ANNONSE

Tør ikke la barna krysse veien

Tør ikke la barna krysse veien

 

Barnefamilier i Nedre Kalbakkvei er oppgitt over den stadig økende trafikken. De tør ikke slippe barna sine alene over veien når de skal til skolen.

Tekst:

Publisert:

I forrige kom den endelige behandlingen av tungtransportplanen. Der står det at Veitvetveien, som går parallelt med Nedre Kalbakkvei, skal stenges for tungtrafikk. I tillegg åpnes det for å stenge lokalveien for all gjennomkjøring. Det vil bety økt trafikk og mer støy i Nedre Kalbakkvei, som går fra Riksvei 4 og ned til Alnabru.

-  Allerede i dag er det mange biler og mye trafikk. De holder stor fart, noe som gjør det veldig farlig å krysse veien, forteller Anita Heyerdahl, som bor i Kalbakkfaret.

På vei til Nordtvet skole, må barna krysse den trafikkerte veien.

-  Vi har begge barn som har begynt i førsteklasse, men det er ikke aktuelt å la dem krysse veien alene. Enten følger vi dem, eller så må de gå opp gjennom borettslaget og bruke fotgjengerfeltet ved rundkjøringen på Kalbakken. Her er det altfor farlig, mener Liv Sjue, som også bor i Kalbakkfaret.

 

Dårlig sikret

Problemet med fotgjengerfeltet, som ligger midt i Nedre Kalbakkvei, er oversikten. Det er stolper, vegetasjon og gjerder som hindrer innsyn, noe som gjør det vanskelig for bilister å få øye på fotgjengere.

-  Sikkerheten er ikke god nok. Vi mener det burde vært gjort noen tiltak som gjør det enklere å krysse veien uten fare for liv og helse. En fartsdump eller et lyskryss kunne vært en løsning, mener de.

Det er mange trailere som passerer utenfor dørstokken deres. De fleste av disse er på vei fra Riksvei 4 til Alnabruterminalen, eller noen av de andre bedriftene som ligger i dalbunnen.

-  Vi har vært veldig mye plaget av støy. Det hender titt og ofte at jeg våkner om natta på grunn bråk fra veien, sier Sjue, som innrømmer at hun og familien har tenkt på å flytte.

Nå bygges en støyskjerm, men naboene mener at det ikke er nok.

 

Mulig tunnel

Oslo-politikerne erkjenner at Nedre Kalbakkvei får økt trafikkbelastning. Derfor har de gitt Statens Vegvesen grønt lys til å utrede en diagonal som skal lede bilene fra Riksvei 4 til Østre Aker vei i dalbunnen. En diagonal vil si en tunnel, og både Fossumdiagonal og Bredtvetdiagonal er nevnt, men foreløpig er dette prosjekter som ligger langt fram i tid.

Styreleder i Nedre Kalbakken borettslag, Ronny Vestgård, har også et barn i førsteklasse på Nordtvet skole.

-  Jeg kjører til skolen, eller så følger jeg. Det er helt uaktuelt å la barn krysse den veien alene, og det er veldig trist at det er slik, sier han.

Han er også positiv til fartsdempende tiltak.

- Om det skaper mer kø, så får vi tåle det. Jeg er redd det må skje en ulykke før noen gjør noe. En diagonal vil være ti ganger bedre enn dagens situasjon, sier Vestgård.

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE