ANNONSE

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

VILLE GI MER: Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) lovet under valgkampen 75 millioner kroner hvert år til ny Groruddals-satsingen, men sier at 60 millioner kroner er det han klarte å skrape sammen.

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

Tekst:

Publisert:

Se bildet større

AVVENTER: Byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen (MDG) er klar på at det kan komme mer penger til ny Groruddals-satsing.

Se bildet større

SATSER STORT: Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) mener det nå skal bli enklere å velge bort bilen.

Se bildet større

SER RØDT: Leder Mikkel Øgrim Haugen og bystyremedlem Eivor Evenrud i Rødt Oslo forventer at byrådet følger opp samarbeidsavtalen dersom de skal støtte budsjettforslaget.

Byrådet vil i 2017 sette av 55 millioner kroner til den nye Groruddals-satsingen. Deretter vil summen ligge på 60 millioner kroner. Bevilgninger fra staten vil komme i tillegg. Likevel har byrådslederen under valgkampen lovet 75 millioner kroner.

Det er noe mindre enn jeg håpet vi kunne få, men likevel er det en styrking og regjeringen går inn med sitt. Det første året er det snakk om hvor mye vi kan klare å bruke av penger. Det blir litt mindre det første året, men så trapper vi opp, sier byrådsleder Raymond Johansen til Akers Avis Groruddalen.

- I tillegg er jeg stolt av den Groruddals-satsingen vi har greid å komme fram til. Det var dette vi klarte, legger han til.

Mindre penger i 2017

Byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen (MDG) ser ikke bort fra at det på sikt kan bli mer enn 60 millioner kroner.

- Det er klart at det kommer nok til å forsette å være en diskusjon, men i 2017 vil vi se det konkrete i den nye satsingen, sier hun.

Til neste år settes det av 55 millioner kroner til den nye Groruddals-satsingen. Dette økes med fem millioner kroner ekstra påfølgende år. Byrådet regner med at det vil ta noe tid før den nye satsingen innarbeides.

- Det kommer til å ta litt tid før det nye programmet har etablert seg. Bare det å planlegge på nytt og sette nye programmer fra januar i 2017 vil kreve en del ressurser hvor man ikke får tid til å bruke penger. Derfor har vi satt av noe mindre i 2017 enn årene etter, sier finansbyråd Robert Steen (Ap).

Les også: Groruddalen i ekstase

By med voksesmerter

Finansbyråden mener Oslo by lider av såkalte voksesmerter: Kommunen har et etterslepp på vedlikehold av alt fra barnehager til kommunale boliger og idrettsanlegg. Samtidig øker lånekostnadene hvert eneste år. Det samme gjør pensjonskostnadene. En økning i eiendomsskatt i 2017 vil gi 450 millioner kroner ekstra i kommunekassa. Året etter kommer også eiendomsskatt på næring og vil gi totalt én milliard i inntekter. Steen foreslår i tillegg å redusere ekstern konsulentbruk i kommunen med 30 millioner kroner til neste år.

- Det er viktig å få en omstilling i kommunens virksomhet slik at de må ansette og utvikle egne ansatte til å kunne fagområder som de i dag leier inn fagfolk til. Særlig innen digital teknologi er jeg bekymret fordi man utkontrakterer alt som har med digital teknologi å gjøre istedenfor å bygge opp kompetansen internt i kommunen, fortsetter Steen.

Mer penger til Ruter

Byrådslederen er godt fornøyd med at budsjettforslaget har et sterkt fokus på klima.

- Det er klart at luftforurensning og de rød sonene ligger i Groruddalen. Det merker vi. Det at vi på sikt er nødt til å redusere antall biler vil være viktig for Groruddalen, sier han.

Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) viser til et realt kollektivløft.

Med dette budsjettet gjør vi det enda lettere og bedre å reise kollektivt og enklere å velge bort bilen. Vi bevilger 79,5 millioner kroner ekstra til Ruters driftsbudsjett. Det er en økning som er større enn det ble økt med gjennom hele forrige byrådsperiode, sier hun.

79-bussen fra Grorud til Holmlia vil blant annet få hyppigere avganger.

- Nå har vi også endelig klart å skaffe penger til tverrforbindelse i Groruddalen. Her er vi i gang med planleggingen og det er jeg veldig glad for, fortsetter Nguyen Berg.

Garanterer ikke støtte

I desember skal budsjettforslaget opp til behandling i Oslo bystyre. Skal byrådet få flertall, er de avhengig av støtte fra Rødt. Men det er det ikke sikkert at de får.

- Byrådet må oppfylle sin del av samarbeidsavtalen med Rødt og hindre at det startes nye kommersielle barnehager i Oslo. Rødt kan ikke være med på at pengene, som skal gå til å lage gode velferdstjenester for Oslos befolkning, i stedet fyller velferdsprofitørenes lommer, sier bystyremedlem Eivor Evenrud (R).

Les hele saken i vår eAvis og papirutgave.

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE