Telefonanmeldelse

Telefonanmeldelse

 

Etter at Svarttjern borettslag på Romsås i begynnelsen av februar inngikk en avtale med GET AS om levering av telefontjenester, har hverdagen til beboerne vært preget av kaos. - Nå har vi meldt GET til Samferdseldepartementet og til Arbeidstilsynet, sier styreleder i borettslaget, Tor-Erik Røberg-Larsen.

Tekst:

Publisert:

Røberg-Larsen mener borettslaget har opplevd mangel på oppfølging, neglisjering av abonnentene og mangel på informasjon.

- Vi mener det er grunn til å stille spørsmål om GET tilfredsstiller myndighetenes krav til autoriserte installatører av offentlig telefonitjeneste, sier Røberg-Larsen.

Borettslaget har tidligere gått sammen om en avtale med GET AS om levering av bredbånd- og tv-tjenester. Parallelt med dette har borettslaget fram til nå også hatt en felles telefoniavtale med selskapet Smartcall AS.

- Dette selskapet er kjøpt opp av GET og alle telefonitjenestene flyttet som en konsekvens av oppkjøpet over til GET, forteller Røberg-Larsen som nå har sett seg lei på kaoset. 

Ingen summetone

Svarttjern borettslag har i hele overflyttingsfasen blitt kontaktet av beboere som har klaget over flere forhold.

- Blant annet har de klaget over at summetonen har vært borte i flere dager. Folk som ringer inn hører vanlig ringetone, mens telefonen hos abonnenten ikke gir fra seg lyd. Når man først klarer å ringe ut, brytes samtalen etter noen minutter.

- Noen har også vært plaget av knitring i telefonen. 23 beboere har vært uten telefonkontakt med omverdenen siden dag én av overflyttingsprosessen. For enkeltes vedkommende er dette faktisk snakk om tre og fire uker, sier Røberg-Larsen.

- Folk er oppgitte

I denne problematiske fasen har svært mange av beboerne stilt seg spørsmålet om hvorfor GETs kundeservice er tilnærmet fraværende.

- Beboerne sier det er ufyselig lang ventetid på telefonen. De får lovnader som ikke blir holdt. GET opplyser at alt er i sin skjønneste orden, noe som er løgn fordi telefonen fortsatt er like taus. GET lover å sende teknikere, men beboerne sier de har ventet i flere dager, forteller Røberg-Larsen.

Også andre borettslag på Romsås skal ha hatt tilsvarende problemer med GET.

Liv og helse i fare

Flere av beboerne i borettslaget bruker trygghetsalarmer.

- GET garanterte på et tidlig tidspunkt at selskapet hadde iverksatt ekstraordinære tiltak for at brukerne av trygghetsalarmer ikke skulle komme i den situasjonen at alarmene ikke kunne brukes.

- Denne garantien er et falsum fra GET sin side, mener Røberg-Larsen.

Borettslaget har eldre, syke beboere som i tillegg til å være bruker av trygghetsalarmeer også er avhengig av daglig telefonkontakt med hjemmesykepleien.

- Da det ikke har vært mulig å bruke telefonen siden 14. februar, mener vi de problemene GET har skapt for mange beboere også reiser spørsmålet om liv og helse står på spill, sier Røberg-Larsen og forstetter:

- I en slik sammenheng grenser det muligens til det groteske når pårørende til disse menneskene tar kontakt med GET og får til svar at det ikke er noe galt med telefonen. I dette svaret ligger det en frekk insinuasjon om at det er menneskene bak klagene det er noe galt med, sier Røberg-Larsen.

Spørsmål om kompetanse

Røberg-Larsen mener at i det kravet staten har pålagt autoriserte installatører av offentlig telefonitjeneste er det sterkt understreket at disse installatørene skal ha rett kompetanse.

- Når GET opplyser til borettslaget at «vi sliter med å tilpasse vår teknologi til det utstyret vi har fått av leverandøren», mener vi det er god grunn til å stille spørsmål ved seriøsiteten til GET.

Svarttjern har nå anmeldt GET til Arbeidstilsynet for brudd på HMS-forskriftene og til  Samferdselsdepartementet ved statsråd Liv Signe Navarsete med spørsmål om GET tilfredsstiller myndighetenes krav til autoriserte installatører av offentlig telefonitjeneste.

GET beklager

Direktør for samfunnskontakt i GET, Øyvind Husby, beklager problemene som har oppstått på det sterkeste.

- Vi har jobbet  døgnet rundt for å løse dette. Vi har fått tips om to telefoner som ikke fungerer i dag, og det sjekker vi opp umiddelbart. Vi har ringt de 500 personene i Romsås-området som har vært berørt av dette og da var alt i orden, sier Husby.

Han understreker at hvis noen har ytterligere problemer med sine telefoner, må de ta kontakt med GET med en gang.

- Vi kan komme på kort varsel for å løse eventuelle situasjoner, sier han.

Når det gjelder trygghetsalarmer mener Husby at det ikke har vært fare for liv og helse.

- Vi har hatt jevnlig kontakt med «Hjelp 24» som rykker ut når alarmen utløses. De har forsikret oss om at alarmene har fungert enveis, slik at de har kunnet rykke ut hver gang noen har utløst alarmene, sier Husby.

Han håper alle telefonene nå er i orden og at kundene på Romsås slipper å bli mer skadelidende. Når det gjelder anmeldelsene tror ikke Husby instansene har noe med saken å gjøre.

- Arbeidstilsynet ikke har noe med dette å gjøre. Jeg tror heller ikke samferdselsdepartementet har noe med dette å gjøre, i og med at man ikke trenger konsesjon for å drive med telefoni i Norge, sier Husby.

 

Siste nytt i Nyheter

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.

Kan smelle når som helst

I mars ble en person som løp over Tvetenveien ved busstoppet på Haugerud påkjørt. Yassine Arakia (H) er redd for hva som vil skje dersom trafikksituasjonen ikke blir tatt på alvor.

 
Pengene renner inn i Årvolldammen

I revidert budsjett kommer byrådet med en gladnyhet til Bydel Bjerke: Det blir vann i Årvolldammen i år også - med en prislapp på 750.000 kroner. Dammen vil være klar til bruk i slutten av neste uke. Men fremtiden er fremdeles usikker.

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg.

Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.