ANNONSE

Byrådet – etter ett år:

Trafikktiltakene skuffer fortsatt

Trafikktiltakene skuffer fortsatt

SKUFFET: Ragnar Torgersen.

Nesten ett år har gått siden det rødgrønne byrådet inntok rådhuset. Siden den gang har store beslutninger påvirket Groruddalen - og den største er nok revidert Oslopakke 3. Groruddalen Miljøforum er fortsatt skuffet.

Tekst:

Publisert:

Før byrådet presenterte sitt budsjettforslag i forrige uke tok avisen kontakt med Groruddalen Miljøforum. Det som sitter igjen er skuffelse etter Oslopakke 3.

- Vi har sagt det flere ganger: Vi er skuffet over resultatene av Oslopakke 3-forhandlingene. Samferdselstiltakene i dalen er enten forskjøvet langt ut i tid, eller at de ikke er nevnt i det hele tatt i avtalen. Det første er tilfelle for Ahus-/Romeriksbanen og for lokk over E6 på Furuset. Det siste er tilfelle for tverrforbindelsen for t-bane nede i dalen og for nedgradering av Trondheimsveien og avklaring av en diagonal ned til Østre Aker vei, sier leder Ragnar Torgersen.

Frustrert over byrådet

Miljøforumet har i lengre tid prøvd å få tak i byrådet og få dem opp til Groruddalen for en diskusjon. Men det har ikke lykkes.

- Manglende svar fra byrådet på vår invitasjon til «folkemøte» kan oppfattes som manglende tillit til demokratisk påvirkning, mener Erik Grønvold.

- Mener dere at politikerne fortsatt er konkrete på prosjekter som skal gjennomføres i Oslo vest mens diffuse rundt planer i Oslo øst/Groruddalen?

- Bærum, Oslo Vest og sentrum ble prioritert i Oslopakke 3. Samtidig sies det at bedre kollektivtilbud som en sentrumstunnel sammen med nye bomstasjoner over tid vil bidra til mindre biltrafikk og føre til bedre luft i dalen. Parallelt skjer det mye ny utbygging på Romerike. Vi får håpe at de får rett om redusert biltrafikk, men dette gjenstår å se, sier Torgersen.

Dekke opp for svik?

- Groruddalen «fikk» tre prosjekter i Oslo-budsjettet som ferdigstillelse av Lillomarka Arena, midler til Stovner bad og Grorud flerbrukshus. Allikevel er dette også litt fram i tid. Er det rettferdig?

- Vi lurer vel på om disse kommer nå, fordi noe måtte skje i dalen når Oslopakke 3 sviktet. Når svømmehallen på Stovner først kommer i 2019, er det en fare for ytterligere utsettelse hvis kommunens økonomi på det tidspunktet er forverret.

- Så dere er skuffet over byrådets innsats for Groruddalen så langt?

- Når det gjelder kollektiv- og veiutbygging er svaret ja. Vi forventer avklaringer etter hvert om: Hva skal skje i Huken-området etter nedleggelse i 2018, hva byrådet gjør for å få en høyskole eller NRK til dalen, en videreutvikling av turveisystemet langs Alna og om gjennomføring av tungtransportplanen.

Skjev fordeling

I går kom Regjeringen med en gavepakke til Fornebubanen: 50 millioner til prosjektet.

- Hva tenker dere om at baneløsningen til Akerhus ikke får samme oppmerksomhet?

- Staten går altså inn med ekstraordinære 50 millioner i 2017 for å forsterke planlegging av Fornebubanen, mens konseptvalgutredningen (KVUen) for Ahus-/Romeriksbanen er forsinket og kommer først sommeren 2017. Her kommer det ikke noe ekstra med planleggingsmidler, avslutter Torgersen.

Les mer om byrådet - etter ett år i vår papirutgave og eAvis.

Siste nytt i Nyheter

- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

ANNONSE
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

 
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
ANNONSE