Tungtrafikk på lokalveier

Beboerne er forespeilet at Brobekkveien skal bli en «miljø-gate», men på et åpent møte som Bjerke Storvel arrangerte kom det fram at planleggerne nå h...

Skrevet av:

Beboerne er forespeilet at Brobekkveien skal bli en «miljø-gate», men på et åpent møte som Bjerke Storvel arrangerte kom det fram at planleggerne nå har byttet «miljøgate» med «miljøprioritert gjennomkjøring». Hva som egentlig ligger i disse begrepene er ikke alltid like lett å se, men i dette tilfellet betyr navneskiftet at myndighetene legger opp til at Brobekkveien også skal brukes til tung godstrafikk. Altså stikk i strid med de forventningene som er skapt.

Vi tror at kommunens planleggere har hatt de beste intensjoner, at de faktisk ville lage en «miljøgate», men at virkeligheten tvinger fram noe helt annet – og i steden for å si det som det er ender man opp med noen busker og en kvasiløsning som heter «miljøprioritert gjennomkjøring».

Hva er så virkeligheten? Jo, virkeligheten får du et innblikk i hvis du setter deg i bilen på Tøyen og tar Østre Aker vei nordover. Hele veien – men kanskje først og fremst på Økern – foregår det storstilte utbygginger. Nye bedrifter etableres på løpende bånd, flere av dem baserer seg på tungtrafikk. Og dette kommer i tillegg til godsterminalen på Alnabru...

Da Groruddalen ble etablert i årene etter krigen hadde planleggerne en idé om å samle næringslivet i dalbunnen og boligene langs åssidene. På den måten fikk arbeiderne kort vei til jobben, tenkte man, og det var ingen dum tanke – men, og her er det store MEN: Hva skjer når næringslivet i dalbunnen sprenger de opprinnelig tiltenkte rammer. Jo, det som blant annet skjer er at den tilhørende trafikken tyter oppover dalsidene. Der hvor folk skal bo i mest mulig fred, etter planen.

Det er dette som nå er problemet i Brobekkveien. Det er dette som er problemet i Veitvetveien. Og det er dette som er problemet i Nedre Kalbakkvei. Det vet alle som frekventerer disse veiene på regulær basis, og det er snart på tide at myndighetene – gjerne gjennom Plankontoret for Groruddalen – ser sammenhengen. Man kan ikke lenger fylle på med trafikkrevende industri i dalbunnen og tro at man kan lage miljøgater i nærliggende boligområder, det er utopi. Men et sted må man begynne, og da mener vi at en god start er å sette ut i livet den tungtransport- planen man har snakket om i så mange (mange) år.

Siste nytt i Nyheter

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

 
Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!