Tilbudet på t-bane
blir som det er nå

Tilbudet på t-bane <BR>blir som det er nå

GRORUDBANEN: T-banens linje 5 deler i dag på avgangene med Lørenbanen – som kjører i motsatt retning av Oslo sentrum etter Økern.

Ruter har ingen planer om å gå tilbake til 7,5 minutters avganger for Grorudbanen, og heller la Lørenbanen komme som et tillegg. Det lar seg ikke gjøre.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
25.04.2016 kl 16:22

Se bildet større

IKKE MULIG: Å øke avgangene på Grorudbanen er ikke mulig slik det totale rutetilbudet er i dag, svarer kommunikasjonssjef Gry Isberg i Ruter AS. (Foto: Ruter AS)

Passasjerer har reagert på et dårligere t-banetilbud etter at Lørenbanen kom opp i dagen. Tidligere gikk Grorudbanen åtte ganger i timen. I dag går det like mange avganger gjennom Groruddalen, men avgangene deles med Lørenbanen.

En dobling av kapasiteten på Grorudbanen er imidlertid ikke et alternativ, fastslår Ruter.

- Det er ikke mulig slik det totale rutetilbudet er lagt om til i dag, svarer kommunikasjonssjef Gry Isberg i Ruter AS til Akers Avis Groruddalen.

Det er gjort et grundig forarbeid knyttet til hvordan alle t-banene bør kjøre. Det innebærer at det har vært jobbet mye med det som på fagspråket kalles «takting» og ulike vognoppsett for å finne et optimalt ruteopplegg. Vi leverer nå kapasitetsmessig det vi klarer gjennom fellestunnelen Tøyen til Majorstuen. Mer enn 30 ulike forslag har vært vurdert og prøvd ut i ulike brukertester før vi landet på den løsningen som gir best nytte for flest reisende, fortsetter kommunikasjonssjefen.

Noen få klager

- Har dere mottatt klager etter endringene?

- Ja, vi har fått noen få klager. Totalt har vi fått 250 henvendelser om endringene på linje 4 og linje 5 siden 1. april. Endringene trådte i kraft søndag 3. april, svarer Isberg.

Passasjerer som skal reise fra Nationaltheatret og videre til Groruddalen kan velge mellom Grorudbanens linje 5 og Lørenbanens linje 4. Likevel går Lørenbanen kun to minutter etter Grorudbanen, noe som gjør at ventetiden uansett havner på ett kvarter.

- Hva er årsaken til det?

- Det henger sammen med den jobben som er lagt ned for å kunne få flest mulig t-banetog gjennom fellestunnelen Tøyen til Majorstuen hvor alle linjene må kjøre gjennom. Det er dette vi kaller takting. Mer enn 30 forslag har vært vurdert og prøvd ut i ulike brukertester før vi landet på den løsningen som gir best nytte for flest reisende.

– Selv om kapasiteten nå er økt med flere tog, er det likevel ikke mulig at alle t-banetogene kan kjøre med samme minutters intervall. Det vil derfor være noen tog som kommer tetter enn andre, svarer Isberg.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.

 
- Går fra ord til handling

Siden 2014 har flerbrukshallen på Tokerud vært godkjent av bystyret, men det har ikke ligget penger på bordet. I revidert budsjett gir byrådet 5,6 millioner til et forprosjekt som skal forme fremtidens hall.

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.

Kan smelle når som helst

I mars ble en person som løp over Tvetenveien ved busstoppet på Haugerud påkjørt. Yassine Arakia (H) er redd for hva som vil skje dersom trafikksituasjonen ikke blir tatt på alvor.