- Spent på om de blir brukt

-  Spent på om de blir brukt

 

Nå er det forbudt å parkere trailere på Ellingsrudflaten – samtidig etablerer Statens Vegvesen en ny døgnhvileplass for trailersjåfører  Eidsvoll kommune. Nå håper de at sjåførene tar plassen i bruk til tross for at den ligger 40 minutter unna de store transport-bedriftene på Alnabru.

Skrevet av:

-  Et slikt tilbud har vært etterspurt av bransjen i svært lang tid og vi er glade for å kunne åpne døgnhvileplassen på Ormlia i Eidsvoll kommune, sier statssekretær i samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud (Frp).

Mandag fikk han æren av å klippe snora og markere åpningen av de 47 nye hvileplassene øremerket tunge kjøretøy og deres sjåfører.

Både Hoksrud og Statens Vegvesen deler imidlertid en bekymring: Statoil har en lignende hvileplass ved Minnesund, noen kilometer lenger nord, og den blir ifølge dem ikke mye brukt. Forskjellen er imidlertid at Statoil krever 100 kroner for innlosjering på deres hvileplass, mens den nye på Ormlia er gratis.

-  Jeg forstår at private må ta betalt for bruken, men vi får hele tiden meldinger fra sjåfører som melder om stort behov for slike plasser på alle sider av Oslo, sier Hoksrud.
 

Strenge regler

Trailersjåfører er underlagt strenge regler hva gjelder kjøre- og hviletidsbestemmelser. Man kan kjøre to etapper á 4,5 timer, men deretter kreves det et opphold på 9 eller 11 timer.

Administrerende direktør i Norges Lastebileier-forbund (NLF), Geir A. Mo, sier det kan være en utfordring. Ormlia ligger omlag 40 minutters kjøring fra de store transportbedriftene på Alnabru.

-  Mange skal inn til Oslo for å levere varer og da må du beregne en ekstra halvtime om kvelden eller morgenen. Det kan være utfordrende med tanke på hviletiden, sier Mo.

Han presierer samtidig at behovet for hvileplasser er enormt på hele Østlandet.

-  Vi gleder oss til å ta den i bruk. Det er alltid en diskusjon om plassering, men vi trenger alle vi kan få, understreker han.

NLF ønsker seg i tillegg hvileplasser nært Alnabru, samt en sør for Oslo.
 

Er usikker

Bård Hoksrud bekrefter at de jobber med å få et enda bredere tilbud for sjåførene.

-  Vi har vært med på å vedta kjøre- og hviletidsbestemmelser. De må sjåførene følge og vi må sørge for at reglene kan oppfylles, sier han.

Avdelingsdirektør i Statens Vegvesen, Nils-Erik Bogsrud, sier at de utlyste en større konkurranse i 2011. Da var det kun Rognerud Eiendom AS som kom med et godt nok tilbud. Det er samme selskapet som har bygget parkeringsplassen på Ormlia.

Den innehar blant annet toaletter, dusjanlegg, oppholdsrom og vakthold døgnet rundt. Leieprisen er på snaut 2,5 millioner i året. Sjåførene betaler ingen ting.

-  Vi er selvfølgelig spent på hvor stor bruken blir. En av våre oppgaver blir å fortelle sjåførene om tilbudet slik at så mange som mulig bruker det, sier Bogsrud.

- Er det ikke langt unna Oslo?

-  Det er litt for langt nord, men som sagt: Dette var det eneste gode tilbudet vi fikk i konkurransen. Det er kanskje en viss risiko her, men den er på vår side, sier han.
 

Opp til sjåføren

Leieavtalen med Rognerud Eiendom løper i 10 år.

-  Det blir opp til den enkelte sjåfør å beregne tider og avstander, men det kommer mye transport nordfra og det er ikke umulig å ta inn her for kvelden og starte tidlig dagen derpå, sier han.

Bogsrud forteller at Statens Vegvesen er i gang med å lete etter egnede hvileplasser sør for Oslo. Follo og Vestby er nevnt som mulige steder. Vegvesenet ønsker seg et sted med kapasitet til omlag 100 hvileplasser. Hver dag passerer 3600 vogntog Svinesund og Ørje på vei inn til hovedstaden.

-  Det er ikke til å stikke under en stol at behovet er enda større på sørsiden av Oslo, sier Bogsrud.
 

Tryggere netter

Geir A. Mo i NLF mener at moderne hvileplasser, lik den på Ormlia, bidrar til økt trafikksikkerhet fordi sjåførene får bedre hvile mellom etappene.

-  I dag må sjåførene finne seg uegnede plasser i skogkanter og busslommer. Det gjør at mange sover utrygt, i tillegg ser vi økende kriminalitet på veiene. Å kunne ha en trygg og sikker døgnhvileplass gjør noe med arbeidsmiljøet. Å ha et skikkelig toalett er dessuten en selvfølge for arbeidstagere flest, sier han. 

64 prosent av NLFs sjåfører har opplevd dieseltyveri, mens omlag 50 prosent av sjåførene har opplevd kriminalitet på veiene.

-  Jeg er veldig glad sjåførene kan sove trygt uten fare for at det kommer noen løpende med en dieselkanne, avslutter Bård Hoksrud.

Siste nytt i Nyheter

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

 
– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

 
Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Fortsatt byens beste pølser?

Fortsatt byens beste pølser?

I den iøyenfallende kiosken med den digre pølsa på taket på Alnabru påstås det med store bokstaver at man kan få servert byens beste. Akers Avis Groruddalen tok turen innom for å sjekke at innehaver Lennart Mankowitz ikke har tatt munnen full.

 
Grønn politikk i stort og lite

Grønn politikk i stort og lite

Årsmøtet i Miljøpartiet De Grønnes (MDG) lokallag på Grorud adresserte både de store nasjonale og globale utfordringene den klimaødeleggende økonomien bidrar til. Samt lokale saker, i spedd kulturelle innslag.

Mobiliserer mot eierseksjonsloven

Mobiliserer mot eierseksjonsloven

  • Eierseksjonsloven

Vestli Vel vil ha folk med på Stortinget tirsdag i neste uke. Da skal nemlig eierseksjonsloven opp til høring.

Planlegger innholdet etter befolkningen

Nye Vollebekk skole tar form

Planlegger innholdet etter befolkningen

  • Vollebekk skole

Vollebekk skole står klar til høsten. Kathrine Larsen er klar til å ta over etter å ha jobbet som rektor på Kringsjå skole. Trafikken blir et av de første områdene hun tar tak i - og elever fra Ruseløkka skole skal busses opp.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!