Tryggere Ring 3, mindre støv og støy

Tryggere Ring 3, mindre støv og støy

 

På mandag er veiprosjektet Ring 3 Ulven-Sinsen ferdig. Det har tatt 10 år og kostet over fire milliarder, men køen i Sinsenkrysset kommer ikke til å bli mindre. 

Skrevet av:

I 2003 begynte arbeidet med prosjektet. I 2006 valgte Statens Vegvesen å avlyse tilbudskonkurransen på den største entreprisen grunnet høyere kostnader enn beregnet. De startet opp igjen med anleggsarbeidene i 2008, og på mandag er Ring 3 Ulven-Sinsen ferdig. 

Ring 3 er lagt under bakken mellom Økern og Sinsen i den nye Lørentunnelen. Østre Aker vei legges i tunnel forbi Økern. Denne heter Økerntunnelen. I tillegg etableres flere nye lokalvei-forbindelser for å bedre trafikkflyten på Økern. 

-  Nå gleder vi oss til å koble på trafikken. Vi har nådd en viktig milepæl, og jeg tror bilistene gleder seg til å få et permanent trafikksystem å forholde seg til. De har blitt kastet fram og tilbake, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Mary-Ann Breisnes. 

 

Like mye kø

Det vestgående løpet i Lørentunnelen var ferdig før sommeren, og til helgen skal den siste finpussen gjøres før det østgående løpet åpner. Derfor kommer det til å bli kaos i Økern-området fra fredag ettermiddag til søndag kveld. Statens vegvesen oppfordrer bilister til å holde seg unna anleggsområdet. 

Men også etter tunnel-åpningen kommer køene til å bestå, om vi skal tro Mary-Ann Breisnes.

-  Sinsenkrysset var aldri en del av planen vår, og det ikke er hensiktsmessig å lage seks eller åtte felt mellom Ulven og Sinsen når det er fire-felts løsning i begge ender. Det vil kun gi økt kapasitet i tunnelen, men ikke i det generelle trafikkbildet, understreker Breisnes. 

I Lørentunnelen er det tre felt, men et av disse er av- og påkjøringsfelt til Sinsenkrysset og Østre Aker vei. 

-  Befolkningsveksten skal tas unna ved å legge til rette for bedre kollektivdekning og gang- og sykkelstier. Som et ledd i dette, har vi laget en gjennomgående busstrasé fra Økern til Sinsen, sier hun. 

 

Tryggere vei

Tidligere var Ring 3 en svært ulykkesbelastet strekning. Det nye vegnettet er langt tryggere, i tillegg er mesteparten av trafikken lagt under bakken, noe som gjør at «gamle» Ring 3 blir nedgradert til en lokalvei. 

-  Tidligere passerte cirka 100.000 biler i døgnet, nå vil det bli omlag 10.000 passeringer. Det vil være en merkbar forskjell, påpeker Breisnes. 

Med Norges mest trafikkerte vegstrekningen under jorda, åpner det for en massiv næringsutvikling i Økern-området. Det nye sentret er ventet å være på plass innen få år, en rekke nye boliger skal bygges og hele området skal utvikles i tråd med byrådets langsiktige Oslo-planer. 

 

Ser på løsninger

NAF har tidligere vært ute og kritisert Statens vegvesen for noen av løsningene de har valgt. De har uttalt at Sinsenkrysset har blitt «en katastrofe». 

Biler som kommer fra Ulven, gjennom tunnelen, møter trafikken fra gamle Ring 3 når de skal inn i Sinsenkrysset. Kommer man fra gamle Ring 3, Dag Hammerskjølds vei, og skal mot Carl Berner må man skifte felt. Det samme gjelder om man kommer fra tunnelen og skal mot Riksvei 4. Dette medfører køer. Mary-Ann Breisnes forteller at de er i gang med å vurdere ulike mindre tiltak som kan bedre situasjonen. 

-  Vi har sett på muligheten for å lage et eget filterfelt fra Dag Hammerskjølds vei som går rett inn på Riksvei 4. Det er satt i gang utredninger, men vi kommer uansett ikke til å gjøre tiltak med mindre vi har stor tro på at de vil fungere, sier hun. 

Selv om hovedvegnettet åpnes på mandag, gjenstår fremdeles noen kosmetiske endringer før prosjektet er endelig ferdig. Blant annet skal midlertidige veier fjernes, og grøntområder skal beplantes. Veiene vil være ferdig ved juletider, mens grøntarbeidene ferdigstilles i 2014.

 

Slik er det blitt

o       Ring 3 er lagt i tunnel mellom Økern og Sinsen. Denne heter Lørentunnelen.

o       Østre Aker vei er lagt i tunnel forbi Økern. Denne heter Økerntunnelen.

o       Flere nye lokalvegforbindelser er etablert for å bedre trafikkflyten internt på Økern.

o       Økern t-banestasjon er oppgradert og holder metrostandard.

o       Gamle Ring 3, Dag Hammarskjølds vei, nedgraderes. Tidligere passerte 100.000 biler i døgnet, men med den nye tunnelen vil det kun passere omlag 10.000 biler i døgnet.

Siste nytt i Nyheter

Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

 
Fortsatt byens beste pølser?

Fortsatt byens beste pølser?

I den iøyenfallende kiosken med den digre pølsa på taket på Alnabru påstås det med store bokstaver at man kan få servert byens beste. Akers Avis Groruddalen tok turen innom for å sjekke at innehaver Lennart Mankowitz ikke har tatt munnen full.

Grønn politikk i stort og lite

Grønn politikk i stort og lite

Årsmøtet i Miljøpartiet De Grønnes (MDG) lokallag på Grorud adresserte både de store nasjonale og globale utfordringene den klimaødeleggende økonomien bidrar til. Samt lokale saker, i spedd kulturelle innslag.

Mobiliserer mot eierseksjonsloven

Mobiliserer mot eierseksjonsloven

  • Eierseksjonsloven

Vestli Vel vil ha folk med på Stortinget tirsdag i neste uke. Da skal nemlig eierseksjonsloven opp til høring.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!