ANNONSE

Skal etableres utenfor hovedstaden

Skal etableres utenfor hovedstaden

 

Senioringeniør Rune Seim i Statens vegvesen forklarer at de jobber med å finne døgnhvileplasser for tungtrafikken utenfor Oslo.

Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) mener det ikke bør reguleres slike døgnhvileplasser i Oslo by, men utenfor. Hva tenker dere om det?

- Vi har stort påtrykk for å finne etablering av slike plasser slik at man kan bidra til at sjåfører av tungtransport har et sted å hvile. Vi ser på aktuelle steder i Oslo og Akershus. Der man tenker å legge til rette for slike plasser, er kartlagt både fra sør, vest og nord, forteller Seim.

Han understreker at arbeid med å finne slike parkeringsplasser står i Nasjonal Transportplan (NTP).

- Vi har fått krav i forbindelse med NTP 2010-19 hvor det står at det skal legges opp til en ordning der Statens vegvesen kan yte støtte til private aktører som vil bygge ut og drifte denne type anlegg. Vi skal kartlegge steder i Oslo og Akershus som ligger langs E6 og er egnet til slike plasser.

Bedre tilbud

Seim skjønner også at det er vanskelig for sjåførene å parkere i Oslo.

- Jeg har forstått det slik at de ikke kan stå i Oslo, og de jages ut. Vi arbeider med å gi sjåførene et bedre tilbud, slik at de slipper å stå på plasser som Mariholtet, som ikke er regulert til tungtrafikk, sier han.

Statens vegvesen har sendt ut en utlysning på Eidsvoll.

- Vi har lyst ut døgnhvileplass der. Det blir en ordning slik at det etableres på privat grunn, og at private drifter og vedlikeholder. Da vil det bli en stor plass med sanitære forhold som legges til rette for sjåførene, slik at de kan parkere der og kjøre inn til Oslo med lasten sin morgenen etter, forteller Seim.

Jevn økning

Han forteller også at tungtrafikken ikke avtar.

- Det blir ikke mindre tungtrafikk. Det er en jevn økning, og tungtrafikken utgjør i snitt omtrent 20 prosent av årsdøgntrafikken. Hvis en vei har en døgntrafikk på 4000, utgjør tungtrafikken ca. 800 av dette, forteller han.

Vegvesenet har et press på seg til å finne slike steder i Akershus.

- Det er en voldsom manko på steder å stå for sjåførene i dag, og derfor ser vi på plasser i Oslo og Akershus. Poenget er at alt skal være tilrettelagt. Jeg vet at sjåførene nå står der det er mulig på grunn av mangel på slike døgnhvileplasser. Dette jobber vi med, sier Seim.

Siste nytt i Nyheter

Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

ANNONSE
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

 
Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
ANNONSE