ANNONSE

- Skoleveier skal være trygge

- Skoleveier skal være trygge

TRANGT: Tidligere FAU-leder på Tonsenhagen skole, Liv Brauer, knipset dette bildet en mørk morgen av to busser som kjører ved siden av hverandre i Kildeveien. Veien er også en skolevei.

Siv-Lise Bendixen-Stærk (V) er bekymret for forholdene i Kildeveien. Hun får støtte av tidligere FAU-leder på Tonsenhagen skole, Liv Brauer.

Tekst:

Publisert:

Se bildet større

I VEIEN: Odd Einar Dørum (V) og Siv-Lise Bendixen Stærk (V) var på befaring i Kildeveien på Årvoll for en tid tilbake. De synes skoleveien er skremmende. Foto: Siv-Lise Bendixen Stærk.

Bydel Bjerke har sendt over en liste til Bymiljøetaten om tiltak for å forbedre trafikkflyten i bydelen. Bymiljøetaten jobber for tiden med å gjennomgå alle bydelene i Oslo for å lage en plan for fartsgrenser og flere humper. Siv-Lise Bendixen Stærk (V) er glad for at bydelen ivaretar Kildeveien som et punkt på lista til Bymiljøetaten, men hun er bekymret for skoleveien. Det er trangt på veien der bussene møtes i begge retninger.

- Vi merker oss at Bymiljøetatens fartsmålinger som viser at 85 prosent av de kjørende holder seg innenfor fartsgrensen. Det er gledelige tall. Men det betyr også at 15 prosent ikke holder seg innenfor. Vi må ta på alvor at lokalbefolkningen opplever at enkelte kjører uvørent, og at dette går utover sikkerheten til små og store fotgjengere. Bussen har en særlig utfordring idet det er trangt når bussene møtes, og fordi bussen har flere og større blindsoner og lengre bremselengde, sier hun.

Behov for tiltak

Hun mener det bør være en smal sak å skilte fartsgrensene.

- Skoleveier skal være trygge. Når det er gjennomgangstrafikk av tunge kjøretøy som det er i Kildeveien, skaper det et særlig behov for trafikksikringstiltak, sier Bendixen Stærk.

Hun får støtte av Brauer, som har tatt noen skremmende bilder av trafikksituasjonen. Hun har flere ganger vært vitne til at folk ikke overholder fartsgrensa.

Bendixen Stærk vet at beboere har tatt kontakt med Ruter om strekningen tidligere.

- Ruter, som oss politikere, er helt avhengige av tilbakemeldinger fra befolkningen om hva som fungerer bra eller dårlig. Dersom befolkningen gjentatte ganger gir tilbakemelding om at bussenes ferdsel oppleves utrygg, og at man for ofte opplever trafikkfarlige situasjoner bør det tas på alvor, sier hun.

Godt samarbeid

Venstre-politikeren mener det er viktig å ha fokus på at kollektivtransport og myke trafikanter bør ha en god flyt sammen i trafikken.

- Vi er avhengige av et godt og velfungerende kollektivsystem i Oslo, men det bør tilstrebes at fotgjengere og kollektivtransporten kan fungere sammen. Da må vi lytte til hverandre. Jeg vil tro arbeidshverdagen til sjåførene er hyggeligst når den forløper uten farlige situasjoner og nestenuhell. Jeg tenker noen av utfordringene her kunne vært løst ved at rutene legges opp slik at bussene ikke møtes i Kildeveien. Det er langt bedre plass både ved Stig og Årvoll Senter enn i Kildeveien, forteller hun.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE