ANNONSE

Sykkelvei helt til Lørenskog

Sykkelvei helt til Lørenskog

 

Statens Vegvesen region øst starter snart byggingen av gang- og sykkelveien som skal gå fra krysset Grorudveien og Maria Dehlis vei og helt til Akershus-grensa.

Sommeren 2016 kan sykkelentusiaster glede seg over en splitter ny rute på 3,3 kilometer. Den skal gå fra Grorud stasjon og helt til krysset Stovnerveien og Høybråtenveien, som grenser til Akershus fylke. Ruta vil gå forbi Nedre Haugen borettslag, gjennom undergangen ved Haugenstua stasjon, videre gjennom en ny undergang som skal bygges i Ole Brumms vei, til Dalastien forbi Haugenstua borettslag. Deretter vil ruta følge jernbanelinja forbi Stig skole og Stasjonsfjellet skole før ruta ender ut i Nybrottveien.

Byggeleder for prosjektet, Karl Otto Vehus fra Statens vegvesen region øst, opplyser at den nye gang- og sykkelveien vil strekke seg over tre meter i bredde. Dette inkluderer to sykkelfelt og to meter bredt gangfelt.

 

Ett unntak

Nyttbrottveien vil imidlertid være eneste vei langs den nye strekningen som ikke vil få utarbeidet en egen gang- og sykkelvei.

-  Nybrottveien er en boligvei med liten trafikk. Med den trafikkmengden som går her sier standarden at man kan ha blandet trafikk, sier Vehus.

Han legger til at lokale forstyrrelser skaper problemer med å legge en tre meter bred gang- og sykkelvei langs veien.

- Dersom vi skulle ha videreført en egen gang- og sykkelveg her, så ville det gitt store inngrep i hagene, og mange avkjørsler måtte ha blitt lagt om, forklarer Vehus.

Prosjektet skal etter planen bli en del av sykkelveinettet i Oslo by.

 

 

Sykkelveinett

Etter hvert vil en egen sykkeltrasé fra Veitvet og oppover i Groruddalen kunne kobles på sykkelruta fra Grorud stasjon. Byggingen av sistnevnte vil starte til sommeren.

- Nå holder vi på med å gjøre ferdig konkurransegrunnlaget, før byggeprosjektet legges ut på anbud. Vi håper å være ferdig med det i slutten av februar, og deretter vil det ta rundt seks uker før vi får inn tilbudene fra entreprenørene, sier Vehus.

- Dersom alt går etter planen vil byggearbeidet sannsynligvis starte rundt 1. juni. Prosjektet er planlagt å skulle være ferdig til sommeren 2016, men byggingen av selve gang- og sykkelveien bør være ferdig mot slutten av neste år, fortsetter Vehus.

Den første halvdelen av 2016 vil altså bestå av beplantning langs strekningen.

 

Farlig på sykkel

Mediene har flere ganger satt søkelyset på ampre bilister og vågale syklister som noen ganger havner i farlige konfrontasjoner på veien.

Ifølge Trygg Trafikk døde i gjennomsnitt rundt 10 syklister hvert år i perioden fra 2008 til 2014 grunnet trafikkulykker. Nærmere 60 syklister ble hardt skadd, og om lag 500 ble lettere skadet. 

Vehus tror det er en fordel å skille vanlig veibane fra gang- og sykkelvei.

- Det er gunstig å skille gående og syklende fra kjørende. Det er også en fordel at man får en forbindelse mellom de ulike rutene, slik at alt blir en del av det totale sykkelveinettet, mener han.

Siste nytt i Nyheter

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

ANNONSE
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

 
Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

– Bygg heller i umoderne industriområder

Pia Farstad von Hall (H) reagerer på at det kun har vært en økning på fem prosent i antall nye boliger i Groruddalen fra 2000. Hun mener industriområdene som trenger moderne utvikling ligger brakk, og slår ring om småhusene i Groruddalen.

Trygg sykkelparkering på Grorud

For en stund siden utlyste FutureBuilt, Oslo og Bærum kommuner en konkurranse om nye sykkelhotell i Oslo - et av dem skal ligge på Grorud T-banestasjon. Nå er vinneren trukket ut.

 
ANNONSE