Tilbudet på t-bane
blir som det er nå

Tilbudet på t-bane <BR>blir som det er nå

GRORUDBANEN: T-banens linje 5 deler i dag på avgangene med Lørenbanen – som kjører i motsatt retning av Oslo sentrum etter Økern.

Ruter har ingen planer om å gå tilbake til 7,5 minutters avganger for Grorudbanen, og heller la Lørenbanen komme som et tillegg. Det lar seg ikke gjøre.

Skrevet av:

Oppdatert:
25.04.2016 kl 16:22

Passasjerer har reagert på et dårligere t-banetilbud etter at Lørenbanen kom opp i dagen. Tidligere gikk Grorudbanen åtte ganger i timen. I dag går det like mange avganger gjennom Groruddalen, men avgangene deles med Lørenbanen.

En dobling av kapasiteten på Grorudbanen er imidlertid ikke et alternativ, fastslår Ruter.

- Det er ikke mulig slik det totale rutetilbudet er lagt om til i dag, svarer kommunikasjonssjef Gry Isberg i Ruter AS til Akers Avis Groruddalen.

Det er gjort et grundig forarbeid knyttet til hvordan alle t-banene bør kjøre. Det innebærer at det har vært jobbet mye med det som på fagspråket kalles «takting» og ulike vognoppsett for å finne et optimalt ruteopplegg. Vi leverer nå kapasitetsmessig det vi klarer gjennom fellestunnelen Tøyen til Majorstuen. Mer enn 30 ulike forslag har vært vurdert og prøvd ut i ulike brukertester før vi landet på den løsningen som gir best nytte for flest reisende, fortsetter kommunikasjonssjefen.

Noen få klager

- Har dere mottatt klager etter endringene?

- Ja, vi har fått noen få klager. Totalt har vi fått 250 henvendelser om endringene på linje 4 og linje 5 siden 1. april. Endringene trådte i kraft søndag 3. april, svarer Isberg.

Passasjerer som skal reise fra Nationaltheatret og videre til Groruddalen kan velge mellom Grorudbanens linje 5 og Lørenbanens linje 4. Likevel går Lørenbanen kun to minutter etter Grorudbanen, noe som gjør at ventetiden uansett havner på ett kvarter.

- Hva er årsaken til det?

- Det henger sammen med den jobben som er lagt ned for å kunne få flest mulig t-banetog gjennom fellestunnelen Tøyen til Majorstuen hvor alle linjene må kjøre gjennom. Det er dette vi kaller takting. Mer enn 30 forslag har vært vurdert og prøvd ut i ulike brukertester før vi landet på den løsningen som gir best nytte for flest reisende.

– Selv om kapasiteten nå er økt med flere tog, er det likevel ikke mulig at alle t-banetogene kan kjøre med samme minutters intervall. Det vil derfor være noen tog som kommer tetter enn andre, svarer Isberg.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

Markerte den internasjonale dagen mot rasisme

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

  • Rasisme

Byråd Geir Lippestad (Ap) vil ha et tydelig perspektiv i kampen mot rasisme og diskriminering. Ifølge politiet finnes det store mørketall innenfor hatkriminalitet.

Sterkt om overgrep

Foredrag på Vestli skole:

Sterkt om overgrep

  • Foredrag

Det var mange følelser og mye lærdom på Vestli skole da FAU hadde invitert Annett Berntsberg Eck. Hun fortalte sin historie og ga flere gode tips.

Tar barnas helse på alvor

Barnas kosthold og
bevegelse på alvor

  • Barn

Barnehagematen.no leverer varm og hjemmelaget mat som er spiseklar til barnehager, skoler og aktivitetsskoler. Nå har de ansatt en lokalkjent person i Groruddalen som skal passe på at alt går som det skal.

 
– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

 
Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

Nå skal alle mødre<BR> få hjemmebesøk

Jordmor til folket i Bydel Alna:

Nå skal alle mødre
få hjemmebesøk

  • Bydel Alna

Bydelsutvalget i Alna bydel vedtok å styrke jordmortjenesten i bydelen. I lang tid har ikke Alna hatt et godt nok tilbud i tråd med kommunens retningslinjer.

Google Maps

Har du tips til saken?   Send e-post

Ran på Ellingsrud:

To unge gutter pågrepet

  • Ran

To unge gutter er pågrepet etter et væpnet ran av en bensinstasjon på Ellingsrud natt til torsdag – fem timer etter at politiet fikk inn meldingen. Samme kveld ble også Esso på Kalbakken ranet.

 
Løfter fram tidlig innsats

Jonas Gahr Støre til Rommen skole:

Løfter fram tidlig innsats

  • Intensivoppfølging

Jonas Gahr Støre (Ap) møtte Rommen-elever og lærere for å snakke om planer for fremtiden og intensivoppfølgingen byrådet ruller ut på skoler i hele Groruddalen. Han satser på at det kan bli en nasjonal ordning.

Gir ikke opp private barnehager

Høyre i Bydel Bjerke:

Gir ikke opp private barnehager

  • Barnehage

Under bydelsutvalgsmøtet sist torsdag ble det debatt rundt reguleringsplan for barnehage og bolig i Haugmannsveien 16. Det store temaet var manglende støtte til private barnehager og byrådets tilskudds-stopp.

- En klar marsjordre

Regjeringen med «gavepakke» til Manglerudprosjektet:

- En klar marsjordre

  • Manglerudprosjektet

1,1 milliard settes av i Nasjonal Transportplan (NTP) til oppstart av Manglerudprosjektet fremover. Oslopolitikerne forteller at de ikke vil akseptere løsninger som bygger ned boforholdene et sted for å gagne et annet - og ber vegvesenet gå i tenkeboksen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!