Skjerper miljøkrav til drosjenæringen

Skjerper miljøkrav til drosjenæringen

 

I forslaget til en ny drosjeforskrift stiller byrådet strengere miljøkrav til drosjenæringen. Oslo kommunes mål er null utslipp innen 2020 - det tror bransjen blir vanselig.

Skrevet av:

-   Drosjenæringen er et supplement til kollektivtrafikken i Oslo, og er dermed viktig for miljøet i byen. Vi vil stille de samme miljøkravene til drosjer som til den øvrige kollektivtrafikken, sier Ola Elvestuen (V), byråd for miljø og samferdsel.

Byrådet ber drosjenæringen gradvis om å innføre bruk av nullutslippsbiler, og målet er null utslipp innen 2020.

Glenn Tuxen er tillitsmann og leder av Oslo-foreningen i Norges Taxiforbund. Han er skeptisk til forslaget fra kommunen.

- For det første lurer vi på om kommunen har hjemmel til å iverksette denne typen tiltak. Forskriften fra Yrkestransportloven sier ingenting om man skal ta hensyn til miljø, sier Tuxen, som legger til at bransjen har som mål å begrense utslippene.

Har hjemmel 

Ola Elvestuen mener Oslo kommune har hjemmel til å stille miljøkravene.  

-  Et brev fra samferdselsdepartementet reiser tvil om dette, men vi har i samråd med kommuneadvokaten kommet fram til at vi har hjemmel - det samme sier vår egen juridiske vurdering.  

Byråden er opptatt av å skape en dialog med drosjenæringen for å finne ut hvordan man praktisk mulig kan få en helt utslippsfri bransje innen 2020.  

-  Vi mener det er en realistisk målsetning. Drosjene er en forlengelse av kollektivtilbudet i Oslo og derfor må de oppfylle de samme miljøkravene.  

Glenn Tuxen påpeker at det i dag er få eller ingen biltyper som egner til drosjevirksomhet.

 

Ser på saken 

-  Jeg vet om en drosjeeier som har gått til innkjøp av elbilen Nissan Leaf. Han klarer ikke å kjøre ferdig skiftet sitt engang før bilen må lades. Dessuten har elbiler gjerne begrensninger knyttet til bagasjekapasitet. En tur til Gardermoen vil for eksempel være vanskelig, påpeker han.

 Elvestuen understreker at det finnes både biogass og hydrogenbiler, i tillegg til elbiler.  

-  Det viktigste er at vi har en tydelig målsetning om null utslipp. Hvordan denne overgangen gjennomføres må vi diskutere nærmere.  

Byrådet stiller også krav til lettere tilgjengelig prisinformasjon på drosjesentralenes nettsider, i bilene og på holdeplassene. I tillegg skjerpes kravene til språkkunnskap og lokalkunnskap hos sjåførene.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!