Skjerper miljøkrav til drosjenæringen

Skjerper miljøkrav til drosjenæringen

 

I forslaget til en ny drosjeforskrift stiller byrådet strengere miljøkrav til drosjenæringen. Oslo kommunes mål er null utslipp innen 2020 - det tror bransjen blir vanselig.

Tekst:

Publisert:

-   Drosjenæringen er et supplement til kollektivtrafikken i Oslo, og er dermed viktig for miljøet i byen. Vi vil stille de samme miljøkravene til drosjer som til den øvrige kollektivtrafikken, sier Ola Elvestuen (V), byråd for miljø og samferdsel.

Byrådet ber drosjenæringen gradvis om å innføre bruk av nullutslippsbiler, og målet er null utslipp innen 2020.

Glenn Tuxen er tillitsmann og leder av Oslo-foreningen i Norges Taxiforbund. Han er skeptisk til forslaget fra kommunen.

- For det første lurer vi på om kommunen har hjemmel til å iverksette denne typen tiltak. Forskriften fra Yrkestransportloven sier ingenting om man skal ta hensyn til miljø, sier Tuxen, som legger til at bransjen har som mål å begrense utslippene.

Har hjemmel 

Ola Elvestuen mener Oslo kommune har hjemmel til å stille miljøkravene.  

-  Et brev fra samferdselsdepartementet reiser tvil om dette, men vi har i samråd med kommuneadvokaten kommet fram til at vi har hjemmel - det samme sier vår egen juridiske vurdering.  

Byråden er opptatt av å skape en dialog med drosjenæringen for å finne ut hvordan man praktisk mulig kan få en helt utslippsfri bransje innen 2020.  

-  Vi mener det er en realistisk målsetning. Drosjene er en forlengelse av kollektivtilbudet i Oslo og derfor må de oppfylle de samme miljøkravene.  

Glenn Tuxen påpeker at det i dag er få eller ingen biltyper som egner til drosjevirksomhet.

 

Ser på saken 

-  Jeg vet om en drosjeeier som har gått til innkjøp av elbilen Nissan Leaf. Han klarer ikke å kjøre ferdig skiftet sitt engang før bilen må lades. Dessuten har elbiler gjerne begrensninger knyttet til bagasjekapasitet. En tur til Gardermoen vil for eksempel være vanskelig, påpeker han.

 Elvestuen understreker at det finnes både biogass og hydrogenbiler, i tillegg til elbiler.  

-  Det viktigste er at vi har en tydelig målsetning om null utslipp. Hvordan denne overgangen gjennomføres må vi diskutere nærmere.  

Byrådet stiller også krav til lettere tilgjengelig prisinformasjon på drosjesentralenes nettsider, i bilene og på holdeplassene. I tillegg skjerpes kravene til språkkunnskap og lokalkunnskap hos sjåførene.

Siste nytt i Nyheter

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.

 
- Går fra ord til handling

Siden 2014 har flerbrukshallen på Tokerud vært godkjent av bystyret, men det har ikke ligget penger på bordet. I revidert budsjett gir byrådet 5,6 millioner til et forprosjekt som skal forme fremtidens hall.

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.

Kan smelle når som helst

I mars ble en person som løp over Tvetenveien ved busstoppet på Haugerud påkjørt. Yassine Arakia (H) er redd for hva som vil skje dersom trafikksituasjonen ikke blir tatt på alvor.