Telefonanmeldelse

Telefonanmeldelse

 

Etter at Svarttjern borettslag på Romsås i begynnelsen av februar inngikk en avtale med GET AS om levering av telefontjenester, har hverdagen til beboerne vært preget av kaos. - Nå har vi meldt GET til Samferdseldepartementet og til Arbeidstilsynet, sier styreleder i borettslaget, Tor-Erik Røberg-Larsen.

Skrevet av:

Røberg-Larsen mener borettslaget har opplevd mangel på oppfølging, neglisjering av abonnentene og mangel på informasjon.

- Vi mener det er grunn til å stille spørsmål om GET tilfredsstiller myndighetenes krav til autoriserte installatører av offentlig telefonitjeneste, sier Røberg-Larsen.

Borettslaget har tidligere gått sammen om en avtale med GET AS om levering av bredbånd- og tv-tjenester. Parallelt med dette har borettslaget fram til nå også hatt en felles telefoniavtale med selskapet Smartcall AS.

- Dette selskapet er kjøpt opp av GET og alle telefonitjenestene flyttet som en konsekvens av oppkjøpet over til GET, forteller Røberg-Larsen som nå har sett seg lei på kaoset. 

Ingen summetone

Svarttjern borettslag har i hele overflyttingsfasen blitt kontaktet av beboere som har klaget over flere forhold.

- Blant annet har de klaget over at summetonen har vært borte i flere dager. Folk som ringer inn hører vanlig ringetone, mens telefonen hos abonnenten ikke gir fra seg lyd. Når man først klarer å ringe ut, brytes samtalen etter noen minutter.

- Noen har også vært plaget av knitring i telefonen. 23 beboere har vært uten telefonkontakt med omverdenen siden dag én av overflyttingsprosessen. For enkeltes vedkommende er dette faktisk snakk om tre og fire uker, sier Røberg-Larsen.

- Folk er oppgitte

I denne problematiske fasen har svært mange av beboerne stilt seg spørsmålet om hvorfor GETs kundeservice er tilnærmet fraværende.

- Beboerne sier det er ufyselig lang ventetid på telefonen. De får lovnader som ikke blir holdt. GET opplyser at alt er i sin skjønneste orden, noe som er løgn fordi telefonen fortsatt er like taus. GET lover å sende teknikere, men beboerne sier de har ventet i flere dager, forteller Røberg-Larsen.

Også andre borettslag på Romsås skal ha hatt tilsvarende problemer med GET.

Liv og helse i fare

Flere av beboerne i borettslaget bruker trygghetsalarmer.

- GET garanterte på et tidlig tidspunkt at selskapet hadde iverksatt ekstraordinære tiltak for at brukerne av trygghetsalarmer ikke skulle komme i den situasjonen at alarmene ikke kunne brukes.

- Denne garantien er et falsum fra GET sin side, mener Røberg-Larsen.

Borettslaget har eldre, syke beboere som i tillegg til å være bruker av trygghetsalarmeer også er avhengig av daglig telefonkontakt med hjemmesykepleien.

- Da det ikke har vært mulig å bruke telefonen siden 14. februar, mener vi de problemene GET har skapt for mange beboere også reiser spørsmålet om liv og helse står på spill, sier Røberg-Larsen og forstetter:

- I en slik sammenheng grenser det muligens til det groteske når pårørende til disse menneskene tar kontakt med GET og får til svar at det ikke er noe galt med telefonen. I dette svaret ligger det en frekk insinuasjon om at det er menneskene bak klagene det er noe galt med, sier Røberg-Larsen.

Spørsmål om kompetanse

Røberg-Larsen mener at i det kravet staten har pålagt autoriserte installatører av offentlig telefonitjeneste er det sterkt understreket at disse installatørene skal ha rett kompetanse.

- Når GET opplyser til borettslaget at «vi sliter med å tilpasse vår teknologi til det utstyret vi har fått av leverandøren», mener vi det er god grunn til å stille spørsmål ved seriøsiteten til GET.

Svarttjern har nå anmeldt GET til Arbeidstilsynet for brudd på HMS-forskriftene og til  Samferdselsdepartementet ved statsråd Liv Signe Navarsete med spørsmål om GET tilfredsstiller myndighetenes krav til autoriserte installatører av offentlig telefonitjeneste.

GET beklager

Direktør for samfunnskontakt i GET, Øyvind Husby, beklager problemene som har oppstått på det sterkeste.

- Vi har jobbet  døgnet rundt for å løse dette. Vi har fått tips om to telefoner som ikke fungerer i dag, og det sjekker vi opp umiddelbart. Vi har ringt de 500 personene i Romsås-området som har vært berørt av dette og da var alt i orden, sier Husby.

Han understreker at hvis noen har ytterligere problemer med sine telefoner, må de ta kontakt med GET med en gang.

- Vi kan komme på kort varsel for å løse eventuelle situasjoner, sier han.

Når det gjelder trygghetsalarmer mener Husby at det ikke har vært fare for liv og helse.

- Vi har hatt jevnlig kontakt med «Hjelp 24» som rykker ut når alarmen utløses. De har forsikret oss om at alarmene har fungert enveis, slik at de har kunnet rykke ut hver gang noen har utløst alarmene, sier Husby.

Han håper alle telefonene nå er i orden og at kundene på Romsås slipper å bli mer skadelidende. Når det gjelder anmeldelsene tror ikke Husby instansene har noe med saken å gjøre.

- Arbeidstilsynet ikke har noe med dette å gjøre. Jeg tror heller ikke samferdselsdepartementet har noe med dette å gjøre, i og med at man ikke trenger konsesjon for å drive med telefoni i Norge, sier Husby.

 

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!