Uenig om el-sykler

Uenig om el-sykler

SKUFFET: Yassine Arakia (H) er skuffet over el-sykkelsubsidieringen byrådet delte ut etter nyttår. Han mener den gagnet folk i vest som allerede er flinke til å sykle.

Yassine Arakia (H) mener byrådet prioriterte feil da de ga fem millioner i el-sykkelsubsidier til bydeler på vestkanten. Han mener midlene bør gå til de som sykler minst - nemlig groruddøler.

Skrevet av:

Oppdatert:
04.04.2016 kl 15:58

Da byråden lanserte fem millioner i støtte til el-sykler i Oslo ble disse revet vekk fort. Ordningen ble satt igang av byrådet etter nyttår og poenget er å få flere til å velge sykkel fremfor bil. I første runde ble det delt ut fem millioner kroner og man kunne få støtte til 20 prosent av kjøpesummen – men maks 5000 kroner. I følge databasen InsightOne tilhører 73 prosent av de som mottok subsidiene «formuetoppen» i Oslo. Dette reagerer Arakia på.

– Pengene har gått til folk i bydeler med god økonomi og hvor folk er flinke til å sykle fra før.  Tall viser at over 300 mennesker i bydelene Vestre Aker, Nordre Aker og Ullern mottok subsidier, mens bare 113 i hele Groruddalen mottok midler. Tanken fra byrådet er kanskje god, men målet med tiltaket har feilet, mener han.

Bør revurdere

Han kritiserer kommunens «førstemann til mølla»-prinsipp som pengene ble fordelt etter.

– Det mener jeg man må se nærmere på. De som sliter mest med å sykle fikk minst.

Arakia mener man må revurdere ordningen og evaluere på en ordentlig måte.

– Fem millioner kroner offentlige skattepenger er mye penger. Det er viktig at det brukes riktig. Ressursene må brukes bedre der de trengs mest, det er i Groruddalen det sykles minst i Oslo, og en rapport fra i fjor viste at i bydel Alna sykler kun 1 prosent, som er den laveste andelen i Oslo, sier han.

Han mener pengene burde ha gått til mer promotering av sykling på skolene.

– Ikke alle skoler i Oslo lar barna sykle til skolen. Byrådet burde brukt pengene for eksempel for å få skolene til å fremme sykling, for jo flere som sykler som barn, jo mer vil de sykle som voksne, forteller Arakia.

Endre sine vaner

Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at hensikten er å redusere klimagassutslipp i lengden.

Oslo må gjennom en transformasjon for faktisk å kunne redusere byens klimagassutslipp, og her er transportsektoren den aller mest utfordrende: folk må endre sine personlige vaner i forhold til bruk av privatbil. El-sykkel er et mulig alternativ for de som ikke nødvendigvis ser på vanlig sykkel som en mulighet i hverdagen, sier hun.

– Her har en gått bredt ut etter først til mølla-prinsippet. Når responsen ble så overveldende er det imidlertid klart at det her er mange som også har blitt skuffet, innrømmer byråden.

Les mer om hva miljøbyråden mener om sykling i Groruddalen i papirutgaven og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

Markerte den internasjonale dagen mot rasisme

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

  • mot rasisme

Byråd Geir Lippestad (Ap) vil ha et tydelig perspektiv i kampen mot rasisme og diskriminering. Ifølge politiet finnes det store mørketall innenfor hatkriminalitet.

Sterkt om overgrep

Foredrag på Vestli skole:

Sterkt om overgrep

  • Foredrag

Det var mange følelser og mye lærdom på Vestli skole da FAU hadde invitert Annett Berntsberg Eck. Hun fortalte sin historie og ga flere gode tips.

Tar barnas helse på alvor

Barnas kosthold og
bevegelse på alvor

  • Barn

Barnehagematen.no leverer varm og hjemmelaget mat som er spiseklar til barnehager, skoler og aktivitetsskoler. Nå har de ansatt en lokalkjent person i Groruddalen som skal passe på at alt går som det skal.

 
– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

 
Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

Nå skal alle mødre<BR> få hjemmebesøk

Jordmor til folket i Bydel Alna:

Nå skal alle mødre
få hjemmebesøk

  • Bydel Alna

Bydelsutvalget i Alna bydel vedtok å styrke jordmortjenesten i bydelen. I lang tid har ikke Alna hatt et godt nok tilbud i tråd med kommunens retningslinjer.

Google Maps

Har du tips til saken?   Send e-post

Ran på Ellingsrud:

To unge gutter pågrepet

  • Ran

To unge gutter er pågrepet etter et væpnet ran av en bensinstasjon på Ellingsrud natt til torsdag – fem timer etter at politiet fikk inn meldingen. Samme kveld ble også Esso på Kalbakken ranet.

 
Løfter fram tidlig innsats

Jonas Gahr Støre til Rommen skole:

Løfter fram tidlig innsats

  • Intensivoppfølging

Jonas Gahr Støre (Ap) møtte Rommen-elever og lærere for å snakke om planer for fremtiden og intensivoppfølgingen byrådet ruller ut på skoler i hele Groruddalen. Han satser på at det kan bli en nasjonal ordning.

Gir ikke opp private barnehager

Høyre i Bydel Bjerke:

Gir ikke opp private barnehager

  • Barnehage

Under bydelsutvalgsmøtet sist torsdag ble det debatt rundt reguleringsplan for barnehage og bolig i Haugmannsveien 16. Det store temaet var manglende støtte til private barnehager og byrådets tilskudds-stopp.

- En klar marsjordre

Regjeringen med «gavepakke» til Manglerudprosjektet:

- En klar marsjordre

  • Manglerudprosjektet

1,1 milliard settes av i Nasjonal Transportplan (NTP) til oppstart av Manglerudprosjektet fremover. Oslopolitikerne forteller at de ikke vil akseptere løsninger som bygger ned boforholdene et sted for å gagne et annet - og ber vegvesenet gå i tenkeboksen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!