Trailer-sjåfører finner ikke veien

Trailer-sjåfører finner ikke veien

 

Transportfirmaet DB Schenker mener det bør lages en skiltplan for innfartsveiene til Groruddalen. Deres sjåfører har ofte store problemer med å finne fram til Alnabruterminalen.

Skrevet av:

Selskapet bruker sjåfører som kommer fra hele Europa, og mange av disse er ikke spesielt kjent på Oslos veier. Det fører ofte til problemer.

-  De fleste bilene skal til Alnabruterminalen. Problemet er bare at det er svært dårlig skilting til terminalen, noe som gjør det veldig vanskelig å finne fram. Det fører ofte til mye unødvendig tidsbruk og ikke minst irritasjon blant sjåførene, sier Einar Spurkeland, kommunikasjonssjef i DB Schenker.

Det er en kjent sak at yrkessjåfører må holde seg til stramme tidsfrister.

-  Hviletid og tidspress for levering gjør det enda viktigere at de finner fram så raskt og enkelt som mulig.

Innkjøringen til Schenkers område på Alnabruterminalen ligger like ovenfor det svært synlige Hells Angels-bygget i Strømsveien.

-  I og med at det ikke finnes noen annen skilting, så ber vi sjåførene kjøre inn til Hells Angels. De blir litt forundret, men slik finner de veien, humrer Spurkeland.

Mangler skilting 

I Groruddalen, og spesielt i dalbunnen, holder mange lagerbedrifter, grossister, samlastere og terminaler til.  

-  Samtidig mangler dalen skilting som viser anbefale kjøreruter. Det er også sparsomt med fjern- og nærskilting fra nord og sør, sier Spurkeland, som mener det haster å få på plass skilting.  

Han synes myndighetene bør sørge for piktogram-skilting.

- Det vil si enkle piler og tegn som er forståelige på alle språk, noe som gjør det enkelt for internasjonale sjåfører.

Kommunikasjonssjefen stiller også spørsmål ved fremdriften i skiltsaker. Han mener dette bør være en smal sak å ordne opp i.

 

På lokalveier 

- Jeg forstår at politiet bør ha ansvar for påbudsskilt, men rene opplysningsskilt som gjør framkommeligheten enklere bør Statens Vegvesen eller kommunen sørge for, mener Spurkeland.  

Han synes det er en uting at mye tungtrafikk kjøres på små lokalveier i Groruddalen. Han mener Alnabruterminalen bør utvikles slik at man kan ha direkte påkjøring til E6 og Ring 3.  

-  Det bør tilrettelegges for gode traseer fra hovedveiene og inn til terminalområdet. Vi tror det vil føre til mindre kø, sier han.

-  Men dette er oppgraderinger som ligger langt fram i tid. I første omgang er det viktig å skilte tilstrekkelig, slik at alle finner fram. Det gjelder også inne på Alnabruterminalen, som er svært uoversiktlig.

 

Lite hjelp med GPS

Mange har foreslått at sjåførene kan ta i bruk GPS i bilene. Problemet med GPSen er at den finner raskeste rute fra til A til B.  

-  Raskeste rute er ikke alltid den mest hensiktsmessige for store og tunge kjøretøy. Derfor bør det være skiltet en anbefalt kjørerute som gjør det mer forutsigbart, sier Spurkeland.  

Kommunikasjonssjefen understreker at han har stor respekt for lastebilsjåfører.  

-  Varedistribusjonen er viktig for næringslivets verdiskaping i byområder og bør derfor prioriteres høyere i dag med hensyn til framkommelighet og tilgjengelig varelevering, sier han.  

  • Akers Avis Groruddalen lyktes ikke med å få en kommentar fra Statens Vegvesen.

Siste nytt i Nyheter

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

 
Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!