Trikk eneste riktige ifølge Ruter

Trikk eneste riktige ifølge Ruter

 

Ruter mener at forlengelse av trikken til Tonsenhagen er helt nødvendig, men planene møter fortsatt skepsis og motstand på Årvoll, Tonsen­hagen og deler av Refstad

Skrevet av:

 Av de rundt 100 fremmøtte i den nye kultursalen på Årvoll gård var mange skeptiske til trikken, noen hadde ikke gjort seg opp noen mening, mens det også var en gjeng som heiet på trikken. Det var likevel motstanderne som talte høyest.

- Hvorfor er det nødvendig med trikk til Tonsenhagen? Vi vil ikke ha trikk i området vårt. Vi er fornøyde med å ha buss, ytret Tonsenhagen-beboer Elin Risåsen, som også lurer på hvor trikken vil gå.

 

Mange passasjerer

Grunnen til at Ruter har sett seg ut strekningen Sinsen - Tonsenhagen som aktuell for trikkeskinner, er at ingen andre busslinjer i Oslo har flere passasjerer enn nettopp 31-bussen, som har åtte millioner passasjerer i året.

- Noe av bakgrunnen for at vi ønsker trikk til Tonsenhagen er at 31-bussen er den mest trafikkerte i Oslo. Vi ønsker en bedre rollefordeling mellom buss og trikk. Ved en bedre rollefordeling får vi også mer kollektivtrafikk for pengene, sier Ola Skar, prosjektleder i Ruter.

 

Innen 2030 planlegger Ruter å doble kollektivtrafikken i Oslo - noe som de mener er nødvendig med tanke på den kommende befolkningsveksten.

- Vi ønsker å kjøre trikk der markedet er godt, sier Skar.

 

Støy fra bussen

Spørsmålene fra befolkningen var mange under møtet.

- Hvorfor kan dere ikke tenke dere en bane under jorda i stedet, spør én.

- Jeg har vært avhengig av trikk til jobb, og jeg får ikke bedre service med en trikk. Når en trikk stopper, så står den, sier en annen.

Jan-Morten Kjelstad har bodd i området i 60 år, og bor tett innpå Årvollveien. Han er allerede plaget av støy fra bussen.

- I rushtida kjører det en buss forbi hvert 90. sekund i Årvollveien. Trikken er heller ikke lydløs. Jeg er verken motstander av trikk eller buss, men jeg vil ha det rolig, sier Kjelstad.

 

Minimal trikkestøy

Prosjektleder Skar forsikrer om at materialene som vil bli brukt på en ny trikkelinje vil være helt nye. I tillegg vil man kjøre med nye trikker helt fra starten, eller mest sannsynligvis bytte dem ut etter noen år.

Rolf Bergstrand, teknisk direktør i selskapet Trikken, kan ikke love at trikken ikke skal støye noe, men han lover at de nye trikkene er støy­svake.

- Nå kan dere se på bybanen i Bergen. Den støyer svært lite, påpeker han.

Håvard Pedersen er en av beboerne som taler svært varmt for trikken - også han ser til Bergen.

- I Bergen var også flertallet mot trikk. Etter at den kom har flertallet skiftet fullstendig. Nå krangler de om hvem som skal få trikken i neste omgang, siden de har sett hva en moderne trikk er, sier Pedersen, og fortsetter:

- Når trikken kommer er jeg sikker på at folk vil ha den.

 

År fram i tid

På strekningen fra Sinsenkrysset til Bjerkekrysset planlegges trikken i midtstilt eller sidestilt trasé i Trondheimsveien.

Ved Bjerkekrysset skal kryssing skje enten i plan eller i kulvert. I Årvollveien vil trikken kjøre i blandet trafikk før den kjører videre forbi Tonsenhagen senter og til Tonsenhagen skole der siste holdeplass vil være.

Det vil bli anlagt en vendebutt i enden av traseen etter siste holdeplass.

Prosjektleder Skar forteller at planene om trikk også kan gjennomføres uavhengig av om Trondheimsveien blir nedgradert eller ikke - selv om Ruter ser på det som best at den nedgraderes.

Går alt som Ruter vil ser man tidligst på en byggestart i 2014, men det forutsetter rask saksbehandling i kommunen og finansiering til prosjektet.

 

Ekspropriasjon?

Noen av beboerne er bekymret i forhold til den nye kulverten, siden den vil komme rett utenfor husene deres. Noen lurer også på hvordan både kulverten og husene skal få plass. Ruter innrømmer at det kan bli aktuelt med ekspropriasjon av et par eiendommer, men det vet de foreløpig ikke mer om. Ytterligere detaljer vil komme fram senere i planprosessen.

Til tross for at mange ikke ønsker trikk, velger Ruter å se positivt på situasjonen. Skar trekker fram engasjementet til lokalbefolkningen.

- I tillegg er det bra at dere er fornøyde med busstilbudet til Tonsenhagen. Kapasiteten må imidlertid økes om dere skal være like fornøyde om 10 år.

Trikkemøtet ble arrangert av Bjerke Storvel og Øvre Disen Vel, som var godt fornøyd med møtet.

- Jeg synes det har kommet mange gode innspill, og at debatten har vært relativt saklig, sier Tore Fladland.

 

Fakta

o Forlengelse av trikk til Tonsenhagen ble vedtatt allerede tidlig på 1950-tallet, og i 1954 ble det regulert en trikketrasé på nordsiden av Trondheimsveien.

o I 1993 vedtok bystyret igjen en reguleringsplan med forlengelse av trikk til Aker sykehus. Begge gangene møtte planene motstand i nærmiljøet, og ingen av dem ble heller gjennomført.

o Senere er det gjennomført flere utredninger og analyser om trikk til Tonsenhagen. Den siste av disse er et forprosjekt fra 2009, og det ble laget et planprogram i 2010. Dette blir nå behandlet av Plan- og bygningsetaten.

o Traseen det nå ses på til trikk, er midtstilt eller sidestilt trasé i Trondheimsveien, for så å gå i plan eller en kulvert ved Bjerkekrysset, i Årvollveien vil den kjøre i blandet trafikk, og videre til Tonsenhagen.

Siste nytt i Nyheter

Annonse: Grorud Senter
Den nye møteplassen

Grorud Senter

Den nye møteplassen

  • Grorud senter

Om ikke lenge er Grorud Senter ferdig oppusset, med nye butikker, nye fasader og ikke minst et nytt bakeri og en sushirestaurant.

– Det er dette som <BR>skaper lokalsamfunn

Kronprinsparet på turné i Bjerke bydel:

– Det er dette som
skaper lokalsamfunn

  • Kronprinsparet

Kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit besøkte Bjerke bydel og fikk være med på flere av aktivitetene. Blant annet lærte kronprinsessen å sjonglere av Nysirkus på Veitvet og fikk møte over tusen aktive barn og unge på Isdammen.

Er det sommer, <BR>vår eller påske?

Er det sommer,
vår eller påske?

  • Sommer

Det er ikke lenge siden det snødde, men i helgen kom sommeren så å si over natta. Turen gikk til Steinbruvann for en liten stemningsrapport.

 
Byutviklings-status i Groruddalen

Årsmøte Groruddalen Miljøforum

Byutviklings-status
i Groruddalen

  • miljø

Tirsdag 28. mars skal Groruddalen Miljøforum ha sitt årsmøte. Det blir utdeling av hederspris, samt et blikk på byutviklingen i Groruddalen fremover.

Maks sikkerhet

Brukere av trygghetsalarm får røykvarsler:

Maks sikkerhet

  • Bydel Stovner

Bydelsutvalget i Bydel Stovner har bestemt at alle som får innvilget trygghetsalarm får installasjon av røykvarsel på kjøpet. Dette viser bydelens digitale satsing.

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

Markerte den internasjonale dagen mot rasisme

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

  • Rasisme

Byråd Geir Lippestad (Ap) vil ha et tydelig perspektiv i kampen mot rasisme og diskriminering. Ifølge politiet finnes det store mørketall innenfor hatkriminalitet.

 
Sterkt om overgrep

Foredrag på Vestli skole:

Sterkt om overgrep

  • Foredrag

Det var mange følelser og mye lærdom på Vestli skole da FAU hadde invitert Annett Berntsberg Eck. Hun fortalte sin historie og ga flere gode tips.

Tar barnas helse på alvor

Barnas kosthold og
bevegelse på alvor

  • Barn

Barnehagematen.no leverer varm og hjemmelaget mat som er spiseklar til barnehager, skoler og aktivitetsskoler. Nå har de ansatt en lokalkjent person i Groruddalen som skal passe på at alt går som det skal.

– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

 
– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!