Alna bydelsutvalg vil utrede ny bomstasjon

Slik kan E6-lokket finansieres

Slik kan E6-lokket finansieres

GÅR FOR BOMRING: Ingunn Gjerstad (SV) og BU-leder Knut Røli (Ap) vil utrede en ny bomstasjon på bygrensa.

Flertallet i Alna bydelsutvalg vil utrede en ny bomstasjon på bygrensa mellom Lørenskog og Oslo. De mange hundre bom-millionene kan finansiere lokk over E6 og t-bane til Ahus mye raskere enn planlagt.

Regional plan for areal- og transport i Oslo og Akershus er nå på høring. Alna bydelsutvalg har levert en uttalelse til planen, som blant annet tar for seg hvordan vei- og kollektivsystemene skal se ut i fremtiden. I denne forbindelse vedtok lokalpolitikerne at de vil utrede muligheten for å sette opp en ny bomstasjon på bygrensa mellom Lørenskog og Oslo, på Karihaugen. Denne skal komme i tillegg til bomstasjonen som ligger på Alnabru.

– Luftkvaliteten nær E6 er tidvis så dårlig at den er dødelig. Dersom Oslo skal nå klimamålene sine, må vi gjøre noen radikale grep som bidrar til å redusere biltrafikken. E6 er en transportkorridor som går tvers gjennom bydelen vår, sier Knut Røli (Ap), leder i Alna bydelsutvalg.

BU vedtok også at de går imot ny E18 vestover. Flertallet, bestående av Ap, Venstre og SV, vil heller satse på kollektivprosjekter.

600 mill. i året

Økte bilavgifter kan gi mer enn mindre trafikk. Et overslag basert på trafikktall fra 2013 viser at en bomstasjon på vei inn til Oslo vil kunne dra inn over 600 millioner kroner årlig. Det kan finansiere prosjekter som t-bane til Ahus og lokk over E6, som i dag er inne i Oslopakke 3.

– E6 forbi Furuset er Norges mest trafikkerte vei. Økte avgifter vil gi færre biler, men samtidig vil det gi penger som kan brukes til å bygge kollektivtrafikk og lokk over E6, mener Røli.

– Hva tror du velgerne synes om økte bilavgifter?

– Jeg ser at det kan være upopulært, men vi kan ikke stå og se på at folk dør på grunn av dårlig luftkvalitet.

–  Jeg forstår også at mange beboere på Romerike velger bilen fremfor kollektivtrafikk, men med inntektene fra en ny bomstasjon kan vi bygge ut bedre kollektivløsninger, sier Røli.

Håper på færre bilister

Frps gruppeleder i bydelsutvalget, Nils-Petter Komperud, har lite til overs for forslaget.

–  Jeg er skeptisk til å utrede en ny bomring fordi vi vet at de ofte blir permanente. For Frp er det helt uaktuelt å bli med på et slikt prosjekt. Staten har nok penger til å betale for prosjektene som ligger og venter, mener Komperud.

Frp er det eneste partiet i bydelsutvalget som gikk imot å utrede ny bomstasjon på bygrensa.

Høyre er for en utredning, men de vil ikke bygge en helt ny bomstasjon, slik Ap vil.

–  Først var vi imot hele forslaget, men vi støtter en utredning.Vårt ønske er å flytte bomstasjonen fra Alnabru til bygrensa. Målet er ikke å få inn mer penger, men å få en mer rettferdig belastning for bilistene, sier Grete Horntvedt (H).

SV og Ingunn Gjerstad vil gjerne ha to bomstasjoner langs E6 i Alna bydel .

–  Vi vil utrede en ny bomstasjon fordi vi tror at økte veipriser er et virkemiddel for å stanse unødvendig bilkjøring. Målet er å få flere til å reise kollektivt, sier Gjerstad, og legger til:

–  Vi forstår at noen er nødt til å kjøre bil, men når prisene øker, kan det hende at flere velger å reise kollektivt, sier hun.

Siste nytt i Nyheter

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

 
Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

 
Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Feide om strategisk plan

Feide om strategisk plan

  • Alna BU

Ap mener Høyre ikke setter seg godt nok inn i politikken når det kommer til en strategisk plan for Bydel Alna. Høyre kontrer med at Ap har et markeringsbehov.

 
Vil bygge 650 boliger

Karihaugen boligprosjekt:

Vil bygge 650 boliger

  • Boligbygging

Det var flere år siden aksjonær Esben Sondre Svalastog så potensialet for å bygge boliger i Karihaugveien 22. Nå har han et håp om å sette spaden i jorda allerede neste år.

En død person <BR>funnet på gangvei

En død person
funnet på gangvei

  • politi

Politiet fikk i dag tidlig melding om at en død person var funnet på gangstien mellom Økernveien og Økernhjemmet i Bjerke bydel.

Bydelen varsler bråk

Bydelen varsler bråk

  • Stovner bad

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) i Bydel Stovner varsler at det kan bli bråk dersom det ikke skjer noe med Stovner bad snart.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!