Trikk eneste riktige ifølge Ruter

Trikk eneste riktige ifølge Ruter

 

Ruter mener at forlengelse av trikken til Tonsenhagen er helt nødvendig, men planene møter fortsatt skepsis og motstand på Årvoll, Tonsen­hagen og deler av Refstad

Skrevet av:

 Av de rundt 100 fremmøtte i den nye kultursalen på Årvoll gård var mange skeptiske til trikken, noen hadde ikke gjort seg opp noen mening, mens det også var en gjeng som heiet på trikken. Det var likevel motstanderne som talte høyest.

- Hvorfor er det nødvendig med trikk til Tonsenhagen? Vi vil ikke ha trikk i området vårt. Vi er fornøyde med å ha buss, ytret Tonsenhagen-beboer Elin Risåsen, som også lurer på hvor trikken vil gå.

 

Mange passasjerer

Grunnen til at Ruter har sett seg ut strekningen Sinsen - Tonsenhagen som aktuell for trikkeskinner, er at ingen andre busslinjer i Oslo har flere passasjerer enn nettopp 31-bussen, som har åtte millioner passasjerer i året.

- Noe av bakgrunnen for at vi ønsker trikk til Tonsenhagen er at 31-bussen er den mest trafikkerte i Oslo. Vi ønsker en bedre rollefordeling mellom buss og trikk. Ved en bedre rollefordeling får vi også mer kollektivtrafikk for pengene, sier Ola Skar, prosjektleder i Ruter.

 

Innen 2030 planlegger Ruter å doble kollektivtrafikken i Oslo - noe som de mener er nødvendig med tanke på den kommende befolkningsveksten.

- Vi ønsker å kjøre trikk der markedet er godt, sier Skar.

 

Støy fra bussen

Spørsmålene fra befolkningen var mange under møtet.

- Hvorfor kan dere ikke tenke dere en bane under jorda i stedet, spør én.

- Jeg har vært avhengig av trikk til jobb, og jeg får ikke bedre service med en trikk. Når en trikk stopper, så står den, sier en annen.

Jan-Morten Kjelstad har bodd i området i 60 år, og bor tett innpå Årvollveien. Han er allerede plaget av støy fra bussen.

- I rushtida kjører det en buss forbi hvert 90. sekund i Årvollveien. Trikken er heller ikke lydløs. Jeg er verken motstander av trikk eller buss, men jeg vil ha det rolig, sier Kjelstad.

 

Minimal trikkestøy

Prosjektleder Skar forsikrer om at materialene som vil bli brukt på en ny trikkelinje vil være helt nye. I tillegg vil man kjøre med nye trikker helt fra starten, eller mest sannsynligvis bytte dem ut etter noen år.

Rolf Bergstrand, teknisk direktør i selskapet Trikken, kan ikke love at trikken ikke skal støye noe, men han lover at de nye trikkene er støy­svake.

- Nå kan dere se på bybanen i Bergen. Den støyer svært lite, påpeker han.

Håvard Pedersen er en av beboerne som taler svært varmt for trikken - også han ser til Bergen.

- I Bergen var også flertallet mot trikk. Etter at den kom har flertallet skiftet fullstendig. Nå krangler de om hvem som skal få trikken i neste omgang, siden de har sett hva en moderne trikk er, sier Pedersen, og fortsetter:

- Når trikken kommer er jeg sikker på at folk vil ha den.

 

År fram i tid

På strekningen fra Sinsenkrysset til Bjerkekrysset planlegges trikken i midtstilt eller sidestilt trasé i Trondheimsveien.

Ved Bjerkekrysset skal kryssing skje enten i plan eller i kulvert. I Årvollveien vil trikken kjøre i blandet trafikk før den kjører videre forbi Tonsenhagen senter og til Tonsenhagen skole der siste holdeplass vil være.

Det vil bli anlagt en vendebutt i enden av traseen etter siste holdeplass.

Prosjektleder Skar forteller at planene om trikk også kan gjennomføres uavhengig av om Trondheimsveien blir nedgradert eller ikke - selv om Ruter ser på det som best at den nedgraderes.

Går alt som Ruter vil ser man tidligst på en byggestart i 2014, men det forutsetter rask saksbehandling i kommunen og finansiering til prosjektet.

 

Ekspropriasjon?

Noen av beboerne er bekymret i forhold til den nye kulverten, siden den vil komme rett utenfor husene deres. Noen lurer også på hvordan både kulverten og husene skal få plass. Ruter innrømmer at det kan bli aktuelt med ekspropriasjon av et par eiendommer, men det vet de foreløpig ikke mer om. Ytterligere detaljer vil komme fram senere i planprosessen.

Til tross for at mange ikke ønsker trikk, velger Ruter å se positivt på situasjonen. Skar trekker fram engasjementet til lokalbefolkningen.

- I tillegg er det bra at dere er fornøyde med busstilbudet til Tonsenhagen. Kapasiteten må imidlertid økes om dere skal være like fornøyde om 10 år.

Trikkemøtet ble arrangert av Bjerke Storvel og Øvre Disen Vel, som var godt fornøyd med møtet.

- Jeg synes det har kommet mange gode innspill, og at debatten har vært relativt saklig, sier Tore Fladland.

 

Fakta

o Forlengelse av trikk til Tonsenhagen ble vedtatt allerede tidlig på 1950-tallet, og i 1954 ble det regulert en trikketrasé på nordsiden av Trondheimsveien.

o I 1993 vedtok bystyret igjen en reguleringsplan med forlengelse av trikk til Aker sykehus. Begge gangene møtte planene motstand i nærmiljøet, og ingen av dem ble heller gjennomført.

o Senere er det gjennomført flere utredninger og analyser om trikk til Tonsenhagen. Den siste av disse er et forprosjekt fra 2009, og det ble laget et planprogram i 2010. Dette blir nå behandlet av Plan- og bygningsetaten.

o Traseen det nå ses på til trikk, er midtstilt eller sidestilt trasé i Trondheimsveien, for så å gå i plan eller en kulvert ved Bjerkekrysset, i Årvollveien vil den kjøre i blandet trafikk, og videre til Tonsenhagen.

Siste nytt i Nyheter

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

 
Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

 
- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Halvparten går til <BR>helse og omsorg

Halvparten går til
helse og omsorg

  • Bydel Stovner

Bydelsdirektør Alv H. Sørland i Bydel Stovner forbereder seg på en vri av tjenestene i fremtiden. Store deler av budsjettet går til helse og omsorg, og bydelen vil opprette et demensteam.

Inviterte ordføreren <BR>til fredsprisfest

Inviterte ordføreren
til fredsprisfest

Elever fra Lindeberg og Ruseløkka skoler inviterte ordfører Marianne Borgen (SV) til fredsprisfesten lørdag 10. desember. De fikk også sneket inn noen egne spørsmål.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!