ANNONSE

Sjokkerte med miljøtiltak

Sjokkerte med miljøtiltak

HADDE IDEEN: Jan Arild Linja (Frp) vil ha sykkelverksted i bydelen.

Frp er glad i å bygge motorvei og ikke helt på bølgelengde med miljøpatriot MDG. Kanskje er det grunnen til at Jan Arild Linjas (Frp) sykkelforslag ble en snakkis i Stovner BU.

En ting er i alle fall sikkert: Et enstemmig bydelsutvalg støtter opp om Frp-forslaget som, i samarbeid med SV, lufter ideen om å etablere et sykkelverksted - gjerne i tilknytning til det planlagte motorsentret og skatehallen på Haugenstua. Her kan det fikses og lappes.

Kanskje kan noen også donere en sykkel til et slikt verksted. Noens træsj kan være noen andres skatt. Biler, skateboard og sykler har alle hjul, det er mye likt. Vi vil på ingen måte stoppe nytt motorsenter, men ønsker oss et sykkelverksted dit hom mulig, sier Linja.

- PC-en min er politisk korrekt fordi jeg ventet en stund på et forslag fra Frp om denne saken. Jeg trodde e-posten aldri kom, noe den gjorde, men datamaskinen min hadde visst sortert den som spam. All ære til Frp for å ha denne ideen. Det viser at det kan komme gode ideer fra alle mulige kanter, sier Tore Ludt (SV).

Sykkelkurs

Forslaget kom i tillegg til en orienteringssak om nytt sykkeltiltak i Stovner bydel. Bydelen har nemlig fått støtte til å holde sykkelkurs for sine innbyggere. Hele bydelsutvalget slår ring om prosjektet, blant annet fordi sykkelkulturen ikke er helt på topp i Groruddalen. Det kan Ombir Upadhyay (Frp) skrive under på.

Jeg var vant til å sykle på flata i India før jeg kom til Norge. Jeg kunne ingenting om gir og fikk en «a-ha»-opplevelse på sykkel. Jeg tror mange har vært i samme båt som meg.

Noe som ikke falt i like god jord var Høyres forslag om å be kommunen etablere bydelsykler som en del av tiltaket.

Vil ha sykler

- Det hjelper ikke med sykkelkurs hvis man ikke har tilgang til sykkel. Derfor ber vi om en løsning tilsvarende bysykler i vår bydel, sier Ingelin Kristin Nord (H).

Frp og SV støtter forslaget, men Ap mener det ikke har noe med saken å gjøre. Det vises blant annet til at Oslo Bysykkel er et privat initiativ. Tiltaket eies og drives av Urban Infrastructure Partner AS på oppdrag fra Clear Channel Norway AS.

- Vi kan ikke be administrasjonen om å søke midler til en sykkelordning, når dette er en orienteringssak om at de har søkt midler til sykkelkurs. Hvis de som driver bysykler ønsker å etablere seg her, så skal vi nok finne plass til det, men det er ikke noe vi vil gå inn på i denne saken, sier Bjørn Hallme om Aps standpunkt.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

ANNONSE
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

 
Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

– Bygg heller i umoderne industriområder

Pia Farstad von Hall (H) reagerer på at det kun har vært en økning på fem prosent i antall nye boliger i Groruddalen fra 2000. Hun mener industriområdene som trenger moderne utvikling ligger brakk, og slår ring om småhusene i Groruddalen.

Trygg sykkelparkering på Grorud

For en stund siden utlyste FutureBuilt, Oslo og Bærum kommuner en konkurranse om nye sykkelhotell i Oslo - et av dem skal ligge på Grorud T-banestasjon. Nå er vinneren trukket ut.

 
ANNONSE