Skjerper miljøkrav til drosjenæringen

Skjerper miljøkrav til drosjenæringen

 

I forslaget til en ny drosjeforskrift stiller byrådet strengere miljøkrav til drosjenæringen. Oslo kommunes mål er null utslipp innen 2020 - det tror bransjen blir vanselig.

Skrevet av:

-   Drosjenæringen er et supplement til kollektivtrafikken i Oslo, og er dermed viktig for miljøet i byen. Vi vil stille de samme miljøkravene til drosjer som til den øvrige kollektivtrafikken, sier Ola Elvestuen (V), byråd for miljø og samferdsel.

Byrådet ber drosjenæringen gradvis om å innføre bruk av nullutslippsbiler, og målet er null utslipp innen 2020.

Glenn Tuxen er tillitsmann og leder av Oslo-foreningen i Norges Taxiforbund. Han er skeptisk til forslaget fra kommunen.

- For det første lurer vi på om kommunen har hjemmel til å iverksette denne typen tiltak. Forskriften fra Yrkestransportloven sier ingenting om man skal ta hensyn til miljø, sier Tuxen, som legger til at bransjen har som mål å begrense utslippene.

Har hjemmel 

Ola Elvestuen mener Oslo kommune har hjemmel til å stille miljøkravene.  

-  Et brev fra samferdselsdepartementet reiser tvil om dette, men vi har i samråd med kommuneadvokaten kommet fram til at vi har hjemmel - det samme sier vår egen juridiske vurdering.  

Byråden er opptatt av å skape en dialog med drosjenæringen for å finne ut hvordan man praktisk mulig kan få en helt utslippsfri bransje innen 2020.  

-  Vi mener det er en realistisk målsetning. Drosjene er en forlengelse av kollektivtilbudet i Oslo og derfor må de oppfylle de samme miljøkravene.  

Glenn Tuxen påpeker at det i dag er få eller ingen biltyper som egner til drosjevirksomhet.

 

Ser på saken 

-  Jeg vet om en drosjeeier som har gått til innkjøp av elbilen Nissan Leaf. Han klarer ikke å kjøre ferdig skiftet sitt engang før bilen må lades. Dessuten har elbiler gjerne begrensninger knyttet til bagasjekapasitet. En tur til Gardermoen vil for eksempel være vanskelig, påpeker han.

 Elvestuen understreker at det finnes både biogass og hydrogenbiler, i tillegg til elbiler.  

-  Det viktigste er at vi har en tydelig målsetning om null utslipp. Hvordan denne overgangen gjennomføres må vi diskutere nærmere.  

Byrådet stiller også krav til lettere tilgjengelig prisinformasjon på drosjesentralenes nettsider, i bilene og på holdeplassene. I tillegg skjerpes kravene til språkkunnskap og lokalkunnskap hos sjåførene.

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!