ANNONSE

Skylder på kommunen for konkursen

Skylder på kommunen for konkursen

 

Konkursboet etter Oslo Vei mener at kommunen har skylda for at selskapet gikk konkurs. Nå saksøker de Oslo kommune for en halv milliard kroner.

Tekst:

Publisert:

I november i fjor kom det fram at Oslo Vei, som var eid av kommunen, slet voldsomt med økonomien. De ønsket at byrådet skulle spytte 100 millioner inn i selskapet for å unngå konkurs. Dette sa næringsbyråd Hallstein Bjercke (V) nei til. Få uker senere var konkursen et faktum.

Torsdag ble det kjent at bostyret, som ledes av advokat Tom Hugo Ottesen, stevner Oslo kommune for retten. Kravet er på 500 millioner kroner.

-   Den politiske ledelsen i Oslo kommune tvang frem en konkurs i Oslo Vei og lot virksomhetens nærmere 300 ansatte, lokale underleverandører, banker og andre kreditorer ta regningen, sier Ottesen, som legger til at det er «svært beklagelig» at man har havnet i denne situasjonen.

 

-  Kommunen har skylda

Ottesen forklarer at kravet begrenser seg til 500 millioner, og at de ikke er sikre på hvor stor summen blir til syvende og sist. Kommunen har avvist kravet.

-  Det får være deres oppfatning. Om vi var enige, ville vi sannsynligvis sittet rundt et forhandlingsbord, sier advokaten.

Fra 2011 til 2012 var et millionoverskudd i Oslo Vei AS snudd til et underskudd på 40 millioner kroner. Ottesen er ikke på noen måte imponert over kommunens håndtering av selskapet de selv var generalforsamling i.

- I 2008 sto bystyret i Oslo samlet bak at man skulle fortsette i Huken. Plutselig, i 2010, snudde dette brått da bystyret bestemte seg for å avvikle Huken Pukkverk. I Pareto-rapporten, som ble bestilt av byrådet, kom det helt klart fram at Oslo Vei AS ikke ville overleve uten Huken Pukkverk. Kommunen bestiller altså en utredningsrapport, som verken styret eller daglig leder i Oslo Vei får tilgang til, og så velger de likevel å nekte selskapet å ta ut mer stein. Da burde man skjønt konsekvensene. Her har byens politikere villet legge ned Huken uansett pris, sier Ottesen

 

Ingen plan

Han opplever at prosessen har vært svært uryddig.

-  Her har man veltet regningene over på kreditorene i stedet for å rydde opp i eget hus. Jeg mener byråden burde lagt en plan for hvordan man skulle videreføre Oslo Vei uten inntekter fra Huken. Jeg forstår at det politiske klimaet kan snu seg i løpet av to år, men håndtering har ikke vært god, sier Ottesen.

I april tok Åsland over driften i Huken Pukkverk.

- Tjener dere penger der i dag?

-  Det ønsker jeg ikke å uttale meg om, men vi jobber innenfor lovlige rammer. Driften har ligget nede en stund og vi har tatt noen kostnader for å tilfredsstille fylkesmannens krav til forurensing.

-  Hva sikter du til?

-  Vi har bygd en voll for å begrense støy, vi har laget en sprøyteanlegg for å begrense støv og vi jobber med å unngå vannforurensing. Dette er utfordringer som har vært der siden kommunen drev pukkverket.

 

Ser mot 2021

Ifølge reguleringsplanen kan pukkverket drives fram til 2021 - da utløper kontrakten med Oslo kommune.

-  Vi har et tidsperspektiv fram mot 2021, men vi er åpne for å diskutere tilbakelevering på et tidligere tidspunkt. Bostyret har hatt møter med Bård Folke Fredriksen der vi har snakket om å legge en plan for tilbakelevering.

-  Vil det bety krav om ytterligere kompensasjon fra kommunen?

-  Ikke nødvendigvis. Vi er nødt til å forhandle fram en kompensasjon for å møte kreditorene våre, men vi er innstilt på å gå i dialog, sier Ottesen.

Grunnen til at erstatningskravet kommer nå, er at det er tre år siden bystyret begjærte uttaksstopp i Huken. Om en uke ville saken vært foreldet.

 

-  Alvorlige påstander

Kilder i Oslo kommune sier de ikke er overrasket over at kravet kommer på dette tidspunktet i og med at saken var i ferd med å bli foreldet. De mener også at stevningen er lite begrunnet og at det er årsaken til avvisningen.

Byråd for næring, Venstres Hallstein Bjercke, ønsker ikke å kommentere påstandene eller stevningen i detalj, men han har følgende kommentar.

-  Vi har fått et prosessvarsel fra konkursboet og dette varsler at vi blir stevnet for 503 millioner kroner. Vi har blankt avvist kravet. Bystyrets miljø- og samferdselskomité er også varslet om dette, sier han.

- Bostyreren mener Oslo kommune har skylda for konkursen i Oslo Vei. Hva sier du til det?

-  Ottesen kommer med alvorlige påstander og jeg garanterer at han skal få et grundig og godt svar fra oss, avslutter Bjercke.

Siste nytt i Nyheter

Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

ANNONSE
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

 
Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
ANNONSE