ANNONSE

– Tegn på at vi må
begynne å bråke mer

– Tegn på at vi må <BR>begynne å bråke mer


STOR RESPONS: Roger Pihl har fått mange tilbakemeldinger om hans Onsdagspihls «Legg dritten til Groruddalen» som bunner i planene om motorvei på Tveita. Han mener groruddøler bråker for lite og at politikere ofte velger minste motstands vei – nemlig Groruddalen – når noe skal etableres.


Da Roger Pihl skrev kommentaren «Legg dritten til Groruddalen» ante han ikke at han skulle få så stor respons. Artikkelen er en av de mest delte i avisens kanaler på nett. Pihl mener det er et signal om at Groruddalen må begynne å stå opp for seg selv.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
01.03.2017 kl 16:11

Sitater hentet fra Akers Avis Groruddalens sosiale

«Greit nok at de ikke hadde hørt om byplanlegging under utbyggings-boomen på 60 tallet, men i 2017 er det virkelig ingen unnskyldning. Argumentet med at det er en flaskehals ved Ulvensplitten er jo lite gjennomtenkt når vegvesenet godt vet at det i rushen står stille frem til Ellingsrud, om ikke lenger. Også bygge 8 felts ny motorvei når biltrafikken skal reduseres med en tredjedel med et mål om 95% reduksjon av all CO2-utslipp før veien er ferdig? Er visst ikke bare lærer'ne som trenger «omskolering».

«Utrolig bra skrevet ! Alle mann til barrikadene ! Vi må si fra!»

«Flott skrevet! Ingen bryr seg om Oslo Øst og Groruddalen. Her på Kampen var det en trapp som skoleungdom brukte som skolevei. Den var livsfarlig i 15-20 år før den ble fikset i forbindelse med søknaden om nytt Oslo-OL. Se på forfallet. De tømmer ikke en gang søppelkasser. Vi trenger politikere som bor og har et forhold til Oslo Øst og Groruddalen. Hvor finnes de?»

«Vi må stoppe den nye motorveien. Vegvesenet må få klar beskjed. Bygger dere her kommer hele dalen og stopper arbeidet som vi gjorde i 10 år i Sentergatesaken og vi vant! Vi trenger et organ som er valgt av befolkningen til å reise alle Groruddalssakene. Bydelsutvalgene dekker bare sitt område og er alt for puslete i slike saker! Roger har jo levert en bra søknad her for å få jobben!»

«Et eksempel på eksiterende løsninger. Lørenbanen er bygd på vibrasjonsdempere som senker støyen mer en halvannen gang(16dB). Disse er ca 2cm tykke. For å oppnå tilsvarende støyreduksjon med en betongkonstruksjon måtte tykkelsen på betongen økes fra 20cm til 80cm. M.a.o. en «bunker»! Så: Teknologien finnes. Den er allerede i bruk i Oslo. Så dette handler kun om vilje og prioritering. Hva med å invitere samferdsels-komiteen på telttur der de kunne bo ved siden a v E6 nedenfor Tveita i et par dager? I stedet for å reise på studietur til Langtvekkistan?»

«Her er det «rett fra levra» og innleggeren legger ikke fingra i mellom. Men her tar han tyren ved horna. Det er helt uakseptabelt at det skal legges enda en åpen motorvei midt i et boligstrøk. Vi er mer enn 40.000 beboere i Alna bydel, og er allerede belastet med flere veier i tillegg til Alnabruterminalen og Oslos største samling av store varehus. Nå må vi sette ned foten og kreve at det bygges tunnel».

«Min mors bondegård på Furuset ble revet da E6 ble bygget ved Furuset så jeg vet hva det er å miste foreldrearven fordi Groruddalen skulle bygges ut og gjenombores av store gjennomkjøringsveier dessverre».

«Har en sixpack med egg jeg».

Avisen møter Roger Pihl like ved hans arbeidssted; Tiger forlag i Oslo sentrum. Roger Pihl er samfunnsdebattant, forfatter og leder av Fjellhus Vel. Onsdag 15. februar sto hans faste spalte Onsdagspihlsen på trykk. Denne gangen handlet det rett og slett om politikk og at all dritten slenges til Groruddalen, som planen om en ny motorvei på Tveita. Pihl har tidligere intervjuet flere topp-politikere og skrevet bøker for flere store navn. Flere han har snakket med har innrømmet at det er best å velge minste motstands vei. Og hvor er det? Jo, i Groruddalen.

Jeg tenkte lenge på den saken, og at kanskje tittelen var for tøff. Men det er vanskelig å få folk provosert. Det skal mye til. Men etter responsen å dømme er det tydelig at folk opplever saken på samme måte, sier han.

Hans direkte tilnærming har skapt debatt på avisens hjemmeside og Facebook-side. Eller, debatt og debatt. De fleste som kommenterer er enige med hverandre; det legges for mye dritt til Groruddalen. Og vi bråker for lite.

Les hele kronikken til Roger Pihl her: Legg dritten til Groruddalen!

Bør gjøre om på forskriftene

Bakgrunnen for kommentaren til Pihl er utbyggingen av E6 Manglerudprosjektet. I fjor kom Statens vegvesen med sitt forslag om å utvide planområdet for Manglerudprosjektet. Leser man mellom linjene kan man fort se at dette prosjektet handler om å gjøre lufta i Østensjø bydel renere (der forsåvidt ordføreren bor), men at det vil gå på bekostning av flere steder i Alna bydel, som Tveita.

Det som vekker størst oppsikt er planene om at den nye E6-tunnelen skal munne ut ved Smalvollveien – og at den skal gjøres om til motorvei med åtte felter. Smalvollveien er nå en slags lokal to-felts vei fra Bryn til rundt Alna senter.

– E6 er veien til Europa. Varer fra Europa og andre land i verden kommer med båt og fraktes deretter med trailere til Norge. Mange må til Alnabruterminalen for å lastes om. Den trafikken blir bare større og større. Statens vegvesen vil ikke bygge tunneler mer enn fire kilometer fordi det står i forskriftene. Men da mener jeg det er forskriftene det er noe galt med. Det virker som det blir laget regler, man blir fanget av egne regler og så skal man se hvem som er flinkest til å følge de reglene, sier han.

Må ikke ødelegge bomiljøet

I sin kommentar skriver han: «Den nye motorveien skal bli så bred at de må sprenge vekk halve Tveitaåsen, det blir så mye stein at hvert eneste lille øysamfunn i Norge kan få seg fastlandsforbindelse. Motorveien blir liggende i dagen like under Sigrid Undsets vei, og lyden bærer oppover, så på Tveita blir det garantert mange billige leiligheter etter hvert.

Kanskje noe for medlemmene av Norges Døveforbund? Men trailerne må jo fram til Alnabruterminalen, og da spiller det ingen rolle om helvete bryter løs på Tveita».

– Det koster kanskje mer med en lang tunnelløsning, og jeg forstår at man vil spare noen milliarder. Men man kan ikke ødelegge det å bo på Tveita av den grunn, sier han.

Statens vegvesen har så vidt presentert sine planer for befolkningen.

– Å tre en slik motorvei inn et sted der man allerede har tre store fartsårer fra før er utrolig. Groruddalen med 140.000 innbyggere er på størrelse med Stavanger. Man ville aldri ha gjort noe slikt i Stavanger. Da ville man rett og slett blitt banket opp.

Les hele saken i vår eAvis og papirutgave.

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE