Tungtrafikk på lokalveier

Beboerne er forespeilet at Brobekkveien skal bli en «miljø-gate», men på et åpent møte som Bjerke Storvel arrangerte kom det fram at planleggerne nå h...

Tekst:

Publisert:

Beboerne er forespeilet at Brobekkveien skal bli en «miljø-gate», men på et åpent møte som Bjerke Storvel arrangerte kom det fram at planleggerne nå har byttet «miljøgate» med «miljøprioritert gjennomkjøring». Hva som egentlig ligger i disse begrepene er ikke alltid like lett å se, men i dette tilfellet betyr navneskiftet at myndighetene legger opp til at Brobekkveien også skal brukes til tung godstrafikk. Altså stikk i strid med de forventningene som er skapt.

Vi tror at kommunens planleggere har hatt de beste intensjoner, at de faktisk ville lage en «miljøgate», men at virkeligheten tvinger fram noe helt annet – og i steden for å si det som det er ender man opp med noen busker og en kvasiløsning som heter «miljøprioritert gjennomkjøring».

Hva er så virkeligheten? Jo, virkeligheten får du et innblikk i hvis du setter deg i bilen på Tøyen og tar Østre Aker vei nordover. Hele veien – men kanskje først og fremst på Økern – foregår det storstilte utbygginger. Nye bedrifter etableres på løpende bånd, flere av dem baserer seg på tungtrafikk. Og dette kommer i tillegg til godsterminalen på Alnabru...

Da Groruddalen ble etablert i årene etter krigen hadde planleggerne en idé om å samle næringslivet i dalbunnen og boligene langs åssidene. På den måten fikk arbeiderne kort vei til jobben, tenkte man, og det var ingen dum tanke – men, og her er det store MEN: Hva skjer når næringslivet i dalbunnen sprenger de opprinnelig tiltenkte rammer. Jo, det som blant annet skjer er at den tilhørende trafikken tyter oppover dalsidene. Der hvor folk skal bo i mest mulig fred, etter planen.

Det er dette som nå er problemet i Brobekkveien. Det er dette som er problemet i Veitvetveien. Og det er dette som er problemet i Nedre Kalbakkvei. Det vet alle som frekventerer disse veiene på regulær basis, og det er snart på tide at myndighetene – gjerne gjennom Plankontoret for Groruddalen – ser sammenhengen. Man kan ikke lenger fylle på med trafikkrevende industri i dalbunnen og tro at man kan lage miljøgater i nærliggende boligområder, det er utopi. Men et sted må man begynne, og da mener vi at en god start er å sette ut i livet den tungtransport- planen man har snakket om i så mange (mange) år.

Siste nytt i Nyheter

- Oslos fineste NAV-lokaler

Bydel Bjerke har flyttet inn i nye lokaler «rett over veien» fra Økern senter. NAV har fått publikumsmottak i 1. etasje - og kan ikke få rost den nye utformingen nok.

Tar opp kampen <BR>mot «skremselskapital»

Jan Bøhler (Ap) foreslår at politiet kan iverksette oppholdsforbud for enkelte personer som er ute etter å bygge seg opp et voldsrykte for å virke farligere i et ungdomsmiljø. Nå skal justisminister Per-Willy Amundsen (Frp) gå videre med saken.

Feiret på hesteryggen

Knut Røli fra Bydel Alna, Håvard Horpestad og Daniel av Ekenstam fra IKEA kløv opp på hesteryggen for å feire at Alna ridesenters oppholdsrom er ferdig oppusset - mens daglig leder Lene Kragh holdt godt i tømmene.

 
Google Maps

Politiet melder på Twitter om at en person skal være påkjørt av tog på Haugenstua midt på dagen. Som følge av dette ble all togtrafikken stoppet på stedet.

Rolig påske i Groruddalen

Politiet har ingen merkbare hendelser å melde om i påskeferien i Groruddalen. Og godt er det.

Gutt (15) kan ha <BR>dødd av syntetisk dop

Politiet melder at en gutt på 15 år døde den 8. mars i Oslo og det antas at det skyldes inntak av det ekstreme stoffet karfentanil. Stoffet brukes normalt på større dyr som elefanter og anslås å være 10.000 ganger sterkere enn morfin.