Skal etableres utenfor hovedstaden

Skal etableres utenfor hovedstaden

 

Senioringeniør Rune Seim i Statens vegvesen forklarer at de jobber med å finne døgnhvileplasser for tungtrafikken utenfor Oslo.

Skrevet av:

Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) mener det ikke bør reguleres slike døgnhvileplasser i Oslo by, men utenfor. Hva tenker dere om det?

- Vi har stort påtrykk for å finne etablering av slike plasser slik at man kan bidra til at sjåfører av tungtransport har et sted å hvile. Vi ser på aktuelle steder i Oslo og Akershus. Der man tenker å legge til rette for slike plasser, er kartlagt både fra sør, vest og nord, forteller Seim.

Han understreker at arbeid med å finne slike parkeringsplasser står i Nasjonal Transportplan (NTP).

- Vi har fått krav i forbindelse med NTP 2010-19 hvor det står at det skal legges opp til en ordning der Statens vegvesen kan yte støtte til private aktører som vil bygge ut og drifte denne type anlegg. Vi skal kartlegge steder i Oslo og Akershus som ligger langs E6 og er egnet til slike plasser.

Bedre tilbud

Seim skjønner også at det er vanskelig for sjåførene å parkere i Oslo.

- Jeg har forstått det slik at de ikke kan stå i Oslo, og de jages ut. Vi arbeider med å gi sjåførene et bedre tilbud, slik at de slipper å stå på plasser som Mariholtet, som ikke er regulert til tungtrafikk, sier han.

Statens vegvesen har sendt ut en utlysning på Eidsvoll.

- Vi har lyst ut døgnhvileplass der. Det blir en ordning slik at det etableres på privat grunn, og at private drifter og vedlikeholder. Da vil det bli en stor plass med sanitære forhold som legges til rette for sjåførene, slik at de kan parkere der og kjøre inn til Oslo med lasten sin morgenen etter, forteller Seim.

Jevn økning

Han forteller også at tungtrafikken ikke avtar.

- Det blir ikke mindre tungtrafikk. Det er en jevn økning, og tungtrafikken utgjør i snitt omtrent 20 prosent av årsdøgntrafikken. Hvis en vei har en døgntrafikk på 4000, utgjør tungtrafikken ca. 800 av dette, forteller han.

Vegvesenet har et press på seg til å finne slike steder i Akershus.

- Det er en voldsom manko på steder å stå for sjåførene i dag, og derfor ser vi på plasser i Oslo og Akershus. Poenget er at alt skal være tilrettelagt. Jeg vet at sjåførene nå står der det er mulig på grunn av mangel på slike døgnhvileplasser. Dette jobber vi med, sier Seim.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!