Synger for trikken

Synger for trikken

 

Groruddalen Natur og Ungdom (GNU) kjemper for trikk til Tonsenhagen. Nå har de laget en egen sang om nettopp dette - som de gjerne fremfører på 31-bussen.

Skrevet av:

- 31-bussen er overfylt. Av alle bussrutene i byen er 31-bussen den med flest påstigninger hvert år. I rushtiden fylles bussen opp til bristepunktet. Jeg har selv opplevd at en 31-buss var så full at jeg ikke kom på bussen, sier Håvard Lindholm, leder i Groruddalen Natur og Ungdom.

I dag kjøres 31-bussen hvert sjette minutt i rushtiden.

- Bussene går så ofte at de mange ganger kommer i klynger. Gjennom nesten hele byen kjører 31-bussen og trikken parallelt. Det er ikke en effektiv måte å kjøre buss på, sier Lindholm.

- Ruter sier blant annet at det er driftsøkonomisk lønnsomt å bygge trikk til Tonsenhagen. Dette er ikke et tapsprosjekt, fortsetter han.

 

Ikke mot buss

Ungdommene presiserer at de ikke er i mot buss, men de mener bare at kollektivtilbudet i dette området vil bli mye bedre hvis man bygger trikk. 

- Buss er bra, men trikk er bedre. Trikken har større kapasitet, en trikk har plass til 172 passasjerer, mens en leddbuss har plass til 88. Og den er mer miljøvennlig, bussen slipper ut litt CO2, mens en trikken går på strøm og kan dermed ha null utslipp av CO2. Folk er også generelt mer glad i trikken. Erfaring fra mange steder rundt om i verden viser  at kollektivandelen øker etter at man har bygget trikk, forteller Åshild Løvvig, en annen av GNUs aksjonister.

- Sånn som vi ser det er det ingen grunn til å vente med å bygge trikk til Tonsenhagen. Det er det budskapet vi ønsket å få fram med aksjonen. Sang er en fin måte å spre budskapet sitt på, de fleste blir glade av å høre noen spille og synge. Vi likte å aksjonere på denne måten, og vi planlegger å gjøre dette igjen, så hvis du tar 31-bussen og er litt heldig, så hører du kanskje oss spille en dag, sier Sælensminde. 

 

Stor debatt

Temaet om trikk til Tonsenhagen har i alle år skapt stor debatt. Debatten tok seg opp igjen i fjor, da temaet igjen ble aktuelt. Befolkningen er delt i synet på trikk til Tonsenhagen. Noen synes det er greit, mens andre er sterkt i mot. 

Ruter mener imidlertid at en trikk til Tonsenhagen er helt nødvendig, og grunnen til dette er, som også GNU argumenterer, at ingen andre busslinjer i Oslo har flere passasjerer enn 31-bussen.

 

Siste nytt i Nyheter

Beundrer utålmodigheten

Byrådslederen lånte ut stolen til Maiuran (19) for en dag:

Beundrer utålmodigheten

  • politikk

Maiuran (19) fikk sitte i stolen til Raymond Johansen (Ap) og være byrådsleder for en dag. Johansen er mektig imponert over Linderud-gutten som står bak en plattform for unge entreprenører som praktisk talt vil redde verden – nå.

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

 
Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!