Skeptisk til boliger i «Nye Breivollbyen»

Skeptisk til boliger i «Nye Breivollbyen»

 

Breivollgruppen planlegger boligområder, togstasjon og mer næring på Breivoll ved Alnabru. Bydelspolitikerne er redd dette vil forverre luftkvaliteten i området. - Dette er vi skeptiske til, sier leder i miljø- og byutviklingskomiteen, Tone Birkelund (Ap).

Skrevet av:

Bydel Alna er skeptisk til boliger i området, både med tanke på støy og luftforurensing og barn og unges oppvekstvilkår. Spesielt mangel på tilfredsstillende ute- og lekeområder ble tatt i betraktning da bydelens politikere ble bedt om å komme med innspill til Breivollgruppens planinitiativ. - En eventuell etablering av boliger må ikke skje før det kan påvises betydelig bedring i luftkvaliteten i området, og bedring av vannkvaliteten i Alna i henhold til Statens Forurensningstilsyns krav. Imidlertid vil det være viktig at Breivollbyen knyttes opp mot de etablerte områdene på Fjellhus, Tveita og Haugerud, sier leder av miljø- og byutviklingskomiteen i Alna bydel, Tone Birkelund (Ap), som understreker at en opprustning av område i utgangspunktet er ønskelig.Vil ikke ha flere bilerBydelen ønsker ikke å videreutvikle Alnabru som et regionalt handelsområde når handelen er bilbasert. - Bydelen frykter konsekvensene av økt biltrafikk uten at det gjøres noe med dagens veisystem. Man bør styrke den blå-grønne profilen og utvikle området langs Alna med turvei. Dette er vesentlig og må være en forutsetning for utviklingen i området. Her bør det i påvente av lokk over E6 etableres et grøntlokk over E6 som kan knytte viktige turveier sammen, mener Birkelund.  Stasjonen viktig knutepunktBydel Alna støtter i hovedsak Breivollgruppens intensjoner med Breivollbyen, og konklusjonene Breivollgruppen har som grunnlag for ny stedsutvikling i området.Bydelen er positiv til en utvikling av Breivollområdet som innebærer en sanering av skjemmende bygninger og virksomheter, og som innebærer at området får en ny miljøprofil med en estetisk og funksjonell oppgradering.- En etablering av Breivoll stasjon som et lokalt knutepunkt er viktig. Stasjonen vil kunne betjene eksisterende og nye virksomheter og funksjoner og er en forutsetning for målsettingen om miljøvennlig persontransport, sier Birkelund.  Må passe resten av dalenBydelen er enig i Breivollgruppens foreslåtte tema for et planprogram, men understreker at utviklingen  av Breivollbyen må ses i sammenheng med andre pågående planprosesser og utviklingen av øvrige deler av Groruddalen. Miljø- og byutviklingskomiteen mener valgene som gjøres må være basert på en nøye vurdering av alle faktorer som påvirker miljø, økonomi og sosiale forhold i dalen. - I denne prosessen er medvirkning og dialog med aktørene i områdene avgjørende. Det må diskuteres grundig hva arealer skal brukes til og hvor intensiv arealbruken skal være, før beslutninger tas, mener Birkelund. Hun og komiteen mener også det må etableres en betydelig grønnstruktur mellom bygningene.Må tilpasses lokk over E6Komiteen legger vekt på at det i det videre planarbeidet for Breivollbyen, og Alnabru-området for øvrig, må utarbeides rekkefølgebestemmelser med krav til framtidig infrastruktur, inkludert kollektivnett og hovedveinett. - Ulike kollektivløsninger i området må utredes, herunder buss, kombibane og t-bane, i tillegg til ny jernbanestasjon. Utviklingen av Breivollbyen må ses i sammenheng med etablering av lokk over E6, noe som initiativtakerne til Breivollbyen sikkert vil se nytten av. Muligheten for etablering av direkte på- og avkjøring til E6 i området må også vurderes, mener Birkelund. Vil se på trafikkenProsjektleder i Eiendomssspar som er en av tomteeierne i Breivollgruppen, Dag Svendsen, sier de enda er tidlig i prosessen men at de vil prøve så godt i de kan å løse trafikale utfordringer. - I forhold til biltrafikk er det generelt slik at når man tilfører mer mennesker til et område øker antall biler.  Men vi har et godt håp om at en del av trafikken blir tatt unna av offentlig kommunikasjon. Vi håper  Breivoll stasjon blir en realitet. Vi har vært i kontakt med Ruter og de har langsiktige planer om å lage t-bane mellom Økern, gjennom Breivollbyen og Trosterud. Det er åpenbart at man må utvikle veinettet for å ta unna trafikk, sier Svendsen. Legger til rette for barnaTurstiene vil være en del av Breivollgruppens prosjekt.- Vi vil legge til rette for tilgang til elva, sier Svendsen. Han sier videre at boligene blir skjermet for lyd og forurensing og at de blir liggende lengst vekk fra trafikken. Når det gjelder barn og unges oppvekstvilkår mener Svendsen at dette også vil ivaretas.- Konkret har vi planer om å fikse opp i en torgoppbygging hvor en del av torget kan få plass for barn med skøytebane og andre fasiliteter for barn. Like ved ligger det et kjempestort friområde også og elven vil bidra til å skape plasser man kan bruke til barn og unge, sier Svendsen. 

Siste nytt i Nyheter

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

 
Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

 
- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

 
Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!