Trolig trailer-forbud til høsten

Trolig trailer-forbud til høsten

GODE NYHETER: Byråd Guri Melby kom med nyheter som gir håp om en tryggere skolevei på Veitvet. Fredag møtte hun Jon Sandven (t.v.), Tor Kristian Birkeland, Lina Rønningen og Thor Møkkelgjerd i aksjonsgruppa.


I august skal Oslo kommune og politiet møtes for å drøfte strakstiltak i Veitvetveien. Dersom byråd Guri Melby (V) får vilja si blir det gjennomkjørings-forbud for trailere og nedsatt fartsgrense i løpet av høsten.

Skrevet av:

Oppdatert:
03.07.2014 kl 11:06

Problemet er at Oslo kommune ikke har lov til å sette opp forbud-skilt uten samtykke fra Oslo politidistrikt. Selv om bystyret i oktober 2013 vedtok tungtransportplanen, som sier at tyngre kjøretøy skal forbys gjennomkjøring i Veitvetveien, er det en omstendelig prosess å sette planene ut i live.

Fredag møtte samferdselsbyråd Guri Melby (V) frustrerte beboere i aksjonsgruppa som jobber med å bedre forholdene i Veitvetveien. Den lokale veien har de senere årene blitt en populær sniketrasé mellom Riksvei 4 og dalbunnen.

–  Det er veldig nyttig for meg som politiker å se på forholdene. Jeg fikk bekreftet at behovet for stenging er tilstede i høyeste grad. Det er ikke rart beboerne er frustrert over situasjonen, sier byråden med ansvar for kommunens veier.

Tiltak i høst

I august skal hun sette seg ned med politiet for å iverksette strakstiltak i veien - nærmere ett år etter at bystyret vedtok at strakstiltak måtte komme umiddelbart.

–  Jeg forstår at beboerne er tvilende til fremdriften i saken, men jeg vil gjerne understreke at vi har kommet langt med å gjennomføre tiltakene i tungtransportplanen, sier Melby.

I møtet med politiet håper byråden at de får lov til å sette opp skilt som nekter kjøretøy over 3500 kilo å bruke Veitvetveien til gjennomkjøring.

–  Dette er opp til politiet, men det er ikke noe poeng i å skyve ansvaret fra den ene instansen til den andre. Jeg er sikker på at får til dette, sier Melby.

Politiet, plankontoret i Groruddalen, Statens vegvesen og Oslo kommune sitter i gruppa som foreslår tiltakene som skal gjennomføres i tungtransportplanen.

Senker farten

–  Vi har ikke fått noen indikasjoner på at de er imot gjennomkjøringsforbud, men vi kan ikke konkludere før møtet i august, sier hun.

Det er også planer om å senke fartsgrensa i Veitvetveien fra 40 km/t til 30 km/t. Dette kan kommunen selv ordne.

–  Det må gjøres etter en helhetsvurdering, men det er åpenbart at farten bør reduseres, sier Melby.

–  Når kan du love at det blir gjort tiltak i Veitvetveien?

–  Jeg tør ikke love på noe vegne av politiet, men mest sannsynlig vil det skje ting allerede i høst. Tidligst september, svarer Melby.

På vårparten neste år skal Veitvetveien rustes opp. Hensikten er å gjøre gata mindre attraktiv for gjennomkjøring.

Smalere vei

Det blir flere opphøyde gangfelt og fortauet skal gjøres bredere, noe som vil gjøre kjøreveien smalere.

–  Det vil gjøre veien mindre kjørbar, og forhåpentligvis er det færre privatbiler som da velger å bruke den til sniking, sier Melby.

Byrådet skal vurdere fullt forbud mot gjennomkjøring av tungtrafikk i Veitvetveien, men vil først se på effekten av tiltakene som gjennomføres det nærmeste året.

Aksjonsgruppa på Veitvet er oppløftet etter møtet med byråden.

–  Vi opplevde en imøtekommende byråd som tok oss på alvor og hun hadde en plan for hvordan tiltak skulle gjennomføres. Umiddelbart virker dette lovende, men vi har møtt smilende politikere med lovnader tidligere, sier Thor Møkkelgjerd i aksjonsgruppa.

Varsler aksjoner

Høsten 2015 står nye Veitvet skole ferdig. Da forventer de at det er trygt å sende ungene sine langs Veitvetveien.

–  Den nye skolen er et prestisjeprosjekt for byrådet, men den er ubrukelig dersom skoleveien er livsfarlig, sier Jon Sandven.

Aksjonsgruppa er i ferd med å miste tålmodigheten etter en årelang kamp.

–  Vi er veldig lei av utredninger og lange perioder med venting, og vi skulle gjerne hatt en konkret dato å forholde oss til. Dersom byrådet ikke gjør som de lover nå, kommer vi til å iverksette aksjoner, varsler aksjonsgruppa.

De forteller at trafikkmengnden i lokalveien har økt voldsomt de senere årene.

–  Det siste tilskuddet er Nobinas busser som kjører gjennom Veitvetveien på vei til depotet ved Østre Aker vei. I tillegg foregår en storstilt utbygging i dalbunnen. Om det ikke gjøres noe for å spare befolkningen på Veitvet er det en skandale, avslutter de.

Siste nytt i Nyheter

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

 
Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!