Skeptisk til boliger i «Nye Breivollbyen»

Skeptisk til boliger i «Nye Breivollbyen»

 

Breivollgruppen planlegger boligområder, togstasjon og mer næring på Breivoll ved Alnabru. Bydelspolitikerne er redd dette vil forverre luftkvaliteten i området. - Dette er vi skeptiske til, sier leder i miljø- og byutviklingskomiteen, Tone Birkelund (Ap).

Skrevet av:

Bydel Alna er skeptisk til boliger i området, både med tanke på støy og luftforurensing og barn og unges oppvekstvilkår. Spesielt mangel på tilfredsstillende ute- og lekeområder ble tatt i betraktning da bydelens politikere ble bedt om å komme med innspill til Breivollgruppens planinitiativ. - En eventuell etablering av boliger må ikke skje før det kan påvises betydelig bedring i luftkvaliteten i området, og bedring av vannkvaliteten i Alna i henhold til Statens Forurensningstilsyns krav. Imidlertid vil det være viktig at Breivollbyen knyttes opp mot de etablerte områdene på Fjellhus, Tveita og Haugerud, sier leder av miljø- og byutviklingskomiteen i Alna bydel, Tone Birkelund (Ap), som understreker at en opprustning av område i utgangspunktet er ønskelig.Vil ikke ha flere bilerBydelen ønsker ikke å videreutvikle Alnabru som et regionalt handelsområde når handelen er bilbasert. - Bydelen frykter konsekvensene av økt biltrafikk uten at det gjøres noe med dagens veisystem. Man bør styrke den blå-grønne profilen og utvikle området langs Alna med turvei. Dette er vesentlig og må være en forutsetning for utviklingen i området. Her bør det i påvente av lokk over E6 etableres et grøntlokk over E6 som kan knytte viktige turveier sammen, mener Birkelund.  Stasjonen viktig knutepunktBydel Alna støtter i hovedsak Breivollgruppens intensjoner med Breivollbyen, og konklusjonene Breivollgruppen har som grunnlag for ny stedsutvikling i området.Bydelen er positiv til en utvikling av Breivollområdet som innebærer en sanering av skjemmende bygninger og virksomheter, og som innebærer at området får en ny miljøprofil med en estetisk og funksjonell oppgradering.- En etablering av Breivoll stasjon som et lokalt knutepunkt er viktig. Stasjonen vil kunne betjene eksisterende og nye virksomheter og funksjoner og er en forutsetning for målsettingen om miljøvennlig persontransport, sier Birkelund.  Må passe resten av dalenBydelen er enig i Breivollgruppens foreslåtte tema for et planprogram, men understreker at utviklingen  av Breivollbyen må ses i sammenheng med andre pågående planprosesser og utviklingen av øvrige deler av Groruddalen. Miljø- og byutviklingskomiteen mener valgene som gjøres må være basert på en nøye vurdering av alle faktorer som påvirker miljø, økonomi og sosiale forhold i dalen. - I denne prosessen er medvirkning og dialog med aktørene i områdene avgjørende. Det må diskuteres grundig hva arealer skal brukes til og hvor intensiv arealbruken skal være, før beslutninger tas, mener Birkelund. Hun og komiteen mener også det må etableres en betydelig grønnstruktur mellom bygningene.Må tilpasses lokk over E6Komiteen legger vekt på at det i det videre planarbeidet for Breivollbyen, og Alnabru-området for øvrig, må utarbeides rekkefølgebestemmelser med krav til framtidig infrastruktur, inkludert kollektivnett og hovedveinett. - Ulike kollektivløsninger i området må utredes, herunder buss, kombibane og t-bane, i tillegg til ny jernbanestasjon. Utviklingen av Breivollbyen må ses i sammenheng med etablering av lokk over E6, noe som initiativtakerne til Breivollbyen sikkert vil se nytten av. Muligheten for etablering av direkte på- og avkjøring til E6 i området må også vurderes, mener Birkelund. Vil se på trafikkenProsjektleder i Eiendomssspar som er en av tomteeierne i Breivollgruppen, Dag Svendsen, sier de enda er tidlig i prosessen men at de vil prøve så godt i de kan å løse trafikale utfordringer. - I forhold til biltrafikk er det generelt slik at når man tilfører mer mennesker til et område øker antall biler.  Men vi har et godt håp om at en del av trafikken blir tatt unna av offentlig kommunikasjon. Vi håper  Breivoll stasjon blir en realitet. Vi har vært i kontakt med Ruter og de har langsiktige planer om å lage t-bane mellom Økern, gjennom Breivollbyen og Trosterud. Det er åpenbart at man må utvikle veinettet for å ta unna trafikk, sier Svendsen. Legger til rette for barnaTurstiene vil være en del av Breivollgruppens prosjekt.- Vi vil legge til rette for tilgang til elva, sier Svendsen. Han sier videre at boligene blir skjermet for lyd og forurensing og at de blir liggende lengst vekk fra trafikken. Når det gjelder barn og unges oppvekstvilkår mener Svendsen at dette også vil ivaretas.- Konkret har vi planer om å fikse opp i en torgoppbygging hvor en del av torget kan få plass for barn med skøytebane og andre fasiliteter for barn. Like ved ligger det et kjempestort friområde også og elven vil bidra til å skape plasser man kan bruke til barn og unge, sier Svendsen. 

Siste nytt i Nyheter

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

 
Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!