Trailer-sjåfører finner ikke veien

Trailer-sjåfører finner ikke veien

 

Transportfirmaet DB Schenker mener det bør lages en skiltplan for innfartsveiene til Groruddalen. Deres sjåfører har ofte store problemer med å finne fram til Alnabruterminalen.

Tekst:

Publisert:

Selskapet bruker sjåfører som kommer fra hele Europa, og mange av disse er ikke spesielt kjent på Oslos veier. Det fører ofte til problemer.

-  De fleste bilene skal til Alnabruterminalen. Problemet er bare at det er svært dårlig skilting til terminalen, noe som gjør det veldig vanskelig å finne fram. Det fører ofte til mye unødvendig tidsbruk og ikke minst irritasjon blant sjåførene, sier Einar Spurkeland, kommunikasjonssjef i DB Schenker.

Det er en kjent sak at yrkessjåfører må holde seg til stramme tidsfrister.

-  Hviletid og tidspress for levering gjør det enda viktigere at de finner fram så raskt og enkelt som mulig.

Innkjøringen til Schenkers område på Alnabruterminalen ligger like ovenfor det svært synlige Hells Angels-bygget i Strømsveien.

-  I og med at det ikke finnes noen annen skilting, så ber vi sjåførene kjøre inn til Hells Angels. De blir litt forundret, men slik finner de veien, humrer Spurkeland.

Mangler skilting 

I Groruddalen, og spesielt i dalbunnen, holder mange lagerbedrifter, grossister, samlastere og terminaler til.  

-  Samtidig mangler dalen skilting som viser anbefale kjøreruter. Det er også sparsomt med fjern- og nærskilting fra nord og sør, sier Spurkeland, som mener det haster å få på plass skilting.  

Han synes myndighetene bør sørge for piktogram-skilting.

- Det vil si enkle piler og tegn som er forståelige på alle språk, noe som gjør det enkelt for internasjonale sjåfører.

Kommunikasjonssjefen stiller også spørsmål ved fremdriften i skiltsaker. Han mener dette bør være en smal sak å ordne opp i.

 

På lokalveier 

- Jeg forstår at politiet bør ha ansvar for påbudsskilt, men rene opplysningsskilt som gjør framkommeligheten enklere bør Statens Vegvesen eller kommunen sørge for, mener Spurkeland.  

Han synes det er en uting at mye tungtrafikk kjøres på små lokalveier i Groruddalen. Han mener Alnabruterminalen bør utvikles slik at man kan ha direkte påkjøring til E6 og Ring 3.  

-  Det bør tilrettelegges for gode traseer fra hovedveiene og inn til terminalområdet. Vi tror det vil føre til mindre kø, sier han.

-  Men dette er oppgraderinger som ligger langt fram i tid. I første omgang er det viktig å skilte tilstrekkelig, slik at alle finner fram. Det gjelder også inne på Alnabruterminalen, som er svært uoversiktlig.

 

Lite hjelp med GPS

Mange har foreslått at sjåførene kan ta i bruk GPS i bilene. Problemet med GPSen er at den finner raskeste rute fra til A til B.  

-  Raskeste rute er ikke alltid den mest hensiktsmessige for store og tunge kjøretøy. Derfor bør det være skiltet en anbefalt kjørerute som gjør det mer forutsigbart, sier Spurkeland.  

Kommunikasjonssjefen understreker at han har stor respekt for lastebilsjåfører.  

-  Varedistribusjonen er viktig for næringslivets verdiskaping i byområder og bør derfor prioriteres høyere i dag med hensyn til framkommelighet og tilgjengelig varelevering, sier han.  

  • Akers Avis Groruddalen lyktes ikke med å få en kommentar fra Statens Vegvesen.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over. Beboere og ansatte er på plass i Ellingsrudhjemmet - som etter flere år og kamper har blitt et heldigitalt sykehjem med store rom for beboerne.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.