- Tungtrafikken må bort fra boligområdene våre

- Tungtrafikken må bort fra boligområdene våre

 

Når Magnar Halse fra Groruddalen Miljøforum møter opp i Vegdirektoratets lokaler for å diskutere prosjektet «Tungtransport i Groruddalen» vil han stå på krava. - Tungtrafikken må bort fra småveiene, sier Halse.

Skrevet av:

- Vi har nå kommet til det punktet at noe må gjøres. Vi har så store problemer med tungtrafikken i Økern-området. Trailere står parkert fra Økern torg opp til skolen. Dette er ikke holdbart, ikke minst for ungene som føler seg utrygge på skoleveien, forteller Magnar Halse fra Groruddalen Miljøforum. - Vårt første ønske er derfor at trailerne kommer seg vekk fra bo-områdene og tverrforbindelsene i Groruddalen, som Grorudveien, Brobekkveien, Veitvetveien, og Nedre Kalbakkvei.Ønsker bedre løsningEn etterspørsel fra Halse og Plankontorets Petter Slipher har gjort at Vegdirektoratet starter prosjektet «Tungtransport i Groruddalen». Hovedmålene er å redusere miljøulempene fra tungtransport, bedre arbeidsmiljøet for sjåførene og bedre transportløsningene for næringslivet både på kort og lang sikt.  - Da vi kontaktet Samferdselsetaten og Statens vegvesen fikk vi tilbakemelding om at de aldri hadde hørt at det var et problem med tungtransport i Groruddalen, noe som er fryktelig arrogant å si. Så jeg må si at det er veldig flott at det finnes noen som tar ansvar. Vegdirektoratets initiativ er veldig positivt, for vi ønsker jo alle det samme - en bedre løsning for tungtransporten, sier Halse.Flere forslagIfølge Halse er ett forslag å finne en oppsamlingsplass til trailersjåførene utenfor byen hvor de kan sove, et sted med ordnende forhold.- Da slipper vi sjåfører som sover i bilene sine og gjør fra seg utenfor, sier Halse.For Groruddalen Miljøforum er det i tillegg ønskelig å bygge egne traseeer for tungtrafikk slik at man unngår gjennomkjøring i bo-områder, og dermed kun forholder seg til hovedveiene.- Motargumentet vil nok være at dette blir for dyrt, men det finnes mange muligheter. Bare se på Stockholm, der har de klart  å skille tungtrafikken fra kollektivfeltet og privatbilismen.Gleder segI tillegg til Groruddalen Miljøforum er alle Groruddalens bydeler, samt NHO Oslo Akershus, Norges Lastebilforbund og Alnabru-Nyland Næringsforening invitert til å delta på møtet. Møtets mål er å orientere om prosjektet og fange opp problemstillinger knyttet til tungtransport i Groruddalen, slik at man kan finne en bedre løsning.- Alle får ti minutter hver hvor de legger fram sin sak, så dette blir spennende sier Halse.

Siste nytt i Nyheter

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

 
Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!