Sveiva har fått blått skilt

Sveiva har fått blått skilt

 

Landhandelen har nå fått et kulturminneskilt av Oslo Byes Vel. På avdukingen fikk man høre den rike historien fra gammel og ny tid.

Sveiva Landhandel er restaurert av Statens Vegvesen etter oppfordring fra Byantikvaren og Groruddalen Historielag. Selve avdukingen på torsdag ble gjennomført av tidligere prosjektleder fra Statens vegvesen, Tor Johan Lund, og Bjørn Lillevollen som er dagens ansvarlige for vedlikehold av Sveiva Landhandel.

- Avdukingen presenterer både gammel og ny tid. Mens Lund var med på å ruste opp Sveiva Landhandel, så er det Lillevollen som skal sørge for at Sveiva også ser flott ut i fremtiden, sier Jan Arne Tangerud fra Groruddalen Historielag.

På skiltet står det følgende: «Sveiva Landhandel ble oppført som bolighus på slutten av 1800-tallet. Etter kort tid landhandel. I drift til 1992. Restaurert av Statens vegvesen. Landhandelmuseum 2007. Sveiva betyr sving».

Tidligere var det ikke lovlig å anlegge noen landhandler utenfor byene, ettersom dette var et byprivilegium. På midten av 1800-tallet ble loven myket opp, og landhandelen kom på plass og var i drift helt fram til 1992. Dette var én av totalt to landhandler i Groruddalen på denne tiden. Kluften Landhandel lå langs Strømsveien som den andre.

- Butikken i første etasje levde i beste velgående i mange år, men selve huset ble ikke holdt ved like. Det ble derfor lagt ut for salg, og i 1992 kjøpte Statens Vegvesen bygningen med planer om å rive for så å bygge et kollektivfelt her, forklarer Tangerud.

Det skulle imidlertid ikke bli så. Groruddalen Historielag og Byantikvaren, i tillegg til lokalmiljøet, kjempet for at bygget heller skulle restaureres ettersom det hadde verneverdig verdi. Etter mange aksjoner ga Statens vegvesen seg og bygget heller et kollektivfelt på den andre siden av Trondheimsveien.

Vegvesenet har rustet opp Sveiva, som siden 2007 har vært et landhandelmuseum.

- Ettersom det ble verneverdig måtte vi gjøre noe for å bevare huset. Hadde ikke noe blitt gjort ville det nok råtnet på sokkel, sa Tor Johan Lund til Akers Avis Groruddalen ved et tidligere intervju.

- Jeg ønsker å skryte av Statens Vegvesen som har snudd fra å ville rive dette falleferdige bygget til å ruste det opp til å bli en perle. I første etasje er det et museum, og i andre etasje er det to hybler som Statens vegvesen leier ut, fortsetter Tangerud.

I morgen avdukes det siste kulturminneskiltet etter initiativ fra Groruddalen Historielag i samarbeid med Oslo Byes Vel. Dette skjer i Grorudveien 3 og 5.

- Jeg synes det er stas at vi får fram disse historiske stedene oppover i Groruddalen, sier May Grimdalen som er leder i Groruddalen Historielag.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.