Synger for trikken

Synger for trikken

 

Groruddalen Natur og Ungdom (GNU) kjemper for trikk til Tonsenhagen. Nå har de laget en egen sang om nettopp dette - som de gjerne fremfører på 31-bussen.

Skrevet av:

- 31-bussen er overfylt. Av alle bussrutene i byen er 31-bussen den med flest påstigninger hvert år. I rushtiden fylles bussen opp til bristepunktet. Jeg har selv opplevd at en 31-buss var så full at jeg ikke kom på bussen, sier Håvard Lindholm, leder i Groruddalen Natur og Ungdom.

I dag kjøres 31-bussen hvert sjette minutt i rushtiden.

- Bussene går så ofte at de mange ganger kommer i klynger. Gjennom nesten hele byen kjører 31-bussen og trikken parallelt. Det er ikke en effektiv måte å kjøre buss på, sier Lindholm.

- Ruter sier blant annet at det er driftsøkonomisk lønnsomt å bygge trikk til Tonsenhagen. Dette er ikke et tapsprosjekt, fortsetter han.

 

Ikke mot buss

Ungdommene presiserer at de ikke er i mot buss, men de mener bare at kollektivtilbudet i dette området vil bli mye bedre hvis man bygger trikk. 

- Buss er bra, men trikk er bedre. Trikken har større kapasitet, en trikk har plass til 172 passasjerer, mens en leddbuss har plass til 88. Og den er mer miljøvennlig, bussen slipper ut litt CO2, mens en trikken går på strøm og kan dermed ha null utslipp av CO2. Folk er også generelt mer glad i trikken. Erfaring fra mange steder rundt om i verden viser  at kollektivandelen øker etter at man har bygget trikk, forteller Åshild Løvvig, en annen av GNUs aksjonister.

- Sånn som vi ser det er det ingen grunn til å vente med å bygge trikk til Tonsenhagen. Det er det budskapet vi ønsket å få fram med aksjonen. Sang er en fin måte å spre budskapet sitt på, de fleste blir glade av å høre noen spille og synge. Vi likte å aksjonere på denne måten, og vi planlegger å gjøre dette igjen, så hvis du tar 31-bussen og er litt heldig, så hører du kanskje oss spille en dag, sier Sælensminde. 

 

Stor debatt

Temaet om trikk til Tonsenhagen har i alle år skapt stor debatt. Debatten tok seg opp igjen i fjor, da temaet igjen ble aktuelt. Befolkningen er delt i synet på trikk til Tonsenhagen. Noen synes det er greit, mens andre er sterkt i mot. 

Ruter mener imidlertid at en trikk til Tonsenhagen er helt nødvendig, og grunnen til dette er, som også GNU argumenterer, at ingen andre busslinjer i Oslo har flere passasjerer enn 31-bussen.

 

Siste nytt i Nyheter

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

 
Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

 
- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Halvparten går til <BR>helse og omsorg

Halvparten går til
helse og omsorg

  • Bydel Stovner

Bydelsdirektør Alv H. Sørland i Bydel Stovner forbereder seg på en vri av tjenestene i fremtiden. Store deler av budsjettet går til helse og omsorg, og bydelen vil opprette et demensteam.

Inviterte ordføreren <BR>til fredsprisfest

Inviterte ordføreren
til fredsprisfest

Elever fra Lindeberg og Ruseløkka skoler inviterte ordfører Marianne Borgen (SV) til fredsprisfesten lørdag 10. desember. De fikk også sneket inn noen egne spørsmål.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!