Norges største logistikksenter på Alnabru:

Skal bygge et vannspeil

Skal bygge et vannspeil

UTSIKT: Prosjektleder Arne Bjørndahl liker å vise fram utstikten fra det nye terminalbygget der pakketerminalen skal være. Bygget skal knyttes sammen med godsterminalen med en pakkebro over Alfasetveien. I øvre del skal det være parkeringsplasser.

Kjelsrudbekken skal vekkes til live rundt Alnabruterminalen. I tillegg flytter Bring Frigo Norge inn allerede i mars 2016.

Skrevet av:

Oppdatert:
22.09.2015 kl 10:17

Posten og Brings Logistikksenter er ofte et hett tema i debatter om Groruddalen. Prosjektleder Arne Bjørndahl mener man ikke trenger å gjøre seg mer upopulær i et lokalområde enn man må, og har foreslått for Oslo kommune å vekke Kjelsrudbekken til live.

Den gamle bekken lå i rør til Alnaelva. Nå skal vi åpne bekken og lage et vannspeil mellom Nedre Kalbakkvei og Alfasetveien. Da vil ingen merke at Alnaelva ikke går forbi oss, vannet blir det samme. Det vil koste en brøkdel av hva det vil koste å hente opp Alnaelva, sier han.

Logistikksentret skal stå ferdig i 2017. Allerede til neste år kan man se de første innflytterne på plass, Bring Frigo Norge. De flytter ut av lokalene sine på Skårer i Lørenskog.

– De flytter først inn. I 2017 blir logistikksentret navet i den nye terminalstrukturen på 18 samlokaliserte terminaler for pakker og gods i Norge, forteller han.

Må ligge i Oslo

De har allerede begynt på oppgaven med å gjøre området mer attraktivt, og skal ha et offentlig-privat samarbeid med Oslo kommune.

– Grøntarealet blir delvis vår og kommunens tomt. Det mener vi er en god løsning, sier Bjørndahl.

Bjørndahl peker på at terminalen trengs på Alnabru.

– Oslos befolkning og bedrifter trenger forsyning av varer, som folk ofte kan glemme litt. Det beste for miljøet er korte avstander mellom distribusjonspunktet og kundene. Det blir ikke mindre trafikk i Oslo-området om distribusjonssentret ligger utenfor Oslo. Da måtte alle distribusjonsbilene ha kjørt ut av byen, hentet varer og kjørt inn igjen. Det er mye penger å spare dersom man bygger der folk bor og der bedriftene er, mener han.

Prosjektet er i rute

Han har et ønske om at området skal se pent ut.

– Vi var tidlig ute og tegnet forslag om en gang- og sykkelvei i terminalområdet. Den kommer til å være skjermet av grønne skråninger og få en fin bru, sier Bjørndahl.

– Det er mange ansatte som bor i nærheten. Et vannspeil og gang- og sykkelvei blir en liten del av en stor regning.

Han forteller at prosjektet er i rute både på tid og økonomisk.

– Vi kommer til å få en helt ny terminalstruktur og går til adskillig færre terminaler. Vi kommer ikke til å ha nullutslippshus, men de nye terminalene blir bygget med de beste miljømessige standarder. Energi til oppvarming henter vi fra grunnen, sier han.

De har til og med invitert Ruter opp på befaring for å se på forbedring av kollektivtilbudet.

– Vi vil ikke ha mange privatbiler her, de er hår i suppa, sier han.

Les hele artikkelen i morgendagens næringsavis og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

 
Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

 
Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

 
Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Feide om strategisk plan

Feide om strategisk plan

  • Alna BU

Ap mener Høyre ikke setter seg godt nok inn i politikken når det kommer til en strategisk plan for Bydel Alna. Høyre kontrer med at Ap har et markeringsbehov.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!