Trailer-sjåfører finner ikke veien

Trailer-sjåfører finner ikke veien

 

Transportfirmaet DB Schenker mener det bør lages en skiltplan for innfartsveiene til Groruddalen. Deres sjåfører har ofte store problemer med å finne fram til Alnabruterminalen.

Tekst:

Publisert:

Selskapet bruker sjåfører som kommer fra hele Europa, og mange av disse er ikke spesielt kjent på Oslos veier. Det fører ofte til problemer.

-  De fleste bilene skal til Alnabruterminalen. Problemet er bare at det er svært dårlig skilting til terminalen, noe som gjør det veldig vanskelig å finne fram. Det fører ofte til mye unødvendig tidsbruk og ikke minst irritasjon blant sjåførene, sier Einar Spurkeland, kommunikasjonssjef i DB Schenker.

Det er en kjent sak at yrkessjåfører må holde seg til stramme tidsfrister.

-  Hviletid og tidspress for levering gjør det enda viktigere at de finner fram så raskt og enkelt som mulig.

Innkjøringen til Schenkers område på Alnabruterminalen ligger like ovenfor det svært synlige Hells Angels-bygget i Strømsveien.

-  I og med at det ikke finnes noen annen skilting, så ber vi sjåførene kjøre inn til Hells Angels. De blir litt forundret, men slik finner de veien, humrer Spurkeland.

Mangler skilting 

I Groruddalen, og spesielt i dalbunnen, holder mange lagerbedrifter, grossister, samlastere og terminaler til.  

-  Samtidig mangler dalen skilting som viser anbefale kjøreruter. Det er også sparsomt med fjern- og nærskilting fra nord og sør, sier Spurkeland, som mener det haster å få på plass skilting.  

Han synes myndighetene bør sørge for piktogram-skilting.

- Det vil si enkle piler og tegn som er forståelige på alle språk, noe som gjør det enkelt for internasjonale sjåfører.

Kommunikasjonssjefen stiller også spørsmål ved fremdriften i skiltsaker. Han mener dette bør være en smal sak å ordne opp i.

 

På lokalveier 

- Jeg forstår at politiet bør ha ansvar for påbudsskilt, men rene opplysningsskilt som gjør framkommeligheten enklere bør Statens Vegvesen eller kommunen sørge for, mener Spurkeland.  

Han synes det er en uting at mye tungtrafikk kjøres på små lokalveier i Groruddalen. Han mener Alnabruterminalen bør utvikles slik at man kan ha direkte påkjøring til E6 og Ring 3.  

-  Det bør tilrettelegges for gode traseer fra hovedveiene og inn til terminalområdet. Vi tror det vil føre til mindre kø, sier han.

-  Men dette er oppgraderinger som ligger langt fram i tid. I første omgang er det viktig å skilte tilstrekkelig, slik at alle finner fram. Det gjelder også inne på Alnabruterminalen, som er svært uoversiktlig.

 

Lite hjelp med GPS

Mange har foreslått at sjåførene kan ta i bruk GPS i bilene. Problemet med GPSen er at den finner raskeste rute fra til A til B.  

-  Raskeste rute er ikke alltid den mest hensiktsmessige for store og tunge kjøretøy. Derfor bør det være skiltet en anbefalt kjørerute som gjør det mer forutsigbart, sier Spurkeland.  

Kommunikasjonssjefen understreker at han har stor respekt for lastebilsjåfører.  

-  Varedistribusjonen er viktig for næringslivets verdiskaping i byområder og bør derfor prioriteres høyere i dag med hensyn til framkommelighet og tilgjengelig varelevering, sier han.  

  • Akers Avis Groruddalen lyktes ikke med å få en kommentar fra Statens Vegvesen.

Siste nytt i Nyheter

Ungdom kastet steiner og tente på bil

Politiet avviser at hendelsene i på Stovner og Vestli i helga er i forbindelse med gjengkriminalitet. De etterforsker nå flere forhold fra helga, blant annet skal ungdom ha kastet en tung stein ned fra en bro på Vestli og tent på bil og søppelkasser.

Ung gutt falt igjennom skoletak

En femten år gammel gutt falt igjennom skoletaket til Tiurleiken skole på Romsås søndag ettermiddag. Gutten ble fraktet til sykehus og tilstanden er fremdeles alvorlig.

 
Kan få slutt på utleie-haiene

På mandag skal Stortinget behandle saken om ny eierseksjonslov. Går det igjennom, kan det bety at både hyblifisering og utleie av leiligheter til hotellvirksomhet begrenses.

Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.