Splittet i valget mellom det globale og lokale

Splittet i valget mellom det globale og lokale

 

Groruddalens bydelsutvalg er splittet i valget mellom elv eller terminal. Grorud og Bjerke satser blågrønt, mens både Alna og Stovner mener det globale miljøet må prioriteres over det lokale.

Skrevet av:

- I denne saken bør vi kunne holde flere tanker i hodet samtidig. Vi bør tenke på hvordan dette vil påvirke vår egen bydel, de andre bydelene i Groruddalen, Oslo og hvordan det påvirker på et mer nasjonalt plan. Det blir for enkelt å bare tenke på Bydel Alnas beste, mener bydelsutvalgets leder, Knut Røli (Ap).

Derfor bestemte bydelsutvalget seg å tenke på det globale miljøet. Etter forslag fra bydelens miljø- og byutviklingskomité mener de Statsbyggs alternativ 1B er det beste. Dette innebærer en pumpeløsning for Alnaelva og full utbygging av NRF-tomta. Bydelspolitikerne synes ikke valget var enkelt.

- Dette er en komplisert sak for oss som skal representere bydelens befolkning. Det er et nasjonalt senter som ivaretar alt, sier bydelsutvalgets nestleder, Børge Ingvaldsen (H).

Det lokale miljøet

SVs gruppeleder, Rolf Erik Johansen, stiller spørsmålstegn ved om det er riktig å nedprioritere det lokale miljøet.

- Skal vi være ombudsmenn eller rikspolitikere? Vi er valgt for å ivareta denne bydelens rettigheter. Og det er da helt klart at trafikken vil øke. Hvorfor den vil øke er urelevant for de som får alt rett inn i hagen, mener Johansen.

Likevel endte han opp med å stemme med et enstemmig bydelsutvalg på at Statsbyggs alternativ er den beste løsningen. Men politikerne peker på en rekke forhold som bør tilrettelegges for en best mulig løsning for området. Dette er blant annet veisystemer, støy, bygningshøyde og nedgraving av høyspentlinjer.

Enige med Alna

Lenger nord i dalen, i Bydel Stovner, deler de Alna-politikernes synspunkt, og trekker fram at lokale interesser ikke må komme i veien for landets beste - men de velger å ikke peke ut ett bestemt alternativ som det beste. Politikerne trekker også fram at de synes det er vanskelig å uttale seg om det de beskriver som kompliserte reguleringsbestemmelser.

- Vi ønsker å prioritere begge deler, men kan kanskje ikke få til det. Da bør vi tenke på at det finnes noen interesser som er større enn det enkelte bydelsutvalg i Groruddalen bør forholde seg til. Vi må ikke la våre lokale interesser ødelegge for hele landet, mener Tore Ludt (Sv)

Per Opsahl (H) er enig.

- Dette dreier seg om transportmetoder for hele landet. Vi kan få andre grøntområder, sier han.

- En utvikling av terminalområdet kan spare vår bydel for veitrafikk, påpeker Jan Arild Linja (Frp).

Tapt for alltid

I Bydel Grorud og Bydel Bjerke tenkes det annerledes. I Grorud pekte flertallet i bydelsutvalget, bestående av Ap, SV og H, ut Plan- og bygningsetatens alternativer som de beste.

- Tomtene vi bygger ned nå vil gå tapt for alltid. Turveien og Alnaelva blir best ivaretatt med plan- og bygningsetatens alternativer, sier Jack Grimsrud, som er leder av byutviklings-, miljø- og samferdselskomiteen i bydelen.

Politikerne vil ikke velge hvilket av plan- og bygningsetatens alternativer som er aller best.

 

Grimsrud mener også det er viktig å tenke på nærheten til Alfaset gravlund.

- Det er greit å slippe å se rett på en terminal når du legger ned blomster ved en grav, sier han.

Bjerke bydelsutvalg peker på PBEs alternativ 2 B som det beste alternativet for Groruddalen - altså prioriterer også Bjerkes politikere lokalmiljøet.

- Jeg stiller meg svært undrende til at andre bydeler går for Statsbyggs forslag, utrykte Oddmund Østebø (H).

Fakta

o Plan- bygningsetaten ønsker en gjenåpning av Alnaelva gjennom terminalområdet, mens Statsbygg ønsker å utvide Alnabru-terminalen. Begge trenger å ta i bruk NRF-tomta.

o NRF-tomta eies av Posten Norge og ligger mellom godsterminalen på Alnabru og Alfaset gravlund. Navnet NRF kommer av at Norsk Rutebileierforbund holdt til her tidligere.

o Posten Norge eier blant annet Bring, som trenger en ny tungtransportterminal. Posten ønsker å legge denne til NRF-tomta.

o Reguleringsplanen med fire alternativer er nå ute på høring.

o Groruddalens fire bydelsutvalg er høringsinstanser for reguleringsplanen.

o Saken avgjøres av bystyret.

 

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!