Hovinbyen:

Spørsmål og svar

Spørsmål og svar

SVARER: Direktør Ellen S. de Vibe og prosjektleder Silje Hoftun i Plan- og bygningsetaten svarer på spørsmål om strategisk plan for Hovinbyen som nå er ute på høring.


Det er mange spørsmål som kommer fram i forbindelse med strategisk plan for utbyggingen i Bydel Alna og Bjerke som nå er ute på høring. Plan- og bygningsetaten sitter med svarene.

Skrevet av:

I forrige uke holdt Plan- og bygningsetaten (PBE) et møte for interessenter rundt utviklingen av Hovinbyen – som strekker seg fra Breivoll til Vollebekk. Under møtet kom det mange spørsmål om strategisk plan som nå er ute på høring. Akers Avis Groruddalen har tidligere skrevet om meningene fra Groruddalen Miljøforum og planene for Ulvensplitten. Nå svarer direktør i Plan- og bygningsetaten, Ellen S. de Vibe, og prosjektleder Silje Hoftun på seks spørsmål om den strategiske planen.

1.– Hvordan skal infrastrukturen planlegges?

Vi foreslår tog og t-bane mot sentrum og Groruddalen, samt trikk på tvers, både langs Grenseveien-Østensjøveien og Ulvenveien. På sikt fra Bryn langs Ole Deviks vei, Haraldrudveien og Brobekkveien, forteller de Vibe.

– Trikk er en transportform som i større grad fremmer byutvikling langs strekket, og kan utvikles over tid fra buss i eget felt til trikk, legger direktøren til.

Oslo-navet og Haraldrud

2.– Kommer dette til å ses i sammenheng med KVU Oslo-navet og Oslopakke 3?

– Ja, det ses i sammenheng med KVU, konseptvalgutredningen for økt transportkapasitet inn mot og gjennom Oslo. Tiltakene i strategisk plan er de tiltakene Plan- og bygningsetaten anbefaler og mener er nødvendige for å oppnå ønsket utvikling der all transportvekst skal tas med gange, sykkel og kollektiv. Tiltakene er relevante for Oslopakke 3-forhandlingene, forteller Hoftun.

3.– Hvordan skal området på Haraldrud rustes opp for å møte bo- og arbeidsforhold?

– I forbindelse med detaljregulering for forbrenningsanlegget skal det gjøres en utredning knyttet til muligheten for boligutvikling som følge av drift av planlagt renovasjonsanlegg, sier de Vibe.

– Det er mange spennende historiske kvaliteter knyttet til Haraldrud, og især Kabelgata, som ønsket videreført og vil være viktige for den videre utviklingen av området.

Kabelgata og bussdepot

Det er Oxer Eiendom som eier Kabelgata 1-39. De er nå i gang med en prosess for å avklare utvikling av kvartalet.

– Det har blitt gjennomført en idekonkurranse for utvikling av kvartalet der fem arkitektkontorer har deltatt. A-lab har blitt utpekt som vinner av konkurransen og er engasjert for det videre reguleringsarbeidet. I forslaget ligger det inne cirka 40 prosent boliger. Plan- og bygningsetaten har ikke behandlet eller vurdert forslaget, sier de Vibe.

4.– Det kom fram under møtet at PBE er uenig i Ruters ønske om bussdepot i Persveien 25. Hvorfor?

– Tomt for foreslått bussdepot ligger i et område som i planen er vist delvis som viktig byutviklingsområde, delvis som del av den grønne ringen – det samlende grøntdraget rundt de sentrale deler av utbyggingen. Området innehar betydelige naturkvaliteter som vil bli borte dersom depotet etableres. Det er tatt initiativ overfor Ruter til å finne egnet område for bussoppstilling, forteller Hoftun.

Kommunalt grep og utvikling

5.– Hva er virkemiddelet fra kommunalt hold for å holde utbyggerne i sjakk slik at området ikke blir en forlenget byggeplass?

Dette er en utfordring. Utviklingen av områder kan drives fram ved at at området sikrer kvaliteter som utbyggere og kjøpere opplever som attraktive. Det kan være et godt kollektivnett, grøntområder, møteplasser, skoler, barnehager og offentlig tjenestetilbud. At kommunen er tidlig ute med etablering av offentlige program er en faktor som vil kunne påvirke i hvilken grad utbyggere ser seg tjent med å sette i gang prosjektene tidlig, forteller de Vibe.

– For eksempel ville en skoleutvikling mellom Kabelgata og Stor-Ulven gjort området langt mer attraktivt enn det er i dag. Tidsdifferensiert grunneierbidrag er et annet virkemiddel som sammen med andre virkemidler kan bidra til en tidligere utbygging av området.

Les mer om utbyggingsprosjektet i vår papiravis og i vår eAvis. Følg med videre for mer informasjon om Hovinbyen.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!