Tryggere Ring 3, mindre støv og støy

Tryggere Ring 3, mindre støv og støy

 

På mandag er veiprosjektet Ring 3 Ulven-Sinsen ferdig. Det har tatt 10 år og kostet over fire milliarder, men køen i Sinsenkrysset kommer ikke til å bli mindre. 

Tekst:

Publisert:

I 2003 begynte arbeidet med prosjektet. I 2006 valgte Statens Vegvesen å avlyse tilbudskonkurransen på den største entreprisen grunnet høyere kostnader enn beregnet. De startet opp igjen med anleggsarbeidene i 2008, og på mandag er Ring 3 Ulven-Sinsen ferdig. 

Ring 3 er lagt under bakken mellom Økern og Sinsen i den nye Lørentunnelen. Østre Aker vei legges i tunnel forbi Økern. Denne heter Økerntunnelen. I tillegg etableres flere nye lokalvei-forbindelser for å bedre trafikkflyten på Økern. 

-  Nå gleder vi oss til å koble på trafikken. Vi har nådd en viktig milepæl, og jeg tror bilistene gleder seg til å få et permanent trafikksystem å forholde seg til. De har blitt kastet fram og tilbake, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Mary-Ann Breisnes. 

 

Like mye kø

Det vestgående løpet i Lørentunnelen var ferdig før sommeren, og til helgen skal den siste finpussen gjøres før det østgående løpet åpner. Derfor kommer det til å bli kaos i Økern-området fra fredag ettermiddag til søndag kveld. Statens vegvesen oppfordrer bilister til å holde seg unna anleggsområdet. 

Men også etter tunnel-åpningen kommer køene til å bestå, om vi skal tro Mary-Ann Breisnes.

-  Sinsenkrysset var aldri en del av planen vår, og det ikke er hensiktsmessig å lage seks eller åtte felt mellom Ulven og Sinsen når det er fire-felts løsning i begge ender. Det vil kun gi økt kapasitet i tunnelen, men ikke i det generelle trafikkbildet, understreker Breisnes. 

I Lørentunnelen er det tre felt, men et av disse er av- og påkjøringsfelt til Sinsenkrysset og Østre Aker vei. 

-  Befolkningsveksten skal tas unna ved å legge til rette for bedre kollektivdekning og gang- og sykkelstier. Som et ledd i dette, har vi laget en gjennomgående busstrasé fra Økern til Sinsen, sier hun. 

 

Tryggere vei

Tidligere var Ring 3 en svært ulykkesbelastet strekning. Det nye vegnettet er langt tryggere, i tillegg er mesteparten av trafikken lagt under bakken, noe som gjør at «gamle» Ring 3 blir nedgradert til en lokalvei. 

-  Tidligere passerte cirka 100.000 biler i døgnet, nå vil det bli omlag 10.000 passeringer. Det vil være en merkbar forskjell, påpeker Breisnes. 

Med Norges mest trafikkerte vegstrekningen under jorda, åpner det for en massiv næringsutvikling i Økern-området. Det nye sentret er ventet å være på plass innen få år, en rekke nye boliger skal bygges og hele området skal utvikles i tråd med byrådets langsiktige Oslo-planer. 

 

Ser på løsninger

NAF har tidligere vært ute og kritisert Statens vegvesen for noen av løsningene de har valgt. De har uttalt at Sinsenkrysset har blitt «en katastrofe». 

Biler som kommer fra Ulven, gjennom tunnelen, møter trafikken fra gamle Ring 3 når de skal inn i Sinsenkrysset. Kommer man fra gamle Ring 3, Dag Hammerskjølds vei, og skal mot Carl Berner må man skifte felt. Det samme gjelder om man kommer fra tunnelen og skal mot Riksvei 4. Dette medfører køer. Mary-Ann Breisnes forteller at de er i gang med å vurdere ulike mindre tiltak som kan bedre situasjonen. 

-  Vi har sett på muligheten for å lage et eget filterfelt fra Dag Hammerskjølds vei som går rett inn på Riksvei 4. Det er satt i gang utredninger, men vi kommer uansett ikke til å gjøre tiltak med mindre vi har stor tro på at de vil fungere, sier hun. 

Selv om hovedvegnettet åpnes på mandag, gjenstår fremdeles noen kosmetiske endringer før prosjektet er endelig ferdig. Blant annet skal midlertidige veier fjernes, og grøntområder skal beplantes. Veiene vil være ferdig ved juletider, mens grøntarbeidene ferdigstilles i 2014.

 

Slik er det blitt

o       Ring 3 er lagt i tunnel mellom Økern og Sinsen. Denne heter Lørentunnelen.

o       Østre Aker vei er lagt i tunnel forbi Økern. Denne heter Økerntunnelen.

o       Flere nye lokalvegforbindelser er etablert for å bedre trafikkflyten internt på Økern.

o       Økern t-banestasjon er oppgradert og holder metrostandard.

o       Gamle Ring 3, Dag Hammarskjølds vei, nedgraderes. Tidligere passerte 100.000 biler i døgnet, men med den nye tunnelen vil det kun passere omlag 10.000 biler i døgnet.

Siste nytt i Nyheter

– Kommer ikke til <BR>huset på prærien

De første 56 boligene av totalt 800 OBOS-leiligheter på Vollebekk hadde salgsstart tirsdag 25. april. Konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj forteller om et boligområde i utvikling.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017.

 
Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.

- Oslos fineste NAV-lokaler

Bydel Bjerke har flyttet inn i nye lokaler «rett over veien» fra Økern senter. NAV har fått publikumsmottak i 1. etasje - og kan ikke få rost den nye utformingen nok.

Tar opp kampen <BR>mot «skremselskapital»

Jan Bøhler (Ap) foreslår at politiet kan iverksette oppholdsforbud for enkelte personer som er ute etter å bygge seg opp et voldsrykte for å virke farligere i et ungdomsmiljø. Nå skal justisminister Per-Willy Amundsen (Frp) gå videre med saken.