ANNONSE

Suksess for leksehjelpen

Suksess for leksehjelpen

 

Klassekameratene Marte, Mahisha og Ayoub imponerte kunnskapsminister Kristin Halvorsen da hun kom på besøk til Stovner skole.

Det var i forbindelse med en rapport fra Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA) om leksehjelptilbudet som kom i dag, fredag, at kunnskapsministeren tok turen til Stovner. Skoleeiere er pliktige til å ha et tilbud om leksehjelp for 1.-4. trinn og det skal være kostnadsfritt og frivillig. Stovner skole har tilbud om leksehjelp for 1.-7. trinn.

Marte Melkeraaen (12), Mahisha Sharma (12) og Ayoub Zannachi (11) har benyttet seg av tilbudet siden de startet på skolen.

- Der får vi hjelp av de som faktisk har laget leksene. De kan veldig mye, forteller Mahisha.

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen synes de tre elevene har mye smart å si.

- Selv om dere har mye å gjøre på fritiden, så er det positivt å se at dere bruker tilbudet om hjelp med leksene, sier hun.

Marte forteller gjerne at hun ofte planlegger uka, og sparer det vanskeligste til leksehjelpen.

- Det er veldig smart, og dere er kjempeflinke alle sammen, skryter kunnskapsministeren.

Minoritetsspråklige

De tre elevene bruker hjelpen godt.

- Det er fint at vi som er tospråklige kan ha dette tilbudet. Hvis foreldrene ikke snakker så godt norsk, er det fint å få hjelp av noen andre som kan det, sier Mahisha.

De synes det var moro med besøk, og fikk ut all energien før kunnskapsministeren kom.

- Da vi fikk vite at vi skulle snakke med kunnskapsministeren, frika jeg litt ut, ler Ayoub.

- Ja, vi begynte å le litt først, og så måtte vi få ut all energien og tulle litt med læreren vår før vi kunne være alvorlige, smiler Marte.

Lærer Christian Buue Andersen forteller at han ikke plukket ut de tre elevene ved en tilfeldighet.

- Jeg tenkte litt på hvem som kunne være gode representanter for leksehjelpen, og hvem som fremstiller tilbudet godt. Derfor ble det disse tre, smiler han.

Stor rapport

Rapporten, som baseres på 1000 skoleledere, 222 skoleeiere, 2000 foreldre og 31 skoler, viser at det er store variasjoner i hvordan skolene organiserer leksehjelpen. Stovner skole har tilbud for både skolen og aktivitetsskolen, og bruker egne lærere. Totalt er det 460 elever som bruker tilbudet, og 311 av de er tospråklige. Rapporten viser at familier med minoritetsbakgrunn bruker ordningen i større grad enn andre, og at de er mest positive.

- Forskerne har kommet fram til at 61 prosent mener barna får den støtten de trenger til leksehjelp. To tredjedeler sier de får et godt tilbud, mens én tredjedel mener det er rom for forbedring. Det er også lokale forskjeller på hva som fungerer best, om det fungerer med assistenter eller lærere, forteller kunnskapsministeren.

Hun er fornøyd med resultatene som Stovner skole kan vise til.

- Jeg er imponert, og har fått et godt innblikk i hvordan dere jobber. Det er inspirerende å høre at leksehjelpen inngår som et element i en helhetlig plan og hvor godt systematisk dere jobber med det, sier hun.

Godt gjennomsnitt

Rektor på Stovner skole, Ellen Janne Granum, mener det er viktig å understreke at elevene på Stovner ikke er noe dårligere enn Oslosnittet når det gjelder nasjonale prøver.

- Vi har høye ambisjoner og jobber hardt. Jeg mener vi må møte de sterke elevene, ikke bare legge til rette for de svake. Vi må følge opp, og informere foreldrene godt hva skolen kan gi, sier hun.

Hun er også fornøyd med at kunnskapsministeren tok turen innom, selv om skolen fikk vite det kun én dag før.

- Det var kort varsel, men jeg synes det er veldig stas med besøk av en statsråd, sier hun.

Selv om det er for tidlig å konkludere noe sikkert om effekten av leksehjelpen på elevenes faglige resultater, viser de foreløpige resultatene i rapporten at hjelpen har hatt en positiv effekt på elevenes generelle prestasjoner.

Fornøyde foreldre

Granum mener det er en kontrast i forhold til elevenes kunnskapsnivå.

- Det vi ser er en utfordring i Groruddalen - og andre steder - er at man har noen ressursterke familier, og noen med store utfordringer. Noen elever er kjempeflinke, mens andre er helt i andre enden. Stovner skole har et stort spenn, sier hun.

Tall fra brukerundersøkelsen 2012 på Stovner skole viser at 100 prosent av foreldrene er fornøyde med leksehjelptilbudet på skolen, og 90 prosent opplever at leksene blir kontrollert av lærerne. 100 prosent mener også at deres barn får hjelp av lærerne når de trenger det, og over 95 prosent er fornøyde med hvordan læreren hjelper barnet til å bli bedre.

-Dette er jo kjempeflotte tall. Stovner skole har mange gode tips å komme med, og det vil alltid være noen som lykkes, mens andre strever litt mer. Dere er et godt eksempel på at man kan få gode resultater, sier Halvorsen.

Siste nytt i Nyheter

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

ANNONSE
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

 
Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

– Bygg heller i umoderne industriområder

Pia Farstad von Hall (H) reagerer på at det kun har vært en økning på fem prosent i antall nye boliger i Groruddalen fra 2000. Hun mener industriområdene som trenger moderne utvikling ligger brakk, og slår ring om småhusene i Groruddalen.

Trygg sykkelparkering på Grorud

For en stund siden utlyste FutureBuilt, Oslo og Bærum kommuner en konkurranse om nye sykkelhotell i Oslo - et av dem skal ligge på Grorud T-banestasjon. Nå er vinneren trukket ut.

 
ANNONSE