Hovinbyen:

Spørsmål og svar

Spørsmål og svar

SVARER: Direktør Ellen S. de Vibe og prosjektleder Silje Hoftun i Plan- og bygningsetaten svarer på spørsmål om strategisk plan for Hovinbyen som nå er ute på høring.


Det er mange spørsmål som kommer fram i forbindelse med strategisk plan for utbyggingen i Bydel Alna og Bjerke som nå er ute på høring. Plan- og bygningsetaten sitter med svarene.

Skrevet av:

I forrige uke holdt Plan- og bygningsetaten (PBE) et møte for interessenter rundt utviklingen av Hovinbyen – som strekker seg fra Breivoll til Vollebekk. Under møtet kom det mange spørsmål om strategisk plan som nå er ute på høring. Akers Avis Groruddalen har tidligere skrevet om meningene fra Groruddalen Miljøforum og planene for Ulvensplitten. Nå svarer direktør i Plan- og bygningsetaten, Ellen S. de Vibe, og prosjektleder Silje Hoftun på seks spørsmål om den strategiske planen.

1.– Hvordan skal infrastrukturen planlegges?

Vi foreslår tog og t-bane mot sentrum og Groruddalen, samt trikk på tvers, både langs Grenseveien-Østensjøveien og Ulvenveien. På sikt fra Bryn langs Ole Deviks vei, Haraldrudveien og Brobekkveien, forteller de Vibe.

– Trikk er en transportform som i større grad fremmer byutvikling langs strekket, og kan utvikles over tid fra buss i eget felt til trikk, legger direktøren til.

Oslo-navet og Haraldrud

2.– Kommer dette til å ses i sammenheng med KVU Oslo-navet og Oslopakke 3?

– Ja, det ses i sammenheng med KVU, konseptvalgutredningen for økt transportkapasitet inn mot og gjennom Oslo. Tiltakene i strategisk plan er de tiltakene Plan- og bygningsetaten anbefaler og mener er nødvendige for å oppnå ønsket utvikling der all transportvekst skal tas med gange, sykkel og kollektiv. Tiltakene er relevante for Oslopakke 3-forhandlingene, forteller Hoftun.

3.– Hvordan skal området på Haraldrud rustes opp for å møte bo- og arbeidsforhold?

– I forbindelse med detaljregulering for forbrenningsanlegget skal det gjøres en utredning knyttet til muligheten for boligutvikling som følge av drift av planlagt renovasjonsanlegg, sier de Vibe.

– Det er mange spennende historiske kvaliteter knyttet til Haraldrud, og især Kabelgata, som ønsket videreført og vil være viktige for den videre utviklingen av området.

Kabelgata og bussdepot

Det er Oxer Eiendom som eier Kabelgata 1-39. De er nå i gang med en prosess for å avklare utvikling av kvartalet.

– Det har blitt gjennomført en idekonkurranse for utvikling av kvartalet der fem arkitektkontorer har deltatt. A-lab har blitt utpekt som vinner av konkurransen og er engasjert for det videre reguleringsarbeidet. I forslaget ligger det inne cirka 40 prosent boliger. Plan- og bygningsetaten har ikke behandlet eller vurdert forslaget, sier de Vibe.

4.– Det kom fram under møtet at PBE er uenig i Ruters ønske om bussdepot i Persveien 25. Hvorfor?

– Tomt for foreslått bussdepot ligger i et område som i planen er vist delvis som viktig byutviklingsområde, delvis som del av den grønne ringen – det samlende grøntdraget rundt de sentrale deler av utbyggingen. Området innehar betydelige naturkvaliteter som vil bli borte dersom depotet etableres. Det er tatt initiativ overfor Ruter til å finne egnet område for bussoppstilling, forteller Hoftun.

Kommunalt grep og utvikling

5.– Hva er virkemiddelet fra kommunalt hold for å holde utbyggerne i sjakk slik at området ikke blir en forlenget byggeplass?

Dette er en utfordring. Utviklingen av områder kan drives fram ved at at området sikrer kvaliteter som utbyggere og kjøpere opplever som attraktive. Det kan være et godt kollektivnett, grøntområder, møteplasser, skoler, barnehager og offentlig tjenestetilbud. At kommunen er tidlig ute med etablering av offentlige program er en faktor som vil kunne påvirke i hvilken grad utbyggere ser seg tjent med å sette i gang prosjektene tidlig, forteller de Vibe.

– For eksempel ville en skoleutvikling mellom Kabelgata og Stor-Ulven gjort området langt mer attraktivt enn det er i dag. Tidsdifferensiert grunneierbidrag er et annet virkemiddel som sammen med andre virkemidler kan bidra til en tidligere utbygging av området.

Les mer om utbyggingsprosjektet i vår papiravis og i vår eAvis. Følg med videre for mer informasjon om Hovinbyen.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!