Tilbudet på t-bane
blir som det er nå

Tilbudet på t-bane <BR>blir som det er nå

GRORUDBANEN: T-banens linje 5 deler i dag på avgangene med Lørenbanen – som kjører i motsatt retning av Oslo sentrum etter Økern.

Ruter har ingen planer om å gå tilbake til 7,5 minutters avganger for Grorudbanen, og heller la Lørenbanen komme som et tillegg. Det lar seg ikke gjøre.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
25.04.2016 kl 16:22

Se bildet større

IKKE MULIG: Å øke avgangene på Grorudbanen er ikke mulig slik det totale rutetilbudet er i dag, svarer kommunikasjonssjef Gry Isberg i Ruter AS. (Foto: Ruter AS)

Passasjerer har reagert på et dårligere t-banetilbud etter at Lørenbanen kom opp i dagen. Tidligere gikk Grorudbanen åtte ganger i timen. I dag går det like mange avganger gjennom Groruddalen, men avgangene deles med Lørenbanen.

En dobling av kapasiteten på Grorudbanen er imidlertid ikke et alternativ, fastslår Ruter.

- Det er ikke mulig slik det totale rutetilbudet er lagt om til i dag, svarer kommunikasjonssjef Gry Isberg i Ruter AS til Akers Avis Groruddalen.

Det er gjort et grundig forarbeid knyttet til hvordan alle t-banene bør kjøre. Det innebærer at det har vært jobbet mye med det som på fagspråket kalles «takting» og ulike vognoppsett for å finne et optimalt ruteopplegg. Vi leverer nå kapasitetsmessig det vi klarer gjennom fellestunnelen Tøyen til Majorstuen. Mer enn 30 ulike forslag har vært vurdert og prøvd ut i ulike brukertester før vi landet på den løsningen som gir best nytte for flest reisende, fortsetter kommunikasjonssjefen.

Noen få klager

- Har dere mottatt klager etter endringene?

- Ja, vi har fått noen få klager. Totalt har vi fått 250 henvendelser om endringene på linje 4 og linje 5 siden 1. april. Endringene trådte i kraft søndag 3. april, svarer Isberg.

Passasjerer som skal reise fra Nationaltheatret og videre til Groruddalen kan velge mellom Grorudbanens linje 5 og Lørenbanens linje 4. Likevel går Lørenbanen kun to minutter etter Grorudbanen, noe som gjør at ventetiden uansett havner på ett kvarter.

- Hva er årsaken til det?

- Det henger sammen med den jobben som er lagt ned for å kunne få flest mulig t-banetog gjennom fellestunnelen Tøyen til Majorstuen hvor alle linjene må kjøre gjennom. Det er dette vi kaller takting. Mer enn 30 forslag har vært vurdert og prøvd ut i ulike brukertester før vi landet på den løsningen som gir best nytte for flest reisende.

– Selv om kapasiteten nå er økt med flere tog, er det likevel ikke mulig at alle t-banetogene kan kjøre med samme minutters intervall. Det vil derfor være noen tog som kommer tetter enn andre, svarer Isberg.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

36 nye leiligheter <BR>der det før var butikk

Planene for Lavrans vei 1B er å rive bygget til den tidligere nærbutikken i Smalvollskogens borettslag og erstatte den med en boligblokk.

Vurderer beboerparkering i Bjerke bydel

Bydel Bjerke har tatt opp beboerparkering som et aktuelt tiltak mot villparkering.

 
– Kommer ikke til <BR>huset på prærien

De første 56 boligene av totalt 800 OBOS-leiligheter på Vollebekk hadde salgsstart tirsdag 25. april.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.

Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.