ANNONSE

- Skift dekkene i tide

- Skift dekkene i tide

 

På grunn av den milde høsten venter bilistene med å legge om vinterhjul. Dekkforhandler Petter Bruflat ber kundene komme før snøen.

Tekst:

Publisert:

- Når snøen faller for første gang er det alltid lange køer av stressede mennesker som ikke har gjort jobben sin. I fjor var det flere uker med kaldt vær før snøen kom, men likevel var det mange som ble overrasket, sier Petter Bruflat, avdelingsleder på Dekk1 å Kalbakken.

Statens Vegvesen og politiet oppfordrer bilistene til å sko bilen etter forholdene - uavhengig av hva kalenderen viser.

-  Er det fare for at deler av veibanen kan være dekket av is, slaps eller snø, så skal vinterhjulene være på, sier Bruflat.

Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan-Ivar Engebretsen, er enig.

-  Når det er mildt og vått, er det livsfarlig å kjøre med piggfrie vinterdek. De mister egenskapene sine i mildvær, noe som gir mye lengre bremselengde enn hva man har med sommerdekk på lignende føre. Bilistene bør se an forholdene før de legger om, sier han.

 

Klare regler

Dekk holder normalt i tre til fem år, men dette avhenger av kjørestil og kjørelengde. Mønsterdybden på vinterdekk skal være minimum tre millimeter.

- Men dersom du har fem millimeter når sesongen begynner, er det lurt å skifte dem ut. Det handler om om sikkerheten til bilistene. Godt veigrep er en billig forsikring, mener Bruflat.

-  Hva må man ut med for et bra sett med vinterhjul?

-  Mellom fire og seks tusen kroner. Da får du høy kvalitet som du kan være trygg på. Det finnes billigere alternativer, og vi ser mange med biler som er verdt over en million, men som kjøper de billigste dekkene. Sånt forstår jeg meg ikke på, sier han.

Piggdekk er tillatt fra 1. novbember, og de må tas av første mandag etter 2. påskedag.

-  Om du skal på hytta, og setter på piggdekk fordi føret tilsier det, så går det greit. Det viktigste er å vise skjønn, mener Bruflat.

 

Uenig om skift

Spesielt kvinner, men også stadig flere menn, velger å bruke en forhandler når hjulene skal skiftes.

- Det koster ikke all verden. Folk ønsker å lagre dekkene og å få jobben gjort. Gjør man det hos profesjonelle, så kan man være trygg på at jobben er korrekt utført, sier Bruflat.

Jan-Ivar Engebretsen er ikke helt enig i det. På NAFs statistikk er punktering den tredje vanligste årsaken til at norske bilister trenger assistanse langs veien.

-  Dersom man har fysikk og mulighet til å skifte hjulene selv, så bør man gjøre det. Stadig flere punkterer, og det er veldig greit å kunne skifte hjulet selv dersom uhellet er ute.

Han har en klar oppfordring til bilister som ikke har rukket å få på vinterdekk når snøen kommer.

-  Da skal du la bilen stå. For det første er det ulovlig, men det handler også om respekt overfor medtrafikanter, avslutter Engebretsen.

Siste nytt i Nyheter

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

ANNONSE
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

 
ANNONSE