Tilbudet på t-bane
blir som det er nå

Tilbudet på t-bane <BR>blir som det er nå

GRORUDBANEN: T-banens linje 5 deler i dag på avgangene med Lørenbanen – som kjører i motsatt retning av Oslo sentrum etter Økern.

Ruter har ingen planer om å gå tilbake til 7,5 minutters avganger for Grorudbanen, og heller la Lørenbanen komme som et tillegg. Det lar seg ikke gjøre.

Skrevet av:

Oppdatert:
25.04.2016 kl 16:22

Passasjerer har reagert på et dårligere t-banetilbud etter at Lørenbanen kom opp i dagen. Tidligere gikk Grorudbanen åtte ganger i timen. I dag går det like mange avganger gjennom Groruddalen, men avgangene deles med Lørenbanen.

En dobling av kapasiteten på Grorudbanen er imidlertid ikke et alternativ, fastslår Ruter.

- Det er ikke mulig slik det totale rutetilbudet er lagt om til i dag, svarer kommunikasjonssjef Gry Isberg i Ruter AS til Akers Avis Groruddalen.

Det er gjort et grundig forarbeid knyttet til hvordan alle t-banene bør kjøre. Det innebærer at det har vært jobbet mye med det som på fagspråket kalles «takting» og ulike vognoppsett for å finne et optimalt ruteopplegg. Vi leverer nå kapasitetsmessig det vi klarer gjennom fellestunnelen Tøyen til Majorstuen. Mer enn 30 ulike forslag har vært vurdert og prøvd ut i ulike brukertester før vi landet på den løsningen som gir best nytte for flest reisende, fortsetter kommunikasjonssjefen.

Noen få klager

- Har dere mottatt klager etter endringene?

- Ja, vi har fått noen få klager. Totalt har vi fått 250 henvendelser om endringene på linje 4 og linje 5 siden 1. april. Endringene trådte i kraft søndag 3. april, svarer Isberg.

Passasjerer som skal reise fra Nationaltheatret og videre til Groruddalen kan velge mellom Grorudbanens linje 5 og Lørenbanens linje 4. Likevel går Lørenbanen kun to minutter etter Grorudbanen, noe som gjør at ventetiden uansett havner på ett kvarter.

- Hva er årsaken til det?

- Det henger sammen med den jobben som er lagt ned for å kunne få flest mulig t-banetog gjennom fellestunnelen Tøyen til Majorstuen hvor alle linjene må kjøre gjennom. Det er dette vi kaller takting. Mer enn 30 forslag har vært vurdert og prøvd ut i ulike brukertester før vi landet på den løsningen som gir best nytte for flest reisende.

– Selv om kapasiteten nå er økt med flere tog, er det likevel ikke mulig at alle t-banetogene kan kjøre med samme minutters intervall. Det vil derfor være noen tog som kommer tetter enn andre, svarer Isberg.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

 
Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

 
Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

 
Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Feide om strategisk plan

Feide om strategisk plan

  • Alna BU

Ap mener Høyre ikke setter seg godt nok inn i politikken når det kommer til en strategisk plan for Bydel Alna. Høyre kontrer med at Ap har et markeringsbehov.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!