Uenig om el-sykler

Uenig om el-sykler

SKUFFET: Yassine Arakia (H) er skuffet over el-sykkelsubsidieringen byrådet delte ut etter nyttår. Han mener den gagnet folk i vest som allerede er flinke til å sykle.

Yassine Arakia (H) mener byrådet prioriterte feil da de ga fem millioner i el-sykkelsubsidier til bydeler på vestkanten. Han mener midlene bør gå til de som sykler minst - nemlig groruddøler.

Skrevet av:

Oppdatert:
04.04.2016 kl 15:58

Da byråden lanserte fem millioner i støtte til el-sykler i Oslo ble disse revet vekk fort. Ordningen ble satt igang av byrådet etter nyttår og poenget er å få flere til å velge sykkel fremfor bil. I første runde ble det delt ut fem millioner kroner og man kunne få støtte til 20 prosent av kjøpesummen – men maks 5000 kroner. I følge databasen InsightOne tilhører 73 prosent av de som mottok subsidiene «formuetoppen» i Oslo. Dette reagerer Arakia på.

– Pengene har gått til folk i bydeler med god økonomi og hvor folk er flinke til å sykle fra før.  Tall viser at over 300 mennesker i bydelene Vestre Aker, Nordre Aker og Ullern mottok subsidier, mens bare 113 i hele Groruddalen mottok midler. Tanken fra byrådet er kanskje god, men målet med tiltaket har feilet, mener han.

Bør revurdere

Han kritiserer kommunens «førstemann til mølla»-prinsipp som pengene ble fordelt etter.

– Det mener jeg man må se nærmere på. De som sliter mest med å sykle fikk minst.

Arakia mener man må revurdere ordningen og evaluere på en ordentlig måte.

– Fem millioner kroner offentlige skattepenger er mye penger. Det er viktig at det brukes riktig. Ressursene må brukes bedre der de trengs mest, det er i Groruddalen det sykles minst i Oslo, og en rapport fra i fjor viste at i bydel Alna sykler kun 1 prosent, som er den laveste andelen i Oslo, sier han.

Han mener pengene burde ha gått til mer promotering av sykling på skolene.

– Ikke alle skoler i Oslo lar barna sykle til skolen. Byrådet burde brukt pengene for eksempel for å få skolene til å fremme sykling, for jo flere som sykler som barn, jo mer vil de sykle som voksne, forteller Arakia.

Endre sine vaner

Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at hensikten er å redusere klimagassutslipp i lengden.

Oslo må gjennom en transformasjon for faktisk å kunne redusere byens klimagassutslipp, og her er transportsektoren den aller mest utfordrende: folk må endre sine personlige vaner i forhold til bruk av privatbil. El-sykkel er et mulig alternativ for de som ikke nødvendigvis ser på vanlig sykkel som en mulighet i hverdagen, sier hun.

– Her har en gått bredt ut etter først til mølla-prinsippet. Når responsen ble så overveldende er det imidlertid klart at det her er mange som også har blitt skuffet, innrømmer byråden.

Les mer om hva miljøbyråden mener om sykling i Groruddalen i papirutgaven og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!