Hovinbyen:

Spørsmål og svar

Spørsmål og svar

SVARER: Direktør Ellen S. de Vibe og prosjektleder Silje Hoftun i Plan- og bygningsetaten svarer på spørsmål om strategisk plan for Hovinbyen som nå er ute på høring.


Det er mange spørsmål som kommer fram i forbindelse med strategisk plan for utbyggingen i Bydel Alna og Bjerke som nå er ute på høring. Plan- og bygningsetaten sitter med svarene.

I forrige uke holdt Plan- og bygningsetaten (PBE) et møte for interessenter rundt utviklingen av Hovinbyen – som strekker seg fra Breivoll til Vollebekk. Under møtet kom det mange spørsmål om strategisk plan som nå er ute på høring. Akers Avis Groruddalen har tidligere skrevet om meningene fra Groruddalen Miljøforum og planene for Ulvensplitten. Nå svarer direktør i Plan- og bygningsetaten, Ellen S. de Vibe, og prosjektleder Silje Hoftun på seks spørsmål om den strategiske planen.

1.– Hvordan skal infrastrukturen planlegges?

Vi foreslår tog og t-bane mot sentrum og Groruddalen, samt trikk på tvers, både langs Grenseveien-Østensjøveien og Ulvenveien. På sikt fra Bryn langs Ole Deviks vei, Haraldrudveien og Brobekkveien, forteller de Vibe.

– Trikk er en transportform som i større grad fremmer byutvikling langs strekket, og kan utvikles over tid fra buss i eget felt til trikk, legger direktøren til.

Oslo-navet og Haraldrud

2.– Kommer dette til å ses i sammenheng med KVU Oslo-navet og Oslopakke 3?

– Ja, det ses i sammenheng med KVU, konseptvalgutredningen for økt transportkapasitet inn mot og gjennom Oslo. Tiltakene i strategisk plan er de tiltakene Plan- og bygningsetaten anbefaler og mener er nødvendige for å oppnå ønsket utvikling der all transportvekst skal tas med gange, sykkel og kollektiv. Tiltakene er relevante for Oslopakke 3-forhandlingene, forteller Hoftun.

3.– Hvordan skal området på Haraldrud rustes opp for å møte bo- og arbeidsforhold?

– I forbindelse med detaljregulering for forbrenningsanlegget skal det gjøres en utredning knyttet til muligheten for boligutvikling som følge av drift av planlagt renovasjonsanlegg, sier de Vibe.

– Det er mange spennende historiske kvaliteter knyttet til Haraldrud, og især Kabelgata, som ønsket videreført og vil være viktige for den videre utviklingen av området.

Kabelgata og bussdepot

Det er Oxer Eiendom som eier Kabelgata 1-39. De er nå i gang med en prosess for å avklare utvikling av kvartalet.

– Det har blitt gjennomført en idekonkurranse for utvikling av kvartalet der fem arkitektkontorer har deltatt. A-lab har blitt utpekt som vinner av konkurransen og er engasjert for det videre reguleringsarbeidet. I forslaget ligger det inne cirka 40 prosent boliger. Plan- og bygningsetaten har ikke behandlet eller vurdert forslaget, sier de Vibe.

4.– Det kom fram under møtet at PBE er uenig i Ruters ønske om bussdepot i Persveien 25. Hvorfor?

– Tomt for foreslått bussdepot ligger i et område som i planen er vist delvis som viktig byutviklingsområde, delvis som del av den grønne ringen – det samlende grøntdraget rundt de sentrale deler av utbyggingen. Området innehar betydelige naturkvaliteter som vil bli borte dersom depotet etableres. Det er tatt initiativ overfor Ruter til å finne egnet område for bussoppstilling, forteller Hoftun.

Kommunalt grep og utvikling

5.– Hva er virkemiddelet fra kommunalt hold for å holde utbyggerne i sjakk slik at området ikke blir en forlenget byggeplass?

Dette er en utfordring. Utviklingen av områder kan drives fram ved at at området sikrer kvaliteter som utbyggere og kjøpere opplever som attraktive. Det kan være et godt kollektivnett, grøntområder, møteplasser, skoler, barnehager og offentlig tjenestetilbud. At kommunen er tidlig ute med etablering av offentlige program er en faktor som vil kunne påvirke i hvilken grad utbyggere ser seg tjent med å sette i gang prosjektene tidlig, forteller de Vibe.

– For eksempel ville en skoleutvikling mellom Kabelgata og Stor-Ulven gjort området langt mer attraktivt enn det er i dag. Tidsdifferensiert grunneierbidrag er et annet virkemiddel som sammen med andre virkemidler kan bidra til en tidligere utbygging av området.

Les mer om utbyggingsprosjektet i vår papiravis og i vår eAvis. Følg med videre for mer informasjon om Hovinbyen.

Siste nytt i Nyheter

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!