Syv av 10 kjører bil til jobben

Syv av 10 kjører bil til jobben

 

68 prosent av de ansatte i Siemens på Linderud kjører bil til jobben, viser en ny undersøkelse. Ifølge forskerne er hovedårsaken at bedriften ligger for langt unna et kollektivknutepunkt.

-  Siemens er en kompetansebedrift som rekrutterer ansatte fra et stort geografisk område. Det betyr at mange som reiser kollektivt blir nødt til å skifte fremkomstmiddel flere ganger. Det er ikke gunstig og fører til at mange heller velger å ta bilen, sier forskningsleder i Transportøkonomisk institutt (Tøi), Randi Hjorthol.

Hun er en av forskerne bak studien «Arbeidsreiser til Linderud». Den tar for seg reisevanene til de ansatte ved Siemens på Linderud.

-  Siemens er en del av et større forskningsprosjekt hvor vi ser på hvilken betydning lokalisering av bedrifter har for de ansattes reisevaner, sier Hjorthol.

En lignende undersøkelse har blitt gjort på Ahus. Den viser at sykehusets ansatte har omtrent like høy bilbruk på som Siemens. BI i Nydalen og Statoil på Fornebu skal også forskes på.

 

Vil ta bussen

Tallene fra Tøi viser at 68 prosent av de ansatte på Siemens tar bilen til jobb, 10 prosent sykler og resten går eller reiser kollektivt. De tre viktigste grunnene til at syv av ti velger bilen er at det går raskt, er fleksibelt og at kollektivtilbudet ikke er godt nok. Dersom bilistene skulle endre reisemåte fra bil til buss eller bane mener de at reisetiden vil øke betydelig, viser undersøkelsen.

Av de som bruker mindre enn 20 minutter bil var det bare tre prosent som ville være innenfor samme tidsintervallet med kollektivtransport. For omlag 38 prosent ville reisetiden økt fra 20 til mellom 40-49 minutter.

Imidlertid sier 40 prosent av de som bruker bil at de gjerne skulle reist kollektivt.

-  Såfremt det var et rimelig og effektivt tilbud ville flere reist kollektivt, men dersom du må bytte transportmiddel en og to ganger, faller motivasjonen kraftig, sier Hjorthol.

 

Satser på sykkel

Dette er første gang en slik kartlegging gjøres av Siemens, opplyser informasjonssjef Christian Jahr. 

-  Vi har derfor ikke noe å sammenlikne tallene med. Derimot vet vi at våre ansatte bor over et stort geografisk område, noe som betinger høy bilandel. Undersøkelsen har gitt oss verdifull informasjon som vi vil bruke for å stimulere til økt kollektivbruk, sykling og andre alternativer på jobbreisen, sier Jahr. 

Bedriften satser på å få flere til å sykle til jobben. Egen sykkelklubb, ukentlige spinningøkter og 150 sponsede billetter til Birken skal være med å styrke andelen som tråkker. 

- Men det viktigste er at kollektivtrafikken forbedres - en jobb vi må ha hjelp fra lokale politikere til å gjøre. Det er for dårlig forbindelse på tvers av Groruddalen, mener Jahr. 

 

Så på alternativer

- Opplever dere Linderud som sentral beliggenhet for en bedrift av deres størrelse?

- Vi har akkurat flyttet, og det bare et steinkast fra våre gamle kontorer. Vi vurderte selvfølgelig andre alternativer, også på steder med enda bedre kollektivtilbud. Vi stortrives likevel Linderud og håper på sikt kommunen bidrar til å styrke kollektivtilbudet slik at det blir attraktivt for flere av våre ansatte, svarer informasjonssjefen. 

Omkring halvparten av de ansatte bor innenfor bygrensa, mens en tredjedel bor på Romerike. Tre av fire ansatte mener at en flytting av bedriftens kontorer ikke ville hatt en betydning for arbeidsreisen. Der er ikke Randi Hjorthol i Tøi helt enig.

-  Vi ser at området ikke har det aller beste kollektivtilbudet og det er en klar trend at ansatte i bedrifter i sentrum og nært knutepunkter reiser mer kollektivt, sier Hjorthol.

 

Flere tiltak

Studien fra Tøi foreslår flere mulige tiltak som kan stimulere til at flere ansatte reiser kollektivt eller tar sykkelen til jobben. Komplett sykkelsti mellom Lørenskog og Linderud, bysykkelstativ på Vollebekk, utbedring av gangveiene rundt Siemens-bygget og enklere fremkommelighet fra Alna jernbanestasjon er blant de kortsiktige tiltakene som nevnes.

I tillegg etterspør de ansatte bedre kollektivforbindelse på tvers av Groruddalen, blant annet nevnes en ytre t-banering.

-  Det kan gjøres en del mindre tiltak som vil øke attraktiviteten til kollektivtransporten. Flere ønsker seg for eksempel bedre bussforbindelse nordfra, langs Østre Aker vei. Hyppigheten på hovedbanen er heller ikke den beste. Det er mulig å gjøre flere gode tiltak, avslutter Hjorthol.

Siste nytt i Nyheter

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

 
Feide om strategisk plan

Feide om strategisk plan

  • Alna BU

Ap mener Høyre ikke setter seg godt nok inn i politikken når det kommer til en strategisk plan for Bydel Alna. Høyre kontrer med at Ap har et markeringsbehov.

Vil bygge 650 boliger

Karihaugen boligprosjekt:

Vil bygge 650 boliger

  • Boligbygging

Det var flere år siden aksjonær Esben Sondre Svalastog så potensialet for å bygge boliger i Karihaugveien 22. Nå har han et håp om å sette spaden i jorda allerede neste år.

En død person <BR>funnet på gangvei

En død person
funnet på gangvei

  • politi

Politiet fikk i dag tidlig melding om at en død person var funnet på gangstien mellom Økernveien og Økernhjemmet i Bjerke bydel.

 
Bydelen varsler bråk

Bydelen varsler bråk

  • Stovner bad

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) i Bydel Stovner varsler at det kan bli bråk dersom det ikke skjer noe med Stovner bad snart.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Ber Melby om å ikke <BR>kaste stein i glasshus

Ber Melby om å ikke
kaste stein i glasshus

  • byrådet

Idrett- og kulturbyråd Rina Mariann Hansen (Ap) forteller at de som venter på noe godt ikke venter forgjeves – og synes det er frekt av Melby å være utålmodig nå.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!