Syv av 10 kjører bil til jobben

Syv av 10 kjører bil til jobben

 

68 prosent av de ansatte i Siemens på Linderud kjører bil til jobben, viser en ny undersøkelse. Ifølge forskerne er hovedårsaken at bedriften ligger for langt unna et kollektivknutepunkt.

Skrevet av:

-  Siemens er en kompetansebedrift som rekrutterer ansatte fra et stort geografisk område. Det betyr at mange som reiser kollektivt blir nødt til å skifte fremkomstmiddel flere ganger. Det er ikke gunstig og fører til at mange heller velger å ta bilen, sier forskningsleder i Transportøkonomisk institutt (Tøi), Randi Hjorthol.

Hun er en av forskerne bak studien «Arbeidsreiser til Linderud». Den tar for seg reisevanene til de ansatte ved Siemens på Linderud.

-  Siemens er en del av et større forskningsprosjekt hvor vi ser på hvilken betydning lokalisering av bedrifter har for de ansattes reisevaner, sier Hjorthol.

En lignende undersøkelse har blitt gjort på Ahus. Den viser at sykehusets ansatte har omtrent like høy bilbruk på som Siemens. BI i Nydalen og Statoil på Fornebu skal også forskes på.

 

Vil ta bussen

Tallene fra Tøi viser at 68 prosent av de ansatte på Siemens tar bilen til jobb, 10 prosent sykler og resten går eller reiser kollektivt. De tre viktigste grunnene til at syv av ti velger bilen er at det går raskt, er fleksibelt og at kollektivtilbudet ikke er godt nok. Dersom bilistene skulle endre reisemåte fra bil til buss eller bane mener de at reisetiden vil øke betydelig, viser undersøkelsen.

Av de som bruker mindre enn 20 minutter bil var det bare tre prosent som ville være innenfor samme tidsintervallet med kollektivtransport. For omlag 38 prosent ville reisetiden økt fra 20 til mellom 40-49 minutter.

Imidlertid sier 40 prosent av de som bruker bil at de gjerne skulle reist kollektivt.

-  Såfremt det var et rimelig og effektivt tilbud ville flere reist kollektivt, men dersom du må bytte transportmiddel en og to ganger, faller motivasjonen kraftig, sier Hjorthol.

 

Satser på sykkel

Dette er første gang en slik kartlegging gjøres av Siemens, opplyser informasjonssjef Christian Jahr. 

-  Vi har derfor ikke noe å sammenlikne tallene med. Derimot vet vi at våre ansatte bor over et stort geografisk område, noe som betinger høy bilandel. Undersøkelsen har gitt oss verdifull informasjon som vi vil bruke for å stimulere til økt kollektivbruk, sykling og andre alternativer på jobbreisen, sier Jahr. 

Bedriften satser på å få flere til å sykle til jobben. Egen sykkelklubb, ukentlige spinningøkter og 150 sponsede billetter til Birken skal være med å styrke andelen som tråkker. 

- Men det viktigste er at kollektivtrafikken forbedres - en jobb vi må ha hjelp fra lokale politikere til å gjøre. Det er for dårlig forbindelse på tvers av Groruddalen, mener Jahr. 

 

Så på alternativer

- Opplever dere Linderud som sentral beliggenhet for en bedrift av deres størrelse?

- Vi har akkurat flyttet, og det bare et steinkast fra våre gamle kontorer. Vi vurderte selvfølgelig andre alternativer, også på steder med enda bedre kollektivtilbud. Vi stortrives likevel Linderud og håper på sikt kommunen bidrar til å styrke kollektivtilbudet slik at det blir attraktivt for flere av våre ansatte, svarer informasjonssjefen. 

Omkring halvparten av de ansatte bor innenfor bygrensa, mens en tredjedel bor på Romerike. Tre av fire ansatte mener at en flytting av bedriftens kontorer ikke ville hatt en betydning for arbeidsreisen. Der er ikke Randi Hjorthol i Tøi helt enig.

-  Vi ser at området ikke har det aller beste kollektivtilbudet og det er en klar trend at ansatte i bedrifter i sentrum og nært knutepunkter reiser mer kollektivt, sier Hjorthol.

 

Flere tiltak

Studien fra Tøi foreslår flere mulige tiltak som kan stimulere til at flere ansatte reiser kollektivt eller tar sykkelen til jobben. Komplett sykkelsti mellom Lørenskog og Linderud, bysykkelstativ på Vollebekk, utbedring av gangveiene rundt Siemens-bygget og enklere fremkommelighet fra Alna jernbanestasjon er blant de kortsiktige tiltakene som nevnes.

I tillegg etterspør de ansatte bedre kollektivforbindelse på tvers av Groruddalen, blant annet nevnes en ytre t-banering.

-  Det kan gjøres en del mindre tiltak som vil øke attraktiviteten til kollektivtransporten. Flere ønsker seg for eksempel bedre bussforbindelse nordfra, langs Østre Aker vei. Hyppigheten på hovedbanen er heller ikke den beste. Det er mulig å gjøre flere gode tiltak, avslutter Hjorthol.

Siste nytt i Nyheter

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

 
Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

 
- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Halvparten går til <BR>helse og omsorg

Halvparten går til
helse og omsorg

  • Bydel Stovner

Bydelsdirektør Alv H. Sørland i Bydel Stovner forbereder seg på en vri av tjenestene i fremtiden. Store deler av budsjettet går til helse og omsorg, og bydelen vil opprette et demensteam.

Inviterte ordføreren <BR>til fredsprisfest

Inviterte ordføreren
til fredsprisfest

Elever fra Lindeberg og Ruseløkka skoler inviterte ordfører Marianne Borgen (SV) til fredsprisfesten lørdag 10. desember. De fikk også sneket inn noen egne spørsmål.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!