ANNONSE

Alna bydelsutvalg vil utrede ny bomstasjon

Slik kan E6-lokket finansieres

Slik kan E6-lokket finansieres

GÅR FOR BOMRING: Ingunn Gjerstad (SV) og BU-leder Knut Røli (Ap) vil utrede en ny bomstasjon på bygrensa.

Flertallet i Alna bydelsutvalg vil utrede en ny bomstasjon på bygrensa mellom Lørenskog og Oslo. De mange hundre bom-millionene kan finansiere lokk over E6 og t-bane til Ahus mye raskere enn planlagt.

Tekst:

Publisert:

Dette er saken:

  • I forbindelse med Alna bydelsutvalgs behandling regional plan for areal- og transport i Oslo og Akershus, ber de om å utrede en ny bomstasjon ved bygrensa på E6.
  • Denne skal komme i tillegg til bomstasjonen på Alnabru.
  • Lokalpolitikerne håper at økte bilavgifter vil gi mindre trafikk på E6.
  • En slik bomstasjon vil dra inn over 600 millioner kroner årlig.

Regional plan for areal- og transport i Oslo og Akershus er nå på høring. Alna bydelsutvalg har levert en uttalelse til planen, som blant annet tar for seg hvordan vei- og kollektivsystemene skal se ut i fremtiden. I denne forbindelse vedtok lokalpolitikerne at de vil utrede muligheten for å sette opp en ny bomstasjon på bygrensa mellom Lørenskog og Oslo, på Karihaugen. Denne skal komme i tillegg til bomstasjonen som ligger på Alnabru.

– Luftkvaliteten nær E6 er tidvis så dårlig at den er dødelig. Dersom Oslo skal nå klimamålene sine, må vi gjøre noen radikale grep som bidrar til å redusere biltrafikken. E6 er en transportkorridor som går tvers gjennom bydelen vår, sier Knut Røli (Ap), leder i Alna bydelsutvalg.

BU vedtok også at de går imot ny E18 vestover. Flertallet, bestående av Ap, Venstre og SV, vil heller satse på kollektivprosjekter.

600 mill. i året

Økte bilavgifter kan gi mer enn mindre trafikk. Et overslag basert på trafikktall fra 2013 viser at en bomstasjon på vei inn til Oslo vil kunne dra inn over 600 millioner kroner årlig. Det kan finansiere prosjekter som t-bane til Ahus og lokk over E6, som i dag er inne i Oslopakke 3.

– E6 forbi Furuset er Norges mest trafikkerte vei. Økte avgifter vil gi færre biler, men samtidig vil det gi penger som kan brukes til å bygge kollektivtrafikk og lokk over E6, mener Røli.

– Hva tror du velgerne synes om økte bilavgifter?

– Jeg ser at det kan være upopulært, men vi kan ikke stå og se på at folk dør på grunn av dårlig luftkvalitet.

–  Jeg forstår også at mange beboere på Romerike velger bilen fremfor kollektivtrafikk, men med inntektene fra en ny bomstasjon kan vi bygge ut bedre kollektivløsninger, sier Røli.

Håper på færre bilister

Frps gruppeleder i bydelsutvalget, Nils-Petter Komperud, har lite til overs for forslaget.

–  Jeg er skeptisk til å utrede en ny bomring fordi vi vet at de ofte blir permanente. For Frp er det helt uaktuelt å bli med på et slikt prosjekt. Staten har nok penger til å betale for prosjektene som ligger og venter, mener Komperud.

Frp er det eneste partiet i bydelsutvalget som gikk imot å utrede ny bomstasjon på bygrensa.

Høyre er for en utredning, men de vil ikke bygge en helt ny bomstasjon, slik Ap vil.

–  Først var vi imot hele forslaget, men vi støtter en utredning.Vårt ønske er å flytte bomstasjonen fra Alnabru til bygrensa. Målet er ikke å få inn mer penger, men å få en mer rettferdig belastning for bilistene, sier Grete Horntvedt (H).

SV og Ingunn Gjerstad vil gjerne ha to bomstasjoner langs E6 i Alna bydel .

–  Vi vil utrede en ny bomstasjon fordi vi tror at økte veipriser er et virkemiddel for å stanse unødvendig bilkjøring. Målet er å få flere til å reise kollektivt, sier Gjerstad, og legger til:

–  Vi forstår at noen er nødt til å kjøre bil, men når prisene øker, kan det hende at flere velger å reise kollektivt, sier hun.

Siste nytt i Nyheter

Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

ANNONSE
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

 
Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
ANNONSE