Torpederte Ap-forslag

Torpederte Ap-forslag

 

Bjerke Ap ønsket å uttale seg konkret om E6-lokk. Resten av bydelsutvalget med BU-nestleder Geir­mund Jor (SV) i spissen stoppet imidlertid dette. De vil kun snakke om egen bydel - og Trondheimsveien.

Skrevet av:

 - Det har vært et satsingsområde for Oslo Ap å få på plass lokk over E6. Derfor ønsker vi å fremme et forslag på fire punkter i tillegg til bydelsdirektørens forslag, sier gruppeleder Liv Vågslid (Ap).

I de ekstra punktene trakk Aps gruppe fram at de er positive til flere punkter i Statens vegvesens mulighetsstudie av lokk over E6, som i disse dager er ute på høring. I tillegg påpeker Ap samtidig at det må utredes miljøfartsgrense og flere områdelokk.

 

Ikke støtte

At Bjerke bydelsutvalg skulle uttale seg om tiltak utenfor egen bydel, falt ikke i god jord i de andre partigruppene.

- Jeg har stor forståelse for Aps tilleggsforslag, men jeg kan ikke huske at vi har gjort vedtak om andre bydeler tidligere. Det har vært argumentert med stor styrke i bydelsutvalget at det er upassende. Jeg ønsker at Ap stryker direkte referanser til andre bydeler i dette forslaget, sier Geirmund Jor (SV).

Han får raskt støtte av Thor Ingar Aasheim (H).

- Jeg er veldig enig med Geirmund. I Miljø- og samferdselskomiteen endte vi opp med å ikke støtte dette forslaget, sier Aasheim.

 

Torpederte

Flere av bydelspolitikerne meldte seg raskt på talelista, men SVs Jor torpederte debatten før de andre fikk mulighet til å ytre sine meninger.

- Jeg ønsker ikke å stemme i mot dette, men synes ikke vil skal mene noe om det. Derfor foreslår jeg at Aps forslag ikke realitetsbehandles, sier Jor.

En raskt avstemning viste at Venstre, Høyre og Frp var enige med ham.

 Bydelsutvalgets leder Torstein Winger (Ap) reagerte kraftig.

- Ap  blir ganske spesielt behandlet her. Du lot oss ikke en gang få mulighet til å argumentere for forslaget vårt, sier Winger og fortsetter:

- Dette er en stor sak som i stor grad berører miljøet og utviklingen av hele Groruddalen, så avkjærer du enhver debatt med å si at forslaget ikke skal realitetsbehandles.

Resultatet er i korte trekk at det i Bydel Bjerkes høringsuttalelse står mer om nedgradering av Trondheimsveien enn E6, og at tiltak rundt Trondheimsveien bør prioriteres.

 

Skuffet

Bydelsutvalgsleder i Alna, Knut Røli (Ap), er ikke imponert over behandlingen saken fikk i Bjerke.

Han hadde håpet at alle bydelsutvalgene i Groruddalen ville stå sammen om en felles uttalelse i en såpass stor og viktig sak.

- Hva som skjer med E6 vil påvirke blant annet lufta og forurensingen i hele Groruddalen. Jeg synes det er veldig svakt at flertallet i Bjerke bydelsutvalg ikke ser at ting henger sammen i Grorud­dalen, sier Røli.

Han minner samtidig bydelsutvalget på andre siden av dalen om følgende:

- Vi har flere ganger uttalt oss konkret om Østre Aker vei og Trondheimsveien.

 

Lokk over E6

o          Statens vegvesen har gjennomført en mulighetsstudie for lokk over E6. Intensjonen med denne analysen er å vurdere mulighetene for lokk over E6 og hvilke konse­kvenser dette vil ha.

 

o          Analysen er en teknisk gjennomgang av mulighetene for å etablere lokk over E6, og vil være et innspill i den overordnede diskusjonen om vei­nettet i Oslo og Groruddalen.

 

o          E6 gjennom Groruddalen er den veien i landet med flest trafikkpasseringer i døgnet. Statens vegvesen mener at dette kombinert med høy hastighet, mange kjørefelt og korte strekninger mellom kryssene med sine av- og påkjøringsramper gjør  kjøremønstret komplisert.

 

o          Statens vegvesen mener at lokk på veier med høy ulykkesfrekvens ikke er ønskelig. Begrunnelsen er at ulykker i tunneler og i lokk-konstruksjoner medfører høyere sårbarhet for vegsystemet og trafikantene.

 

o          Vegvesenet mener at sikker­heten til trafikantene og regel­verket knyttet til utforming av vei og tunneler må veie tungt når lokk over E6 skal vurderes. Selv om lokk kan gi store positive effekter med tanke på for eksempel miljø, barriere og byutvikling på enkelte delstrekninger må hensynet til trafikantenes sikkerhet tillegges avgjørende vekt.

 

o          Med utgangspunkt i de øverste punktene oppsummerer Statens vegvesen at det kan være aktuelt å vurdere lokk på Furuset. På flere andre strekninger er det uegnet.

 

 

Siste nytt i Nyheter

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

 
Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

 
Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!