Sykkelvei helt til Lørenskog

Sykkelvei helt til Lørenskog

 

Statens Vegvesen region øst starter snart byggingen av gang- og sykkelveien som skal gå fra krysset Grorudveien og Maria Dehlis vei og helt til Akershus-grensa.

Sommeren 2016 kan sykkelentusiaster glede seg over en splitter ny rute på 3,3 kilometer. Den skal gå fra Grorud stasjon og helt til krysset Stovnerveien og Høybråtenveien, som grenser til Akershus fylke. Ruta vil gå forbi Nedre Haugen borettslag, gjennom undergangen ved Haugenstua stasjon, videre gjennom en ny undergang som skal bygges i Ole Brumms vei, til Dalastien forbi Haugenstua borettslag. Deretter vil ruta følge jernbanelinja forbi Stig skole og Stasjonsfjellet skole før ruta ender ut i Nybrottveien.

Byggeleder for prosjektet, Karl Otto Vehus fra Statens vegvesen region øst, opplyser at den nye gang- og sykkelveien vil strekke seg over tre meter i bredde. Dette inkluderer to sykkelfelt og to meter bredt gangfelt.

 

Ett unntak

Nyttbrottveien vil imidlertid være eneste vei langs den nye strekningen som ikke vil få utarbeidet en egen gang- og sykkelvei.

-  Nybrottveien er en boligvei med liten trafikk. Med den trafikkmengden som går her sier standarden at man kan ha blandet trafikk, sier Vehus.

Han legger til at lokale forstyrrelser skaper problemer med å legge en tre meter bred gang- og sykkelvei langs veien.

- Dersom vi skulle ha videreført en egen gang- og sykkelveg her, så ville det gitt store inngrep i hagene, og mange avkjørsler måtte ha blitt lagt om, forklarer Vehus.

Prosjektet skal etter planen bli en del av sykkelveinettet i Oslo by.

 

 

Sykkelveinett

Etter hvert vil en egen sykkeltrasé fra Veitvet og oppover i Groruddalen kunne kobles på sykkelruta fra Grorud stasjon. Byggingen av sistnevnte vil starte til sommeren.

- Nå holder vi på med å gjøre ferdig konkurransegrunnlaget, før byggeprosjektet legges ut på anbud. Vi håper å være ferdig med det i slutten av februar, og deretter vil det ta rundt seks uker før vi får inn tilbudene fra entreprenørene, sier Vehus.

- Dersom alt går etter planen vil byggearbeidet sannsynligvis starte rundt 1. juni. Prosjektet er planlagt å skulle være ferdig til sommeren 2016, men byggingen av selve gang- og sykkelveien bør være ferdig mot slutten av neste år, fortsetter Vehus.

Den første halvdelen av 2016 vil altså bestå av beplantning langs strekningen.

 

Farlig på sykkel

Mediene har flere ganger satt søkelyset på ampre bilister og vågale syklister som noen ganger havner i farlige konfrontasjoner på veien.

Ifølge Trygg Trafikk døde i gjennomsnitt rundt 10 syklister hvert år i perioden fra 2008 til 2014 grunnet trafikkulykker. Nærmere 60 syklister ble hardt skadd, og om lag 500 ble lettere skadet. 

Vehus tror det er en fordel å skille vanlig veibane fra gang- og sykkelvei.

- Det er gunstig å skille gående og syklende fra kjørende. Det er også en fordel at man får en forbindelse mellom de ulike rutene, slik at alt blir en del av det totale sykkelveinettet, mener han.

Siste nytt i Nyheter

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

 
Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

 
Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

 
Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!