- Skoleveier skal være trygge

- Skoleveier skal være trygge

TRANGT: Tidligere FAU-leder på Tonsenhagen skole, Liv Brauer, knipset dette bildet en mørk morgen av to busser som kjører ved siden av hverandre i Kildeveien. Veien er også en skolevei.

Siv-Lise Bendixen-Stærk (V) er bekymret for forholdene i Kildeveien. Hun får støtte av tidligere FAU-leder på Tonsenhagen skole, Liv Brauer.

Tekst:

Publisert:

Se bildet større

I VEIEN: Odd Einar Dørum (V) og Siv-Lise Bendixen Stærk (V) var på befaring i Kildeveien på Årvoll for en tid tilbake. De synes skoleveien er skremmende. Foto: Siv-Lise Bendixen Stærk.

Bydel Bjerke har sendt over en liste til Bymiljøetaten om tiltak for å forbedre trafikkflyten i bydelen. Bymiljøetaten jobber for tiden med å gjennomgå alle bydelene i Oslo for å lage en plan for fartsgrenser og flere humper. Siv-Lise Bendixen Stærk (V) er glad for at bydelen ivaretar Kildeveien som et punkt på lista til Bymiljøetaten, men hun er bekymret for skoleveien. Det er trangt på veien der bussene møtes i begge retninger.

- Vi merker oss at Bymiljøetatens fartsmålinger som viser at 85 prosent av de kjørende holder seg innenfor fartsgrensen. Det er gledelige tall. Men det betyr også at 15 prosent ikke holder seg innenfor. Vi må ta på alvor at lokalbefolkningen opplever at enkelte kjører uvørent, og at dette går utover sikkerheten til små og store fotgjengere. Bussen har en særlig utfordring idet det er trangt når bussene møtes, og fordi bussen har flere og større blindsoner og lengre bremselengde, sier hun.

Behov for tiltak

Hun mener det bør være en smal sak å skilte fartsgrensene.

- Skoleveier skal være trygge. Når det er gjennomgangstrafikk av tunge kjøretøy som det er i Kildeveien, skaper det et særlig behov for trafikksikringstiltak, sier Bendixen Stærk.

Hun får støtte av Brauer, som har tatt noen skremmende bilder av trafikksituasjonen. Hun har flere ganger vært vitne til at folk ikke overholder fartsgrensa.

Bendixen Stærk vet at beboere har tatt kontakt med Ruter om strekningen tidligere.

- Ruter, som oss politikere, er helt avhengige av tilbakemeldinger fra befolkningen om hva som fungerer bra eller dårlig. Dersom befolkningen gjentatte ganger gir tilbakemelding om at bussenes ferdsel oppleves utrygg, og at man for ofte opplever trafikkfarlige situasjoner bør det tas på alvor, sier hun.

Godt samarbeid

Venstre-politikeren mener det er viktig å ha fokus på at kollektivtransport og myke trafikanter bør ha en god flyt sammen i trafikken.

- Vi er avhengige av et godt og velfungerende kollektivsystem i Oslo, men det bør tilstrebes at fotgjengere og kollektivtransporten kan fungere sammen. Da må vi lytte til hverandre. Jeg vil tro arbeidshverdagen til sjåførene er hyggeligst når den forløper uten farlige situasjoner og nestenuhell. Jeg tenker noen av utfordringene her kunne vært løst ved at rutene legges opp slik at bussene ikke møtes i Kildeveien. Det er langt bedre plass både ved Stig og Årvoll Senter enn i Kildeveien, forteller hun.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over. Beboere og ansatte er på plass i Ellingsrudhjemmet - som etter flere år og kamper har blitt et heldigitalt sykehjem med store rom for beboerne.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.