Tryggere Ring 3, mindre støv og støy

Tryggere Ring 3, mindre støv og støy

 

På mandag er veiprosjektet Ring 3 Ulven-Sinsen ferdig. Det har tatt 10 år og kostet over fire milliarder, men køen i Sinsenkrysset kommer ikke til å bli mindre. 

Skrevet av:

I 2003 begynte arbeidet med prosjektet. I 2006 valgte Statens Vegvesen å avlyse tilbudskonkurransen på den største entreprisen grunnet høyere kostnader enn beregnet. De startet opp igjen med anleggsarbeidene i 2008, og på mandag er Ring 3 Ulven-Sinsen ferdig. 

Ring 3 er lagt under bakken mellom Økern og Sinsen i den nye Lørentunnelen. Østre Aker vei legges i tunnel forbi Økern. Denne heter Økerntunnelen. I tillegg etableres flere nye lokalvei-forbindelser for å bedre trafikkflyten på Økern. 

-  Nå gleder vi oss til å koble på trafikken. Vi har nådd en viktig milepæl, og jeg tror bilistene gleder seg til å få et permanent trafikksystem å forholde seg til. De har blitt kastet fram og tilbake, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Mary-Ann Breisnes. 

 

Like mye kø

Det vestgående løpet i Lørentunnelen var ferdig før sommeren, og til helgen skal den siste finpussen gjøres før det østgående løpet åpner. Derfor kommer det til å bli kaos i Økern-området fra fredag ettermiddag til søndag kveld. Statens vegvesen oppfordrer bilister til å holde seg unna anleggsområdet. 

Men også etter tunnel-åpningen kommer køene til å bestå, om vi skal tro Mary-Ann Breisnes.

-  Sinsenkrysset var aldri en del av planen vår, og det ikke er hensiktsmessig å lage seks eller åtte felt mellom Ulven og Sinsen når det er fire-felts løsning i begge ender. Det vil kun gi økt kapasitet i tunnelen, men ikke i det generelle trafikkbildet, understreker Breisnes. 

I Lørentunnelen er det tre felt, men et av disse er av- og påkjøringsfelt til Sinsenkrysset og Østre Aker vei. 

-  Befolkningsveksten skal tas unna ved å legge til rette for bedre kollektivdekning og gang- og sykkelstier. Som et ledd i dette, har vi laget en gjennomgående busstrasé fra Økern til Sinsen, sier hun. 

 

Tryggere vei

Tidligere var Ring 3 en svært ulykkesbelastet strekning. Det nye vegnettet er langt tryggere, i tillegg er mesteparten av trafikken lagt under bakken, noe som gjør at «gamle» Ring 3 blir nedgradert til en lokalvei. 

-  Tidligere passerte cirka 100.000 biler i døgnet, nå vil det bli omlag 10.000 passeringer. Det vil være en merkbar forskjell, påpeker Breisnes. 

Med Norges mest trafikkerte vegstrekningen under jorda, åpner det for en massiv næringsutvikling i Økern-området. Det nye sentret er ventet å være på plass innen få år, en rekke nye boliger skal bygges og hele området skal utvikles i tråd med byrådets langsiktige Oslo-planer. 

 

Ser på løsninger

NAF har tidligere vært ute og kritisert Statens vegvesen for noen av løsningene de har valgt. De har uttalt at Sinsenkrysset har blitt «en katastrofe». 

Biler som kommer fra Ulven, gjennom tunnelen, møter trafikken fra gamle Ring 3 når de skal inn i Sinsenkrysset. Kommer man fra gamle Ring 3, Dag Hammerskjølds vei, og skal mot Carl Berner må man skifte felt. Det samme gjelder om man kommer fra tunnelen og skal mot Riksvei 4. Dette medfører køer. Mary-Ann Breisnes forteller at de er i gang med å vurdere ulike mindre tiltak som kan bedre situasjonen. 

-  Vi har sett på muligheten for å lage et eget filterfelt fra Dag Hammerskjølds vei som går rett inn på Riksvei 4. Det er satt i gang utredninger, men vi kommer uansett ikke til å gjøre tiltak med mindre vi har stor tro på at de vil fungere, sier hun. 

Selv om hovedvegnettet åpnes på mandag, gjenstår fremdeles noen kosmetiske endringer før prosjektet er endelig ferdig. Blant annet skal midlertidige veier fjernes, og grøntområder skal beplantes. Veiene vil være ferdig ved juletider, mens grøntarbeidene ferdigstilles i 2014.

 

Slik er det blitt

o       Ring 3 er lagt i tunnel mellom Økern og Sinsen. Denne heter Lørentunnelen.

o       Østre Aker vei er lagt i tunnel forbi Økern. Denne heter Økerntunnelen.

o       Flere nye lokalvegforbindelser er etablert for å bedre trafikkflyten internt på Økern.

o       Økern t-banestasjon er oppgradert og holder metrostandard.

o       Gamle Ring 3, Dag Hammarskjølds vei, nedgraderes. Tidligere passerte 100.000 biler i døgnet, men med den nye tunnelen vil det kun passere omlag 10.000 biler i døgnet.

Siste nytt i Nyheter

Beundrer utålmodigheten

Byrådslederen lånte ut stolen til Maiuran (19) for en dag:

Beundrer utålmodigheten

  • politikk

Maiuran (19) fikk sitte i stolen til Raymond Johansen (Ap) og være byrådsleder for en dag. Johansen er mektig imponert over Linderud-gutten som står bak en plattform for unge entreprenører som praktisk talt vil redde verden – nå.

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

 
Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!