ANNONSE

Slik kan torget på Furuset bli

Slik kan torget på Furuset bli

PÅ STORSKJERMEN: I forslaget «Keen On The Screen» bygges Trygve Lies plass grønn med en digital storskjerm som samlingsplass i midten. (Illustrasjon: Pir II Oslo AS, Civitas og Light Bureau)

Plan- og arkitekturkonkurransen for Trygve Lies plass har fått enorm respons med 32 innsendte forslag. Nå sitter juryen igjen med fire finalistforslag.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
22.02.2016 kl 11:31

Se bildet større

SYKKELSENTRUM: I forslaget «Cycle» settes sykkelen i høysetet. (Illustrasjon: MAD, Active City Transformation (ACT) og Architectopia)

Se bildet større

EN SAMLINGSPORTAL: Det som beskrives som et flyende teppet skal i dette forslaget være både et skille og en samlingsplass mellom øst- og vestsiden av Trygve Lies plass. (Illustrasjon: Mestres Wåge Arquitectes SLP og MX_SI architectural studio)

Se bildet større

DET NORSKE VÆRET: Vann går igjen som en rød tråd i planforslaget «Norwegian Weather». (Illustrasjon: De Gayardon Bereau, Bianca Barducci og Matia Biguzzi som freelance)

Gallup

Hva mener du om utviklingen av Trygve Lies plass på Furuset?

Det ser veldig lovende ut for Furusets fremtid
Det ser bra ut på papiret, men jeg er usikker på om det blir noe av
Jeg synes ikke noe om det. Plassen bør ikke forandres på

Vis resultat

«Norwegian Weather», «Flying Carpet», «Keen On The Screen» og «Cycle» er navnene på fire forslag som juryen har valgt å ta med videre i plan- og arkitekturkonkurransen. Det betyr at Trygve Lies plass i fremtiden vil transformeres til å bli som et av disse forslagene.

Konkurransen har hatt ett mål for øyet: Hvordan få Trygve Lies plass til å bli et attraktivt og grønt knutepunkt. I dag domineres plassen av biler, busser og asfalt, men i fremtiden skal disse tre stikkordene stå i sentrum: 1) en plass som øker Furusets attraktivitet for beboere, besøkende og investorer, 2) et område som er et grønt mobilitetssenter, og 3) en plass med aktiviteter og tjenester som kan oppmuntre og styrke et lokalt eierskap.

Vann som tema

Plan- og arkitektkonkurransen har vært lagt ut på anbud. Responsen har ikke bare vært stor i Norge, men også i utlandet. Forslaget «Norwegian Weather» er blant annet laget av arkitekter fra det italienske firmaet De Gayardon Bereau ved Sara Agnelini, Bianca Barducci, Maria Biguzzi, Alessio Valmori og Valentina Cavalli. I forslaget samles bussene under en stor ring – hvor vann og naturlige materialer er en rød tråd.

Her forenes lek og ulike attraktive steder og aktiviteter med et effektivt transportknutepunkt hvor gang, sykkel og kollektivtransport er prioritert. Selv om man ser utfordringer med drift – både av skysystemet, videoprojektorer og mobile lyskilder – vil det være interessant å gå videre for å se hvordan man kan utvikle konseptet i fase to, sier juryen.

Flyvende teppe

Magnus Wåge og Maria Mestres Domènech fra Mestres Wåge Arquitectes SLP står bak forslaget «Flying Carpet» i samarbeid med MX_SI architectural studio ved Boris Bezan, Mara Partida Muñoz, Hector Mendoza Ramirez og Olga Bombac. Begge arkitektfirmaene holder til i Spania. Juryen beskriver planforslaget slik:

Midt på plassen ligger et «flyvende teppe» som en portal som både skiller og forbinder nordre og søndre del av plassen. Dette flyvende teppet har en form som muliggjør fleksibel bruk av begge plassene. Portalen utnytter terrengfallet til å skape en naturlig rampeløsning ned til sykkel- og bilparkering under teppet.

– Juryen ble fasinert av det enkle og rene grepet, men det vil stille store krav til kvalitet i design og utførelse. Forslaget svarer godt på kriteriene og inspirerer til videre utvikling.

Sentral storskjerm

«Keen On The Screen» er finalist nummer tre og utformet av Pir II arkitektkontor Oslo AS ved Thea Kvamme Hartmann, Inger-Lill Eikaas, Christine Gjermo, Ingebjørg Finnebråten, Anne Sandnes, Philip Stensrud, Kaja Tiltnes, Katy Chada, Helene Lund-Johansen, samt Civitas ved Tine Aagesen og Arve Olsen fra Light Bureau.

– Forslaget svarer bra på de fleste kriteriene og har et element som kan ha stor overføringsverdi og som gir plassen et interessant særpreg.

Det er en driftsmodell basert på en stor skjerm sentralt på plassen ved den grønne transporthuben. Her skal en egen driftsorganisasjon eller «agent» holde hus. Herfra skal det inspireres, informeres, planlegges, organiseres, leies og lånes ut. I tillegg har forslaget en meget god analyse av situasjonen, heter det i juryens beskrivelse.

Sykkelen i fokus

Helt til slutt foreslås «Cycle» av Kurt Singstad, Kyrre Sundal, Amanda Helene Johnsen Solberg, Kaja Strand Ellingsen, Marco Boella og Martin Wesley-Holand ved norske MAD i samarbeid med danske Active City Transformation (ACT) ved Rasmus B. Andersen, Signe Annika Haulrich, Francesca Cirla, Zhivka Georgieva og Marissa Metthiesen, samt Andrew Holt, Rasmus Hamann og Gudrun Jona Arinbjarnardottir ved norske Architectopia AS.

Forslaget har som ambisjon å la sykkelen prege Trygve Lies plass på en oppsiktsvekkende måte. Over hele plassen går en sykkelbane som underdeler området i ulike soner og tilpasser seg ulike funksjoner, samtidig som den gir plass til de naturlige forbindelseslinjene som går over plassen.

Juryen mener imidlertid at det å la sykkelen være dominerende på denne måten, er både styrken og svakheten ved forslaget.

– På den ene siden gir sykkelbanen plassen en klar profil og den formidler et tydelig budskap om grønn transport, på den andre siden dominerer sykkelinstallasjonene så mye at de kan gå ut over andre kvaliteter. Juryen ble fasinert av det klare grepet og mener forslaget har et utviklingspotensial, mener juryen.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

ANNONSE
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

 
Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
ANNONSE