Tungtrafikk på lokalveier

Beboerne er forespeilet at Brobekkveien skal bli en «miljø-gate», men på et åpent møte som Bjerke Storvel arrangerte kom det fram at planleggerne nå h...

Tekst:

Publisert:

Beboerne er forespeilet at Brobekkveien skal bli en «miljø-gate», men på et åpent møte som Bjerke Storvel arrangerte kom det fram at planleggerne nå har byttet «miljøgate» med «miljøprioritert gjennomkjøring». Hva som egentlig ligger i disse begrepene er ikke alltid like lett å se, men i dette tilfellet betyr navneskiftet at myndighetene legger opp til at Brobekkveien også skal brukes til tung godstrafikk. Altså stikk i strid med de forventningene som er skapt.

Vi tror at kommunens planleggere har hatt de beste intensjoner, at de faktisk ville lage en «miljøgate», men at virkeligheten tvinger fram noe helt annet – og i steden for å si det som det er ender man opp med noen busker og en kvasiløsning som heter «miljøprioritert gjennomkjøring».

Hva er så virkeligheten? Jo, virkeligheten får du et innblikk i hvis du setter deg i bilen på Tøyen og tar Østre Aker vei nordover. Hele veien – men kanskje først og fremst på Økern – foregår det storstilte utbygginger. Nye bedrifter etableres på løpende bånd, flere av dem baserer seg på tungtrafikk. Og dette kommer i tillegg til godsterminalen på Alnabru...

Da Groruddalen ble etablert i årene etter krigen hadde planleggerne en idé om å samle næringslivet i dalbunnen og boligene langs åssidene. På den måten fikk arbeiderne kort vei til jobben, tenkte man, og det var ingen dum tanke – men, og her er det store MEN: Hva skjer når næringslivet i dalbunnen sprenger de opprinnelig tiltenkte rammer. Jo, det som blant annet skjer er at den tilhørende trafikken tyter oppover dalsidene. Der hvor folk skal bo i mest mulig fred, etter planen.

Det er dette som nå er problemet i Brobekkveien. Det er dette som er problemet i Veitvetveien. Og det er dette som er problemet i Nedre Kalbakkvei. Det vet alle som frekventerer disse veiene på regulær basis, og det er snart på tide at myndighetene – gjerne gjennom Plankontoret for Groruddalen – ser sammenhengen. Man kan ikke lenger fylle på med trafikkrevende industri i dalbunnen og tro at man kan lage miljøgater i nærliggende boligområder, det er utopi. Men et sted må man begynne, og da mener vi at en god start er å sette ut i livet den tungtransport- planen man har snakket om i så mange (mange) år.

Siste nytt i Nyheter

Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.

Føflekkreft 

Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av føflekkreft. Tirsdag 23. mai er det den internasjonale hudsjekkdagen Euromelanoma.

 
Groruddalen: «Lengre fram i tid og på lang sikt»

Byrådet inviterte til folkemøte på Årvoll gård om hva revisjonen av kommuneplanens samfunnsdel betyr for Groruddalen. Ifølge byråd Hanna Marcussen er det mange planer i lufta for blant annet Rommen og Grorud - men de ser ikke ut til å bli realisert med det første.

IKEA hjelper Asma (25) med fremtiden

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) og ordfører Marianne Borgen fikk møte Asma (25) som har vært åtte måneder i Norge. Hun har akkurat hatt sin første arbeidsdag på IKEA Furuset som en del av det første pilotprosjektet i den nye Groruddals-satsingen.

Syv nye skoler får gratis kjernetid

Flere elever på 1. trinn i Bjerke bydel får nå tilbud om gratis kjernetid i aktivitetsskolen (AKS). Byrådet forlenger nå tilbudet til å gjelde syv nye skoler i Groruddalen, som gjør at alle bydelene har fått tilbudet.