Tryggere Ring 3, mindre støv og støy

Tryggere Ring 3, mindre støv og støy

 

På mandag er veiprosjektet Ring 3 Ulven-Sinsen ferdig. Det har tatt 10 år og kostet over fire milliarder, men køen i Sinsenkrysset kommer ikke til å bli mindre. 

Skrevet av:

I 2003 begynte arbeidet med prosjektet. I 2006 valgte Statens Vegvesen å avlyse tilbudskonkurransen på den største entreprisen grunnet høyere kostnader enn beregnet. De startet opp igjen med anleggsarbeidene i 2008, og på mandag er Ring 3 Ulven-Sinsen ferdig. 

Ring 3 er lagt under bakken mellom Økern og Sinsen i den nye Lørentunnelen. Østre Aker vei legges i tunnel forbi Økern. Denne heter Økerntunnelen. I tillegg etableres flere nye lokalvei-forbindelser for å bedre trafikkflyten på Økern. 

-  Nå gleder vi oss til å koble på trafikken. Vi har nådd en viktig milepæl, og jeg tror bilistene gleder seg til å få et permanent trafikksystem å forholde seg til. De har blitt kastet fram og tilbake, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Mary-Ann Breisnes. 

 

Like mye kø

Det vestgående løpet i Lørentunnelen var ferdig før sommeren, og til helgen skal den siste finpussen gjøres før det østgående løpet åpner. Derfor kommer det til å bli kaos i Økern-området fra fredag ettermiddag til søndag kveld. Statens vegvesen oppfordrer bilister til å holde seg unna anleggsområdet. 

Men også etter tunnel-åpningen kommer køene til å bestå, om vi skal tro Mary-Ann Breisnes.

-  Sinsenkrysset var aldri en del av planen vår, og det ikke er hensiktsmessig å lage seks eller åtte felt mellom Ulven og Sinsen når det er fire-felts løsning i begge ender. Det vil kun gi økt kapasitet i tunnelen, men ikke i det generelle trafikkbildet, understreker Breisnes. 

I Lørentunnelen er det tre felt, men et av disse er av- og påkjøringsfelt til Sinsenkrysset og Østre Aker vei. 

-  Befolkningsveksten skal tas unna ved å legge til rette for bedre kollektivdekning og gang- og sykkelstier. Som et ledd i dette, har vi laget en gjennomgående busstrasé fra Økern til Sinsen, sier hun. 

 

Tryggere vei

Tidligere var Ring 3 en svært ulykkesbelastet strekning. Det nye vegnettet er langt tryggere, i tillegg er mesteparten av trafikken lagt under bakken, noe som gjør at «gamle» Ring 3 blir nedgradert til en lokalvei. 

-  Tidligere passerte cirka 100.000 biler i døgnet, nå vil det bli omlag 10.000 passeringer. Det vil være en merkbar forskjell, påpeker Breisnes. 

Med Norges mest trafikkerte vegstrekningen under jorda, åpner det for en massiv næringsutvikling i Økern-området. Det nye sentret er ventet å være på plass innen få år, en rekke nye boliger skal bygges og hele området skal utvikles i tråd med byrådets langsiktige Oslo-planer. 

 

Ser på løsninger

NAF har tidligere vært ute og kritisert Statens vegvesen for noen av løsningene de har valgt. De har uttalt at Sinsenkrysset har blitt «en katastrofe». 

Biler som kommer fra Ulven, gjennom tunnelen, møter trafikken fra gamle Ring 3 når de skal inn i Sinsenkrysset. Kommer man fra gamle Ring 3, Dag Hammerskjølds vei, og skal mot Carl Berner må man skifte felt. Det samme gjelder om man kommer fra tunnelen og skal mot Riksvei 4. Dette medfører køer. Mary-Ann Breisnes forteller at de er i gang med å vurdere ulike mindre tiltak som kan bedre situasjonen. 

-  Vi har sett på muligheten for å lage et eget filterfelt fra Dag Hammerskjølds vei som går rett inn på Riksvei 4. Det er satt i gang utredninger, men vi kommer uansett ikke til å gjøre tiltak med mindre vi har stor tro på at de vil fungere, sier hun. 

Selv om hovedvegnettet åpnes på mandag, gjenstår fremdeles noen kosmetiske endringer før prosjektet er endelig ferdig. Blant annet skal midlertidige veier fjernes, og grøntområder skal beplantes. Veiene vil være ferdig ved juletider, mens grøntarbeidene ferdigstilles i 2014.

 

Slik er det blitt

o       Ring 3 er lagt i tunnel mellom Økern og Sinsen. Denne heter Lørentunnelen.

o       Østre Aker vei er lagt i tunnel forbi Økern. Denne heter Økerntunnelen.

o       Flere nye lokalvegforbindelser er etablert for å bedre trafikkflyten internt på Økern.

o       Økern t-banestasjon er oppgradert og holder metrostandard.

o       Gamle Ring 3, Dag Hammarskjølds vei, nedgraderes. Tidligere passerte 100.000 biler i døgnet, men med den nye tunnelen vil det kun passere omlag 10.000 biler i døgnet.

Siste nytt i Nyheter

Annonse: Grorud Senter
Den nye møteplassen

Grorud Senter

Den nye møteplassen

  • Grorud senter

Om ikke lenge er Grorud Senter ferdig oppusset, med nye butikker, nye fasader og ikke minst et nytt bakeri og en sushirestaurant.

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

Markerte den internasjonale dagen mot rasisme

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

  • Rasisme

Byråd Geir Lippestad (Ap) vil ha et tydelig perspektiv i kampen mot rasisme og diskriminering. Ifølge politiet finnes det store mørketall innenfor hatkriminalitet.

Sterkt om overgrep

Foredrag på Vestli skole:

Sterkt om overgrep

  • Foredrag

Det var mange følelser og mye lærdom på Vestli skole da FAU hadde invitert Annett Berntsberg Eck. Hun fortalte sin historie og ga flere gode tips.

 
Tar barnas helse på alvor

Barnas kosthold og
bevegelse på alvor

  • Barn

Barnehagematen.no leverer varm og hjemmelaget mat som er spiseklar til barnehager, skoler og aktivitetsskoler. Nå har de ansatt en lokalkjent person i Groruddalen som skal passe på at alt går som det skal.

– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

 
Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

Nå skal alle mødre<BR> få hjemmebesøk

Jordmor til folket i Bydel Alna:

Nå skal alle mødre
få hjemmebesøk

  • Bydel Alna

Bydelsutvalget i Alna bydel vedtok å styrke jordmortjenesten i bydelen. I lang tid har ikke Alna hatt et godt nok tilbud i tråd med kommunens retningslinjer.

 
Google Maps

Har du tips til saken?   Send e-post

Ran på Ellingsrud:

To unge gutter pågrepet

  • Ran

To unge gutter er pågrepet etter et væpnet ran av en bensinstasjon på Ellingsrud natt til torsdag – fem timer etter at politiet fikk inn meldingen. Samme kveld ble også Esso på Kalbakken ranet.

Løfter fram tidlig innsats

Jonas Gahr Støre til Rommen skole:

Løfter fram tidlig innsats

  • Intensivoppfølging

Jonas Gahr Støre (Ap) møtte Rommen-elever og lærere for å snakke om planer for fremtiden og intensivoppfølgingen byrådet ruller ut på skoler i hele Groruddalen. Han satser på at det kan bli en nasjonal ordning.

Gir ikke opp private barnehager

Høyre i Bydel Bjerke:

Gir ikke opp private barnehager

  • Barnehage

Under bydelsutvalgsmøtet sist torsdag ble det debatt rundt reguleringsplan for barnehage og bolig i Haugmannsveien 16. Det store temaet var manglende støtte til private barnehager og byrådets tilskudds-stopp.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!