– Tegn på at vi må
begynne å bråke mer

– Tegn på at vi må <BR>begynne å bråke mer


STOR RESPONS: Roger Pihl har fått mange tilbakemeldinger om hans Onsdagspihls «Legg dritten til Groruddalen» som bunner i planene om motorvei på Tveita. Han mener groruddøler bråker for lite og at politikere ofte velger minste motstands vei – nemlig Groruddalen – når noe skal etableres.


Da Roger Pihl skrev kommentaren «Legg dritten til Groruddalen» ante han ikke at han skulle få så stor respons. Artikkelen er en av de mest delte i avisens kanaler på nett. Pihl mener det er et signal om at Groruddalen må begynne å stå opp for seg selv.

Skrevet av:

Oppdatert:
01.03.2017 kl 16:11

Avisen møter Roger Pihl like ved hans arbeidssted; Tiger forlag i Oslo sentrum. Roger Pihl er samfunnsdebattant, forfatter og leder av Fjellhus Vel. Onsdag 15. februar sto hans faste spalte Onsdagspihlsen på trykk. Denne gangen handlet det rett og slett om politikk og at all dritten slenges til Groruddalen, som planen om en ny motorvei på Tveita. Pihl har tidligere intervjuet flere topp-politikere og skrevet bøker for flere store navn. Flere han har snakket med har innrømmet at det er best å velge minste motstands vei. Og hvor er det? Jo, i Groruddalen.

Jeg tenkte lenge på den saken, og at kanskje tittelen var for tøff. Men det er vanskelig å få folk provosert. Det skal mye til. Men etter responsen å dømme er det tydelig at folk opplever saken på samme måte, sier han.

Hans direkte tilnærming har skapt debatt på avisens hjemmeside og Facebook-side. Eller, debatt og debatt. De fleste som kommenterer er enige med hverandre; det legges for mye dritt til Groruddalen. Og vi bråker for lite.

Les hele kronikken til Roger Pihl her: Legg dritten til Groruddalen!

Bør gjøre om på forskriftene

Bakgrunnen for kommentaren til Pihl er utbyggingen av E6 Manglerudprosjektet. I fjor kom Statens vegvesen med sitt forslag om å utvide planområdet for Manglerudprosjektet. Leser man mellom linjene kan man fort se at dette prosjektet handler om å gjøre lufta i Østensjø bydel renere (der forsåvidt ordføreren bor), men at det vil gå på bekostning av flere steder i Alna bydel, som Tveita.

Det som vekker størst oppsikt er planene om at den nye E6-tunnelen skal munne ut ved Smalvollveien – og at den skal gjøres om til motorvei med åtte felter. Smalvollveien er nå en slags lokal to-felts vei fra Bryn til rundt Alna senter.

– E6 er veien til Europa. Varer fra Europa og andre land i verden kommer med båt og fraktes deretter med trailere til Norge. Mange må til Alnabruterminalen for å lastes om. Den trafikken blir bare større og større. Statens vegvesen vil ikke bygge tunneler mer enn fire kilometer fordi det står i forskriftene. Men da mener jeg det er forskriftene det er noe galt med. Det virker som det blir laget regler, man blir fanget av egne regler og så skal man se hvem som er flinkest til å følge de reglene, sier han.

Må ikke ødelegge bomiljøet

I sin kommentar skriver han: «Den nye motorveien skal bli så bred at de må sprenge vekk halve Tveitaåsen, det blir så mye stein at hvert eneste lille øysamfunn i Norge kan få seg fastlandsforbindelse. Motorveien blir liggende i dagen like under Sigrid Undsets vei, og lyden bærer oppover, så på Tveita blir det garantert mange billige leiligheter etter hvert.

Kanskje noe for medlemmene av Norges Døveforbund? Men trailerne må jo fram til Alnabruterminalen, og da spiller det ingen rolle om helvete bryter løs på Tveita».

– Det koster kanskje mer med en lang tunnelløsning, og jeg forstår at man vil spare noen milliarder. Men man kan ikke ødelegge det å bo på Tveita av den grunn, sier han.

Statens vegvesen har så vidt presentert sine planer for befolkningen.

– Å tre en slik motorvei inn et sted der man allerede har tre store fartsårer fra før er utrolig. Groruddalen med 140.000 innbyggere er på størrelse med Stavanger. Man ville aldri ha gjort noe slikt i Stavanger. Da ville man rett og slett blitt banket opp.

Les hele saken i vår eAvis og papirutgave.

Siste nytt i Nyheter

– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

 
Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

Nå skal alle mødre<BR> få hjemmebesøk

Jordmor til folket i Bydel Alna:

Nå skal alle mødre
få hjemmebesøk

  • Bydel Alna

Bydelsutvalget i Alna bydel vedtok å styrke jordmortjenesten i bydelen. I lang tid har ikke Alna hatt et godt nok tilbud i tråd med kommunens retningslinjer.

Google Maps

Har du tips til saken?   Send e-post

Ran på Ellingsrud:

To unge gutter pågrepet

  • Ran

To unge gutter er pågrepet etter et væpnet ran av en bensinstasjon på Ellingsrud natt til torsdag – fem timer etter at politiet fikk inn meldingen. Samme kveld ble også Esso på Kalbakken ranet.

 
Løfter fram tidlig innsats

Jonas Gahr Støre til Rommen skole:

Løfter fram tidlig innsats

  • Intensivoppfølging

Jonas Gahr Støre (Ap) møtte Rommen-elever og lærere for å snakke om planer for fremtiden og intensivoppfølgingen byrådet ruller ut på skoler i hele Groruddalen. Han satser på at det kan bli en nasjonal ordning.

Gir ikke opp private barnehager

Høyre i Bydel Bjerke:

Gir ikke opp private barnehager

  • Barnehage

Under bydelsutvalgsmøtet sist torsdag ble det debatt rundt reguleringsplan for barnehage og bolig i Haugmannsveien 16. Det store temaet var manglende støtte til private barnehager og byrådets tilskudds-stopp.

- En klar marsjordre

Regjeringen med «gavepakke» til Manglerudprosjektet:

- En klar marsjordre

  • Manglerudprosjektet

1,1 milliard settes av i Nasjonal Transportplan (NTP) til oppstart av Manglerudprosjektet fremover. Oslopolitikerne forteller at de ikke vil akseptere løsninger som bygger ned boforholdene et sted for å gagne et annet - og ber vegvesenet gå i tenkeboksen.

 
Pusset opp for <BR>bedre arbeidsmiljø

Pusset opp for
bedre arbeidsmiljø

  • Barnevern

Alna barnevernstjeneste har flyttet til nye lokaler på Lindeberg. Målet er å skape en mer aktivitetsbasert hverdag på jobb.

Bilulykke på Kalbakken

Bilulykke på Kalbakken

  • ulykke

Ved tolvtiden tirsdag formiddag rykket nødetatene ut etter meldinger om en bilulykke ved Kalbakken senter. Sjåføren hadde mistet kontrollen over bilen, og kjørt rett inn i treet på toppen av rundkjøringen.

Ny sykkelvei går <BR>ut over p-plasser

P-plasser må
vike for sykkelvei

  • Gamle Oslo

Et flertall i Oslo bystyre gikk under bystyremøtet 1. mars inn for å fjerne 66 parkeringsplasser i Åkebergveien for å få etablert såkalte opphøyde sykkelfelt i begge retninger. Frp og Høyre er sterkt uenige.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!