- Skift dekkene i tide

- Skift dekkene i tide

 

På grunn av den milde høsten venter bilistene med å legge om vinterhjul. Dekkforhandler Petter Bruflat ber kundene komme før snøen.

Skrevet av:

- Når snøen faller for første gang er det alltid lange køer av stressede mennesker som ikke har gjort jobben sin. I fjor var det flere uker med kaldt vær før snøen kom, men likevel var det mange som ble overrasket, sier Petter Bruflat, avdelingsleder på Dekk1 å Kalbakken.

Statens Vegvesen og politiet oppfordrer bilistene til å sko bilen etter forholdene - uavhengig av hva kalenderen viser.

-  Er det fare for at deler av veibanen kan være dekket av is, slaps eller snø, så skal vinterhjulene være på, sier Bruflat.

Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan-Ivar Engebretsen, er enig.

-  Når det er mildt og vått, er det livsfarlig å kjøre med piggfrie vinterdek. De mister egenskapene sine i mildvær, noe som gir mye lengre bremselengde enn hva man har med sommerdekk på lignende føre. Bilistene bør se an forholdene før de legger om, sier han.

 

Klare regler

Dekk holder normalt i tre til fem år, men dette avhenger av kjørestil og kjørelengde. Mønsterdybden på vinterdekk skal være minimum tre millimeter.

- Men dersom du har fem millimeter når sesongen begynner, er det lurt å skifte dem ut. Det handler om om sikkerheten til bilistene. Godt veigrep er en billig forsikring, mener Bruflat.

-  Hva må man ut med for et bra sett med vinterhjul?

-  Mellom fire og seks tusen kroner. Da får du høy kvalitet som du kan være trygg på. Det finnes billigere alternativer, og vi ser mange med biler som er verdt over en million, men som kjøper de billigste dekkene. Sånt forstår jeg meg ikke på, sier han.

Piggdekk er tillatt fra 1. novbember, og de må tas av første mandag etter 2. påskedag.

-  Om du skal på hytta, og setter på piggdekk fordi føret tilsier det, så går det greit. Det viktigste er å vise skjønn, mener Bruflat.

 

Uenig om skift

Spesielt kvinner, men også stadig flere menn, velger å bruke en forhandler når hjulene skal skiftes.

- Det koster ikke all verden. Folk ønsker å lagre dekkene og å få jobben gjort. Gjør man det hos profesjonelle, så kan man være trygg på at jobben er korrekt utført, sier Bruflat.

Jan-Ivar Engebretsen er ikke helt enig i det. På NAFs statistikk er punktering den tredje vanligste årsaken til at norske bilister trenger assistanse langs veien.

-  Dersom man har fysikk og mulighet til å skifte hjulene selv, så bør man gjøre det. Stadig flere punkterer, og det er veldig greit å kunne skifte hjulet selv dersom uhellet er ute.

Han har en klar oppfordring til bilister som ikke har rukket å få på vinterdekk når snøen kommer.

-  Da skal du la bilen stå. For det første er det ulovlig, men det handler også om respekt overfor medtrafikanter, avslutter Engebretsen.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!