- Skift dekkene i tide

- Skift dekkene i tide

 

På grunn av den milde høsten venter bilistene med å legge om vinterhjul. Dekkforhandler Petter Bruflat ber kundene komme før snøen.

- Når snøen faller for første gang er det alltid lange køer av stressede mennesker som ikke har gjort jobben sin. I fjor var det flere uker med kaldt vær før snøen kom, men likevel var det mange som ble overrasket, sier Petter Bruflat, avdelingsleder på Dekk1 å Kalbakken.

Statens Vegvesen og politiet oppfordrer bilistene til å sko bilen etter forholdene - uavhengig av hva kalenderen viser.

-  Er det fare for at deler av veibanen kan være dekket av is, slaps eller snø, så skal vinterhjulene være på, sier Bruflat.

Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan-Ivar Engebretsen, er enig.

-  Når det er mildt og vått, er det livsfarlig å kjøre med piggfrie vinterdek. De mister egenskapene sine i mildvær, noe som gir mye lengre bremselengde enn hva man har med sommerdekk på lignende føre. Bilistene bør se an forholdene før de legger om, sier han.

 

Klare regler

Dekk holder normalt i tre til fem år, men dette avhenger av kjørestil og kjørelengde. Mønsterdybden på vinterdekk skal være minimum tre millimeter.

- Men dersom du har fem millimeter når sesongen begynner, er det lurt å skifte dem ut. Det handler om om sikkerheten til bilistene. Godt veigrep er en billig forsikring, mener Bruflat.

-  Hva må man ut med for et bra sett med vinterhjul?

-  Mellom fire og seks tusen kroner. Da får du høy kvalitet som du kan være trygg på. Det finnes billigere alternativer, og vi ser mange med biler som er verdt over en million, men som kjøper de billigste dekkene. Sånt forstår jeg meg ikke på, sier han.

Piggdekk er tillatt fra 1. novbember, og de må tas av første mandag etter 2. påskedag.

-  Om du skal på hytta, og setter på piggdekk fordi føret tilsier det, så går det greit. Det viktigste er å vise skjønn, mener Bruflat.

 

Uenig om skift

Spesielt kvinner, men også stadig flere menn, velger å bruke en forhandler når hjulene skal skiftes.

- Det koster ikke all verden. Folk ønsker å lagre dekkene og å få jobben gjort. Gjør man det hos profesjonelle, så kan man være trygg på at jobben er korrekt utført, sier Bruflat.

Jan-Ivar Engebretsen er ikke helt enig i det. På NAFs statistikk er punktering den tredje vanligste årsaken til at norske bilister trenger assistanse langs veien.

-  Dersom man har fysikk og mulighet til å skifte hjulene selv, så bør man gjøre det. Stadig flere punkterer, og det er veldig greit å kunne skifte hjulet selv dersom uhellet er ute.

Han har en klar oppfordring til bilister som ikke har rukket å få på vinterdekk når snøen kommer.

-  Da skal du la bilen stå. For det første er det ulovlig, men det handler også om respekt overfor medtrafikanter, avslutter Engebretsen.

Siste nytt i Nyheter

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!