Syv av 10 kjører bil til jobben

Syv av 10 kjører bil til jobben

 

68 prosent av de ansatte i Siemens på Linderud kjører bil til jobben, viser en ny undersøkelse. Ifølge forskerne er hovedårsaken at bedriften ligger for langt unna et kollektivknutepunkt.

Skrevet av:

-  Siemens er en kompetansebedrift som rekrutterer ansatte fra et stort geografisk område. Det betyr at mange som reiser kollektivt blir nødt til å skifte fremkomstmiddel flere ganger. Det er ikke gunstig og fører til at mange heller velger å ta bilen, sier forskningsleder i Transportøkonomisk institutt (Tøi), Randi Hjorthol.

Hun er en av forskerne bak studien «Arbeidsreiser til Linderud». Den tar for seg reisevanene til de ansatte ved Siemens på Linderud.

-  Siemens er en del av et større forskningsprosjekt hvor vi ser på hvilken betydning lokalisering av bedrifter har for de ansattes reisevaner, sier Hjorthol.

En lignende undersøkelse har blitt gjort på Ahus. Den viser at sykehusets ansatte har omtrent like høy bilbruk på som Siemens. BI i Nydalen og Statoil på Fornebu skal også forskes på.
 

Vil ta bussen

Tallene fra Tøi viser at 68 prosent av de ansatte på Siemens tar bilen til jobb, 10 prosent sykler og resten går eller reiser kollektivt. De tre viktigste grunnene til at syv av ti velger bilen er at det går raskt, er fleksibelt og at kollektivtilbudet ikke er godt nok. Dersom bilistene skulle endre reisemåte fra bil til buss eller bane mener de at reisetiden vil øke betydelig, viser undersøkelsen.

Av de som bruker mindre enn 20 minutter bil var det bare tre prosent som ville være innenfor samme tidsintervallet med kollektivtransport. For omlag 38 prosent ville reisetiden økt fra 20 til mellom 40-49 minutter.

Imidlertid sier 40 prosent av de som bruker bil at de gjerne skulle reist kollektivt.

-  Såfremt det var et rimelig og effektivt tilbud ville flere reist kollektivt, men dersom du må bytte transportmiddel en og to ganger, faller motivasjonen kraftig, sier Hjorthol.
 

Satser på sykkel

Dette er første gang en slik kartlegging gjøres av Siemens, opplyser informasjonssjef Christian Jahr. 

-  Vi har derfor ikke noe å sammenlikne tallene med. Derimot vet vi at våre ansatte bor over et stort geografisk område, noe som betinger høy bilandel. Undersøkelsen har gitt oss verdifull informasjon som vi vil bruke for å stimulere til økt kollektivbruk, sykling og andre alternativer på jobbreisen, sier Jahr. 

Bedriften satser på å få flere til å sykle til jobben. Egen sykkelklubb, ukentlige spinningøkter og 150 sponsede billetter til Birken skal være med å styrke andelen som tråkker. 

- Men det viktigste er at kollektivtrafikken forbedres - en jobb vi må ha hjelp fra lokale politikere til å gjøre. Det er for dårlig forbindelse på tvers av Groruddalen, mener Jahr. 
 

Så på alternativer

- Opplever dere Linderud som sentral beliggenhet for en bedrift av deres størrelse?

- Vi har akkurat flyttet, og det bare et steinkast fra våre gamle kontorer. Vi vurderte selvfølgelig andre alternativer, også på steder med enda bedre kollektivtilbud. Vi stortrives likevel Linderud og håper på sikt kommunen bidrar til å styrke kollektivtilbudet slik at det blir attraktivt for flere av våre ansatte, svarer informasjonssjefen. 

Omkring halvparten av de ansatte bor innenfor bygrensa, mens en tredjedel bor på Romerike. Tre av fire ansatte mener at en flytting av bedriftens kontorer ikke ville hatt en betydning for arbeidsreisen. Der er ikke Randi Hjorthol i Tøi helt enig.

-  Vi ser at området ikke har det aller beste kollektivtilbudet og det er en klar trend at ansatte i bedrifter i sentrum og nært knutepunkter reiser mer kollektivt, sier Hjorthol.
 

Flere tiltak

Studien fra Tøi foreslår flere mulige tiltak som kan stimulere til at flere ansatte reiser kollektivt eller tar sykkelen til jobben. Komplett sykkelsti mellom Lørenskog og Linderud, bysykkelstativ på Vollebekk, utbedring av gangveiene rundt Siemens-bygget og enklere fremkommelighet fra Alna jernbanestasjon er blant de kortsiktige tiltakene som nevnes.

I tillegg etterspør de ansatte bedre kollektivforbindelse på tvers av Groruddalen, blant annet nevnes en ytre t-banering.

-  Det kan gjøres en del mindre tiltak som vil øke attraktiviteten til kollektivtransporten. Flere ønsker seg for eksempel bedre bussforbindelse nordfra, langs Østre Aker vei. Hyppigheten på hovedbanen er heller ikke den beste. Det er mulig å gjøre flere gode tiltak, avslutter Hjorthol.

Siste nytt i Nyheter

Byutviklings-status i Groruddalen

Årsmøte Groruddalen Miljøforum

Byutviklings-status
i Groruddalen

  • miljø

Tirsdag 28. mars skal Groruddalen Miljøforum ha sitt årsmøte. Det blir utdeling av hederspris, samt et blikk på byutviklingen i Groruddalen fremover.

Annonse: Grorud Senter
Den nye møteplassen

Grorud Senter

Den nye møteplassen

  • Grorud senter

Om ikke lenge er Grorud Senter ferdig oppusset, med nye butikker, nye fasader og ikke minst et nytt bakeri og en sushirestaurant.

Maks sikkerhet

Brukere av trygghetsalarm får røykvarsler:

Maks sikkerhet

  • Bydel Stovner

Bydelsutvalget i Bydel Stovner har bestemt at alle som får innvilget trygghetsalarm får installasjon av røykvarsel på kjøpet. Dette viser bydelens digitale satsing.

 
Tar standpunkt mot hatkriminalitet

Markerte den internasjonale dagen mot rasisme

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

  • Rasisme

Byråd Geir Lippestad (Ap) vil ha et tydelig perspektiv i kampen mot rasisme og diskriminering. Ifølge politiet finnes det store mørketall innenfor hatkriminalitet.

Sterkt om overgrep

Foredrag på Vestli skole:

Sterkt om overgrep

  • Foredrag

Det var mange følelser og mye lærdom på Vestli skole da FAU hadde invitert Annett Berntsberg Eck. Hun fortalte sin historie og ga flere gode tips.

Tar barnas helse på alvor

Barnas kosthold og
bevegelse på alvor

  • Barn

Barnehagematen.no leverer varm og hjemmelaget mat som er spiseklar til barnehager, skoler og aktivitetsskoler. Nå har de ansatt en lokalkjent person i Groruddalen som skal passe på at alt går som det skal.

 
– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

 
Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

Nå skal alle mødre<BR> få hjemmebesøk

Jordmor til folket i Bydel Alna:

Nå skal alle mødre
få hjemmebesøk

  • Bydel Alna

Bydelsutvalget i Alna bydel vedtok å styrke jordmortjenesten i bydelen. I lang tid har ikke Alna hatt et godt nok tilbud i tråd med kommunens retningslinjer.

Google Maps

Har du tips til saken?   Send e-post

Ran på Ellingsrud:

To unge gutter pågrepet

  • Ran

To unge gutter er pågrepet etter et væpnet ran av en bensinstasjon på Ellingsrud natt til torsdag – fem timer etter at politiet fikk inn meldingen. Samme kveld ble også Esso på Kalbakken ranet.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!