Syv av 10 kjører bil til jobben

Syv av 10 kjører bil til jobben

 

68 prosent av de ansatte i Siemens på Linderud kjører bil til jobben, viser en ny undersøkelse. Ifølge forskerne er hovedårsaken at bedriften ligger for langt unna et kollektivknutepunkt.

Skrevet av:

-  Siemens er en kompetansebedrift som rekrutterer ansatte fra et stort geografisk område. Det betyr at mange som reiser kollektivt blir nødt til å skifte fremkomstmiddel flere ganger. Det er ikke gunstig og fører til at mange heller velger å ta bilen, sier forskningsleder i Transportøkonomisk institutt (Tøi), Randi Hjorthol.

Hun er en av forskerne bak studien «Arbeidsreiser til Linderud». Den tar for seg reisevanene til de ansatte ved Siemens på Linderud.

-  Siemens er en del av et større forskningsprosjekt hvor vi ser på hvilken betydning lokalisering av bedrifter har for de ansattes reisevaner, sier Hjorthol.

En lignende undersøkelse har blitt gjort på Ahus. Den viser at sykehusets ansatte har omtrent like høy bilbruk på som Siemens. BI i Nydalen og Statoil på Fornebu skal også forskes på.
 

Vil ta bussen

Tallene fra Tøi viser at 68 prosent av de ansatte på Siemens tar bilen til jobb, 10 prosent sykler og resten går eller reiser kollektivt. De tre viktigste grunnene til at syv av ti velger bilen er at det går raskt, er fleksibelt og at kollektivtilbudet ikke er godt nok. Dersom bilistene skulle endre reisemåte fra bil til buss eller bane mener de at reisetiden vil øke betydelig, viser undersøkelsen.

Av de som bruker mindre enn 20 minutter bil var det bare tre prosent som ville være innenfor samme tidsintervallet med kollektivtransport. For omlag 38 prosent ville reisetiden økt fra 20 til mellom 40-49 minutter.

Imidlertid sier 40 prosent av de som bruker bil at de gjerne skulle reist kollektivt.

-  Såfremt det var et rimelig og effektivt tilbud ville flere reist kollektivt, men dersom du må bytte transportmiddel en og to ganger, faller motivasjonen kraftig, sier Hjorthol.
 

Satser på sykkel

Dette er første gang en slik kartlegging gjøres av Siemens, opplyser informasjonssjef Christian Jahr. 

-  Vi har derfor ikke noe å sammenlikne tallene med. Derimot vet vi at våre ansatte bor over et stort geografisk område, noe som betinger høy bilandel. Undersøkelsen har gitt oss verdifull informasjon som vi vil bruke for å stimulere til økt kollektivbruk, sykling og andre alternativer på jobbreisen, sier Jahr. 

Bedriften satser på å få flere til å sykle til jobben. Egen sykkelklubb, ukentlige spinningøkter og 150 sponsede billetter til Birken skal være med å styrke andelen som tråkker. 

- Men det viktigste er at kollektivtrafikken forbedres - en jobb vi må ha hjelp fra lokale politikere til å gjøre. Det er for dårlig forbindelse på tvers av Groruddalen, mener Jahr. 
 

Så på alternativer

- Opplever dere Linderud som sentral beliggenhet for en bedrift av deres størrelse?

- Vi har akkurat flyttet, og det bare et steinkast fra våre gamle kontorer. Vi vurderte selvfølgelig andre alternativer, også på steder med enda bedre kollektivtilbud. Vi stortrives likevel Linderud og håper på sikt kommunen bidrar til å styrke kollektivtilbudet slik at det blir attraktivt for flere av våre ansatte, svarer informasjonssjefen. 

Omkring halvparten av de ansatte bor innenfor bygrensa, mens en tredjedel bor på Romerike. Tre av fire ansatte mener at en flytting av bedriftens kontorer ikke ville hatt en betydning for arbeidsreisen. Der er ikke Randi Hjorthol i Tøi helt enig.

-  Vi ser at området ikke har det aller beste kollektivtilbudet og det er en klar trend at ansatte i bedrifter i sentrum og nært knutepunkter reiser mer kollektivt, sier Hjorthol.
 

Flere tiltak

Studien fra Tøi foreslår flere mulige tiltak som kan stimulere til at flere ansatte reiser kollektivt eller tar sykkelen til jobben. Komplett sykkelsti mellom Lørenskog og Linderud, bysykkelstativ på Vollebekk, utbedring av gangveiene rundt Siemens-bygget og enklere fremkommelighet fra Alna jernbanestasjon er blant de kortsiktige tiltakene som nevnes.

I tillegg etterspør de ansatte bedre kollektivforbindelse på tvers av Groruddalen, blant annet nevnes en ytre t-banering.

-  Det kan gjøres en del mindre tiltak som vil øke attraktiviteten til kollektivtransporten. Flere ønsker seg for eksempel bedre bussforbindelse nordfra, langs Østre Aker vei. Hyppigheten på hovedbanen er heller ikke den beste. Det er mulig å gjøre flere gode tiltak, avslutter Hjorthol.

Siste nytt i Nyheter

– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

 
Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

 
– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

 
Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Fortsatt byens beste pølser?

Fortsatt byens beste pølser?

I den iøyenfallende kiosken med den digre pølsa på taket på Alnabru påstås det med store bokstaver at man kan få servert byens beste. Akers Avis Groruddalen tok turen innom for å sjekke at innehaver Lennart Mankowitz ikke har tatt munnen full.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!