ANNONSE

Torpederte Ap-forslag

Torpederte Ap-forslag

 

Bjerke Ap ønsket å uttale seg konkret om E6-lokk. Resten av bydelsutvalget med BU-nestleder Geir­mund Jor (SV) i spissen stoppet imidlertid dette. De vil kun snakke om egen bydel - og Trondheimsveien.

Tekst:

Publisert:

 - Det har vært et satsingsområde for Oslo Ap å få på plass lokk over E6. Derfor ønsker vi å fremme et forslag på fire punkter i tillegg til bydelsdirektørens forslag, sier gruppeleder Liv Vågslid (Ap).

I de ekstra punktene trakk Aps gruppe fram at de er positive til flere punkter i Statens vegvesens mulighetsstudie av lokk over E6, som i disse dager er ute på høring. I tillegg påpeker Ap samtidig at det må utredes miljøfartsgrense og flere områdelokk.

 

Ikke støtte

At Bjerke bydelsutvalg skulle uttale seg om tiltak utenfor egen bydel, falt ikke i god jord i de andre partigruppene.

- Jeg har stor forståelse for Aps tilleggsforslag, men jeg kan ikke huske at vi har gjort vedtak om andre bydeler tidligere. Det har vært argumentert med stor styrke i bydelsutvalget at det er upassende. Jeg ønsker at Ap stryker direkte referanser til andre bydeler i dette forslaget, sier Geirmund Jor (SV).

Han får raskt støtte av Thor Ingar Aasheim (H).

- Jeg er veldig enig med Geirmund. I Miljø- og samferdselskomiteen endte vi opp med å ikke støtte dette forslaget, sier Aasheim.

 

Torpederte

Flere av bydelspolitikerne meldte seg raskt på talelista, men SVs Jor torpederte debatten før de andre fikk mulighet til å ytre sine meninger.

- Jeg ønsker ikke å stemme i mot dette, men synes ikke vil skal mene noe om det. Derfor foreslår jeg at Aps forslag ikke realitetsbehandles, sier Jor.

En raskt avstemning viste at Venstre, Høyre og Frp var enige med ham.

 Bydelsutvalgets leder Torstein Winger (Ap) reagerte kraftig.

- Ap  blir ganske spesielt behandlet her. Du lot oss ikke en gang få mulighet til å argumentere for forslaget vårt, sier Winger og fortsetter:

- Dette er en stor sak som i stor grad berører miljøet og utviklingen av hele Groruddalen, så avkjærer du enhver debatt med å si at forslaget ikke skal realitetsbehandles.

Resultatet er i korte trekk at det i Bydel Bjerkes høringsuttalelse står mer om nedgradering av Trondheimsveien enn E6, og at tiltak rundt Trondheimsveien bør prioriteres.

 

Skuffet

Bydelsutvalgsleder i Alna, Knut Røli (Ap), er ikke imponert over behandlingen saken fikk i Bjerke.

Han hadde håpet at alle bydelsutvalgene i Groruddalen ville stå sammen om en felles uttalelse i en såpass stor og viktig sak.

- Hva som skjer med E6 vil påvirke blant annet lufta og forurensingen i hele Groruddalen. Jeg synes det er veldig svakt at flertallet i Bjerke bydelsutvalg ikke ser at ting henger sammen i Grorud­dalen, sier Røli.

Han minner samtidig bydelsutvalget på andre siden av dalen om følgende:

- Vi har flere ganger uttalt oss konkret om Østre Aker vei og Trondheimsveien.

 

Lokk over E6

o          Statens vegvesen har gjennomført en mulighetsstudie for lokk over E6. Intensjonen med denne analysen er å vurdere mulighetene for lokk over E6 og hvilke konse­kvenser dette vil ha.

 

o          Analysen er en teknisk gjennomgang av mulighetene for å etablere lokk over E6, og vil være et innspill i den overordnede diskusjonen om vei­nettet i Oslo og Groruddalen.

 

o          E6 gjennom Groruddalen er den veien i landet med flest trafikkpasseringer i døgnet. Statens vegvesen mener at dette kombinert med høy hastighet, mange kjørefelt og korte strekninger mellom kryssene med sine av- og påkjøringsramper gjør  kjøremønstret komplisert.

 

o          Statens vegvesen mener at lokk på veier med høy ulykkesfrekvens ikke er ønskelig. Begrunnelsen er at ulykker i tunneler og i lokk-konstruksjoner medfører høyere sårbarhet for vegsystemet og trafikantene.

 

o          Vegvesenet mener at sikker­heten til trafikantene og regel­verket knyttet til utforming av vei og tunneler må veie tungt når lokk over E6 skal vurderes. Selv om lokk kan gi store positive effekter med tanke på for eksempel miljø, barriere og byutvikling på enkelte delstrekninger må hensynet til trafikantenes sikkerhet tillegges avgjørende vekt.

 

o          Med utgangspunkt i de øverste punktene oppsummerer Statens vegvesen at det kan være aktuelt å vurdere lokk på Furuset. På flere andre strekninger er det uegnet.

 

 

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE