ANNONSE

Skeptisk til boliger i «Nye Breivollbyen»

Skeptisk til boliger i «Nye Breivollbyen»

 

Breivollgruppen planlegger boligområder, togstasjon og mer næring på Breivoll ved Alnabru. Bydelspolitikerne er redd dette vil forverre luftkvaliteten i området. - Dette er vi skeptiske til, sier leder i miljø- og byutviklingskomiteen, Tone Birkelund (Ap).

Tekst:

Publisert:

Bydel Alna er skeptisk til boliger i området, både med tanke på støy og luftforurensing og barn og unges oppvekstvilkår. Spesielt mangel på tilfredsstillende ute- og lekeområder ble tatt i betraktning da bydelens politikere ble bedt om å komme med innspill til Breivollgruppens planinitiativ. - En eventuell etablering av boliger må ikke skje før det kan påvises betydelig bedring i luftkvaliteten i området, og bedring av vannkvaliteten i Alna i henhold til Statens Forurensningstilsyns krav. Imidlertid vil det være viktig at Breivollbyen knyttes opp mot de etablerte områdene på Fjellhus, Tveita og Haugerud, sier leder av miljø- og byutviklingskomiteen i Alna bydel, Tone Birkelund (Ap), som understreker at en opprustning av område i utgangspunktet er ønskelig.Vil ikke ha flere bilerBydelen ønsker ikke å videreutvikle Alnabru som et regionalt handelsområde når handelen er bilbasert. - Bydelen frykter konsekvensene av økt biltrafikk uten at det gjøres noe med dagens veisystem. Man bør styrke den blå-grønne profilen og utvikle området langs Alna med turvei. Dette er vesentlig og må være en forutsetning for utviklingen i området. Her bør det i påvente av lokk over E6 etableres et grøntlokk over E6 som kan knytte viktige turveier sammen, mener Birkelund.  Stasjonen viktig knutepunktBydel Alna støtter i hovedsak Breivollgruppens intensjoner med Breivollbyen, og konklusjonene Breivollgruppen har som grunnlag for ny stedsutvikling i området.Bydelen er positiv til en utvikling av Breivollområdet som innebærer en sanering av skjemmende bygninger og virksomheter, og som innebærer at området får en ny miljøprofil med en estetisk og funksjonell oppgradering.- En etablering av Breivoll stasjon som et lokalt knutepunkt er viktig. Stasjonen vil kunne betjene eksisterende og nye virksomheter og funksjoner og er en forutsetning for målsettingen om miljøvennlig persontransport, sier Birkelund.  Må passe resten av dalenBydelen er enig i Breivollgruppens foreslåtte tema for et planprogram, men understreker at utviklingen  av Breivollbyen må ses i sammenheng med andre pågående planprosesser og utviklingen av øvrige deler av Groruddalen. Miljø- og byutviklingskomiteen mener valgene som gjøres må være basert på en nøye vurdering av alle faktorer som påvirker miljø, økonomi og sosiale forhold i dalen. - I denne prosessen er medvirkning og dialog med aktørene i områdene avgjørende. Det må diskuteres grundig hva arealer skal brukes til og hvor intensiv arealbruken skal være, før beslutninger tas, mener Birkelund. Hun og komiteen mener også det må etableres en betydelig grønnstruktur mellom bygningene.Må tilpasses lokk over E6Komiteen legger vekt på at det i det videre planarbeidet for Breivollbyen, og Alnabru-området for øvrig, må utarbeides rekkefølgebestemmelser med krav til framtidig infrastruktur, inkludert kollektivnett og hovedveinett. - Ulike kollektivløsninger i området må utredes, herunder buss, kombibane og t-bane, i tillegg til ny jernbanestasjon. Utviklingen av Breivollbyen må ses i sammenheng med etablering av lokk over E6, noe som initiativtakerne til Breivollbyen sikkert vil se nytten av. Muligheten for etablering av direkte på- og avkjøring til E6 i området må også vurderes, mener Birkelund. Vil se på trafikkenProsjektleder i Eiendomssspar som er en av tomteeierne i Breivollgruppen, Dag Svendsen, sier de enda er tidlig i prosessen men at de vil prøve så godt i de kan å løse trafikale utfordringer. - I forhold til biltrafikk er det generelt slik at når man tilfører mer mennesker til et område øker antall biler.  Men vi har et godt håp om at en del av trafikken blir tatt unna av offentlig kommunikasjon. Vi håper  Breivoll stasjon blir en realitet. Vi har vært i kontakt med Ruter og de har langsiktige planer om å lage t-bane mellom Økern, gjennom Breivollbyen og Trosterud. Det er åpenbart at man må utvikle veinettet for å ta unna trafikk, sier Svendsen. Legger til rette for barnaTurstiene vil være en del av Breivollgruppens prosjekt.- Vi vil legge til rette for tilgang til elva, sier Svendsen. Han sier videre at boligene blir skjermet for lyd og forurensing og at de blir liggende lengst vekk fra trafikken. Når det gjelder barn og unges oppvekstvilkår mener Svendsen at dette også vil ivaretas.- Konkret har vi planer om å fikse opp i en torgoppbygging hvor en del av torget kan få plass for barn med skøytebane og andre fasiliteter for barn. Like ved ligger det et kjempestort friområde også og elven vil bidra til å skape plasser man kan bruke til barn og unge, sier Svendsen. 

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE