- Spent på om de blir brukt

-  Spent på om de blir brukt

 

Nå er det forbudt å parkere trailere på Ellingsrudflaten – samtidig etablerer Statens Vegvesen en ny døgnhvileplass for trailersjåfører  Eidsvoll kommune. Nå håper de at sjåførene tar plassen i bruk til tross for at den ligger 40 minutter unna de store transport-bedriftene på Alnabru.

Tekst:

Publisert:

-  Et slikt tilbud har vært etterspurt av bransjen i svært lang tid og vi er glade for å kunne åpne døgnhvileplassen på Ormlia i Eidsvoll kommune, sier statssekretær i samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud (Frp).

Mandag fikk han æren av å klippe snora og markere åpningen av de 47 nye hvileplassene øremerket tunge kjøretøy og deres sjåfører.

Både Hoksrud og Statens Vegvesen deler imidlertid en bekymring: Statoil har en lignende hvileplass ved Minnesund, noen kilometer lenger nord, og den blir ifølge dem ikke mye brukt. Forskjellen er imidlertid at Statoil krever 100 kroner for innlosjering på deres hvileplass, mens den nye på Ormlia er gratis.

-  Jeg forstår at private må ta betalt for bruken, men vi får hele tiden meldinger fra sjåfører som melder om stort behov for slike plasser på alle sider av Oslo, sier Hoksrud.

 

Strenge regler

Trailersjåfører er underlagt strenge regler hva gjelder kjøre- og hviletidsbestemmelser. Man kan kjøre to etapper á 4,5 timer, men deretter kreves det et opphold på 9 eller 11 timer.

Administrerende direktør i Norges Lastebileier-forbund (NLF), Geir A. Mo, sier det kan være en utfordring. Ormlia ligger omlag 40 minutters kjøring fra de store transportbedriftene på Alnabru.

-  Mange skal inn til Oslo for å levere varer og da må du beregne en ekstra halvtime om kvelden eller morgenen. Det kan være utfordrende med tanke på hviletiden, sier Mo.

Han presierer samtidig at behovet for hvileplasser er enormt på hele Østlandet.

-  Vi gleder oss til å ta den i bruk. Det er alltid en diskusjon om plassering, men vi trenger alle vi kan få, understreker han.

NLF ønsker seg i tillegg hvileplasser nært Alnabru, samt en sør for Oslo.

 

Er usikker

Bård Hoksrud bekrefter at de jobber med å få et enda bredere tilbud for sjåførene.

-  Vi har vært med på å vedta kjøre- og hviletidsbestemmelser. De må sjåførene følge og vi må sørge for at reglene kan oppfylles, sier han.

Avdelingsdirektør i Statens Vegvesen, Nils-Erik Bogsrud, sier at de utlyste en større konkurranse i 2011. Da var det kun Rognerud Eiendom AS som kom med et godt nok tilbud. Det er samme selskapet som har bygget parkeringsplassen på Ormlia.

Den innehar blant annet toaletter, dusjanlegg, oppholdsrom og vakthold døgnet rundt. Leieprisen er på snaut 2,5 millioner i året. Sjåførene betaler ingen ting.

-  Vi er selvfølgelig spent på hvor stor bruken blir. En av våre oppgaver blir å fortelle sjåførene om tilbudet slik at så mange som mulig bruker det, sier Bogsrud.

- Er det ikke langt unna Oslo?

-  Det er litt for langt nord, men som sagt: Dette var det eneste gode tilbudet vi fikk i konkurransen. Det er kanskje en viss risiko her, men den er på vår side, sier han.

 

Opp til sjåføren

Leieavtalen med Rognerud Eiendom løper i 10 år.

-  Det blir opp til den enkelte sjåfør å beregne tider og avstander, men det kommer mye transport nordfra og det er ikke umulig å ta inn her for kvelden og starte tidlig dagen derpå, sier han.

Bogsrud forteller at Statens Vegvesen er i gang med å lete etter egnede hvileplasser sør for Oslo. Follo og Vestby er nevnt som mulige steder. Vegvesenet ønsker seg et sted med kapasitet til omlag 100 hvileplasser. Hver dag passerer 3600 vogntog Svinesund og Ørje på vei inn til hovedstaden.

-  Det er ikke til å stikke under en stol at behovet er enda større på sørsiden av Oslo, sier Bogsrud.

 

Tryggere netter

Geir A. Mo i NLF mener at moderne hvileplasser, lik den på Ormlia, bidrar til økt trafikksikkerhet fordi sjåførene får bedre hvile mellom etappene.

-  I dag må sjåførene finne seg uegnede plasser i skogkanter og busslommer. Det gjør at mange sover utrygt, i tillegg ser vi økende kriminalitet på veiene. Å kunne ha en trygg og sikker døgnhvileplass gjør noe med arbeidsmiljøet. Å ha et skikkelig toalett er dessuten en selvfølge for arbeidstagere flest, sier han. 

64 prosent av NLFs sjåfører har opplevd dieseltyveri, mens omlag 50 prosent av sjåførene har opplevd kriminalitet på veiene.

-  Jeg er veldig glad sjåførene kan sove trygt uten fare for at det kommer noen løpende med en dieselkanne, avslutter Bård Hoksrud.

Siste nytt i Nyheter

36 nye leiligheter <BR>der det før var butikk

Planene for Lavrans vei 1B er å rive bygget til den tidligere nærbutikken i Smalvollskogens borettslag og erstatte den med en boligblokk.

Vurderer beboerparkering i Bjerke bydel

Bydel Bjerke har tatt opp beboerparkering som et aktuelt tiltak mot villparkering.

 
– Kommer ikke til <BR>huset på prærien

De første 56 boligene av totalt 800 OBOS-leiligheter på Vollebekk hadde salgsstart tirsdag 25. april.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.

Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.