Trailer-sjåfører finner ikke veien

Trailer-sjåfører finner ikke veien

 

Transportfirmaet DB Schenker mener det bør lages en skiltplan for innfartsveiene til Groruddalen. Deres sjåfører har ofte store problemer med å finne fram til Alnabruterminalen.

Selskapet bruker sjåfører som kommer fra hele Europa, og mange av disse er ikke spesielt kjent på Oslos veier. Det fører ofte til problemer.

-  De fleste bilene skal til Alnabruterminalen. Problemet er bare at det er svært dårlig skilting til terminalen, noe som gjør det veldig vanskelig å finne fram. Det fører ofte til mye unødvendig tidsbruk og ikke minst irritasjon blant sjåførene, sier Einar Spurkeland, kommunikasjonssjef i DB Schenker.

Det er en kjent sak at yrkessjåfører må holde seg til stramme tidsfrister.

-  Hviletid og tidspress for levering gjør det enda viktigere at de finner fram så raskt og enkelt som mulig.

Innkjøringen til Schenkers område på Alnabruterminalen ligger like ovenfor det svært synlige Hells Angels-bygget i Strømsveien.

-  I og med at det ikke finnes noen annen skilting, så ber vi sjåførene kjøre inn til Hells Angels. De blir litt forundret, men slik finner de veien, humrer Spurkeland.

Mangler skilting 

I Groruddalen, og spesielt i dalbunnen, holder mange lagerbedrifter, grossister, samlastere og terminaler til.  

-  Samtidig mangler dalen skilting som viser anbefale kjøreruter. Det er også sparsomt med fjern- og nærskilting fra nord og sør, sier Spurkeland, som mener det haster å få på plass skilting.  

Han synes myndighetene bør sørge for piktogram-skilting.

- Det vil si enkle piler og tegn som er forståelige på alle språk, noe som gjør det enkelt for internasjonale sjåfører.

Kommunikasjonssjefen stiller også spørsmål ved fremdriften i skiltsaker. Han mener dette bør være en smal sak å ordne opp i.

 

På lokalveier 

- Jeg forstår at politiet bør ha ansvar for påbudsskilt, men rene opplysningsskilt som gjør framkommeligheten enklere bør Statens Vegvesen eller kommunen sørge for, mener Spurkeland.  

Han synes det er en uting at mye tungtrafikk kjøres på små lokalveier i Groruddalen. Han mener Alnabruterminalen bør utvikles slik at man kan ha direkte påkjøring til E6 og Ring 3.  

-  Det bør tilrettelegges for gode traseer fra hovedveiene og inn til terminalområdet. Vi tror det vil føre til mindre kø, sier han.

-  Men dette er oppgraderinger som ligger langt fram i tid. I første omgang er det viktig å skilte tilstrekkelig, slik at alle finner fram. Det gjelder også inne på Alnabruterminalen, som er svært uoversiktlig.

 

Lite hjelp med GPS

Mange har foreslått at sjåførene kan ta i bruk GPS i bilene. Problemet med GPSen er at den finner raskeste rute fra til A til B.  

-  Raskeste rute er ikke alltid den mest hensiktsmessige for store og tunge kjøretøy. Derfor bør det være skiltet en anbefalt kjørerute som gjør det mer forutsigbart, sier Spurkeland.  

Kommunikasjonssjefen understreker at han har stor respekt for lastebilsjåfører.  

-  Varedistribusjonen er viktig for næringslivets verdiskaping i byområder og bør derfor prioriteres høyere i dag med hensyn til framkommelighet og tilgjengelig varelevering, sier han.  

  • Akers Avis Groruddalen lyktes ikke med å få en kommentar fra Statens Vegvesen.

Siste nytt i Nyheter

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

 
Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

 
Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!