Status fra Statens vegvesen

Status fra Statens vegvesen

DIAGONALER OG TUNNEL: Ingun Risnes i Statens vegvesen forteller at de jobber med utredning av diagonal - enten Fossum eller Bredtvet - og at dette arbeidet kan spisses allerede til neste år. Hun forteller også at de er for bebyggelse istedet for E6-lokk og at planarbeidet med Manglerudprosjektet er i gang.

Statens vegvesen sitter med flere av veiprosjektene i Groruddalen. I revidert Oslopakke 3 er ikke Fossum- eller Bredtvetdiagonalen nevnt. Men arbeidet fortsetter som før - og valg av trasé kan komme i 2017.

Skrevet av:

Hva skjer med diagonalene? Hva er statusen her?

- Statens vegvesen har igangsatt arbeid med en systemanalyse for riksvei 4 Trondheimsveien med ny riksvegdiagonal, riksvei 163 Østre Aker vei og riksvei 191 Nedre Kalbakkvei. Både Bredtvet- og Fossumdiagonal inngår i denne analysen, forteller prosjektleder transport og byutvikling Ingun Risnes i Statens vegvesen.

Hun forteller derimot at det kan komme en mulig løsning om valg av enten Fossum -eller Bredtvetdiagonal allerede neste år.

Planarbeidet skjer i nært samarbeid med kommunen, Ruter og Jernbaneverket. Systemanalysen vil foreligge våren 2017, og skal legges til grunn for et planprogram med konsekvensutredning for anbefalt diagonal.

Skal avlaste lokalveier

Analysen skal danne grunnlag for valg av trasé for en ny riksvegdiagonal mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei. Dette arbeidet har tatt nesten 20 år.

- Diagonalen skal inngå i et skiltet tungtransportnett som skal bidra til å avlaste det kommunale vegnettet og boligområdene langs Trondheimsveien. Selv om det er store, viktige funksjoner som skal løses med prosjektet, så er de lokale virkningene av prosjektet vel så viktige, mener Risnes.

- Det legges vekt på å utvikle et sammenhengende kollektivnett og gang- og sykkelvegnett der tiltakene på riksvegnettet henger sammen med ønsket utvikling av det det kommunale vegnettet.

Sikter mot neste avtale

- Ingen av diagonalene står nevnt i revidert Oslopakke 3 - selv om de ble tatt opp under forhandlingene. Hva mener du om det?

- Statens vegvesen mener det er viktig å følge opp bystyrets vedtak ved behandlingen av «Tungtransport i Groruddalen» i oktober 2013, der bystyret forutsatte at utredning av diagonaler mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei blir forsert i regi av Statens vegvesen region øst, mener Risnes.

- Prosjektet er ikke prioritert i Oslopakke 3 i perioden 2017-2036. I revidert avtale for Oslopakke 3, datert 24. mai 2012, ble Fossumdiagonal omtalt som ett av flere prosjekter som har behov for ytterligere utredning. Statens vegvesen følger nå opp dette utredningsarbeidet, med sikte på at prosjektet kan bli vurdert ved neste revisjon av Oslopakke 3.

Les også: Høyre: Ap bryr seg ikke om E6-lokket

Ap: Høyre bløffer om hva som skjedde

Bebyggelse istedet for lokk

- Statens vegvesen anbefaler ikke lokk over E6 som står inne i revidert Oslopakke 3 - og har vært planlagt siden 2004. Hvorfor ikke?

- Vegvesenet gjennomførte i 2014/2015 et skisseprosjekt der både kort og langt lokk ble vurdert. Etter vår vurdering gir et lokk små positive effekter for lokalmiljøet i form av redusert støy og luftforurensing. Lokkene utløser heller ikke et vesentlig potensial for økt boligbygging. Konklusjonen ble da at de positive effektene av et lokk er små i forhold til kostnadene, samtidig som et lokk vil øke sårbarheten i vegsystemet, forteller Risnes.

- Støyberegninger viser at langsgående bebyggelse gir en vesentlig støyskjermingseffekt, og vi mener at dette vil være er en bedre løsning. Etablering av næringsbebyggelse i randsonen langs E6, kombinert med andre støyskjermingstiltak, vil gi god effekt til en helt annen kostnad enn lokk, og uten å redusere det samlede utbyggingspotensialet i området.

Les hele saken i vår eAvis og papirutgave. Der kan du lese mer om Manglerudprosjektets status.

Siste nytt i Nyheter

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

 
Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

 
Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!