Sykkelvei helt til Lørenskog

Sykkelvei helt til Lørenskog

 

Statens Vegvesen region øst starter snart byggingen av gang- og sykkelveien som skal gå fra krysset Grorudveien og Maria Dehlis vei og helt til Akershus-grensa.

Skrevet av:

Sommeren 2016 kan sykkelentusiaster glede seg over en splitter ny rute på 3,3 kilometer. Den skal gå fra Grorud stasjon og helt til krysset Stovnerveien og Høybråtenveien, som grenser til Akershus fylke. Ruta vil gå forbi Nedre Haugen borettslag, gjennom undergangen ved Haugenstua stasjon, videre gjennom en ny undergang som skal bygges i Ole Brumms vei, til Dalastien forbi Haugenstua borettslag. Deretter vil ruta følge jernbanelinja forbi Stig skole og Stasjonsfjellet skole før ruta ender ut i Nybrottveien.

Byggeleder for prosjektet, Karl Otto Vehus fra Statens vegvesen region øst, opplyser at den nye gang- og sykkelveien vil strekke seg over tre meter i bredde. Dette inkluderer to sykkelfelt og to meter bredt gangfelt.

 

Ett unntak

Nyttbrottveien vil imidlertid være eneste vei langs den nye strekningen som ikke vil få utarbeidet en egen gang- og sykkelvei.

-  Nybrottveien er en boligvei med liten trafikk. Med den trafikkmengden som går her sier standarden at man kan ha blandet trafikk, sier Vehus.

Han legger til at lokale forstyrrelser skaper problemer med å legge en tre meter bred gang- og sykkelvei langs veien.

- Dersom vi skulle ha videreført en egen gang- og sykkelveg her, så ville det gitt store inngrep i hagene, og mange avkjørsler måtte ha blitt lagt om, forklarer Vehus.

Prosjektet skal etter planen bli en del av sykkelveinettet i Oslo by.

 

 

Sykkelveinett

Etter hvert vil en egen sykkeltrasé fra Veitvet og oppover i Groruddalen kunne kobles på sykkelruta fra Grorud stasjon. Byggingen av sistnevnte vil starte til sommeren.

- Nå holder vi på med å gjøre ferdig konkurransegrunnlaget, før byggeprosjektet legges ut på anbud. Vi håper å være ferdig med det i slutten av februar, og deretter vil det ta rundt seks uker før vi får inn tilbudene fra entreprenørene, sier Vehus.

- Dersom alt går etter planen vil byggearbeidet sannsynligvis starte rundt 1. juni. Prosjektet er planlagt å skulle være ferdig til sommeren 2016, men byggingen av selve gang- og sykkelveien bør være ferdig mot slutten av neste år, fortsetter Vehus.

Den første halvdelen av 2016 vil altså bestå av beplantning langs strekningen.

 

Farlig på sykkel

Mediene har flere ganger satt søkelyset på ampre bilister og vågale syklister som noen ganger havner i farlige konfrontasjoner på veien.

Ifølge Trygg Trafikk døde i gjennomsnitt rundt 10 syklister hvert år i perioden fra 2008 til 2014 grunnet trafikkulykker. Nærmere 60 syklister ble hardt skadd, og om lag 500 ble lettere skadet. 

Vehus tror det er en fordel å skille vanlig veibane fra gang- og sykkelvei.

- Det er gunstig å skille gående og syklende fra kjørende. Det er også en fordel at man får en forbindelse mellom de ulike rutene, slik at alt blir en del av det totale sykkelveinettet, mener han.

Siste nytt i Nyheter

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

 
Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

 
Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

 
Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!