ANNONSE

Tungtrafikk på lokalveier

Beboerne er forespeilet at Brobekkveien skal bli en «miljø-gate», men på et åpent møte som Bjerke Storvel arrangerte kom det fram at planleggerne nå h...

Tekst:

Publisert:

Beboerne er forespeilet at Brobekkveien skal bli en «miljø-gate», men på et åpent møte som Bjerke Storvel arrangerte kom det fram at planleggerne nå har byttet «miljøgate» med «miljøprioritert gjennomkjøring». Hva som egentlig ligger i disse begrepene er ikke alltid like lett å se, men i dette tilfellet betyr navneskiftet at myndighetene legger opp til at Brobekkveien også skal brukes til tung godstrafikk. Altså stikk i strid med de forventningene som er skapt.

Vi tror at kommunens planleggere har hatt de beste intensjoner, at de faktisk ville lage en «miljøgate», men at virkeligheten tvinger fram noe helt annet – og i steden for å si det som det er ender man opp med noen busker og en kvasiløsning som heter «miljøprioritert gjennomkjøring».

Hva er så virkeligheten? Jo, virkeligheten får du et innblikk i hvis du setter deg i bilen på Tøyen og tar Østre Aker vei nordover. Hele veien – men kanskje først og fremst på Økern – foregår det storstilte utbygginger. Nye bedrifter etableres på løpende bånd, flere av dem baserer seg på tungtrafikk. Og dette kommer i tillegg til godsterminalen på Alnabru...

Da Groruddalen ble etablert i årene etter krigen hadde planleggerne en idé om å samle næringslivet i dalbunnen og boligene langs åssidene. På den måten fikk arbeiderne kort vei til jobben, tenkte man, og det var ingen dum tanke – men, og her er det store MEN: Hva skjer når næringslivet i dalbunnen sprenger de opprinnelig tiltenkte rammer. Jo, det som blant annet skjer er at den tilhørende trafikken tyter oppover dalsidene. Der hvor folk skal bo i mest mulig fred, etter planen.

Det er dette som nå er problemet i Brobekkveien. Det er dette som er problemet i Veitvetveien. Og det er dette som er problemet i Nedre Kalbakkvei. Det vet alle som frekventerer disse veiene på regulær basis, og det er snart på tide at myndighetene – gjerne gjennom Plankontoret for Groruddalen – ser sammenhengen. Man kan ikke lenger fylle på med trafikkrevende industri i dalbunnen og tro at man kan lage miljøgater i nærliggende boligområder, det er utopi. Men et sted må man begynne, og da mener vi at en god start er å sette ut i livet den tungtransport- planen man har snakket om i så mange (mange) år.

Siste nytt i Nyheter

Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

ANNONSE
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

 
Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
ANNONSE