- Tungtrafikken må bort fra boligområdene våre

- Tungtrafikken må bort fra boligområdene våre

 

Når Magnar Halse fra Groruddalen Miljøforum møter opp i Vegdirektoratets lokaler for å diskutere prosjektet «Tungtransport i Groruddalen» vil han stå på krava. - Tungtrafikken må bort fra småveiene, sier Halse.

Tekst:

Publisert:

- Vi har nå kommet til det punktet at noe må gjøres. Vi har så store problemer med tungtrafikken i Økern-området. Trailere står parkert fra Økern torg opp til skolen. Dette er ikke holdbart, ikke minst for ungene som føler seg utrygge på skoleveien, forteller Magnar Halse fra Groruddalen Miljøforum. - Vårt første ønske er derfor at trailerne kommer seg vekk fra bo-områdene og tverrforbindelsene i Groruddalen, som Grorudveien, Brobekkveien, Veitvetveien, og Nedre Kalbakkvei.Ønsker bedre løsningEn etterspørsel fra Halse og Plankontorets Petter Slipher har gjort at Vegdirektoratet starter prosjektet «Tungtransport i Groruddalen». Hovedmålene er å redusere miljøulempene fra tungtransport, bedre arbeidsmiljøet for sjåførene og bedre transportløsningene for næringslivet både på kort og lang sikt.  - Da vi kontaktet Samferdselsetaten og Statens vegvesen fikk vi tilbakemelding om at de aldri hadde hørt at det var et problem med tungtransport i Groruddalen, noe som er fryktelig arrogant å si. Så jeg må si at det er veldig flott at det finnes noen som tar ansvar. Vegdirektoratets initiativ er veldig positivt, for vi ønsker jo alle det samme - en bedre løsning for tungtransporten, sier Halse.Flere forslagIfølge Halse er ett forslag å finne en oppsamlingsplass til trailersjåførene utenfor byen hvor de kan sove, et sted med ordnende forhold.- Da slipper vi sjåfører som sover i bilene sine og gjør fra seg utenfor, sier Halse.For Groruddalen Miljøforum er det i tillegg ønskelig å bygge egne traseeer for tungtrafikk slik at man unngår gjennomkjøring i bo-områder, og dermed kun forholder seg til hovedveiene.- Motargumentet vil nok være at dette blir for dyrt, men det finnes mange muligheter. Bare se på Stockholm, der har de klart  å skille tungtrafikken fra kollektivfeltet og privatbilismen.Gleder segI tillegg til Groruddalen Miljøforum er alle Groruddalens bydeler, samt NHO Oslo Akershus, Norges Lastebilforbund og Alnabru-Nyland Næringsforening invitert til å delta på møtet. Møtets mål er å orientere om prosjektet og fange opp problemstillinger knyttet til tungtransport i Groruddalen, slik at man kan finne en bedre løsning.- Alle får ti minutter hver hvor de legger fram sin sak, så dette blir spennende sier Halse.

Siste nytt i Nyheter

Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

 
Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.

- Går fra ord til handling

Siden 2014 har flerbrukshallen på Tokerud vært godkjent av bystyret, men det har ikke ligget penger på bordet. I revidert budsjett gir byrådet 5,6 millioner til et forprosjekt som skal forme fremtidens hall.

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.