- T-bane er nøkkelen på Breivoll

-  T-bane er nøkkelen på Breivoll

 

Plan- og bygningsetaten presenterte denne uka en prinsipplan for det offentlige rom på Breivoll. De ser for seg parker, bruer, boliger og knutepunkter, men T-banen er nøkkelen til hele prosjektet.

Skrevet av:

Planen for det offentlige rom på Breivoll ble lagt ut for høring denne uka. Den er en oppfølging av det fastsatte planprogrammet for Breivoll og Alnabru-området. Planen har tatt utgangspunkt i offentlige rom og er ment som er verktøy i det fremtidige arbeidet med området.  

-  I planen tar vi for oss utbyggingspotensialet i området. Målet med planen er å fremme en samlet visjon og gi en idé om ambisjonen for Breivoll, sier prosjektleder for Groruddalsenheten i Plan- og bygningsetaten, Hans Martin Aambø.

Breivoll ligger i nedre del av Groruddalen og tar for seg området fra Tveita, ned mot Fjellhus, Bryn og Alnabru. I dag er det svært mange bedrifter og næringslokaler i området.

-  Det vil skje en naturlig utvikling i næringen her, og næringsbygg med gode kvaliteter vil bestå, sier Aambo.

Ligner på Ensjø

Planen vil i likhet med tilsvarende plan på Ensjø danne et grunnlag for et privat-offentlig samarbeid.

- Ensjøbyen et et godt eksempel på hvordan det kommunale og private kan jobbe sammen, og vi ønsker å få til et tilsvarende samarbeid under utviklingen av Breivoll også, sier prosjektlederen.

Nå sendes prinsipplanen ut på høring. Her kan alle, alt fra lokalpolitikere til grunneiere og beboere i området komme med sine innspill. Etter det blir høringsutkastet sendt over til behandling i rådhuset.

-  I det videre arbeidet skal vi jobbe med å vurdere hva tiltakene i planen vil koste, sier Aambø.

-  Et viktig poeng for oss er å knyte Tveita, Fjellhus, Breivoll, Bryn og Alnabru tettere sammen. I antall meter ligger de ikke langt fra hverandre, men jernbanen og E6 gjør kommunikasjonen vanskelig.

T-banen er viktig 

I planen foreslår etaten å bygge bruer for å binde områdene i sammen. Prinsipplanen slår også fast at etableringen av et godt kollektivtilbud er en nøkkel i hele Breivoll-prosjektet. Det er samferdelsbyråd Ola Elvestuen (V) helt enig i.  

-  Det første vi må gjøre er å lage et nytt stopp på hovedbanen. Stasjonen må ligge en plass mellom Bryn og Alna, sier byråden og viser til toglinja som går gjennom dalbunnen.

Han mener Jernbaneverket må få ut fingeren og bygge stasjonen umiddelbart.

-  Det er ingenting å vente på. Dette er en sak vi tar opp med staten hele tiden, og vi påpeker det i våre uttalelser.

Elvestuen mener dette er en av grunnene til at Oslo kommune bør ha ansvaret for all lokaltogtrafikken i Oslo.

-  Dette handler om prioriteringer. Å få på plass dette vil løfte hele Breivoll, mener han.

Nytt knutepunkt

 

Byråden forteller at det også foreligger planer om lage en forbindelse mellom Økern og Furusetbanen, men at dette ligger mye lenger fram i tid.

Hans Martin Aambø i Plan- og bygningsetaten sier de har foreslått å etablere et knutepunkt i gata som går fra Caspar Storms vei og ut til Ole Deviks vei.

-  Her ser vi for oss et knutepunkt der de fleste urbane aktivitene skal skje. Da tenker vi at kollektivforbindelsen bør ligge her, samtidig som det bør gå an å ta seg en kopp kaffe i dette området.

Rodeløkken Maskinverksted - et gammelt bygg i Ole Deviks vei - er sett på som en fremtidig kulturplass i prinsipplanen.

-  Her er det muligheter for kino, eller kanskje et konsertlokale, sier prosjektlederen.

3000 boliger 

Han forteller at det potensielt kan bygges 3000 boliger i tilknytning til Breivoll. De fleste av disse vil bli å finne det sørlige området - ikke langt fra Bryn.

I tillegg er det rom for omkring 20.000 arbeidsplasser i de forskjellige bedriftene som vil ha sin plass i området.

-  Men her kan endringer skje. Det er mulig at det blir færre arbeidsplasser og flere boliger eller motsatt.

Det er viktig å understreke at Breivoll foreløpig kun er på tegnebrettet og at mye kan endres etter at den har vært på høring. Det finnes rundt hundre gårdeiere som alle har en mening om planene.

-  Vårt inntrykk er at de fleste i det lokale næringslivet stiller seg positive til planene for området, sier Aambø.

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!