Synger for trikken

Synger for trikken

 

Groruddalen Natur og Ungdom (GNU) kjemper for trikk til Tonsenhagen. Nå har de laget en egen sang om nettopp dette - som de gjerne fremfører på 31-bussen.

Tekst:

Publisert:

- 31-bussen er overfylt. Av alle bussrutene i byen er 31-bussen den med flest påstigninger hvert år. I rushtiden fylles bussen opp til bristepunktet. Jeg har selv opplevd at en 31-buss var så full at jeg ikke kom på bussen, sier Håvard Lindholm, leder i Groruddalen Natur og Ungdom.

I dag kjøres 31-bussen hvert sjette minutt i rushtiden.

- Bussene går så ofte at de mange ganger kommer i klynger. Gjennom nesten hele byen kjører 31-bussen og trikken parallelt. Det er ikke en effektiv måte å kjøre buss på, sier Lindholm.

- Ruter sier blant annet at det er driftsøkonomisk lønnsomt å bygge trikk til Tonsenhagen. Dette er ikke et tapsprosjekt, fortsetter han.

 

Ikke mot buss

Ungdommene presiserer at de ikke er i mot buss, men de mener bare at kollektivtilbudet i dette området vil bli mye bedre hvis man bygger trikk. 

- Buss er bra, men trikk er bedre. Trikken har større kapasitet, en trikk har plass til 172 passasjerer, mens en leddbuss har plass til 88. Og den er mer miljøvennlig, bussen slipper ut litt CO2, mens en trikken går på strøm og kan dermed ha null utslipp av CO2. Folk er også generelt mer glad i trikken. Erfaring fra mange steder rundt om i verden viser  at kollektivandelen øker etter at man har bygget trikk, forteller Åshild Løvvig, en annen av GNUs aksjonister.

- Sånn som vi ser det er det ingen grunn til å vente med å bygge trikk til Tonsenhagen. Det er det budskapet vi ønsket å få fram med aksjonen. Sang er en fin måte å spre budskapet sitt på, de fleste blir glade av å høre noen spille og synge. Vi likte å aksjonere på denne måten, og vi planlegger å gjøre dette igjen, så hvis du tar 31-bussen og er litt heldig, så hører du kanskje oss spille en dag, sier Sælensminde. 

 

Stor debatt

Temaet om trikk til Tonsenhagen har i alle år skapt stor debatt. Debatten tok seg opp igjen i fjor, da temaet igjen ble aktuelt. Befolkningen er delt i synet på trikk til Tonsenhagen. Noen synes det er greit, mens andre er sterkt i mot. 

Ruter mener imidlertid at en trikk til Tonsenhagen er helt nødvendig, og grunnen til dette er, som også GNU argumenterer, at ingen andre busslinjer i Oslo har flere passasjerer enn 31-bussen.

 

Siste nytt i Nyheter

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.

 
- Går fra ord til handling

Siden 2014 har flerbrukshallen på Tokerud vært godkjent av bystyret, men det har ikke ligget penger på bordet. I revidert budsjett gir byrådet 5,6 millioner til et forprosjekt som skal forme fremtidens hall.

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.

Kan smelle når som helst

I mars ble en person som løp over Tvetenveien ved busstoppet på Haugerud påkjørt. Yassine Arakia (H) er redd for hva som vil skje dersom trafikksituasjonen ikke blir tatt på alvor.