Skylder på kommunen for konkursen

Skylder på kommunen for konkursen

 

Konkursboet etter Oslo Vei mener at kommunen har skylda for at selskapet gikk konkurs. Nå saksøker de Oslo kommune for en halv milliard kroner.

I november i fjor kom det fram at Oslo Vei, som var eid av kommunen, slet voldsomt med økonomien. De ønsket at byrådet skulle spytte 100 millioner inn i selskapet for å unngå konkurs. Dette sa næringsbyråd Hallstein Bjercke (V) nei til. Få uker senere var konkursen et faktum.

Torsdag ble det kjent at bostyret, som ledes av advokat Tom Hugo Ottesen, stevner Oslo kommune for retten. Kravet er på 500 millioner kroner.

-   Den politiske ledelsen i Oslo kommune tvang frem en konkurs i Oslo Vei og lot virksomhetens nærmere 300 ansatte, lokale underleverandører, banker og andre kreditorer ta regningen, sier Ottesen, som legger til at det er «svært beklagelig» at man har havnet i denne situasjonen.

 

-  Kommunen har skylda

Ottesen forklarer at kravet begrenser seg til 500 millioner, og at de ikke er sikre på hvor stor summen blir til syvende og sist. Kommunen har avvist kravet.

-  Det får være deres oppfatning. Om vi var enige, ville vi sannsynligvis sittet rundt et forhandlingsbord, sier advokaten.

Fra 2011 til 2012 var et millionoverskudd i Oslo Vei AS snudd til et underskudd på 40 millioner kroner. Ottesen er ikke på noen måte imponert over kommunens håndtering av selskapet de selv var generalforsamling i.

- I 2008 sto bystyret i Oslo samlet bak at man skulle fortsette i Huken. Plutselig, i 2010, snudde dette brått da bystyret bestemte seg for å avvikle Huken Pukkverk. I Pareto-rapporten, som ble bestilt av byrådet, kom det helt klart fram at Oslo Vei AS ikke ville overleve uten Huken Pukkverk. Kommunen bestiller altså en utredningsrapport, som verken styret eller daglig leder i Oslo Vei får tilgang til, og så velger de likevel å nekte selskapet å ta ut mer stein. Da burde man skjønt konsekvensene. Her har byens politikere villet legge ned Huken uansett pris, sier Ottesen

 

Ingen plan

Han opplever at prosessen har vært svært uryddig.

-  Her har man veltet regningene over på kreditorene i stedet for å rydde opp i eget hus. Jeg mener byråden burde lagt en plan for hvordan man skulle videreføre Oslo Vei uten inntekter fra Huken. Jeg forstår at det politiske klimaet kan snu seg i løpet av to år, men håndtering har ikke vært god, sier Ottesen.

I april tok Åsland over driften i Huken Pukkverk.

- Tjener dere penger der i dag?

-  Det ønsker jeg ikke å uttale meg om, men vi jobber innenfor lovlige rammer. Driften har ligget nede en stund og vi har tatt noen kostnader for å tilfredsstille fylkesmannens krav til forurensing.

-  Hva sikter du til?

-  Vi har bygd en voll for å begrense støy, vi har laget en sprøyteanlegg for å begrense støv og vi jobber med å unngå vannforurensing. Dette er utfordringer som har vært der siden kommunen drev pukkverket.

 

Ser mot 2021

Ifølge reguleringsplanen kan pukkverket drives fram til 2021 - da utløper kontrakten med Oslo kommune.

-  Vi har et tidsperspektiv fram mot 2021, men vi er åpne for å diskutere tilbakelevering på et tidligere tidspunkt. Bostyret har hatt møter med Bård Folke Fredriksen der vi har snakket om å legge en plan for tilbakelevering.

-  Vil det bety krav om ytterligere kompensasjon fra kommunen?

-  Ikke nødvendigvis. Vi er nødt til å forhandle fram en kompensasjon for å møte kreditorene våre, men vi er innstilt på å gå i dialog, sier Ottesen.

Grunnen til at erstatningskravet kommer nå, er at det er tre år siden bystyret begjærte uttaksstopp i Huken. Om en uke ville saken vært foreldet.

 

-  Alvorlige påstander

Kilder i Oslo kommune sier de ikke er overrasket over at kravet kommer på dette tidspunktet i og med at saken var i ferd med å bli foreldet. De mener også at stevningen er lite begrunnet og at det er årsaken til avvisningen.

Byråd for næring, Venstres Hallstein Bjercke, ønsker ikke å kommentere påstandene eller stevningen i detalj, men han har følgende kommentar.

-  Vi har fått et prosessvarsel fra konkursboet og dette varsler at vi blir stevnet for 503 millioner kroner. Vi har blankt avvist kravet. Bystyrets miljø- og samferdselskomité er også varslet om dette, sier han.

- Bostyreren mener Oslo kommune har skylda for konkursen i Oslo Vei. Hva sier du til det?

-  Ottesen kommer med alvorlige påstander og jeg garanterer at han skal få et grundig og godt svar fra oss, avslutter Bjercke.

Siste nytt i Nyheter

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!