ANNONSE

Norges største logistikksenter på Alnabru:

Skal bygge et vannspeil

Skal bygge et vannspeil

UTSIKT: Prosjektleder Arne Bjørndahl liker å vise fram utstikten fra det nye terminalbygget der pakketerminalen skal være. Bygget skal knyttes sammen med godsterminalen med en pakkebro over Alfasetveien. I øvre del skal det være parkeringsplasser.

Kjelsrudbekken skal vekkes til live rundt Alnabruterminalen. I tillegg flytter Bring Frigo Norge inn allerede i mars 2016.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
22.09.2015 kl 10:17

Se bildet større

FØRST UTE: Kjøle- og fryseterminalen (B1) skal få de første innflytterne, Bring Frigo Norge, allerede i mars 2016.


Se bildet større


BLIR VANNSPEIL: Som kompensasjon for Alnaelva skal Posten og Bring Logistikksenter lage et vannspeil med Kjelsrudbekken. Dette blir et samarbeid med Oslo kommune.


Posten og Brings Logistikksenter er ofte et hett tema i debatter om Groruddalen. Prosjektleder Arne Bjørndahl mener man ikke trenger å gjøre seg mer upopulær i et lokalområde enn man må, og har foreslått for Oslo kommune å vekke Kjelsrudbekken til live.

Den gamle bekken lå i rør til Alnaelva. Nå skal vi åpne bekken og lage et vannspeil mellom Nedre Kalbakkvei og Alfasetveien. Da vil ingen merke at Alnaelva ikke går forbi oss, vannet blir det samme. Det vil koste en brøkdel av hva det vil koste å hente opp Alnaelva, sier han.

Logistikksentret skal stå ferdig i 2017. Allerede til neste år kan man se de første innflytterne på plass, Bring Frigo Norge. De flytter ut av lokalene sine på Skårer i Lørenskog.

– De flytter først inn. I 2017 blir logistikksentret navet i den nye terminalstrukturen på 18 samlokaliserte terminaler for pakker og gods i Norge, forteller han.

Må ligge i Oslo

De har allerede begynt på oppgaven med å gjøre området mer attraktivt, og skal ha et offentlig-privat samarbeid med Oslo kommune.

– Grøntarealet blir delvis vår og kommunens tomt. Det mener vi er en god løsning, sier Bjørndahl.

Bjørndahl peker på at terminalen trengs på Alnabru.

– Oslos befolkning og bedrifter trenger forsyning av varer, som folk ofte kan glemme litt. Det beste for miljøet er korte avstander mellom distribusjonspunktet og kundene. Det blir ikke mindre trafikk i Oslo-området om distribusjonssentret ligger utenfor Oslo. Da måtte alle distribusjonsbilene ha kjørt ut av byen, hentet varer og kjørt inn igjen. Det er mye penger å spare dersom man bygger der folk bor og der bedriftene er, mener han.

Prosjektet er i rute

Han har et ønske om at området skal se pent ut.

– Vi var tidlig ute og tegnet forslag om en gang- og sykkelvei i terminalområdet. Den kommer til å være skjermet av grønne skråninger og få en fin bru, sier Bjørndahl.

– Det er mange ansatte som bor i nærheten. Et vannspeil og gang- og sykkelvei blir en liten del av en stor regning.

Han forteller at prosjektet er i rute både på tid og økonomisk.

– Vi kommer til å få en helt ny terminalstruktur og går til adskillig færre terminaler. Vi kommer ikke til å ha nullutslippshus, men de nye terminalene blir bygget med de beste miljømessige standarder. Energi til oppvarming henter vi fra grunnen, sier han.

De har til og med invitert Ruter opp på befaring for å se på forbedring av kollektivtilbudet.

– Vi vil ikke ha mange privatbiler her, de er hår i suppa, sier han.

Les hele artikkelen i morgendagens næringsavis og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE