ANNONSE

Uenig om el-sykler

Uenig om el-sykler

SKUFFET: Yassine Arakia (H) er skuffet over el-sykkelsubsidieringen byrådet delte ut etter nyttår. Han mener den gagnet folk i vest som allerede er flinke til å sykle.

Yassine Arakia (H) mener byrådet prioriterte feil da de ga fem millioner i el-sykkelsubsidier til bydeler på vestkanten. Han mener midlene bør gå til de som sykler minst - nemlig groruddøler.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
04.04.2016 kl 15:58

Se bildet større

SKAL VURDERE: Byråd for miljø- og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at de nå skal evaluere prosjektet.

Da byråden lanserte fem millioner i støtte til el-sykler i Oslo ble disse revet vekk fort. Ordningen ble satt igang av byrådet etter nyttår og poenget er å få flere til å velge sykkel fremfor bil. I første runde ble det delt ut fem millioner kroner og man kunne få støtte til 20 prosent av kjøpesummen – men maks 5000 kroner. I følge databasen InsightOne tilhører 73 prosent av de som mottok subsidiene «formuetoppen» i Oslo. Dette reagerer Arakia på.

– Pengene har gått til folk i bydeler med god økonomi og hvor folk er flinke til å sykle fra før.  Tall viser at over 300 mennesker i bydelene Vestre Aker, Nordre Aker og Ullern mottok subsidier, mens bare 113 i hele Groruddalen mottok midler. Tanken fra byrådet er kanskje god, men målet med tiltaket har feilet, mener han.

Bør revurdere

Han kritiserer kommunens «førstemann til mølla»-prinsipp som pengene ble fordelt etter.

– Det mener jeg man må se nærmere på. De som sliter mest med å sykle fikk minst.

Arakia mener man må revurdere ordningen og evaluere på en ordentlig måte.

– Fem millioner kroner offentlige skattepenger er mye penger. Det er viktig at det brukes riktig. Ressursene må brukes bedre der de trengs mest, det er i Groruddalen det sykles minst i Oslo, og en rapport fra i fjor viste at i bydel Alna sykler kun 1 prosent, som er den laveste andelen i Oslo, sier han.

Han mener pengene burde ha gått til mer promotering av sykling på skolene.

– Ikke alle skoler i Oslo lar barna sykle til skolen. Byrådet burde brukt pengene for eksempel for å få skolene til å fremme sykling, for jo flere som sykler som barn, jo mer vil de sykle som voksne, forteller Arakia.

Endre sine vaner

Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at hensikten er å redusere klimagassutslipp i lengden.

Oslo må gjennom en transformasjon for faktisk å kunne redusere byens klimagassutslipp, og her er transportsektoren den aller mest utfordrende: folk må endre sine personlige vaner i forhold til bruk av privatbil. El-sykkel er et mulig alternativ for de som ikke nødvendigvis ser på vanlig sykkel som en mulighet i hverdagen, sier hun.

– Her har en gått bredt ut etter først til mølla-prinsippet. Når responsen ble så overveldende er det imidlertid klart at det her er mange som også har blitt skuffet, innrømmer byråden.

Les mer om hva miljøbyråden mener om sykling i Groruddalen i papirutgaven og i vår eAvis.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE