ANNONSE

Splittet om dieselforbud

Splittet om dieselforbud

IKKE HELT SAMSTEMTE: Frps Ombir Upadhyay (f.v.) og Jan Arild Linja ble invitert på flytur med Arne Krumsvik (H) for å se hvor dårlig Oslo-lufta er, men likevel vil Frp ikke forby dieselbiler på kalde dager – heller ikke Rana Tarig (H) som stemte imot sitt eget parti.


Frp synes det er tullete å forby dieselbiler på kalde dager, mens ved- og oljefyring «slipper unna». Ap, SV og to tredjedeler av Høyre mener det er et greit tiltak å starte med.

Bymiljøetaten har sendt ut på høring et forslag til forskrift om midlertidige trafikkregulerende tiltak ved høy luftforurensning i Oslo kommune. Selv om byrådet har kommet saken i forkjøpet, ved å hasteinnføre dieselforbud på kalde dager, havnet den uansett på bordet i Stovner bydelsutvalg sist torsdag.

Flertallet av politikerne sier seg her enige i at det må være greit å sanksjonere dieselbiler på dager med høy luftforurensning – men det er slettes ikke alle.

– Dette handler bare om å stoppe de som kjører bil. Hvis datteren min ikke rekker toget og skal til skolen, så bruker jeg 20 minutter å kjøre henne dit. Med tog og bytte bruker hun én time, sier Jan Arild Linja (Frp).

Han mener altså at det ikke alltid lønner seg å reise kollektivt, spesielt ikke hvis man må bytte transportmiddel underveis – noe som er tidkrevende.

Inviterte til en flytur

Bjørn Hallme (Ap) mener på sin side at dieselforbudet bare blir en bagatell i den store sammenheng.

– Frp snakker om dette som om det gjelder 365 dager i året. Forskriften tar kun for seg noen kuldeperioder, slik at personer som har problemer med astma og luftveiene kan komme seg ut på disse dagene de også, påpeker han.

Arne Krumsvik (H) er hobbypilot og inviterte Frps Linja på en liten flytur med god utsikt over Oslo og Akershus’ «verstingveier».

– Når man kommer litt opp i høyden kan man noen ganger se et gult lokk, forklarer Krumsvik.

Uenig med eget parti

Rana Tariq (H) er på en annen side ikke enig med sine egne partikollegar, men heller alene med Frp om å ikke ville gå inn for forskriftsforslaget. De ble nedstemt.

Det hjelper ikke stort å bare stoppe bilene for å hjelpe personer med helseproblemer. Vi kan ikke stoppe hele byen bare fordi én prosent skal kunne komme seg ut. Det vil ikke ha noen effekt, mener Tariq som til informasjon selv kjører rundt i en elektrisk Nissan Leaf.

Tore Ludt (SV) er enig med Frp i én ting: Det er ikke bare bilen som er synderen.

– Som Jan Arild sier har også cruicebåter, vedfyring og mye annet skylden i dårlig luft, men det fritar ikke bilene, sier han.

Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

ANNONSE
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

 
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
ANNONSE