Tøffere kamp om kundene

Tøffere kamp om kundene

 

Få steder er det flere kjøpesentre enn i og rundt Groruddalen, og kampen om kundene blir stadig tøffere. På Tveita senter satses det nå på nytt parkeringshus for å kapre flere kunder.

Tekst:

Publisert:

 - Konkurransen har blitt tøffere de siste årene, sier senterleder Tonje Holm Fischer på Tveita senter, og fortsetter:

- Et senter kan ikke stå stille. Det må skje endringer.

For Tveitas del kommer det en stor endring i løpet av året. Sentret skal få 140 nye parkeringsplasser, og det skal bygges et parkeringshus.

- Arbeidet starter allerede neste uke, forteller Holm Fischer.

Derfor kommer parkeringsplassen som vender mot Tveita-blokkene til å være en byggeplass helt fram til sommeren.

 

Over 800 millioner

Holm Fischer forteller at i de mest travle ukene før jul, og i helger, hender det at folk ikke finner parkeringsplass ved sentret. Derfor kommer de 140 ekstra plassene godt med.

Tveita senter nådde en milepæl i 2009. For første gang omsatte sentret for over 800 millioner.

- Det er vi selvfølgelig veldig fornøyde med. Det skjer veldig mye med kjøpesentrene på denne kanten. Både Linderud, Metro og Storo er nylig pusset opp, sier hun.

 

Størst vekst

Av kjøpesentrene i Groruddalen er det likevel Grorud som kan juble høyest. Sentret nærmer seg en omsetning på 300 millioner, og melder om en økning på hele 13,3 prosent i løpet av 2010.

- Vinmonopolet etablerte seg på Grorud Nærsenter i november 2010. Dette har vært med på å bidra til økt besøk i helgene på sentret og til en betydelig økning innen bransjen mat og drikke, sier senterleder Anne Birgitte M. Ellingsen på Grorud senter.

- Hvordan ser du på 2011?

- Vi ser veldig positivt på 2011, Grorud Nærsenter har sin funksjon i nærmiljøet, og bidrar til at beboere i Bydel Grorud har et godt tilbud til handel i sitt nærmiljø hvor de kan handle enkelt og raskt og få et godt tilbud, svarer hun.

 

Øker fortsatt

Linderud senter har virkelig fått fart på omsetningen etter ombyggingen - og økte sin omsetning med 12,3 prosent i forhold til 2009.

- 2011 blir et spennende, men også krevende, år. Vi har posisjonert oss godt i markedet føler vi,  og opplever at kundene anser Linderud Senter som et attraktivt og behagelig sted å være både for å rekreere, titte og for å handle. Vi får stadig flere stamkunder og tilbakemeldingene er meget positive. Det er en viss treghet i kundemassen og vi opplever stadig at kunder kommer hit og blir overrasket over hvor flott sentret har blitt, sier senterleder Irene B. Karstad på Linderud senter.

Også hun påpeker at konkurransen om kundene er stor.

- Bevegelsesradiusen er i ferd med å bli større langs Ring 3, spesielt i området Storo, Linderud, Manglerud, Lambertseter. Her ligger det et titalls kjøpesentre innen 15-minutters kjøreavstand.

I tillegg kommer selvfølgelig sentrene nordover, og over grensa til Lørenskog.

- Groruddalen har sannsynligvis Norges største tetthet av kjøpe­sentre og tettere vil det bli fremover med nye Økern senter, sier Karstad.

 

Merker konkurransen

Både Bryn senter og Stovner senter melder om en nedgang på rundt 3,5 prosent. Det er tredje året på rad at senterleder Jo Espen Eriksen på Stovner senter melder om nedgang.

- Nedgangen skyldes økt konkurranse etter utvidelser fra Linderud Senter og Metro Senter. Vi har også merket at det har kommet et nytt Vinmonopol på Grorud, sier Eriksen.

I Lørenskog tar de i mot kundene fra Groruddalen med åpne armer, og kjøpesentrene definerer Groruddalen innenfor sitt primærområdet. Tallene Akers Avis Groruddalen har hentet inn viser at både Metro senter og Triaden Lørenskog storsenter hadde en positiv utvikling i 2010. Metro senter økte omsetningen med 10,8 prosent, og Triaden opplevde også en økning i løpet av fjoråret. Begge disse sentrene nærmer seg nå én milliard i omsetning.

- Vi økte med 1,8 prosent i fjor. Undersøkelser vi har gjort viser at nesten 30 prosent av kundene våre kommer fra Oslo nord, forteller senterdirektør Jørgen Lund Solvei på Triaden Lørenskog storsenter.

 

Dalens største

Senterdirektør Hans Georg Helberg på Alna senter forteller at også han merker konkurransen.

Likevel ser han tilbake på et år på det jevne med en vekst på i underkant av én prosent, og han er fortsatt sjef på dalens største senter - med god margin.

Helberg opplever at kundene blir stadig mer illojale.

- Konkurransen øker, og det åpnes nye kjøpesentre her og der, sier Helberg, før han fortsetter:

- I dag har kundene i Groruddalen fantastiske valgmuligheter for hvor de skal handle. Nå gjelder det å ha varen inne og til riktig pris. Har du ikke varen inne, så kommer ikke kunden tilbake. Da kjøpes den i en annen butikk på et annet sted, selv om varen er dyrere, sier Helberg.

 

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over. Beboere og ansatte er på plass i Ellingsrudhjemmet - som etter flere år og kamper har blitt et heldigitalt sykehjem med store rom for beboerne.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.