Trikk eneste riktige ifølge Ruter

Trikk eneste riktige ifølge Ruter

 

Ruter mener at forlengelse av trikken til Tonsenhagen er helt nødvendig, men planene møter fortsatt skepsis og motstand på Årvoll, Tonsen­hagen og deler av Refstad

Skrevet av:

 Av de rundt 100 fremmøtte i den nye kultursalen på Årvoll gård var mange skeptiske til trikken, noen hadde ikke gjort seg opp noen mening, mens det også var en gjeng som heiet på trikken. Det var likevel motstanderne som talte høyest.

- Hvorfor er det nødvendig med trikk til Tonsenhagen? Vi vil ikke ha trikk i området vårt. Vi er fornøyde med å ha buss, ytret Tonsenhagen-beboer Elin Risåsen, som også lurer på hvor trikken vil gå.

 

Mange passasjerer

Grunnen til at Ruter har sett seg ut strekningen Sinsen - Tonsenhagen som aktuell for trikkeskinner, er at ingen andre busslinjer i Oslo har flere passasjerer enn nettopp 31-bussen, som har åtte millioner passasjerer i året.

- Noe av bakgrunnen for at vi ønsker trikk til Tonsenhagen er at 31-bussen er den mest trafikkerte i Oslo. Vi ønsker en bedre rollefordeling mellom buss og trikk. Ved en bedre rollefordeling får vi også mer kollektivtrafikk for pengene, sier Ola Skar, prosjektleder i Ruter.

 

Innen 2030 planlegger Ruter å doble kollektivtrafikken i Oslo - noe som de mener er nødvendig med tanke på den kommende befolkningsveksten.

- Vi ønsker å kjøre trikk der markedet er godt, sier Skar.

 

Støy fra bussen

Spørsmålene fra befolkningen var mange under møtet.

- Hvorfor kan dere ikke tenke dere en bane under jorda i stedet, spør én.

- Jeg har vært avhengig av trikk til jobb, og jeg får ikke bedre service med en trikk. Når en trikk stopper, så står den, sier en annen.

Jan-Morten Kjelstad har bodd i området i 60 år, og bor tett innpå Årvollveien. Han er allerede plaget av støy fra bussen.

- I rushtida kjører det en buss forbi hvert 90. sekund i Årvollveien. Trikken er heller ikke lydløs. Jeg er verken motstander av trikk eller buss, men jeg vil ha det rolig, sier Kjelstad.

 

Minimal trikkestøy

Prosjektleder Skar forsikrer om at materialene som vil bli brukt på en ny trikkelinje vil være helt nye. I tillegg vil man kjøre med nye trikker helt fra starten, eller mest sannsynligvis bytte dem ut etter noen år.

Rolf Bergstrand, teknisk direktør i selskapet Trikken, kan ikke love at trikken ikke skal støye noe, men han lover at de nye trikkene er støy­svake.

- Nå kan dere se på bybanen i Bergen. Den støyer svært lite, påpeker han.

Håvard Pedersen er en av beboerne som taler svært varmt for trikken - også han ser til Bergen.

- I Bergen var også flertallet mot trikk. Etter at den kom har flertallet skiftet fullstendig. Nå krangler de om hvem som skal få trikken i neste omgang, siden de har sett hva en moderne trikk er, sier Pedersen, og fortsetter:

- Når trikken kommer er jeg sikker på at folk vil ha den.

 

År fram i tid

På strekningen fra Sinsenkrysset til Bjerkekrysset planlegges trikken i midtstilt eller sidestilt trasé i Trondheimsveien.

Ved Bjerkekrysset skal kryssing skje enten i plan eller i kulvert. I Årvollveien vil trikken kjøre i blandet trafikk før den kjører videre forbi Tonsenhagen senter og til Tonsenhagen skole der siste holdeplass vil være.

Det vil bli anlagt en vendebutt i enden av traseen etter siste holdeplass.

Prosjektleder Skar forteller at planene om trikk også kan gjennomføres uavhengig av om Trondheimsveien blir nedgradert eller ikke - selv om Ruter ser på det som best at den nedgraderes.

Går alt som Ruter vil ser man tidligst på en byggestart i 2014, men det forutsetter rask saksbehandling i kommunen og finansiering til prosjektet.

 

Ekspropriasjon?

Noen av beboerne er bekymret i forhold til den nye kulverten, siden den vil komme rett utenfor husene deres. Noen lurer også på hvordan både kulverten og husene skal få plass. Ruter innrømmer at det kan bli aktuelt med ekspropriasjon av et par eiendommer, men det vet de foreløpig ikke mer om. Ytterligere detaljer vil komme fram senere i planprosessen.

Til tross for at mange ikke ønsker trikk, velger Ruter å se positivt på situasjonen. Skar trekker fram engasjementet til lokalbefolkningen.

- I tillegg er det bra at dere er fornøyde med busstilbudet til Tonsenhagen. Kapasiteten må imidlertid økes om dere skal være like fornøyde om 10 år.

Trikkemøtet ble arrangert av Bjerke Storvel og Øvre Disen Vel, som var godt fornøyd med møtet.

- Jeg synes det har kommet mange gode innspill, og at debatten har vært relativt saklig, sier Tore Fladland.

 

Fakta

o Forlengelse av trikk til Tonsenhagen ble vedtatt allerede tidlig på 1950-tallet, og i 1954 ble det regulert en trikketrasé på nordsiden av Trondheimsveien.

o I 1993 vedtok bystyret igjen en reguleringsplan med forlengelse av trikk til Aker sykehus. Begge gangene møtte planene motstand i nærmiljøet, og ingen av dem ble heller gjennomført.

o Senere er det gjennomført flere utredninger og analyser om trikk til Tonsenhagen. Den siste av disse er et forprosjekt fra 2009, og det ble laget et planprogram i 2010. Dette blir nå behandlet av Plan- og bygningsetaten.

o Traseen det nå ses på til trikk, er midtstilt eller sidestilt trasé i Trondheimsveien, for så å gå i plan eller en kulvert ved Bjerkekrysset, i Årvollveien vil den kjøre i blandet trafikk, og videre til Tonsenhagen.

Siste nytt i Nyheter

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

 
– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

Privat Økern-<BR>barnehage på vent

Privat Økern-
barnehage på vent

  • Barnehage

En Espira-barnehage på to etasjer i Nybyen på Økern skulle etter planen åpne i september neste år. Nå ligger planene brakk fordi byrådet avslo søknad om tilskudd.

McDonalds avdeling Furuset ranet

McDonalds avdeling Furuset ranet

  • Ran

En mann i 50-årene ranet McDonalds ved Radisson Blu Alna hotell med pistol. Mannen kom seg unna med kontanter.

 
Nå er det Vestli sin tur

Lokalpolitikere frir til Groruddals-satsingen:

Nå er det Vestli sin tur

  • Groruddals-satsingen

Lokalpolitikerne May-Britt Christensen (Ap) og Athithan Kumarasamy (Ap) i Stovner bydel ønsker å få mer aktivitet for barn og unge på Vestli – og etterlyser tiltak i Vestliskogen grendeskole.

Tverrforbindelsen er i planen

Tverrforbindelsen er i planen

  • Oslopakke 3

Fylkesordfører Anette Solli (H) i Akershus forteller at tverrforbindelsen ligger som en del av prosjektet i konseptvalgutredningen til Romeriksbanen som blir ferdig før sommeren.

Får 1,4 millioner <BR>til ny skolegård

Får 1,4 millioner
til ny skolegård

Rødtvet skole søkte om midler til sitt skolegårdsprosjekt «Raske føtter og vennskapsrøtter» av Sparebankstiftelsen. Lite visste de at denne søknaden skulle gjøre Rødtvet skole til Sparebankstiftelsens hovedprosjektet.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!