Trolig trailer-forbud til høsten

Trolig trailer-forbud til høsten

GODE NYHETER: Byråd Guri Melby kom med nyheter som gir håp om en tryggere skolevei på Veitvet. Fredag møtte hun Jon Sandven (t.v.), Tor Kristian Birkeland, Lina Rønningen og Thor Møkkelgjerd i aksjonsgruppa.


I august skal Oslo kommune og politiet møtes for å drøfte strakstiltak i Veitvetveien. Dersom byråd Guri Melby (V) får vilja si blir det gjennomkjørings-forbud for trailere og nedsatt fartsgrense i løpet av høsten.

Skrevet av:

Oppdatert:
03.07.2014 kl 11:06

Problemet er at Oslo kommune ikke har lov til å sette opp forbud-skilt uten samtykke fra Oslo politidistrikt. Selv om bystyret i oktober 2013 vedtok tungtransportplanen, som sier at tyngre kjøretøy skal forbys gjennomkjøring i Veitvetveien, er det en omstendelig prosess å sette planene ut i live.

Fredag møtte samferdselsbyråd Guri Melby (V) frustrerte beboere i aksjonsgruppa som jobber med å bedre forholdene i Veitvetveien. Den lokale veien har de senere årene blitt en populær sniketrasé mellom Riksvei 4 og dalbunnen.

–  Det er veldig nyttig for meg som politiker å se på forholdene. Jeg fikk bekreftet at behovet for stenging er tilstede i høyeste grad. Det er ikke rart beboerne er frustrert over situasjonen, sier byråden med ansvar for kommunens veier.

Tiltak i høst

I august skal hun sette seg ned med politiet for å iverksette strakstiltak i veien - nærmere ett år etter at bystyret vedtok at strakstiltak måtte komme umiddelbart.

–  Jeg forstår at beboerne er tvilende til fremdriften i saken, men jeg vil gjerne understreke at vi har kommet langt med å gjennomføre tiltakene i tungtransportplanen, sier Melby.

I møtet med politiet håper byråden at de får lov til å sette opp skilt som nekter kjøretøy over 3500 kilo å bruke Veitvetveien til gjennomkjøring.

–  Dette er opp til politiet, men det er ikke noe poeng i å skyve ansvaret fra den ene instansen til den andre. Jeg er sikker på at får til dette, sier Melby.

Politiet, plankontoret i Groruddalen, Statens vegvesen og Oslo kommune sitter i gruppa som foreslår tiltakene som skal gjennomføres i tungtransportplanen.

Senker farten

–  Vi har ikke fått noen indikasjoner på at de er imot gjennomkjøringsforbud, men vi kan ikke konkludere før møtet i august, sier hun.

Det er også planer om å senke fartsgrensa i Veitvetveien fra 40 km/t til 30 km/t. Dette kan kommunen selv ordne.

–  Det må gjøres etter en helhetsvurdering, men det er åpenbart at farten bør reduseres, sier Melby.

–  Når kan du love at det blir gjort tiltak i Veitvetveien?

–  Jeg tør ikke love på noe vegne av politiet, men mest sannsynlig vil det skje ting allerede i høst. Tidligst september, svarer Melby.

På vårparten neste år skal Veitvetveien rustes opp. Hensikten er å gjøre gata mindre attraktiv for gjennomkjøring.

Smalere vei

Det blir flere opphøyde gangfelt og fortauet skal gjøres bredere, noe som vil gjøre kjøreveien smalere.

–  Det vil gjøre veien mindre kjørbar, og forhåpentligvis er det færre privatbiler som da velger å bruke den til sniking, sier Melby.

Byrådet skal vurdere fullt forbud mot gjennomkjøring av tungtrafikk i Veitvetveien, men vil først se på effekten av tiltakene som gjennomføres det nærmeste året.

Aksjonsgruppa på Veitvet er oppløftet etter møtet med byråden.

–  Vi opplevde en imøtekommende byråd som tok oss på alvor og hun hadde en plan for hvordan tiltak skulle gjennomføres. Umiddelbart virker dette lovende, men vi har møtt smilende politikere med lovnader tidligere, sier Thor Møkkelgjerd i aksjonsgruppa.

Varsler aksjoner

Høsten 2015 står nye Veitvet skole ferdig. Da forventer de at det er trygt å sende ungene sine langs Veitvetveien.

–  Den nye skolen er et prestisjeprosjekt for byrådet, men den er ubrukelig dersom skoleveien er livsfarlig, sier Jon Sandven.

Aksjonsgruppa er i ferd med å miste tålmodigheten etter en årelang kamp.

–  Vi er veldig lei av utredninger og lange perioder med venting, og vi skulle gjerne hatt en konkret dato å forholde oss til. Dersom byrådet ikke gjør som de lover nå, kommer vi til å iverksette aksjoner, varsler aksjonsgruppa.

De forteller at trafikkmengnden i lokalveien har økt voldsomt de senere årene.

–  Det siste tilskuddet er Nobinas busser som kjører gjennom Veitvetveien på vei til depotet ved Østre Aker vei. I tillegg foregår en storstilt utbygging i dalbunnen. Om det ikke gjøres noe for å spare befolkningen på Veitvet er det en skandale, avslutter de.

Siste nytt i Nyheter

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!