Syklister og fotgjengere først

Syklister og fotgjengere først

BARE FOR DE TØFFESTE: Leder Kristoffer Robin Haug i Bjerke MDG mener bedre tilrettelegging for syklister og gående ville fått flere til å våge seg ut i trafikken på to hjul.

Kristoffer Robin Haug (MDG) mener byplanlegging med mål om å redusere biltrafikk bør tilrettelegge bedre for sykliser og gående, fremfor å gå i «Økern-fella».

– Dagens tilrettelegging for syklister kunne ha vært mye bedre. Den bidrar til at de eneste som tør å sykle er de som våger å ta en fight med bilistene, hevder lederen i Bjerke MDG.

Han tror en slik sykkelkultur er lite ønskelig og ber derfor om bedre planlegging.

Miljøpartiet De Grønne har programfestet en gylden regel som er veldig enkel: Fotgjengere er ikke syklister, syklister er ikke biler og de tre trafikantene bør holdes mest mulig adskilt. Det vil gjøre trafikken mye tryggere.

Økern-fella

Haug mener biltrafikken er prioritert på Økern og man i ellevte time har lagt til rette for gående og syklister.

– Sykkelfeltet er smalt, streket opp på siden av veien og går gjennom bussholdeplassen. Når det kommer busser risikerer syklistene å havne mellom to busser og så forsvinner plutselig sykkelfeltet ut i rundkjøringene. Det er merkelig da utbyggingen av Økern hadde som mål å redusere biltrafikken og heller få flere til å gå, sykle og bruke kollektivtrafikk.

Han mener lyktestolpene er malplassert på fortauet.

Sykler først

Syklistenes Landsforening har lenge ment at det ikke er god nok sammenheng i sykkeltraseene.

Foreningen arbeider for at folk skal se på sykkelen som en hverdagsløsning. Da må byplanlegging tenke gjennomgående på sykkeltraseer, mener informasjonssjef Hulda Tronstad i Syklistenes Landsforening.

– I byer er problemstillingen litt annerledes fordi de aller fleste veiene allerede er bygd ut.

– Hva skal til for at eksisterende veier skal bli gode sykkeltraseer?

I mange tilfeller betyr det å fjerne gateparkering eller lage brede fortau som deles i én sykkelsone og én gåsone, altså sykkelvei med fortau, svarer Tronstad.

Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!