- Uakseptabel somling

- Uakseptabel somling

 

BU-leder Anders Røberg-Larsen mener at planlagte ridehallen på Nordtvet gård må tilbake i reguleringsplanen og at gården må utbedres - og det må skje raskt.

Skrevet av:

 - Det har både vært uakseptabelt mye byråkrati og somling i denne saken, sier Anders Røberg-Larsen (Ap), bydelsutvalgsleder i Bydel  Grorud. 

Akers Avis Groruddalen møter han på Nordtvet gård. Fortsatt er det noen hester igjen på gården, men om kort tid er de også borte. 

Nå krever Røberg-Larsen at ridehallen tas inn igjen i reguleringsplanen og at kommunen følger opp vedlikeholdsetterslepet på gården.

- Det haster å finne en løsning på denne saken, påpeker Røberg-Larsen.

 

Mye byråkrati

Hele saken rundt stallen på Nordtvet gård, og den planlagte ridehallen, er et eksempel på hvordan Oslo kommune fungerer - eller kanskje rettere sagt, ikke fungerer. 

Som Akers Avis Groruddalen har skrevet tidligere ble det allerede i 2008 satt av penger til ridehallen i Groruddals-satsingen, men disse har senere blitt omdisponert siden reguleringen tok for lang tid. 

Reguleringen har tatt lang tid fordi det var ønskelig å bygge ridehallen og en gårdsbarnehage i samme slengen. Det gjorde at Plan- og bygningsetaten ønsket å utrede et spørsmål om hesteallergener - og reguleringen dro ut i tid. 

 

Må reguleres

Tidligere i år fikk familien Lunde, som driver stallen på Nordtvet nok. De varslet at de ikke kunne fortsette et år til uten ridehall - og de hadde i tillegg fått nok av vedlikeholdsetterslepet på gården. De har sagt opp leieavtalen fra 1. august.

Dette førte til at ridehallen ble tatt ut (!) av reguleringsplanen. 

- Ridehallen må inn i reguleringsplanen igjen. Det haster med å finne en løsning for både ridehallen, og hvordan kommunen skal løse vedlikeholdsetterslepet.

- Jeg er provosert over at det ikke er gjort noe. Familien Lunde har måttet lide unødig i denne prosessen, mener Røberg-Larsen.

 

Frustrasjon

Venner av ridesentret har i lengre tid klaget over en prosess der alle har skyldt på alle, og der det er umulig å vite hvem som har ansvar i saken. 

Bydelen har måttet tåle mye tyn.

- Hvorfor har bydelen blitt en syndebukk i denne saken?

- Jeg tror det skyldes mye frustrasjon. Jeg tror også noen har forledet de som engasjerer seg for ridesentret til å tro at bydelen alene har ansvaret. Ettersom det stort sett er bydelen som har engasjert seg i gården kan dette være en annen forklaring, sier Røberg-Larsen og legger til:

- Det er veldig positivt at det er engasjement. Jeg ønsker å bistå i å løse dette. Det er forferdelig at det ikke skal være rideskole her lenger, mener Røberg-Larsen.

 

Hvem har ansvaret

Ved flere anledninger har altså spørsmålet om hvem som har ansvaret i saken dukket opp. BU-leder forklarer at det kommunale foretaket Omsorgsbygg eier Nordtvet gård, mens bydelen leier den av Omsorgsbygg. 

- Byrådet og bystyret har ansvar for eieren av gården, Omsorgsbygg, utdyper han.

Videre er Plan- og bygningsetaten, som ville utrede spørsmålet om hesteallergener, reguleringsmyndighet i Oslo og en del av den kommunale forvaltningen.

Bydelene i Oslo har ikke lov til å eie eiendom. Den muligheten mistet de i forbindelse med eiendomsreformen i Oslo kommune. 

- All eiendom er derfor delt opp i ulike kommunale foretak. Det som er sorgen i denne saken er at bydelen er prisgitt Oslo kommunes vilje og evne til å gjøre noe med gården, og i det tempoet de finner det for godt. Dette er på ingen måte et system eller en organisering jeg forsvarer eller ønsker meg, sier Røberg-Larsen.

 

Har søkt tidligere

BU-lederen forklarer at bydelen allerede i  2004 søkte om 20 millioner kroner til å utbedre gården. Den gang ble det nedstemt av bystyret. Den siste tiden er det funnet fram en million kroner til å utbedre taket. 

- Det er flott at byrådet nå kommer på banen, og ønsker aktivitet. Men etter det jeg har fått vite koster det nærmere ti millioner kroner bare å utbedre låvebygningen.

- Jeg lurer også litt på hvor leieinntektene fra gården har blitt av. Hvorfor har ikke de blitt brukt til vedlikehold, sier Røberg-Larsen.  

 

Siste nytt i Nyheter

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

 
Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!