Fornyelsen av Veitvet i 2016:

T-banestasjonen blir
kronen på verket

T-banestasjonen blir <BR>kronen på verket

FORNØYD: Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) er fornøyd med at arbeidene med opprustning av Veitvet t-banestasjon er i gang. Hun synes det trengs en oppussing av stasjonsområdet.

Som et ledd i å forskjønne Veitvet blir t-banestasjonen pusset opp. Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) mener fornyelsen er en viktig del av miljøsatsingen i Oslo.

Se bildet større

IKON: Kunstverkene på stasjonen har blitt en del av Veitvets historie. Men man vet fortsatt ikke hvem kunstneren er. Kunstverkene skal etter planen bevares i oppussingsarbeidet.

Se bildet større

KUNSTEN: Kunst av ukjent kunstner på Veitvet t-bane bevares i oppussingsarbeidet.

Se bildet større

KUNSTEN: Kunst av ukjent kunstner på Veitvet t-bane bevares i oppussingsarbeidet.

Områdeløft Veitvet er en del av Groruddals-satsingen som avsluttes i år. Et perlekjede med fornyelse i området er et eksempel på et samarbeid mellom etater, bydeler og næringsliv. Fra krigsskolen på Linderud og ned til nye Veitvet skole har det skjedd en god del de siste årene. Det har kommet opp et nytt idrettsanlegg, en ny skole, Kulturhus i det gamle sentret, Veitvetveien blir miljøgate, ny park etableres som en del av den grønne åren i bydelen, og t-banestasjonen oppgraderes.

- Det skiftes asfalt, det vil bli bedre universelt utformet, stasjonen får nye trapper og det blir bedre tilgang for alle, forteller miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) til Akers Avis Groruddalen.

Stor oppussing

I disse dager jobbes det for fullt på stasjonen. Det som skal gjennomføres er overflatebehandling av hele stasjonen, bygging av nye trapper i trappehuset, bygging av trapper og betong mur mot Kulturhuset Veitvet, utskiftning av kabler, utskiftning av hovedtavle, oppgradering av tekniske rom, asfalteringsarbeid på adkomstveier, oppgradering av strømtilførsel til stasjonen, og gravearbeid mellom Hubroveien og stasjonsbygg og mellom stasjonen og Veitvet senter. Det er PA-Entreprenører som gjennomfører arbeidet.

Dette er viktig å få til her. Bare ved å gå opp trappene ser man at det er et tydelig opprusningsbehov. Vi har fått til å ruste opp ulike t-banestrekninger og holdeplasser for å gjøre det mer attraktivt og bedre for brukere av t-banen. Det er kjempeviktig, sier hun.

Skinnegående satsing

Å ruste opp t-banestasjoner er også en del av Oslopakke 3, som ble vedtatt i bystyret før sommerferien. Det samme er satsing på skinnegående trafikk.

- Vi er i gang med en konseptvalgutredning for baneløsning Nedre Romerike med en tverrforbindelse i Groruddalen. Og så har vi planfestet i byrådsplattformen at vi vil bytte ut de mest trafikkerte busstrekningene med trikk. Herunder er trikk til Tonsenhagen aktuelt, sier byråden.

Hun er glad for at beboerne på Veitvet i lang tid har kjempa for sitt nærmiljø. Aksjonsgruppa Veitvetveien fikk igjennom sitt ønske om miljøgate og lavere fartsgrense i Veitvetveien.

- Det at beboerne kjemper for gode miljøløsninger som gjør boområdet bedre er veldig positivt kombinert med at det er attraktivt å reise kollektivt.

Mye omtalt Oslopakke

Byråden peker på at det er den miljøvennlige utviklingen de ønsker seg.

- Vi jobber for å redusere biltrafikken i Oslo med 20 prosent. Det mener jeg er bra for Groruddalen. Her sliter man med luftforurensing og farlige skoleveier, og vi er opptatt av å finne gode løsninger for dette, forteller Nguyen Berg.

Siden revidert Oslopakke 3 kom på banen har den vært mye omtalt i avisen. Frp mener Groruddalen bare får avgiftsøkningen og ikke nyter goder av den reviderte Oslopakken. Forhandlingsgruppa har blitt kritisert for å ha prioritert vestkanten, og at Groruddalen får høyere bomavgifter uten at det foretas prosjekter man ser nytten av i nærmeste fremtid. Arbeidene med t-banestasjonen på Veitvet ventes å være ferdig til 23. oktober.

Hva skjer med kunsten?

Kunstverkene på Veitvet t-banestasjon er noen av de mystiske kunstverkene på stasjonsbygg i Oslo. Stasjonen ble bygget i 1966, og det er flere figurer som pryder stasjonsområdet. Mot sentrum kan man se en fyr som kommer løpende til banen med en stresskoffert, på den andre siden i retning Vestli har kunstneren malt en lutrygget mann som ser sliten ut etter en lang dags arbeid.

I følge Sporveien kom maleriene opp som følge av en arkitektkonkurranse i 1991. Men ingen vet hvem den mystiske kunstneren bak maleriene er, selv om Sporveien utlyste en runde på dette i 2014. Nå gjenstår bare spørsmålet om kunsten skal bevares i oppussingsprosessen.

– Kunsten skal reetableres. En kunstforening har tatt trykk av alt, og så skal kunsten males opp på nytt. Vi er nødt til å vedlikeholde veggen, og det finnes ikke åndsverksbetingelser på kunsten. Vi kunne valgt å ikke gjøre noe, men Sporveien synes maleriene er så særegne for Veitvet at det måtte vi få til. Dermed blir verkene satt tilbake og malt opp igjen slik de opprinnelig var, forteller kommunikasjonssjef Cato Asperud i Sporveien.

– Det er stor fokus og interesse rundt det å ta vare på kunst på stasjonsområder. Den har stor verdi for folk og har ofte en lang historie. Kunstneren på Veitvet var også en av de vi ikke fant navnet på.

Les hele saken i vår eAvis og mer i vår papirutgave.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.