Syv av 10 kjører bil til jobben

Syv av 10 kjører bil til jobben

 

68 prosent av de ansatte i Siemens på Linderud kjører bil til jobben, viser en ny undersøkelse. Ifølge forskerne er hovedårsaken at bedriften ligger for langt unna et kollektivknutepunkt.

Skrevet av:

-  Siemens er en kompetansebedrift som rekrutterer ansatte fra et stort geografisk område. Det betyr at mange som reiser kollektivt blir nødt til å skifte fremkomstmiddel flere ganger. Det er ikke gunstig og fører til at mange heller velger å ta bilen, sier forskningsleder i Transportøkonomisk institutt (Tøi), Randi Hjorthol.

Hun er en av forskerne bak studien «Arbeidsreiser til Linderud». Den tar for seg reisevanene til de ansatte ved Siemens på Linderud.

-  Siemens er en del av et større forskningsprosjekt hvor vi ser på hvilken betydning lokalisering av bedrifter har for de ansattes reisevaner, sier Hjorthol.

En lignende undersøkelse har blitt gjort på Ahus. Den viser at sykehusets ansatte har omtrent like høy bilbruk på som Siemens. BI i Nydalen og Statoil på Fornebu skal også forskes på.

 

Vil ta bussen

Tallene fra Tøi viser at 68 prosent av de ansatte på Siemens tar bilen til jobb, 10 prosent sykler og resten går eller reiser kollektivt. De tre viktigste grunnene til at syv av ti velger bilen er at det går raskt, er fleksibelt og at kollektivtilbudet ikke er godt nok. Dersom bilistene skulle endre reisemåte fra bil til buss eller bane mener de at reisetiden vil øke betydelig, viser undersøkelsen.

Av de som bruker mindre enn 20 minutter bil var det bare tre prosent som ville være innenfor samme tidsintervallet med kollektivtransport. For omlag 38 prosent ville reisetiden økt fra 20 til mellom 40-49 minutter.

Imidlertid sier 40 prosent av de som bruker bil at de gjerne skulle reist kollektivt.

-  Såfremt det var et rimelig og effektivt tilbud ville flere reist kollektivt, men dersom du må bytte transportmiddel en og to ganger, faller motivasjonen kraftig, sier Hjorthol.

 

Satser på sykkel

Dette er første gang en slik kartlegging gjøres av Siemens, opplyser informasjonssjef Christian Jahr. 

-  Vi har derfor ikke noe å sammenlikne tallene med. Derimot vet vi at våre ansatte bor over et stort geografisk område, noe som betinger høy bilandel. Undersøkelsen har gitt oss verdifull informasjon som vi vil bruke for å stimulere til økt kollektivbruk, sykling og andre alternativer på jobbreisen, sier Jahr. 

Bedriften satser på å få flere til å sykle til jobben. Egen sykkelklubb, ukentlige spinningøkter og 150 sponsede billetter til Birken skal være med å styrke andelen som tråkker. 

- Men det viktigste er at kollektivtrafikken forbedres - en jobb vi må ha hjelp fra lokale politikere til å gjøre. Det er for dårlig forbindelse på tvers av Groruddalen, mener Jahr. 

 

Så på alternativer

- Opplever dere Linderud som sentral beliggenhet for en bedrift av deres størrelse?

- Vi har akkurat flyttet, og det bare et steinkast fra våre gamle kontorer. Vi vurderte selvfølgelig andre alternativer, også på steder med enda bedre kollektivtilbud. Vi stortrives likevel Linderud og håper på sikt kommunen bidrar til å styrke kollektivtilbudet slik at det blir attraktivt for flere av våre ansatte, svarer informasjonssjefen. 

Omkring halvparten av de ansatte bor innenfor bygrensa, mens en tredjedel bor på Romerike. Tre av fire ansatte mener at en flytting av bedriftens kontorer ikke ville hatt en betydning for arbeidsreisen. Der er ikke Randi Hjorthol i Tøi helt enig.

-  Vi ser at området ikke har det aller beste kollektivtilbudet og det er en klar trend at ansatte i bedrifter i sentrum og nært knutepunkter reiser mer kollektivt, sier Hjorthol.

 

Flere tiltak

Studien fra Tøi foreslår flere mulige tiltak som kan stimulere til at flere ansatte reiser kollektivt eller tar sykkelen til jobben. Komplett sykkelsti mellom Lørenskog og Linderud, bysykkelstativ på Vollebekk, utbedring av gangveiene rundt Siemens-bygget og enklere fremkommelighet fra Alna jernbanestasjon er blant de kortsiktige tiltakene som nevnes.

I tillegg etterspør de ansatte bedre kollektivforbindelse på tvers av Groruddalen, blant annet nevnes en ytre t-banering.

-  Det kan gjøres en del mindre tiltak som vil øke attraktiviteten til kollektivtransporten. Flere ønsker seg for eksempel bedre bussforbindelse nordfra, langs Østre Aker vei. Hyppigheten på hovedbanen er heller ikke den beste. Det er mulig å gjøre flere gode tiltak, avslutter Hjorthol.

Siste nytt i Nyheter

Beundrer utålmodigheten

Byrådslederen lånte ut stolen til Maiuran (19) for en dag:

Beundrer utålmodigheten

  • politikk

Maiuran (19) fikk sitte i stolen til Raymond Johansen (Ap) og være byrådsleder for en dag. Johansen er mektig imponert over Linderud-gutten som står bak en plattform for unge entreprenører som praktisk talt vil redde verden – nå.

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

 
Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!