Skjerper miljøkrav til drosjenæringen

Skjerper miljøkrav til drosjenæringen

 

I forslaget til en ny drosjeforskrift stiller byrådet strengere miljøkrav til drosjenæringen. Oslo kommunes mål er null utslipp innen 2020 - det tror bransjen blir vanselig.

Skrevet av:

-   Drosjenæringen er et supplement til kollektivtrafikken i Oslo, og er dermed viktig for miljøet i byen. Vi vil stille de samme miljøkravene til drosjer som til den øvrige kollektivtrafikken, sier Ola Elvestuen (V), byråd for miljø og samferdsel.

Byrådet ber drosjenæringen gradvis om å innføre bruk av nullutslippsbiler, og målet er null utslipp innen 2020.

Glenn Tuxen er tillitsmann og leder av Oslo-foreningen i Norges Taxiforbund. Han er skeptisk til forslaget fra kommunen.

- For det første lurer vi på om kommunen har hjemmel til å iverksette denne typen tiltak. Forskriften fra Yrkestransportloven sier ingenting om man skal ta hensyn til miljø, sier Tuxen, som legger til at bransjen har som mål å begrense utslippene.

Har hjemmel 

Ola Elvestuen mener Oslo kommune har hjemmel til å stille miljøkravene.  

-  Et brev fra samferdselsdepartementet reiser tvil om dette, men vi har i samråd med kommuneadvokaten kommet fram til at vi har hjemmel - det samme sier vår egen juridiske vurdering.  

Byråden er opptatt av å skape en dialog med drosjenæringen for å finne ut hvordan man praktisk mulig kan få en helt utslippsfri bransje innen 2020.  

-  Vi mener det er en realistisk målsetning. Drosjene er en forlengelse av kollektivtilbudet i Oslo og derfor må de oppfylle de samme miljøkravene.  

Glenn Tuxen påpeker at det i dag er få eller ingen biltyper som egner til drosjevirksomhet.
 


Ser på saken 

-  Jeg vet om en drosjeeier som har gått til innkjøp av elbilen Nissan Leaf. Han klarer ikke å kjøre ferdig skiftet sitt engang før bilen må lades. Dessuten har elbiler gjerne begrensninger knyttet til bagasjekapasitet. En tur til Gardermoen vil for eksempel være vanskelig, påpeker han.

 Elvestuen understreker at det finnes både biogass og hydrogenbiler, i tillegg til elbiler.  

-  Det viktigste er at vi har en tydelig målsetning om null utslipp. Hvordan denne overgangen gjennomføres må vi diskutere nærmere.  

Byrådet stiller også krav til lettere tilgjengelig prisinformasjon på drosjesentralenes nettsider, i bilene og på holdeplassene. I tillegg skjerpes kravene til språkkunnskap og lokalkunnskap hos sjåførene.

Siste nytt i Nyheter

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

 
– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

 
Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Fortsatt byens beste pølser?

Fortsatt byens beste pølser?

I den iøyenfallende kiosken med den digre pølsa på taket på Alnabru påstås det med store bokstaver at man kan få servert byens beste. Akers Avis Groruddalen tok turen innom for å sjekke at innehaver Lennart Mankowitz ikke har tatt munnen full.

 
Grønn politikk i stort og lite

Grønn politikk i stort og lite

Årsmøtet i Miljøpartiet De Grønnes (MDG) lokallag på Grorud adresserte både de store nasjonale og globale utfordringene den klimaødeleggende økonomien bidrar til. Samt lokale saker, i spedd kulturelle innslag.

Mobiliserer mot eierseksjonsloven

Mobiliserer mot eierseksjonsloven

  • Eierseksjonsloven

Vestli Vel vil ha folk med på Stortinget tirsdag i neste uke. Da skal nemlig eierseksjonsloven opp til høring.

Planlegger innholdet etter befolkningen

Nye Vollebekk skole tar form

Planlegger innholdet etter befolkningen

  • Vollebekk skole

Vollebekk skole står klar til høsten. Kathrine Larsen er klar til å ta over etter å ha jobbet som rektor på Kringsjå skole. Trafikken blir et av de første områdene hun tar tak i - og elever fra Ruseløkka skole skal busses opp.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!