Slik kan torget på Furuset bli

Slik kan torget på Furuset bli

PÅ STORSKJERMEN: I forslaget «Keen On The Screen» bygges Trygve Lies plass grønn med en digital storskjerm som samlingsplass i midten. (Illustrasjon: Pir II Oslo AS, Civitas og Light Bureau)

Plan- og arkitekturkonkurransen for Trygve Lies plass har fått enorm respons med 32 innsendte forslag. Nå sitter juryen igjen med fire finalistforslag.

Skrevet av:

Oppdatert:
22.02.2016 kl 11:31

«Norwegian Weather», «Flying Carpet», «Keen On The Screen» og «Cycle» er navnene på fire forslag som juryen har valgt å ta med videre i plan- og arkitekturkonkurransen. Det betyr at Trygve Lies plass i fremtiden vil transformeres til å bli som et av disse forslagene.

Konkurransen har hatt ett mål for øyet: Hvordan få Trygve Lies plass til å bli et attraktivt og grønt knutepunkt. I dag domineres plassen av biler, busser og asfalt, men i fremtiden skal disse tre stikkordene stå i sentrum: 1) en plass som øker Furusets attraktivitet for beboere, besøkende og investorer, 2) et område som er et grønt mobilitetssenter, og 3) en plass med aktiviteter og tjenester som kan oppmuntre og styrke et lokalt eierskap.

Vann som tema

Plan- og arkitektkonkurransen har vært lagt ut på anbud. Responsen har ikke bare vært stor i Norge, men også i utlandet. Forslaget «Norwegian Weather» er blant annet laget av arkitekter fra det italienske firmaet De Gayardon Bereau ved Sara Agnelini, Bianca Barducci, Maria Biguzzi, Alessio Valmori og Valentina Cavalli. I forslaget samles bussene under en stor ring – hvor vann og naturlige materialer er en rød tråd.

Her forenes lek og ulike attraktive steder og aktiviteter med et effektivt transportknutepunkt hvor gang, sykkel og kollektivtransport er prioritert. Selv om man ser utfordringer med drift – både av skysystemet, videoprojektorer og mobile lyskilder – vil det være interessant å gå videre for å se hvordan man kan utvikle konseptet i fase to, sier juryen.

Flyvende teppe

Magnus Wåge og Maria Mestres Domènech fra Mestres Wåge Arquitectes SLP står bak forslaget «Flying Carpet» i samarbeid med MX_SI architectural studio ved Boris Bezan, Mara Partida Muñoz, Hector Mendoza Ramirez og Olga Bombac. Begge arkitektfirmaene holder til i Spania. Juryen beskriver planforslaget slik:

Midt på plassen ligger et «flyvende teppe» som en portal som både skiller og forbinder nordre og søndre del av plassen. Dette flyvende teppet har en form som muliggjør fleksibel bruk av begge plassene. Portalen utnytter terrengfallet til å skape en naturlig rampeløsning ned til sykkel- og bilparkering under teppet.

– Juryen ble fasinert av det enkle og rene grepet, men det vil stille store krav til kvalitet i design og utførelse. Forslaget svarer godt på kriteriene og inspirerer til videre utvikling.

Sentral storskjerm

«Keen On The Screen» er finalist nummer tre og utformet av Pir II arkitektkontor Oslo AS ved Thea Kvamme Hartmann, Inger-Lill Eikaas, Christine Gjermo, Ingebjørg Finnebråten, Anne Sandnes, Philip Stensrud, Kaja Tiltnes, Katy Chada, Helene Lund-Johansen, samt Civitas ved Tine Aagesen og Arve Olsen fra Light Bureau.

– Forslaget svarer bra på de fleste kriteriene og har et element som kan ha stor overføringsverdi og som gir plassen et interessant særpreg.

Det er en driftsmodell basert på en stor skjerm sentralt på plassen ved den grønne transporthuben. Her skal en egen driftsorganisasjon eller «agent» holde hus. Herfra skal det inspireres, informeres, planlegges, organiseres, leies og lånes ut. I tillegg har forslaget en meget god analyse av situasjonen, heter det i juryens beskrivelse.

Sykkelen i fokus

Helt til slutt foreslås «Cycle» av Kurt Singstad, Kyrre Sundal, Amanda Helene Johnsen Solberg, Kaja Strand Ellingsen, Marco Boella og Martin Wesley-Holand ved norske MAD i samarbeid med danske Active City Transformation (ACT) ved Rasmus B. Andersen, Signe Annika Haulrich, Francesca Cirla, Zhivka Georgieva og Marissa Metthiesen, samt Andrew Holt, Rasmus Hamann og Gudrun Jona Arinbjarnardottir ved norske Architectopia AS.

Forslaget har som ambisjon å la sykkelen prege Trygve Lies plass på en oppsiktsvekkende måte. Over hele plassen går en sykkelbane som underdeler området i ulike soner og tilpasser seg ulike funksjoner, samtidig som den gir plass til de naturlige forbindelseslinjene som går over plassen.

Juryen mener imidlertid at det å la sykkelen være dominerende på denne måten, er både styrken og svakheten ved forslaget.

– På den ene siden gir sykkelbanen plassen en klar profil og den formidler et tydelig budskap om grønn transport, på den andre siden dominerer sykkelinstallasjonene så mye at de kan gå ut over andre kvaliteter. Juryen ble fasinert av det klare grepet og mener forslaget har et utviklingspotensial, mener juryen.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!