ANNONSE

Transportkaos fra A-hus

Fredag i to-tiden skulle ekteparet ha taxi fra A-hus til Stovner. Rundt tre timer senere var de hjemme. De fikk beskjed om at taxien ikke var bestilt.

Tekst:

Publisert:

- Det er andre gang på kort tid vi opplever at Nedre Romerike Taxi ikke kommer som avtalt. Dette skjer aldri med Oslo Taxi, forteller Tone Gjerald.

Sykehuset bestilte taxi kl. 13.45. En time senere purret ekteparet. Da hadde de ventet ute i det varme været, og køen av ventende pasienter ble bare lengre. For Tones ektemann, som er alvorlig syk, ble dette en ekstra belastning.

- Jeg ble så sinna at jeg mistet pusten. Det var heldigvis en hyggelig mann med gips som ga stolen sin til meg, så jeg kunne sette meg ned for å hvile, forteller Gunnar Gjerald.

Kl. 16.50 får Tone Gjerlad stoppet en av Romerikes taxier, der sjåføren er svært hjelpsom. Han forteller om store dataproblemer den dagen. Det igjen motsier taxisentralen.

- Da jeg ringte Romerike taxi for å forklare saken fikk jeg bare kjeft, og i følge dem hadde de ikke hatt noen dataproblemer. Men hvorfor måtte vi da vente i nesten tre timer? Vi føler ikke at vi har noen garanti for å komme hjem, sier hun frustrert.

Trafikksjef i Nedre Romerike Taxi, Jon Hol, avviser at det er taxisentralens feil.

- Sykehuset bestiller taxi via Pasienttransportavdelingen ved Ullevål sykehus. Bestillingen går ikke gjennom vår taxisentral, men via Pasienttransport. Vi kjører pasienter når vi får turen, men det som ikke blir registrert hos oss har vi ingen styring på, sier Jon Hol.

Jostein Svendsen som er avdelingsleder for Pasienttransportavdelingen ved Ullevål universitetssykehus, forklarer at den fredag var det nasjonale datasystemet nede i en times tid. Han ser at det er lagt inn en bestilling fra sykehuset som er bekreftet i tidspunktet ekteparet bestilte, men finner ingen navn på det.

- Denne feilen har oppstått på grunn av nettverket. Jeg ser at drosjen er bekreftet, men det er ikke tildelt noen taxi. Det vil si at turen er stoppet. Det er synd når sånt skjer, sier Jostein Svendsen.

Han forklarer videre at Pasienttransporten opplever lite klager. I en undersøkelse som ble gjort i mai 2008 var rundt 98 prosent spurte fornøyd med Helsekspressen som transporttilbud. Samarbeidet med taxisentralen mener avdelingsleder også går fint.

-  Pasientreise er ikke det samme som en ordinær taxi. Etter at sykehuset legger inn en elektronisk rekvisisjon går den automatisk til taxisentralen. Vi tar forbehold om at pasienten kan bruke litt ekstra med tid, sier Svendsen.

 

Siste nytt i Nyheter

- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

ANNONSE
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

 
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
ANNONSE