Skjerper miljøkrav til drosjenæringen

Skjerper miljøkrav til drosjenæringen

 

I forslaget til en ny drosjeforskrift stiller byrådet strengere miljøkrav til drosjenæringen. Oslo kommunes mål er null utslipp innen 2020 - det tror bransjen blir vanselig.

Tekst:

Publisert:

-   Drosjenæringen er et supplement til kollektivtrafikken i Oslo, og er dermed viktig for miljøet i byen. Vi vil stille de samme miljøkravene til drosjer som til den øvrige kollektivtrafikken, sier Ola Elvestuen (V), byråd for miljø og samferdsel.

Byrådet ber drosjenæringen gradvis om å innføre bruk av nullutslippsbiler, og målet er null utslipp innen 2020.

Glenn Tuxen er tillitsmann og leder av Oslo-foreningen i Norges Taxiforbund. Han er skeptisk til forslaget fra kommunen.

- For det første lurer vi på om kommunen har hjemmel til å iverksette denne typen tiltak. Forskriften fra Yrkestransportloven sier ingenting om man skal ta hensyn til miljø, sier Tuxen, som legger til at bransjen har som mål å begrense utslippene.

Har hjemmel 

Ola Elvestuen mener Oslo kommune har hjemmel til å stille miljøkravene.  

-  Et brev fra samferdselsdepartementet reiser tvil om dette, men vi har i samråd med kommuneadvokaten kommet fram til at vi har hjemmel - det samme sier vår egen juridiske vurdering.  

Byråden er opptatt av å skape en dialog med drosjenæringen for å finne ut hvordan man praktisk mulig kan få en helt utslippsfri bransje innen 2020.  

-  Vi mener det er en realistisk målsetning. Drosjene er en forlengelse av kollektivtilbudet i Oslo og derfor må de oppfylle de samme miljøkravene.  

Glenn Tuxen påpeker at det i dag er få eller ingen biltyper som egner til drosjevirksomhet.

 

Ser på saken 

-  Jeg vet om en drosjeeier som har gått til innkjøp av elbilen Nissan Leaf. Han klarer ikke å kjøre ferdig skiftet sitt engang før bilen må lades. Dessuten har elbiler gjerne begrensninger knyttet til bagasjekapasitet. En tur til Gardermoen vil for eksempel være vanskelig, påpeker han.

 Elvestuen understreker at det finnes både biogass og hydrogenbiler, i tillegg til elbiler.  

-  Det viktigste er at vi har en tydelig målsetning om null utslipp. Hvordan denne overgangen gjennomføres må vi diskutere nærmere.  

Byrådet stiller også krav til lettere tilgjengelig prisinformasjon på drosjesentralenes nettsider, i bilene og på holdeplassene. I tillegg skjerpes kravene til språkkunnskap og lokalkunnskap hos sjåførene.

Siste nytt i Nyheter

36 nye leiligheter <BR>der det før var butikk

Planene for Lavrans vei 1B er å rive bygget til den tidligere nærbutikken i Smalvollskogens borettslag og erstatte den med en boligblokk.

Vurderer beboerparkering i Bjerke bydel

Bydel Bjerke har tatt opp beboerparkering som et aktuelt tiltak mot villparkering.

 
– Kommer ikke til <BR>huset på prærien

De første 56 boligene av totalt 800 OBOS-leiligheter på Vollebekk hadde salgsstart tirsdag 25. april.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.

Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.