ANNONSE

Tilbudet på t-bane
blir som det er nå

Tilbudet på t-bane <BR>blir som det er nå

GRORUDBANEN: T-banens linje 5 deler i dag på avgangene med Lørenbanen – som kjører i motsatt retning av Oslo sentrum etter Økern.

Ruter har ingen planer om å gå tilbake til 7,5 minutters avganger for Grorudbanen, og heller la Lørenbanen komme som et tillegg. Det lar seg ikke gjøre.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
25.04.2016 kl 16:22

Se bildet større

IKKE MULIG: Å øke avgangene på Grorudbanen er ikke mulig slik det totale rutetilbudet er i dag, svarer kommunikasjonssjef Gry Isberg i Ruter AS. (Foto: Ruter AS)

Passasjerer har reagert på et dårligere t-banetilbud etter at Lørenbanen kom opp i dagen. Tidligere gikk Grorudbanen åtte ganger i timen. I dag går det like mange avganger gjennom Groruddalen, men avgangene deles med Lørenbanen.

En dobling av kapasiteten på Grorudbanen er imidlertid ikke et alternativ, fastslår Ruter.

- Det er ikke mulig slik det totale rutetilbudet er lagt om til i dag, svarer kommunikasjonssjef Gry Isberg i Ruter AS til Akers Avis Groruddalen.

Det er gjort et grundig forarbeid knyttet til hvordan alle t-banene bør kjøre. Det innebærer at det har vært jobbet mye med det som på fagspråket kalles «takting» og ulike vognoppsett for å finne et optimalt ruteopplegg. Vi leverer nå kapasitetsmessig det vi klarer gjennom fellestunnelen Tøyen til Majorstuen. Mer enn 30 ulike forslag har vært vurdert og prøvd ut i ulike brukertester før vi landet på den løsningen som gir best nytte for flest reisende, fortsetter kommunikasjonssjefen.

Noen få klager

- Har dere mottatt klager etter endringene?

- Ja, vi har fått noen få klager. Totalt har vi fått 250 henvendelser om endringene på linje 4 og linje 5 siden 1. april. Endringene trådte i kraft søndag 3. april, svarer Isberg.

Passasjerer som skal reise fra Nationaltheatret og videre til Groruddalen kan velge mellom Grorudbanens linje 5 og Lørenbanens linje 4. Likevel går Lørenbanen kun to minutter etter Grorudbanen, noe som gjør at ventetiden uansett havner på ett kvarter.

- Hva er årsaken til det?

- Det henger sammen med den jobben som er lagt ned for å kunne få flest mulig t-banetog gjennom fellestunnelen Tøyen til Majorstuen hvor alle linjene må kjøre gjennom. Det er dette vi kaller takting. Mer enn 30 forslag har vært vurdert og prøvd ut i ulike brukertester før vi landet på den løsningen som gir best nytte for flest reisende.

– Selv om kapasiteten nå er økt med flere tog, er det likevel ikke mulig at alle t-banetogene kan kjøre med samme minutters intervall. Det vil derfor være noen tog som kommer tetter enn andre, svarer Isberg.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE