Trafikk og integrering

Trafikk og integrering

 

Etter 30 år i Oslo-politikken ønsker Peter N. Myhre seg til Stortinget. Der skal han passe på at Groruddalen ikke blir glemt. Dalens største utfordringer mener han er trafikken og integreringen.

Tekst:

Publisert:

- Det er viktig å både få bedre trafikkløsninger og en bedre integrering, sier Peter N. Myhre.

Akers Avis Groruddalen møter ham i hans eget naboland på Teisen, hvor han har bodd de siste 16 årene.

- Jeg trives godt her, sier han mens han ser oppover mot Tveita-blokkene.

Trafikken

Det er ikke første gang Myhre er stortingskandidat. Han sto på stortingslista allerede i 1981 - også den gang på tredjeplass.  I 2001 var han på femteplass og i 2005 på fjerdeplassen. I år står han igjen på tredjeplassen - og sjansen for at han får fast plass på Stortinget fra høsten er stor.

- Jeg mener det er viktig å få en større kapasitet på kollektivtrafikken, sier Myhre.

Frekvensøkningen på Grorudbanen har vært en stor suksess - og når vognparken er stor nok skal også Furusetbanen få hyppigere avganger.

- Det er kjempeviktig å få enda flere passasjerer over på bane, men da må staten inn i bildet. Jeg mener Stortinget er sentral i å utvikle løsninger sammen med kommunene. For Oslos del er det nødvendig med et samarbeid med staten dersom vognparken til t-banen skal forsterkes.

- T-banevogner er ikke billige og det ligger ikke finansiering til å kjøpe flere i Oslopakke 3. Derfor bør staten være med på et spleiselag, for å øke kapasiteten ytterligere, sier han.

Lokket

Myhre gikk av som byråd for miljø og samferdsel tidligere i år - etter fem og et halvt år i jobben.

- Jeg er aller mest stolt av å ha fått gjennom Oslopakke 3, sier han.

I Oslopakke 3 ligger det finansiering til styrking av kollektivtilbudet og penger til flere store veiprosjekter, blant annet i Groruddalen. Dette gjelder blant annet Fossumdiagonalen og E6-lokk, selv om prosjektene ligger en del år fram i tid.

Han mener det er uaktuelt å fremskynde noen av prosjektene.

- Det er viktig å tviholde på enigheten rundt Oslopakke 3. Fremskyndes noe, vil det gå på bekostning av noe annet.

Innvandringen

Før stortingsvalget i 2005 uttalte Myhre at han ønsket en innvandringspause til Groruddalen. Nå mener han at det er på tide med en innvandringspolitikk som er tilpasset integreringskapasiteten.

- Vi må redusere innvandringen. Ellers er jeg redd vi får lukkete samfunn også i Norge. Da blir det fort «oss» og «dem».

- Akkurat nå ligger vi i bakleksa når det gjelder integreringspolitikken.

Og han kommer med en advarsel:

- Den dagen innvandrerne blir sett på som en belastning, så har vi et problem. Der er vi ikke nå og dit må vi aldri komme, sier han.

Nest størst i dalen

Frp er det klart neststørste partiet i Groruddalen. Ved forrige stortingsvalg kapret Frp og Ap 65 prosent av alle stemmene her - til sammen.

- Det går mot et topartisystem i Groruddalen. Dette tror jeg kommer av at det bor alminnelige mennesker her, mener Myhre.

Han lover å tale Groruddalens sak på Stortinget - dersom han blir valgt inn.

- Jeg kjenner Groruddalen godt. Jeg bor her og har i tillegg med meg en del ballast etter 30 år som kommunepolitiker, sier han.

Myhre føler seg som en ekte groruddøl - og han blir fortvilet når han hører andre politikere snakke om hvor fælt det er i Groruddalen.

- Det er litt annerledes i Groruddalen, men det er absolutt ikke fælt her, sier han.

 

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.