Trolig trailer-forbud til høsten

Trolig trailer-forbud til høsten

GODE NYHETER: Byråd Guri Melby kom med nyheter som gir håp om en tryggere skolevei på Veitvet. Fredag møtte hun Jon Sandven (t.v.), Tor Kristian Birkeland, Lina Rønningen og Thor Møkkelgjerd i aksjonsgruppa.


I august skal Oslo kommune og politiet møtes for å drøfte strakstiltak i Veitvetveien. Dersom byråd Guri Melby (V) får vilja si blir det gjennomkjørings-forbud for trailere og nedsatt fartsgrense i løpet av høsten.

Skrevet av:

Oppdatert:
03.07.2014 kl 11:06

Problemet er at Oslo kommune ikke har lov til å sette opp forbud-skilt uten samtykke fra Oslo politidistrikt. Selv om bystyret i oktober 2013 vedtok tungtransportplanen, som sier at tyngre kjøretøy skal forbys gjennomkjøring i Veitvetveien, er det en omstendelig prosess å sette planene ut i live.

Fredag møtte samferdselsbyråd Guri Melby (V) frustrerte beboere i aksjonsgruppa som jobber med å bedre forholdene i Veitvetveien. Den lokale veien har de senere årene blitt en populær sniketrasé mellom Riksvei 4 og dalbunnen.

–  Det er veldig nyttig for meg som politiker å se på forholdene. Jeg fikk bekreftet at behovet for stenging er tilstede i høyeste grad. Det er ikke rart beboerne er frustrert over situasjonen, sier byråden med ansvar for kommunens veier.

Tiltak i høst

I august skal hun sette seg ned med politiet for å iverksette strakstiltak i veien - nærmere ett år etter at bystyret vedtok at strakstiltak måtte komme umiddelbart.

–  Jeg forstår at beboerne er tvilende til fremdriften i saken, men jeg vil gjerne understreke at vi har kommet langt med å gjennomføre tiltakene i tungtransportplanen, sier Melby.

I møtet med politiet håper byråden at de får lov til å sette opp skilt som nekter kjøretøy over 3500 kilo å bruke Veitvetveien til gjennomkjøring.

–  Dette er opp til politiet, men det er ikke noe poeng i å skyve ansvaret fra den ene instansen til den andre. Jeg er sikker på at får til dette, sier Melby.

Politiet, plankontoret i Groruddalen, Statens vegvesen og Oslo kommune sitter i gruppa som foreslår tiltakene som skal gjennomføres i tungtransportplanen.

Senker farten

–  Vi har ikke fått noen indikasjoner på at de er imot gjennomkjøringsforbud, men vi kan ikke konkludere før møtet i august, sier hun.

Det er også planer om å senke fartsgrensa i Veitvetveien fra 40 km/t til 30 km/t. Dette kan kommunen selv ordne.

–  Det må gjøres etter en helhetsvurdering, men det er åpenbart at farten bør reduseres, sier Melby.

–  Når kan du love at det blir gjort tiltak i Veitvetveien?

–  Jeg tør ikke love på noe vegne av politiet, men mest sannsynlig vil det skje ting allerede i høst. Tidligst september, svarer Melby.

På vårparten neste år skal Veitvetveien rustes opp. Hensikten er å gjøre gata mindre attraktiv for gjennomkjøring.

Smalere vei

Det blir flere opphøyde gangfelt og fortauet skal gjøres bredere, noe som vil gjøre kjøreveien smalere.

–  Det vil gjøre veien mindre kjørbar, og forhåpentligvis er det færre privatbiler som da velger å bruke den til sniking, sier Melby.

Byrådet skal vurdere fullt forbud mot gjennomkjøring av tungtrafikk i Veitvetveien, men vil først se på effekten av tiltakene som gjennomføres det nærmeste året.

Aksjonsgruppa på Veitvet er oppløftet etter møtet med byråden.

–  Vi opplevde en imøtekommende byråd som tok oss på alvor og hun hadde en plan for hvordan tiltak skulle gjennomføres. Umiddelbart virker dette lovende, men vi har møtt smilende politikere med lovnader tidligere, sier Thor Møkkelgjerd i aksjonsgruppa.

Varsler aksjoner

Høsten 2015 står nye Veitvet skole ferdig. Da forventer de at det er trygt å sende ungene sine langs Veitvetveien.

–  Den nye skolen er et prestisjeprosjekt for byrådet, men den er ubrukelig dersom skoleveien er livsfarlig, sier Jon Sandven.

Aksjonsgruppa er i ferd med å miste tålmodigheten etter en årelang kamp.

–  Vi er veldig lei av utredninger og lange perioder med venting, og vi skulle gjerne hatt en konkret dato å forholde oss til. Dersom byrådet ikke gjør som de lover nå, kommer vi til å iverksette aksjoner, varsler aksjonsgruppa.

De forteller at trafikkmengnden i lokalveien har økt voldsomt de senere årene.

–  Det siste tilskuddet er Nobinas busser som kjører gjennom Veitvetveien på vei til depotet ved Østre Aker vei. I tillegg foregår en storstilt utbygging i dalbunnen. Om det ikke gjøres noe for å spare befolkningen på Veitvet er det en skandale, avslutter de.

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!