Slutten for Grorud

Dersom Oslo Vei får politisk velsignelse til å lage en tunnel fra Huken Pukkverk til Grorud sentrum, vil det bety slutten på det Grorud vi kjenner i d...

Dersom Oslo Vei får politisk velsignelse til å lage en tunnel fra Huken Pukkverk til Grorud sentrum, vil det bety slutten på det Grorud vi kjenner i dag. Allerede nå sliter Grorud med for mye trafikk, for mye støy og for mye forurensing - men dette blir for peanøtter å regne hvis man i tillegg belemres med en tunnel og et tunnelutløp for lastebiler fulle av grus.

Da folk flyttet inn i de nye blokkene på Ammerud på 60-tallet fikk de beskjed om at det sjenerende pukkverket innerst i Ammerudveien skulle avvikles i løpet av få år. De ble ført bak lyset, har det vist seg. Oslo Vei og Oslo kommune har ikke på noe tidspunkt vist vilje til å etterkomme løftet de ga. I stedet har de planlagt en femdobling av driften, og for «å sukre pillen» foreslår de å lage en såkalt miljøtunnel for å spare beboerne på Ammerud for tungtrafikken.

Men ett sted må tunnelen til 100 millioner kroner ende, og Stovner bydel har sagt plent nei til å være mottaker for lastebilene fra pukkverket. Men det er ikke bedre å sende trafikken midt ut i Grorud-krysset, i hjertet av Grorud og Groruddalen - som bare for kort tid siden var gjenstand for den store arkitektkonkurransen «Europan».

En tunnel for lastebiler og Europans visjoner om et hyggelig sentrumsområde lar seg ikke forene, men på Grorud går vist all ting an. Det er ikke mer enn noen uker siden Oslo kommune plasserte en brakkeby midt på Grorud, så viljen til virkelig å gjøre noe for denne delen av byen har vi til gode å se. Det hjelper ikke med all verdens Groruddals-satsings-prosjekter i småskala-format når man ødelegger selve Huset Groruddalen.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.