Uenig om el-sykler

Uenig om el-sykler

SKUFFET: Yassine Arakia (H) er skuffet over el-sykkelsubsidieringen byrådet delte ut etter nyttår. Han mener den gagnet folk i vest som allerede er flinke til å sykle.

Yassine Arakia (H) mener byrådet prioriterte feil da de ga fem millioner i el-sykkelsubsidier til bydeler på vestkanten. Han mener midlene bør gå til de som sykler minst - nemlig groruddøler.

Skrevet av:

Oppdatert:
04.04.2016 kl 15:58

Da byråden lanserte fem millioner i støtte til el-sykler i Oslo ble disse revet vekk fort. Ordningen ble satt igang av byrådet etter nyttår og poenget er å få flere til å velge sykkel fremfor bil. I første runde ble det delt ut fem millioner kroner og man kunne få støtte til 20 prosent av kjøpesummen – men maks 5000 kroner. I følge databasen InsightOne tilhører 73 prosent av de som mottok subsidiene «formuetoppen» i Oslo. Dette reagerer Arakia på.

– Pengene har gått til folk i bydeler med god økonomi og hvor folk er flinke til å sykle fra før.  Tall viser at over 300 mennesker i bydelene Vestre Aker, Nordre Aker og Ullern mottok subsidier, mens bare 113 i hele Groruddalen mottok midler. Tanken fra byrådet er kanskje god, men målet med tiltaket har feilet, mener han.

Bør revurdere

Han kritiserer kommunens «førstemann til mølla»-prinsipp som pengene ble fordelt etter.

– Det mener jeg man må se nærmere på. De som sliter mest med å sykle fikk minst.

Arakia mener man må revurdere ordningen og evaluere på en ordentlig måte.

– Fem millioner kroner offentlige skattepenger er mye penger. Det er viktig at det brukes riktig. Ressursene må brukes bedre der de trengs mest, det er i Groruddalen det sykles minst i Oslo, og en rapport fra i fjor viste at i bydel Alna sykler kun 1 prosent, som er den laveste andelen i Oslo, sier han.

Han mener pengene burde ha gått til mer promotering av sykling på skolene.

– Ikke alle skoler i Oslo lar barna sykle til skolen. Byrådet burde brukt pengene for eksempel for å få skolene til å fremme sykling, for jo flere som sykler som barn, jo mer vil de sykle som voksne, forteller Arakia.

Endre sine vaner

Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at hensikten er å redusere klimagassutslipp i lengden.

Oslo må gjennom en transformasjon for faktisk å kunne redusere byens klimagassutslipp, og her er transportsektoren den aller mest utfordrende: folk må endre sine personlige vaner i forhold til bruk av privatbil. El-sykkel er et mulig alternativ for de som ikke nødvendigvis ser på vanlig sykkel som en mulighet i hverdagen, sier hun.

– Her har en gått bredt ut etter først til mølla-prinsippet. Når responsen ble så overveldende er det imidlertid klart at det her er mange som også har blitt skuffet, innrømmer byråden.

Les mer om hva miljøbyråden mener om sykling i Groruddalen i papirutgaven og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Beundrer utålmodigheten

Byrådslederen lånte ut stolen til Maiuran (19) for en dag:

Beundrer utålmodigheten

  • politikk

Maiuran (19) fikk sitte i stolen til Raymond Johansen (Ap) og være byrådsleder for en dag. Johansen er mektig imponert over Linderud-gutten som står bak en plattform for unge entreprenører som praktisk talt vil redde verden – nå.

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

 
Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!