ANNONSE

Nordisk innovasjonskonkurranse om byutvikling:

Trygve Lies plass som eksempel

Trygve Lies plass som eksempel

NORSK UTFORDRING: Tryge Lies plass er valgt som den norske utfordringen i konkurransen Nordic Built Cities Challenge.


Trygve Lies plass på Furuset er den norske utfordringen i den nordiske innovasjonskonkurransen Nordic Built Cities Challenge.

– Furuset er hevet fram som Oslos forbildeområde i FutureBuilt-programmet. Vi har et langsiktig engasjement når det gjelder Furuset, og vi vil vise klimavennlig byutvikling i praksis. Når Nordic Innovation etterspurte sentrale og urbane utfordringer, mente vi at vi hadde en god kandidat med Trygve Lies plass og søkte om å bli den norske utfordringen i den nordiske konkurransen, forteller Eili Vigestad Berge i FutureBuilt.

FutureBuilt har en visjon om å vise at det er mulig å utvikle klimanøytrale bygg og byområder med høy kvalitet.

– Vi vil endre Trygve Lies plass fra nåværende parkeringsplass til å bli et godt byrom for beboere og besøkende til Furuset. Det skal gå fra å være parkeringsplass til grønt mobilitetsanlegg, sier hun.

Løsning for urbane rom

Målet med konkurransen er å vise hvordan byutvikling kan skje i praksis, og å få fram løsninger for smarte, attraktive og bærekraftige byrom. Konkurransen består av seks lokale delkonkurranser med spesifikke utfordringer knyttet til urbane rom i de nordiske landene.

Vi ønsker å løfte fram gående, syklende og kollektivreisende. Vi ønsker å gjøre dette til de mest attraktive måtene å reise til og fra Trygve Lies plass. Pr. dags dato er det god kollektivdekning på Furuset, men også tilrettelagt for bilen, sier Vigestad Berge.

– Bilen tar opp verdifull plass, og er mindre effektive.

Fokus på to hjul

Sykkel er en klimavennlig og menneskevennlig måte å komme seg fra A til B på. Derfor ønsker FutureBuilt å løfte fram sykkelen som et attraktivt alternativ også på Furuset.

– Å kombinere gode kollektivløsninger med sykkel er optimalt. Da kommer man seg effektivt fram, man reiser kollektivt og får i tillegg mosjon!Med Trygve Lies plass ønsker vi å utnytte potensial med kobling mellom sykkel og kollektiv. Dette trenger vi forslag på hvordan vi kan gjennomføre i praksis, sier hun.

Les mer i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE