ANNONSE

Trailerne er ikke ønsket

Trailerne er ikke ønsket

 

BU-leder i Alna bydel, Knut Røli, reagerer sterkt på parkering av trailere og gjensetting av slepevogner på parkeringsplassen til Mariholtet på randen av Østmarka. Nå ber han kommunen gjøre nødvendige grep.

Tekst:

Publisert:

BU-leder Knut Røli har fått henvendelser om at parkeringen har pågått i lang tid.

- Dette skal være en utfartsparkering for folk som bruker marka. Ikke en rasteplass for trailersjåfører, sier Røli.

- Her inne ligger noen sikkert og sover, bemerker han og peker mot to av trekkvognene med gardinene trukket for.

Han vil imidlertid uttrykke forståelse for at trailersjåførene har behov for å hvile et sted, men vil ikke ha tungtrafikken på denne parkeringsplassen.

Det er imidlertid ikke bare til å hvile at plassen brukes. I løpet av vårt møte med Røli, ser vi én trailer komme å sette fra seg sin henger, mens en annen trekkvogn, noe senere, henter en av slepevognene som har stått parkert. I tillegg står det flere hengere parkert både med og uten trekkvogn.

 

Foreløpig ikke ulovlig

Skiltingen til denne parkeringsplassen tilsier at det skal være lov å parkere her sammenhengende i 48 timer.

- De 48 timene er nok myntet på folk som bruker Østmarka. De kan sette igjen bilen her og tilbringe helgen i skogen, mener Røli.

Skiltene sier ingen ting om et forbud mot nyttekjøretøy. Slik sett er det i dag ikke ulovlig å sette fra seg en trailer her. Dette påpeker også Knut Johanson fra Frilufts-etaten.

- Det er ikke slik vi ønsker at en utfartsparkering skal benyttes. Men å forhindre at det skjer uten en omregulering er vanskelig, forteller han.

Friluftsetaten har imidlertid sendt et brev til Trafikketaten hvor de ber om at skiltingen endres slik at det blir forbudt med denne typen parkering.

 

Trang bru og søppel

BU-lederen påpeker også den trange brua hvor Gamle Strømsvei tar av fra Gamleveien. Brua går over Ellingsrudelva som her deler Oslo kommune og Lørenskog kommune.

- Denne brua er ikke laget for denne typen trafikk, sier han.

Røli vil ikke si noe galt om yrkessjåfører, men understreker at parkeringsplassen på Mariholtet ikke egner seg som trailerpar-kering av flere årsaker.

- Her er ingen sanitærfasiliteter av noe slag, sier han, og undrer hva slags avfall som gjemmer seg i det høye gresset rundt plassen.

- Oslo trenger en skikkelig trailerparkering. Da hadde vi unngått hele problemet, mener BU-lederen.

 

- Et bilde på situasjonen

Leder i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Hansen, mener at eksemplet fra Mariholtet tegner et klart bilde over hvor dårlig tilrettlagt det er for trailersjåfører i hovedstaden.

- Vi forsvarer ikke at sjåfører bruker parkeringsplasser som er ment for annet bruk, men et sted må de stå for å gjennomføre en døgnhvil. Ellers blir de jo straffet for det óg, sier Hansen.

Han mener diskusjonen rundt trailerparkering i Oslo kun består av håpløst ordskifte, og mens kranglingen pågår går det utover sjåførene.

- De blir uglesett hvor enn de parkerer, og får da heller ikke den nødvendige kvaliteten på hvilen.

 

Uakseptabelt

Knut Røli støttes av leder i Østmarkas Venner, Steinar Saghaug.

- Det er uakseptabelt at utfartsparkinga blir brukt til slike formål, sier han, og tar opp de samme faremomenter som BU-lederen.

- Tungtransport skal ikke inn hvor det er så mange myke trafikanter som her. Folk sykler og går inn til marka, og lastebilene skaper stor trafikal utrygghet.

Saghaug forteller også at han har forståelse for at sjåførene må hvile, men mener at dette er så åpenbart i strid med parkeringens formål, og oppfordrer Oslo kommune og Friluftsetaten til å sette en stopper for dette så raskt som mulig.

Knut Røli understreker også at han som BU-leder i Bydel Alna forventer at det gjøres de nødvendige grep som setter en stopper for dette så raskt som mulig.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

ANNONSE
Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

 
ANNONSE