her, så det er ingen umulighet. Det viktigste er å sørge for bedre fremkommelighet og større sikkerhet i godstrafikken på bane. Her har vi satt av midler i vårt forslag til Nasjonal Transportplan.

 

Forstår naboene

For næringslivets del vil det være kostnadsbesparende å bruke 600 meter lange godstog fremfor 18 meter lange trailere.

-  Hadde vi vært flinkere til å sørge for gods-knutepunktene og utbedret skinnene i Norge, så hadde vi enkelt skapt et mye bedre grunnlag for næringslivet, mener Jensen.

Nærmiljøet i Groruddalen er derimot ikke spesielt glad for å ha terminalen midt i mellom bebyggelsen.

- Jeg forstår godt utfordringene nærmiljøet møter, og jeg ferdes selv mye rundt i området, og ser hva dette medfører. Derfor ønsker vi å finne smartere adkomstveier som letter den øvrige trafikken ellers i området.

- Venstre har sagt de vil flytte terminalen på sikt - hva sier dere?

- Hvor skal den flyttes? Det er ikke sånn at arealene står klare og er tilgjengelig et annet sted. Dette er en enorm logistikk og vi må gjøre det beste ut av dagens terminal, men på sikt bør man kunne tenke seg flere knutepunkter for godstrafikk, avslutter Jensen.

Siste nytt i Nyheter

36 nye leiligheter <BR>der det før var butikk

Planene for Lavrans vei 1B er å rive bygget til den tidligere nærbutikken i Smalvollskogens borettslag og erstatte den med en boligblokk.

Vurderer beboerparkering i Bjerke bydel

Bydel Bjerke har tatt opp beboerparkering som et aktuelt tiltak mot villparkering.

 
– Kommer ikke til <BR>huset på prærien

De første 56 boligene av totalt 800 OBOS-leiligheter på Vollebekk hadde salgsstart tirsdag 25. april.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.

Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.