- Skoleveier skal være trygge

- Skoleveier skal være trygge

TRANGT: Tidligere FAU-leder på Tonsenhagen skole, Liv Brauer, knipset dette bildet en mørk morgen av to busser som kjører ved siden av hverandre i Kildeveien. Veien er også en skolevei.

Siv-Lise Bendixen-Stærk (V) er bekymret for forholdene i Kildeveien. Hun får støtte av tidligere FAU-leder på Tonsenhagen skole, Liv Brauer.

Skrevet av:

Bydel Bjerke har sendt over en liste til Bymiljøetaten om tiltak for å forbedre trafikkflyten i bydelen. Bymiljøetaten jobber for tiden med å gjennomgå alle bydelene i Oslo for å lage en plan for fartsgrenser og flere humper. Siv-Lise Bendixen Stærk (V) er glad for at bydelen ivaretar Kildeveien som et punkt på lista til Bymiljøetaten, men hun er bekymret for skoleveien. Det er trangt på veien der bussene møtes i begge retninger.

- Vi merker oss at Bymiljøetatens fartsmålinger som viser at 85 prosent av de kjørende holder seg innenfor fartsgrensen. Det er gledelige tall. Men det betyr også at 15 prosent ikke holder seg innenfor. Vi må ta på alvor at lokalbefolkningen opplever at enkelte kjører uvørent, og at dette går utover sikkerheten til små og store fotgjengere. Bussen har en særlig utfordring idet det er trangt når bussene møtes, og fordi bussen har flere og større blindsoner og lengre bremselengde, sier hun.

Behov for tiltak

Hun mener det bør være en smal sak å skilte fartsgrensene.

- Skoleveier skal være trygge. Når det er gjennomgangstrafikk av tunge kjøretøy som det er i Kildeveien, skaper det et særlig behov for trafikksikringstiltak, sier Bendixen Stærk.

Hun får støtte av Brauer, som har tatt noen skremmende bilder av trafikksituasjonen. Hun har flere ganger vært vitne til at folk ikke overholder fartsgrensa.

Bendixen Stærk vet at beboere har tatt kontakt med Ruter om strekningen tidligere.

- Ruter, som oss politikere, er helt avhengige av tilbakemeldinger fra befolkningen om hva som fungerer bra eller dårlig. Dersom befolkningen gjentatte ganger gir tilbakemelding om at bussenes ferdsel oppleves utrygg, og at man for ofte opplever trafikkfarlige situasjoner bør det tas på alvor, sier hun.

Godt samarbeid

Venstre-politikeren mener det er viktig å ha fokus på at kollektivtransport og myke trafikanter bør ha en god flyt sammen i trafikken.

- Vi er avhengige av et godt og velfungerende kollektivsystem i Oslo, men det bør tilstrebes at fotgjengere og kollektivtransporten kan fungere sammen. Da må vi lytte til hverandre. Jeg vil tro arbeidshverdagen til sjåførene er hyggeligst når den forløper uten farlige situasjoner og nestenuhell. Jeg tenker noen av utfordringene her kunne vært løst ved at rutene legges opp slik at bussene ikke møtes i Kildeveien. Det er langt bedre plass både ved Stig og Årvoll Senter enn i Kildeveien, forteller hun.

Siste nytt i Nyheter

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

 
- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

 
Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

 
Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Halvparten går til <BR>helse og omsorg

Halvparten går til
helse og omsorg

  • Bydel Stovner

Bydelsdirektør Alv H. Sørland i Bydel Stovner forbereder seg på en vri av tjenestene i fremtiden. Store deler av budsjettet går til helse og omsorg, og bydelen vil opprette et demensteam.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!