Hovinbyen:

Spørsmål og svar

Spørsmål og svar

SVARER: Direktør Ellen S. de Vibe og prosjektleder Silje Hoftun i Plan- og bygningsetaten svarer på spørsmål om strategisk plan for Hovinbyen som nå er ute på høring.


Det er mange spørsmål som kommer fram i forbindelse med strategisk plan for utbyggingen i Bydel Alna og Bjerke som nå er ute på høring. Plan- og bygningsetaten sitter med svarene.

I forrige uke holdt Plan- og bygningsetaten (PBE) et møte for interessenter rundt utviklingen av Hovinbyen – som strekker seg fra Breivoll til Vollebekk. Under møtet kom det mange spørsmål om strategisk plan som nå er ute på høring. Akers Avis Groruddalen har tidligere skrevet om meningene fra Groruddalen Miljøforum og planene for Ulvensplitten. Nå svarer direktør i Plan- og bygningsetaten, Ellen S. de Vibe, og prosjektleder Silje Hoftun på seks spørsmål om den strategiske planen.

1.– Hvordan skal infrastrukturen planlegges?

Vi foreslår tog og t-bane mot sentrum og Groruddalen, samt trikk på tvers, både langs Grenseveien-Østensjøveien og Ulvenveien. På sikt fra Bryn langs Ole Deviks vei, Haraldrudveien og Brobekkveien, forteller de Vibe.

– Trikk er en transportform som i større grad fremmer byutvikling langs strekket, og kan utvikles over tid fra buss i eget felt til trikk, legger direktøren til.

Oslo-navet og Haraldrud

2.– Kommer dette til å ses i sammenheng med KVU Oslo-navet og Oslopakke 3?

– Ja, det ses i sammenheng med KVU, konseptvalgutredningen for økt transportkapasitet inn mot og gjennom Oslo. Tiltakene i strategisk plan er de tiltakene Plan- og bygningsetaten anbefaler og mener er nødvendige for å oppnå ønsket utvikling der all transportvekst skal tas med gange, sykkel og kollektiv. Tiltakene er relevante for Oslopakke 3-forhandlingene, forteller Hoftun.

3.– Hvordan skal området på Haraldrud rustes opp for å møte bo- og arbeidsforhold?

– I forbindelse med detaljregulering for forbrenningsanlegget skal det gjøres en utredning knyttet til muligheten for boligutvikling som følge av drift av planlagt renovasjonsanlegg, sier de Vibe.

– Det er mange spennende historiske kvaliteter knyttet til Haraldrud, og især Kabelgata, som ønsket videreført og vil være viktige for den videre utviklingen av området.

Kabelgata og bussdepot

Det er Oxer Eiendom som eier Kabelgata 1-39. De er nå i gang med en prosess for å avklare utvikling av kvartalet.

– Det har blitt gjennomført en idekonkurranse for utvikling av kvartalet der fem arkitektkontorer har deltatt. A-lab har blitt utpekt som vinner av konkurransen og er engasjert for det videre reguleringsarbeidet. I forslaget ligger det inne cirka 40 prosent boliger. Plan- og bygningsetaten har ikke behandlet eller vurdert forslaget, sier de Vibe.

4.– Det kom fram under møtet at PBE er uenig i Ruters ønske om bussdepot i Persveien 25. Hvorfor?

– Tomt for foreslått bussdepot ligger i et område som i planen er vist delvis som viktig byutviklingsområde, delvis som del av den grønne ringen – det samlende grøntdraget rundt de sentrale deler av utbyggingen. Området innehar betydelige naturkvaliteter som vil bli borte dersom depotet etableres. Det er tatt initiativ overfor Ruter til å finne egnet område for bussoppstilling, forteller Hoftun.

Kommunalt grep og utvikling

5.– Hva er virkemiddelet fra kommunalt hold for å holde utbyggerne i sjakk slik at området ikke blir en forlenget byggeplass?

Dette er en utfordring. Utviklingen av områder kan drives fram ved at at området sikrer kvaliteter som utbyggere og kjøpere opplever som attraktive. Det kan være et godt kollektivnett, grøntområder, møteplasser, skoler, barnehager og offentlig tjenestetilbud. At kommunen er tidlig ute med etablering av offentlige program er en faktor som vil kunne påvirke i hvilken grad utbyggere ser seg tjent med å sette i gang prosjektene tidlig, forteller de Vibe.

– For eksempel ville en skoleutvikling mellom Kabelgata og Stor-Ulven gjort området langt mer attraktivt enn det er i dag. Tidsdifferensiert grunneierbidrag er et annet virkemiddel som sammen med andre virkemidler kan bidra til en tidligere utbygging av området.

Les mer om utbyggingsprosjektet i vår papiravis og i vår eAvis. Følg med videre for mer informasjon om Hovinbyen.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.