Trolig trailer-forbud til høsten

Trolig trailer-forbud til høsten

GODE NYHETER: Byråd Guri Melby kom med nyheter som gir håp om en tryggere skolevei på Veitvet. Fredag møtte hun Jon Sandven (t.v.), Tor Kristian Birkeland, Lina Rønningen og Thor Møkkelgjerd i aksjonsgruppa.


I august skal Oslo kommune og politiet møtes for å drøfte strakstiltak i Veitvetveien. Dersom byråd Guri Melby (V) får vilja si blir det gjennomkjørings-forbud for trailere og nedsatt fartsgrense i løpet av høsten.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
03.07.2014 kl 11:06

Problemet er at Oslo kommune ikke har lov til å sette opp forbud-skilt uten samtykke fra Oslo politidistrikt. Selv om bystyret i oktober 2013 vedtok tungtransportplanen, som sier at tyngre kjøretøy skal forbys gjennomkjøring i Veitvetveien, er det en omstendelig prosess å sette planene ut i live.

Fredag møtte samferdselsbyråd Guri Melby (V) frustrerte beboere i aksjonsgruppa som jobber med å bedre forholdene i Veitvetveien. Den lokale veien har de senere årene blitt en populær sniketrasé mellom Riksvei 4 og dalbunnen.

–  Det er veldig nyttig for meg som politiker å se på forholdene. Jeg fikk bekreftet at behovet for stenging er tilstede i høyeste grad. Det er ikke rart beboerne er frustrert over situasjonen, sier byråden med ansvar for kommunens veier.

Tiltak i høst

I august skal hun sette seg ned med politiet for å iverksette strakstiltak i veien - nærmere ett år etter at bystyret vedtok at strakstiltak måtte komme umiddelbart.

–  Jeg forstår at beboerne er tvilende til fremdriften i saken, men jeg vil gjerne understreke at vi har kommet langt med å gjennomføre tiltakene i tungtransportplanen, sier Melby.

I møtet med politiet håper byråden at de får lov til å sette opp skilt som nekter kjøretøy over 3500 kilo å bruke Veitvetveien til gjennomkjøring.

–  Dette er opp til politiet, men det er ikke noe poeng i å skyve ansvaret fra den ene instansen til den andre. Jeg er sikker på at får til dette, sier Melby.

Politiet, plankontoret i Groruddalen, Statens vegvesen og Oslo kommune sitter i gruppa som foreslår tiltakene som skal gjennomføres i tungtransportplanen.

Senker farten

–  Vi har ikke fått noen indikasjoner på at de er imot gjennomkjøringsforbud, men vi kan ikke konkludere før møtet i august, sier hun.

Det er også planer om å senke fartsgrensa i Veitvetveien fra 40 km/t til 30 km/t. Dette kan kommunen selv ordne.

–  Det må gjøres etter en helhetsvurdering, men det er åpenbart at farten bør reduseres, sier Melby.

–  Når kan du love at det blir gjort tiltak i Veitvetveien?

–  Jeg tør ikke love på noe vegne av politiet, men mest sannsynlig vil det skje ting allerede i høst. Tidligst september, svarer Melby.

På vårparten neste år skal Veitvetveien rustes opp. Hensikten er å gjøre gata mindre attraktiv for gjennomkjøring.

Smalere vei

Det blir flere opphøyde gangfelt og fortauet skal gjøres bredere, noe som vil gjøre kjøreveien smalere.

–  Det vil gjøre veien mindre kjørbar, og forhåpentligvis er det færre privatbiler som da velger å bruke den til sniking, sier Melby.

Byrådet skal vurdere fullt forbud mot gjennomkjøring av tungtrafikk i Veitvetveien, men vil først se på effekten av tiltakene som gjennomføres det nærmeste året.

Aksjonsgruppa på Veitvet er oppløftet etter møtet med byråden.

–  Vi opplevde en imøtekommende byråd som tok oss på alvor og hun hadde en plan for hvordan tiltak skulle gjennomføres. Umiddelbart virker dette lovende, men vi har møtt smilende politikere med lovnader tidligere, sier Thor Møkkelgjerd i aksjonsgruppa.

Varsler aksjoner

Høsten 2015 står nye Veitvet skole ferdig. Da forventer de at det er trygt å sende ungene sine langs Veitvetveien.

–  Den nye skolen er et prestisjeprosjekt for byrådet, men den er ubrukelig dersom skoleveien er livsfarlig, sier Jon Sandven.

Aksjonsgruppa er i ferd med å miste tålmodigheten etter en årelang kamp.

–  Vi er veldig lei av utredninger og lange perioder med venting, og vi skulle gjerne hatt en konkret dato å forholde oss til. Dersom byrådet ikke gjør som de lover nå, kommer vi til å iverksette aksjoner, varsler aksjonsgruppa.

De forteller at trafikkmengnden i lokalveien har økt voldsomt de senere årene.

–  Det siste tilskuddet er Nobinas busser som kjører gjennom Veitvetveien på vei til depotet ved Østre Aker vei. I tillegg foregår en storstilt utbygging i dalbunnen. Om det ikke gjøres noe for å spare befolkningen på Veitvet er det en skandale, avslutter de.

Siste nytt i Nyheter

Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

 
Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.

- Går fra ord til handling

Siden 2014 har flerbrukshallen på Tokerud vært godkjent av bystyret, men det har ikke ligget penger på bordet. I revidert budsjett gir byrådet 5,6 millioner til et forprosjekt som skal forme fremtidens hall.

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.