- Spent på om de blir brukt

-  Spent på om de blir brukt

 

Nå er det forbudt å parkere trailere på Ellingsrudflaten – samtidig etablerer Statens Vegvesen en ny døgnhvileplass for trailersjåfører  Eidsvoll kommune. Nå håper de at sjåførene tar plassen i bruk til tross for at den ligger 40 minutter unna de store transport-bedriftene på Alnabru.

Skrevet av:

-  Et slikt tilbud har vært etterspurt av bransjen i svært lang tid og vi er glade for å kunne åpne døgnhvileplassen på Ormlia i Eidsvoll kommune, sier statssekretær i samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud (Frp).

Mandag fikk han æren av å klippe snora og markere åpningen av de 47 nye hvileplassene øremerket tunge kjøretøy og deres sjåfører.

Både Hoksrud og Statens Vegvesen deler imidlertid en bekymring: Statoil har en lignende hvileplass ved Minnesund, noen kilometer lenger nord, og den blir ifølge dem ikke mye brukt. Forskjellen er imidlertid at Statoil krever 100 kroner for innlosjering på deres hvileplass, mens den nye på Ormlia er gratis.

-  Jeg forstår at private må ta betalt for bruken, men vi får hele tiden meldinger fra sjåfører som melder om stort behov for slike plasser på alle sider av Oslo, sier Hoksrud.

 

Strenge regler

Trailersjåfører er underlagt strenge regler hva gjelder kjøre- og hviletidsbestemmelser. Man kan kjøre to etapper á 4,5 timer, men deretter kreves det et opphold på 9 eller 11 timer.

Administrerende direktør i Norges Lastebileier-forbund (NLF), Geir A. Mo, sier det kan være en utfordring. Ormlia ligger omlag 40 minutters kjøring fra de store transportbedriftene på Alnabru.

-  Mange skal inn til Oslo for å levere varer og da må du beregne en ekstra halvtime om kvelden eller morgenen. Det kan være utfordrende med tanke på hviletiden, sier Mo.

Han presierer samtidig at behovet for hvileplasser er enormt på hele Østlandet.

-  Vi gleder oss til å ta den i bruk. Det er alltid en diskusjon om plassering, men vi trenger alle vi kan få, understreker han.

NLF ønsker seg i tillegg hvileplasser nært Alnabru, samt en sør for Oslo.

 

Er usikker

Bård Hoksrud bekrefter at de jobber med å få et enda bredere tilbud for sjåførene.

-  Vi har vært med på å vedta kjøre- og hviletidsbestemmelser. De må sjåførene følge og vi må sørge for at reglene kan oppfylles, sier han.

Avdelingsdirektør i Statens Vegvesen, Nils-Erik Bogsrud, sier at de utlyste en større konkurranse i 2011. Da var det kun Rognerud Eiendom AS som kom med et godt nok tilbud. Det er samme selskapet som har bygget parkeringsplassen på Ormlia.

Den innehar blant annet toaletter, dusjanlegg, oppholdsrom og vakthold døgnet rundt. Leieprisen er på snaut 2,5 millioner i året. Sjåførene betaler ingen ting.

-  Vi er selvfølgelig spent på hvor stor bruken blir. En av våre oppgaver blir å fortelle sjåførene om tilbudet slik at så mange som mulig bruker det, sier Bogsrud.

- Er det ikke langt unna Oslo?

-  Det er litt for langt nord, men som sagt: Dette var det eneste gode tilbudet vi fikk i konkurransen. Det er kanskje en viss risiko her, men den er på vår side, sier han.

 

Opp til sjåføren

Leieavtalen med Rognerud Eiendom løper i 10 år.

-  Det blir opp til den enkelte sjåfør å beregne tider og avstander, men det kommer mye transport nordfra og det er ikke umulig å ta inn her for kvelden og starte tidlig dagen derpå, sier han.

Bogsrud forteller at Statens Vegvesen er i gang med å lete etter egnede hvileplasser sør for Oslo. Follo og Vestby er nevnt som mulige steder. Vegvesenet ønsker seg et sted med kapasitet til omlag 100 hvileplasser. Hver dag passerer 3600 vogntog Svinesund og Ørje på vei inn til hovedstaden.

-  Det er ikke til å stikke under en stol at behovet er enda større på sørsiden av Oslo, sier Bogsrud.

 

Tryggere netter

Geir A. Mo i NLF mener at moderne hvileplasser, lik den på Ormlia, bidrar til økt trafikksikkerhet fordi sjåførene får bedre hvile mellom etappene.

-  I dag må sjåførene finne seg uegnede plasser i skogkanter og busslommer. Det gjør at mange sover utrygt, i tillegg ser vi økende kriminalitet på veiene. Å kunne ha en trygg og sikker døgnhvileplass gjør noe med arbeidsmiljøet. Å ha et skikkelig toalett er dessuten en selvfølge for arbeidstagere flest, sier han. 

64 prosent av NLFs sjåfører har opplevd dieseltyveri, mens omlag 50 prosent av sjåførene har opplevd kriminalitet på veiene.

-  Jeg er veldig glad sjåførene kan sove trygt uten fare for at det kommer noen løpende med en dieselkanne, avslutter Bård Hoksrud.

Siste nytt i Nyheter

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

 
Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!