Sykkelvei helt til Lørenskog

Sykkelvei helt til Lørenskog

 

Statens Vegvesen region øst starter snart byggingen av gang- og sykkelveien som skal gå fra krysset Grorudveien og Maria Dehlis vei og helt til Akershus-grensa.

Sommeren 2016 kan sykkelentusiaster glede seg over en splitter ny rute på 3,3 kilometer. Den skal gå fra Grorud stasjon og helt til krysset Stovnerveien og Høybråtenveien, som grenser til Akershus fylke. Ruta vil gå forbi Nedre Haugen borettslag, gjennom undergangen ved Haugenstua stasjon, videre gjennom en ny undergang som skal bygges i Ole Brumms vei, til Dalastien forbi Haugenstua borettslag. Deretter vil ruta følge jernbanelinja forbi Stig skole og Stasjonsfjellet skole før ruta ender ut i Nybrottveien.

Byggeleder for prosjektet, Karl Otto Vehus fra Statens vegvesen region øst, opplyser at den nye gang- og sykkelveien vil strekke seg over tre meter i bredde. Dette inkluderer to sykkelfelt og to meter bredt gangfelt.

 

Ett unntak

Nyttbrottveien vil imidlertid være eneste vei langs den nye strekningen som ikke vil få utarbeidet en egen gang- og sykkelvei.

-  Nybrottveien er en boligvei med liten trafikk. Med den trafikkmengden som går her sier standarden at man kan ha blandet trafikk, sier Vehus.

Han legger til at lokale forstyrrelser skaper problemer med å legge en tre meter bred gang- og sykkelvei langs veien.

- Dersom vi skulle ha videreført en egen gang- og sykkelveg her, så ville det gitt store inngrep i hagene, og mange avkjørsler måtte ha blitt lagt om, forklarer Vehus.

Prosjektet skal etter planen bli en del av sykkelveinettet i Oslo by.

 

 

Sykkelveinett

Etter hvert vil en egen sykkeltrasé fra Veitvet og oppover i Groruddalen kunne kobles på sykkelruta fra Grorud stasjon. Byggingen av sistnevnte vil starte til sommeren.

- Nå holder vi på med å gjøre ferdig konkurransegrunnlaget, før byggeprosjektet legges ut på anbud. Vi håper å være ferdig med det i slutten av februar, og deretter vil det ta rundt seks uker før vi får inn tilbudene fra entreprenørene, sier Vehus.

- Dersom alt går etter planen vil byggearbeidet sannsynligvis starte rundt 1. juni. Prosjektet er planlagt å skulle være ferdig til sommeren 2016, men byggingen av selve gang- og sykkelveien bør være ferdig mot slutten av neste år, fortsetter Vehus.

Den første halvdelen av 2016 vil altså bestå av beplantning langs strekningen.

 

Farlig på sykkel

Mediene har flere ganger satt søkelyset på ampre bilister og vågale syklister som noen ganger havner i farlige konfrontasjoner på veien.

Ifølge Trygg Trafikk døde i gjennomsnitt rundt 10 syklister hvert år i perioden fra 2008 til 2014 grunnet trafikkulykker. Nærmere 60 syklister ble hardt skadd, og om lag 500 ble lettere skadet. 

Vehus tror det er en fordel å skille vanlig veibane fra gang- og sykkelvei.

- Det er gunstig å skille gående og syklende fra kjørende. Det er også en fordel at man får en forbindelse mellom de ulike rutene, slik at alt blir en del av det totale sykkelveinettet, mener han.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.