Tryggere Ring 3, mindre støv og støy

Tryggere Ring 3, mindre støv og støy

 

På mandag er veiprosjektet Ring 3 Ulven-Sinsen ferdig. Det har tatt 10 år og kostet over fire milliarder, men køen i Sinsenkrysset kommer ikke til å bli mindre. 

Skrevet av:

I 2003 begynte arbeidet med prosjektet. I 2006 valgte Statens Vegvesen å avlyse tilbudskonkurransen på den største entreprisen grunnet høyere kostnader enn beregnet. De startet opp igjen med anleggsarbeidene i 2008, og på mandag er Ring 3 Ulven-Sinsen ferdig. 

Ring 3 er lagt under bakken mellom Økern og Sinsen i den nye Lørentunnelen. Østre Aker vei legges i tunnel forbi Økern. Denne heter Økerntunnelen. I tillegg etableres flere nye lokalvei-forbindelser for å bedre trafikkflyten på Økern. 

-  Nå gleder vi oss til å koble på trafikken. Vi har nådd en viktig milepæl, og jeg tror bilistene gleder seg til å få et permanent trafikksystem å forholde seg til. De har blitt kastet fram og tilbake, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Mary-Ann Breisnes. 

 

Like mye kø

Det vestgående løpet i Lørentunnelen var ferdig før sommeren, og til helgen skal den siste finpussen gjøres før det østgående løpet åpner. Derfor kommer det til å bli kaos i Økern-området fra fredag ettermiddag til søndag kveld. Statens vegvesen oppfordrer bilister til å holde seg unna anleggsområdet. 

Men også etter tunnel-åpningen kommer køene til å bestå, om vi skal tro Mary-Ann Breisnes.

-  Sinsenkrysset var aldri en del av planen vår, og det ikke er hensiktsmessig å lage seks eller åtte felt mellom Ulven og Sinsen når det er fire-felts løsning i begge ender. Det vil kun gi økt kapasitet i tunnelen, men ikke i det generelle trafikkbildet, understreker Breisnes. 

I Lørentunnelen er det tre felt, men et av disse er av- og påkjøringsfelt til Sinsenkrysset og Østre Aker vei. 

-  Befolkningsveksten skal tas unna ved å legge til rette for bedre kollektivdekning og gang- og sykkelstier. Som et ledd i dette, har vi laget en gjennomgående busstrasé fra Økern til Sinsen, sier hun. 

 

Tryggere vei

Tidligere var Ring 3 en svært ulykkesbelastet strekning. Det nye vegnettet er langt tryggere, i tillegg er mesteparten av trafikken lagt under bakken, noe som gjør at «gamle» Ring 3 blir nedgradert til en lokalvei. 

-  Tidligere passerte cirka 100.000 biler i døgnet, nå vil det bli omlag 10.000 passeringer. Det vil være en merkbar forskjell, påpeker Breisnes. 

Med Norges mest trafikkerte vegstrekningen under jorda, åpner det for en massiv næringsutvikling i Økern-området. Det nye sentret er ventet å være på plass innen få år, en rekke nye boliger skal bygges og hele området skal utvikles i tråd med byrådets langsiktige Oslo-planer. 

 

Ser på løsninger

NAF har tidligere vært ute og kritisert Statens vegvesen for noen av løsningene de har valgt. De har uttalt at Sinsenkrysset har blitt «en katastrofe». 

Biler som kommer fra Ulven, gjennom tunnelen, møter trafikken fra gamle Ring 3 når de skal inn i Sinsenkrysset. Kommer man fra gamle Ring 3, Dag Hammerskjølds vei, og skal mot Carl Berner må man skifte felt. Det samme gjelder om man kommer fra tunnelen og skal mot Riksvei 4. Dette medfører køer. Mary-Ann Breisnes forteller at de er i gang med å vurdere ulike mindre tiltak som kan bedre situasjonen. 

-  Vi har sett på muligheten for å lage et eget filterfelt fra Dag Hammerskjølds vei som går rett inn på Riksvei 4. Det er satt i gang utredninger, men vi kommer uansett ikke til å gjøre tiltak med mindre vi har stor tro på at de vil fungere, sier hun. 

Selv om hovedvegnettet åpnes på mandag, gjenstår fremdeles noen kosmetiske endringer før prosjektet er endelig ferdig. Blant annet skal midlertidige veier fjernes, og grøntområder skal beplantes. Veiene vil være ferdig ved juletider, mens grøntarbeidene ferdigstilles i 2014.

 

Slik er det blitt

o       Ring 3 er lagt i tunnel mellom Økern og Sinsen. Denne heter Lørentunnelen.

o       Østre Aker vei er lagt i tunnel forbi Økern. Denne heter Økerntunnelen.

o       Flere nye lokalvegforbindelser er etablert for å bedre trafikkflyten internt på Økern.

o       Økern t-banestasjon er oppgradert og holder metrostandard.

o       Gamle Ring 3, Dag Hammarskjølds vei, nedgraderes. Tidligere passerte 100.000 biler i døgnet, men med den nye tunnelen vil det kun passere omlag 10.000 biler i døgnet.

Siste nytt i Nyheter

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

 
Halvparten går til <BR>helse og omsorg

Halvparten går til
helse og omsorg

  • Bydel Stovner

Bydelsdirektør Alv H. Sørland i Bydel Stovner forbereder seg på en vri av tjenestene i fremtiden. Store deler av budsjettet går til helse og omsorg, og bydelen vil opprette et demensteam.

Inviterte ordføreren <BR>til fredsprisfest

Inviterte ordføreren
til fredsprisfest

Elever fra Lindeberg og Ruseløkka skoler inviterte ordfører Marianne Borgen (SV) til fredsprisfesten lørdag 10. desember. De fikk også sneket inn noen egne spørsmål.

Lippestad på besøk <BR>hos Fossheim

Geir Lippestad på besøk hos Fossheim

Som byråd for næring og eierskap besøker Geir Lippestad Oslo kommunes arbeidsmarkedsbedrifter. Sist fredag gikk turen innom Fossheim på Hasle.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!