Trikk eneste riktige ifølge Ruter

Trikk eneste riktige ifølge Ruter

 

Ruter mener at forlengelse av trikken til Tonsenhagen er helt nødvendig, men planene møter fortsatt skepsis og motstand på Årvoll, Tonsen­hagen og deler av Refstad

Tekst:

Publisert:

 Av de rundt 100 fremmøtte i den nye kultursalen på Årvoll gård var mange skeptiske til trikken, noen hadde ikke gjort seg opp noen mening, mens det også var en gjeng som heiet på trikken. Det var likevel motstanderne som talte høyest.

- Hvorfor er det nødvendig med trikk til Tonsenhagen? Vi vil ikke ha trikk i området vårt. Vi er fornøyde med å ha buss, ytret Tonsenhagen-beboer Elin Risåsen, som også lurer på hvor trikken vil gå.

 

Mange passasjerer

Grunnen til at Ruter har sett seg ut strekningen Sinsen - Tonsenhagen som aktuell for trikkeskinner, er at ingen andre busslinjer i Oslo har flere passasjerer enn nettopp 31-bussen, som har åtte millioner passasjerer i året.

- Noe av bakgrunnen for at vi ønsker trikk til Tonsenhagen er at 31-bussen er den mest trafikkerte i Oslo. Vi ønsker en bedre rollefordeling mellom buss og trikk. Ved en bedre rollefordeling får vi også mer kollektivtrafikk for pengene, sier Ola Skar, prosjektleder i Ruter.

 

Innen 2030 planlegger Ruter å doble kollektivtrafikken i Oslo - noe som de mener er nødvendig med tanke på den kommende befolkningsveksten.

- Vi ønsker å kjøre trikk der markedet er godt, sier Skar.

 

Støy fra bussen

Spørsmålene fra befolkningen var mange under møtet.

- Hvorfor kan dere ikke tenke dere en bane under jorda i stedet, spør én.

- Jeg har vært avhengig av trikk til jobb, og jeg får ikke bedre service med en trikk. Når en trikk stopper, så står den, sier en annen.

Jan-Morten Kjelstad har bodd i området i 60 år, og bor tett innpå Årvollveien. Han er allerede plaget av støy fra bussen.

- I rushtida kjører det en buss forbi hvert 90. sekund i Årvollveien. Trikken er heller ikke lydløs. Jeg er verken motstander av trikk eller buss, men jeg vil ha det rolig, sier Kjelstad.

 

Minimal trikkestøy

Prosjektleder Skar forsikrer om at materialene som vil bli brukt på en ny trikkelinje vil være helt nye. I tillegg vil man kjøre med nye trikker helt fra starten, eller mest sannsynligvis bytte dem ut etter noen år.

Rolf Bergstrand, teknisk direktør i selskapet Trikken, kan ikke love at trikken ikke skal støye noe, men han lover at de nye trikkene er støy­svake.

- Nå kan dere se på bybanen i Bergen. Den støyer svært lite, påpeker han.

Håvard Pedersen er en av beboerne som taler svært varmt for trikken - også han ser til Bergen.

- I Bergen var også flertallet mot trikk. Etter at den kom har flertallet skiftet fullstendig. Nå krangler de om hvem som skal få trikken i neste omgang, siden de har sett hva en moderne trikk er, sier Pedersen, og fortsetter:

- Når trikken kommer er jeg sikker på at folk vil ha den.

 

År fram i tid

På strekningen fra Sinsenkrysset til Bjerkekrysset planlegges trikken i midtstilt eller sidestilt trasé i Trondheimsveien.

Ved Bjerkekrysset skal kryssing skje enten i plan eller i kulvert. I Årvollveien vil trikken kjøre i blandet trafikk før den kjører videre forbi Tonsenhagen senter og til Tonsenhagen skole der siste holdeplass vil være.

Det vil bli anlagt en vendebutt i enden av traseen etter siste holdeplass.

Prosjektleder Skar forteller at planene om trikk også kan gjennomføres uavhengig av om Trondheimsveien blir nedgradert eller ikke - selv om Ruter ser på det som best at den nedgraderes.

Går alt som Ruter vil ser man tidligst på en byggestart i 2014, men det forutsetter rask saksbehandling i kommunen og finansiering til prosjektet.

 

Ekspropriasjon?

Noen av beboerne er bekymret i forhold til den nye kulverten, siden den vil komme rett utenfor husene deres. Noen lurer også på hvordan både kulverten og husene skal få plass. Ruter innrømmer at det kan bli aktuelt med ekspropriasjon av et par eiendommer, men det vet de foreløpig ikke mer om. Ytterligere detaljer vil komme fram senere i planprosessen.

Til tross for at mange ikke ønsker trikk, velger Ruter å se positivt på situasjonen. Skar trekker fram engasjementet til lokalbefolkningen.

- I tillegg er det bra at dere er fornøyde med busstilbudet til Tonsenhagen. Kapasiteten må imidlertid økes om dere skal være like fornøyde om 10 år.

Trikkemøtet ble arrangert av Bjerke Storvel og Øvre Disen Vel, som var godt fornøyd med møtet.

- Jeg synes det har kommet mange gode innspill, og at debatten har vært relativt saklig, sier Tore Fladland.

 

Fakta

o Forlengelse av trikk til Tonsenhagen ble vedtatt allerede tidlig på 1950-tallet, og i 1954 ble det regulert en trikketrasé på nordsiden av Trondheimsveien.

o I 1993 vedtok bystyret igjen en reguleringsplan med forlengelse av trikk til Aker sykehus. Begge gangene møtte planene motstand i nærmiljøet, og ingen av dem ble heller gjennomført.

o Senere er det gjennomført flere utredninger og analyser om trikk til Tonsenhagen. Den siste av disse er et forprosjekt fra 2009, og det ble laget et planprogram i 2010. Dette blir nå behandlet av Plan- og bygningsetaten.

o Traseen det nå ses på til trikk, er midtstilt eller sidestilt trasé i Trondheimsveien, for så å gå i plan eller en kulvert ved Bjerkekrysset, i Årvollveien vil den kjøre i blandet trafikk, og videre til Tonsenhagen.

Siste nytt i Nyheter

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.

Kan smelle når som helst

I mars ble en person som løp over Tvetenveien ved busstoppet på Haugerud påkjørt. Yassine Arakia (H) er redd for hva som vil skje dersom trafikksituasjonen ikke blir tatt på alvor.

 
Pengene renner inn i Årvolldammen

I revidert budsjett kommer byrådet med en gladnyhet til Bydel Bjerke: Det blir vann i Årvolldammen i år også - med en prislapp på 750.000 kroner. Dammen vil være klar til bruk i slutten av neste uke. Men fremtiden er fremdeles usikker.

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg.

Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.